..: Vodíkové jednotky pro Dolní Sasko :..

Coradia iLint, foto: Railway Gazette Hannover — Krajský koordinátor dopravního svazu Dolní Sasko (Landesnahverkergessellschaft Niedersachsen - LNVG) oznámil objednávku 14 vlakových jednotek s vodíkovým pohonem od společnosti Alstom. Součástí kontraktu je také opce na dalších 33 jednotek. Jednotky mají být nasazeny v okolí měst Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Jak již bylo zmíněno, kontrakt bude přidělen konsorciu společností Alstom a Linde, přičemž společnost Linde je dodavatelem vodíkového paliva. LNVG se rozhodl upřednostnit vodíkové soupravy před klasickými vlaky s motory na fosilní paliva. Tato skutečnost mu umožnila zakázku zadat přímo, jelikož zatím neexistuje jiný výrobce, který by byl schopen vyrobit podobnou vhodnou jednotku, která je plně využitelná pro přepravu osob.

České angažmá

Jednotka Coradia iLint, která bude předmětem tohoto kontraktu, byla výrobcem prezentována na veletrhu InnoTrans loni v září. Testy prototypové jednotky začaly v září letošního roku. Probíhaly ve zkušebním centru Výzkumného ústavu železničního (VUZ) u Velimi. Zkoušky nebyly vůbec jednoduché, už jen z toho důvodu, že žádný podobný vlak se zde nikdy netestoval. Ovšem plány v tomto českém výzkumném centru s vodíkovými vlaky nejsou malé - VUZ plánuje výstavbu nové zkušební haly pro soupravy na alternativní pohony. Podle všeho se totiž budou podobné jednotky na alternativní paliva objevovat čím dál častěji. Závěrem ještě dodejme, že konsorcium firem Alstom a Linde bude v kontraktu pro Dolní Sasko zodpovědné nejen za dodávku vozidel, ale také za jejich údržbu a za dodávky vodíkového paliva.

Zdroj: Railway Gazette; Lidovky.cz


Tomáš Kříž Poslat mail autorovi | 25.10.2017 (18:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Keprt 
30.10.2017 (10:35)  
SYN: chápeš to správně, jde o "normální" elektrobusy s klasickýma baterkama.
registrovaný uživatel SYN 
30.10.2017 (9:45)  
José:
Docela sranda je že na odkazované stránce není o vodíkovém pohonu ani slovo, akorát tam probírají elektrobusy s dvěma bateriemi, které se dobíjejí jednak rekuperací a dále při stání na konečných...
A že linka 109 je testovací na kterých srovnávají jednotlivé typy. A že příští rok vypíšou výběrové řízení (to mi připadá skoro jako tady:) a od roku 2020 už budou kupovat jen nulaemisní busy (nějak mi z toho vychází že tedy asi 2 roky budou kupovat ještě téměř výhradně klasiku, pak přechod, pak pár let než staré nahradí novými...)

Ale toto nemá být kritika, jen otázka jestli to chápu správně nebo mi něco uteklo.
registrovaný uživatel José 
29.10.2017 (14:14)  
AD SYN:
..nejsou tak docela přívětivé (ty výsledky)..

Jak kde, myslím že záleží, jestli se testuje nějaký zelený bus v rámci maloměsta, kde je relativně čisté prostředí, a nebo v aglomeraci, kde už jsou dieselové zplodiny problém.
Tady v HH jsou diesel-elektrické busy relativně běžné, a od roku 2020 už se snad jiné než "zero emission" kupovat nebudou.. Zdroj:https://www.hochbahn.de/hochbahn/hamburg/de/Home/Unternehmen/Unser_Job_fuer_Hamburg/Der_Konzern/the_company_hochbahn/the_ebus_system
registrovaný uživatel José 
29.10.2017 (13:55)  
>pointa je samozřejmě využití vodíku získaného elektrolýzou pomocí energie z OZE

přesně tak. Na velkoobchodním trhu s elektřinou nejsou výjimkou časy se zápornou cenou elektřiny na trhu. Ceny ze včerejší soboty, kdy trochu fouklo, dosahovaly až -(minus!) 50 euro za MW.

Energetika není můj obor, a proto pokud je tady někdo znalejší, prosím ho o doplnění, ale slyšel jsem již historky o přečerpávajících elektrárnách točících vodu dokola přes přepad, jen aby se přebytek energie spotřeboval

V takových případech věřím, že výroba vodíku může dávat smysl, protože mimo spotřebované elektřiny jsou variabilní náklady minimální (na rozdíl od LiX článků které mají samy o sobě určitou životnost)

Ceny elektřiny jde vyhledat např zde: http://m.ote-cr.cz/short-term-markets/electricity/day-ahead-market/page_report_01
28.10.2017 (15:08)  
Ono to bude jenom takové plácnutí do vody, vrátíme se kajícně k naftě, aby se na nás ropní šejkové nezlobili...
registrovaný uživatel SYN 
27.10.2017 (15:06)  
zajímaly by mě provozní zkušenosti a vyhodnocení celého "experimentu". U nás je pořád provozuschopný TriHyBus (nedávno jsem ho viděl), ale taky vlastně neznám "výstupy projektu"

No právě, ony ty výsledky v takovém případě (poloprovozní zkoušení) jsou na tom to nejdůležitější, ale nějak nebývají dostatečně veřejně známé (obvykle někde pořádně zahrabané kde je najde jen šťastlivec s výdrží). Nedivil bych se kdyby to částečně souviselo s tím že nejsou tak docela přívětivé (ty výsledky) tak se s tím nikdo moc nechlubí...
registrovaný uživatel Keprt 
27.10.2017 (9:58)  
SYN: poloprovozní testování to je. A osobně s tím nemám problém, je dobré vyzkoušet i technologie, které se na první pohled nejeví právě jako totální sukces. Palivové články na železnici v takovém měřítku nikdo netestoval. Před nějakými 15 lety byl v Evropě docela boom FC autobusů - zajímaly by mě provozní zkušenosti a vyhodnocení celého "experimentu". U nás je pořád provozuschopný TriHyBus (nedávno jsem ho viděl), ale taky vlastně neznám "výstupy projektu". Na hledání zkušeností ze světa teď nemám kapacitu.

Výměna bateriových bloků - to mě taky napadlo (v posledním Dopraváku je fotka tohoto řešení ze 70. let z Německa - elektrobus), v případě železnice by to byla nějaká hala s jeřábem, to by jistě šlo.
registrovaný uživatel SYN 
27.10.2017 (9:32)  
"spálení" v palivovém článku, který musí napájet vozidlovou baterii, protože jeho špičkový výkon není velký

OK, aby to nakonec nejezdilo převážně na akumulátory a ten vodíkový přívěšek tam k tomu nebyl jen vějička na získání zelených dotací :)
registrovaný uživatel SYN 
27.10.2017 (9:28)  
Bateriové vozidlo se nabíjí klasicky kabelem a trvá to nějaký čas - "čerpaný" nejlépa v době, kdy v síti je přebytek energie. Čerpání vodíku do vozidla není fixované na "energeticky nejvýhodnější" období, ale může se provádět kdykoliv (a je rychlejší, ale to samo o sobě není tak podstatné).

To lze řešit mj. výměnou celých bateriových bloků za nabité... zrovna na železniční síti jsou pro to vcelku dobré podmínky...
registrovaný uživatel SYN 
27.10.2017 (9:26)  
Smysl vodikovych clanku je v tom, ze resi aktualni problem prechovavani energie.

Tak pokud to beru takto tak potom je pro mne vodíková nádrž, pohon (a zbytek vodíkového hospodářství) zhruba ekvivalentem přečerpávací vodní elektrárny (tedy obecně "akumulátor energie ve větším množství"). Jako proč ne, ale podle toho co jsem o vodíku kdy četl tak pořád ještě nemáme moc dobře vyřešeno jeho mobilní uschovávání (nádrže...), které je buď nízkotlaké (nezkapalněné), to má dost nízkou kapacitu (nádrže musí být velké), nebo kryogenní (je třeba hluboce chladit), nebo vysokotlaké (kapalný za běžné okolní teploty, to ovšem vyžaduje hodně masivní nádrž a přináší zvýšené riziko porušení). Z toho mi vychází názor že by mohlo být citelně jednodušší ten "vodíkový akumulátor" řešit jako stacionární (vcelku kdekoliv, připojený k síti) a energii přenášet normálně dráty (trať elektrifikovat). Postranní výhoda tohoto řešení by bylo i to že je flexibilnější, pokud by se v budoucnu prosadil jakýkoliv efektivnější způsob výroby a/nebo uschovávání el.energie, bylo by to připravené.

Takhle se nemůžu zbavit dojmu že jde o jakési "poloprovozní testování" u kterého bude (na 99% díky dotacím na kdovíco) ekonomika až na posledním místě...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko