..: Zvláštní vlak odvezl účastníky cyklozávodu Masiv 2017 :..

Souprava Cyklovlaku Masiv na cestě ze Zdic do Klatov, foto: České dráhy - Jan BystřickýŠpičák - Závěrem září se vydal na české koleje zajímavý a relativně neobvyklý vlak. Na objednávku organizátorů etapového cyklistického závodu dvojic Masiv MTB Race, který se uskutečnil 20. - 23. září, vypravily České dráhy majestátní jedenáctivozovou soupravu, která se podívala do středních, západních i severních Čech. Vlak sloužil nejen k přesunu samotných účastníků mezi jednotlivými částmi soutěže, ale přepravoval i jejich bicykly a zajišťoval závodníkům komplexní servis – ve vlaku se spalo, jedlo, probíhaly zde briefingy nebo dokonce i masáže. Ačkoliv již od samotné jízdy uběhlo nemálo času, věříme, že stojí za to se podívat, jaká vlastně cesta tohoto zvláštního spoje byla. To se můžete dočíst na následujících řádcích.

Soupravu tvořilo již zmíněných celkem 11 vozů: služební vůz řady BDs449 určený k dopravě proviantu, velkoprostorový vůz řady Bdtee276 pro přepravu cestujících s ubytováním mimo vlak, dále salónní vůz SR 022 a jídelní vůz WRmee816 pro občerstvení a společenská setkání, ubytovací vozy WLAB822 (2 vozy) a Bc833, další salónní vůz Salon 013 pro ubytování organizačního týmu a v neposlední řadě jeden vůz Ds a ještě dva vozy BDs pro přepravu kol závodníků. Hnací vozidla se v průběhu cesty měnila. První část zajistila dvojice pražských lokomotiv řady 749, konkrétně stroje 749.121 a 749.264, druhou část obstarala elektrická lokomotiva řady 362 DKV Plzeň. Servis v ubytovacích vozech zajišťovala dvoučlenná vybraná posádka společnosti JLV, catering si pak zajišťoval organizátor vlastní cestou.

Celá akce započala již den před samotným odjezdem večer, kdy měla odpoledne proběhnout nakládka kol do služebních vozů ve stanici Praha-Smíchov. Již zde ale přišly také první komplikace, neboť se zjistilo - a bylo to překvapením i pro zástupce Českých drah – že zdaleka ne všechny vozy těchto řad jsou vybaveny háky pro zavěšení kol, a pokud háky mají, jejich počet se různí a zdaleka se nerovná kapacitě udávané ve služebních pomůckách a v rezervačním systému. Vzhledem k ceně přepravovaných kol nepřipadalo v úvahu přepravovat kola opřená jedno o druhé, proto nezbylo, než místo původně uvažovaných dvou vozů kola rozložit do tří vozů, které musely být operativně zajištěny z jiných částí republiky. Vše se ale povedlo dovést do zdárného konce a tak se mohl další den, ve středu 20. září, vydat vlak v 7.40 z nástupiště 1a stanice Praha-Smíchov do Nižbora, kde byl start první etapy.

Příjezd do stanice Špičák, foto: České dráhy - Jan BystřickýŽelezná Ruda - Alžbětín, foto: České dráhy - Jan BystřickýZdice, foto: České dráhy - Jan BystřickýRanní chvilka před odjezdem ze Smíchova, foto: České dráhy - Jan Bystřický

Po výstupu cestujících v Nižboru souprava přejela do Zdic, kde etapa končila, a čekalo se na příjezd závodníků. Ještě před tím musel výpravčí v Nižboru čelit náročným a pro dopravně znalé možná až komickým požadavkům organizátorů na případné pozdržení vlaku pravidelné dopravy, aby nebyl zavřením přilehlého přejezdu ohrožen start závodu. Jelikož však měl očekávaný osobní vlak zpoždění 5 minut již z Berouna, nebylo nutné žadatelům příliš vysvětlovat nemožnost splnění tohoto požadavku. Zpět ale do Zdic. Odtud po skončení závodu v 17.40 vlak vyrazil po poměrně neobvyklé trase Zdice – Březnice – Písek – Strakonice – Sušice do Klatov. Důvodem byl souběh dvou výluk – opravy mostu mezi Švihovem a Klatovy a také mezi Domažlicemi a Kdyní. Jedinou přístupovou trasou do Klatov tak zůstala sklonově náročnější trasa přes Sušici. Z tohoto důvodu, ale i z důvodu úvratě v Berouně a Horažďovicích předměstí byly na první dva dny jízdy nasazeny již zmíněné dvě lokomotivy. S vlakem si poradily bez větších problémů a ve 21 hodin dorazily do Klatov. Zde se souprava rozdělila na dvě části, prvních pět vozů s 749.121 pokračovalo rovnou dále na Špičák (vozy s koly + vůz k sezení, v němž byla část účastníků, kteří spali v hotelu + vůz s proviantem), zbytek soupravy zůstal v Klatovech.

Ráno se i tato část vydala na Špičák. Vzhledem k sklonovým poměrům a ne úplně příznivým adhezním podmínkám vyrazila vlaku v čele s 749.264 naproti do Nýrska i 749.121, takže na Špičák dorazily obě společně. Jelikož jsou na Špičáku jen tři dopravní koleje a pouze jedna z nich dostačovala délkou, musela být část soupravy odstavena přes den v Železné Rudě. Pro obě zamračené to byla první příležitost v jejich téměř padesátiletém životě, kdy se podívaly do těchto míst a při objíždění soupravy v Železné Rudě dokonce i na síť DB Netz. Bohužel, ne zcela ideální počasí znemožňovalo udělat „klasickou“ fotku vlaku v Železné Rudě-Alžbětíně s Velkým Javorem v pozadí. Odpoledne se obě části soupravy spojily ve Špičáku na 3. staniční koleji a v 16.15 odjely opět přes Klatovy a Sušici do Plzně. Zde zamračené předaly vlak plzeňské 362 a strojně odjely do Prahy. V Plzni byla provedena také složitá manipulace se soupravou, a to z důvodu poruchy topení u jednoho z ubytovacích vozů. Tento vůz musel být vyřazen a nahrazen dalším salónním vozem z libeňského depa, jelikož jiný ubytovací vůz v tuto chvíli nebyl u dopravce k dispozici. Pak už nic nezbývalo v pokračování soupravy do Mariánských Lázní, které byly cílovou stanicí tohoto dne.

Rozbřesk ve Špičáku, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVelmi netradiční souprava při křižování na trati Strakonice - Klatovy., foto: Michal Jaroš - ŽelPageZvláštní vlak , foto: Michal Jaroš - ŽelPageZápad slunce v Louce u Litvínova, foto: Michal Jaroš - ŽelPageManipulace se soupravou ve Špičáku, foto: Michal Jaroš - ŽelPageSkupinové foto obsluhy vlaku ČD a JLV, foto: Tomáš Suk

V pátek proběhla třetí etapa závodu, okruh po Slavkovském lese. V průběhu dne souprava zajela do Chebu na úklid a doplnění vody a kolem půl čtvrté se vrátila zpět. Po skončení etapy odjel vlak v 17.15 do Mostu, kam přijel kolem půl osmé. V sobotu se pak jela poslední etapa v Krušných horách se startem v Mostě a cílem v Meziboří. V mezičase se souprava přesunula z Mostu do Chomutova pro doplnění vody a následně z Chomutova do Louky u Litvínova. V 19 hodin se vlak vydal zpět do Prahy, k 1. nástupišti smíchovského nádraží dorazil ve 21.30.

Účastníci i organizátor byli s akcí, zejména pak s přepravou zvláštním vlakem, většinově velmi spokojeni. Ve stádiu úvah je vypravení podobného vlaku i v příštím roce, nicméně je zřejmé, že bude třeba hledat cesty k zefektivnění přepravy, a tedy ke snížení nákladů akce. Šumavská etapa letošního závodu byla z hlediska atraktivnosti prostředí i z hlediska dopravního nejzajímavější, ale také nejkomplikovanější a nejnákladnější částí akce. Výběr lokalit musí být též podřízen vstřícnosti přístupu místních majitelů pozemků, případně orgánů ochrany přírody (kromě Mostu se všechny etapy konaly na území chráněných krajinných oblastí nebo dokonce národních parků).

Ohlédnutí za Karoq expresy

Karoq expres, foto: Martin MačangaTento cyklovlak však nebyl jediným zvláštním vlakem vzbuzujícím pozornost v podzimních měsících. Na začátku října proběhla médii i železničními diskuzními fóry informace o polepení několika osobních vozů i hnacích vozidel reklamními polepy automobilky Škoda auto, propagujícími nový model Karoq. Vlaky byly objednány společností Škoda Auto pro dopravu jejich prodejců (obchodních zástupců) na produktové školení k novému modelu Škoda Karoq. Školení se konalo v Šamoríně u Bratislavy a bylo dvoudenní, tzn. první den v dopoledních hodinách účastníci přijeli a druhý den v odpoledních hodinách odjížděli. V prvních třech dnech (5., 6. a 7. 10. 2017) byly vlaky vedeny lokomotivou 380.014 s celoplošnou reklamou na Škodu Karoq, v dalších dnech ( 8. - 14. 10. 2017) pak brněnským strojem 362.169, taktéž opatřeným celoplošnou reklamou. Mezi dvěma vozy Bdmpee byl řazen konferenční vůz, který sloužil pro catering a byla zde promítána smyčka propagačních videí a reklam na nový model. Vozy i hnací vozidla pak zůstaly v reklamních polepech i pro další provoz s cestujícími.


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 31.12.2017 (15:00)
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from Česká republika (celá)


Registered user (gp) 
02.01.2018 (20:04)  
Přivěsíme vlečňák, přivěsíme lehátko, přidáme motoráčku jeden obrat, támhle počkáme rychlíkem, támhle počkáme spěšňákem a když se něco úplně posere, tak si pro vás motoráček dojede, až kam bude potřeba. Nebo ho tam dostrkáme bardotou.

Kupodivu je snazší z Purkyňovy zajistit, aby byla ve Volarech připravená bardota a fíra měl natankovaný auto, ne sebe, obutý zimní a seděl u telefonu, než mít v kopřivovým vlečňáku na sichr tekutou naftu a vobě žhavicí svíčky.
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
02.01.2018 (18:53)  
Smutné na tom je, že vlak u nás získal takovou pověst, že pro zjevně velkou část bohatších (seriózně provozovaná cyklistika je drahý koníček) je představa, že by s ním někdy jezdili, natolik vzdálená realitě, že opravdové svezení pak považují za zážitek. A ještě smutnější je, že je to vnímáno jako úspěch.
Registered user Jackub 
02.01.2018 (16:42)  
Michal Jaroš: Tak byli nadšeni z cestování vlakem, nebo z cestování časem? ;-)
02.01.2018 (22:32)  


Každý podle svého gusta :-)
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
02.01.2018 (16:15)  
Jj, tomu milerád věřím, jen ČD je zjevně tak trochu neočekávaly. A to mají jako jediný dopravce u nás patřičné zázemí. Chápu, že je těžko možné mít v depech po síti připravené náhradní salonní vozy pro podobné situace, ale na druhou stranu byla porucha takového druhu, jemuž by snad šlo předejít prohlídkou před vysláním na akci. Nebo se mýlím?
Bez informace, jakého druhu jsou Tvé objednané akce, je informace neúplná. Doplníš ji?
02.01.2018 (22:41)  


Pokud narážíš na tu výměnu vozu, opravdu se asi nejednalo o závadu, které by šlo zběžnou prohlídkou vozu předejít.

A ano, samozřejmě, že zařazení soudobých ubytovacích vozů by bylo o něčem jiném, nicméně chápu, že je těžké mít na ONJ jen tak navíc drahé ubytovací vozy pro účely mimořádných akcí jednou za čas.

Na druhou stranu, fakt, že nebyl nikde na ČD k dispozici žádný náhradní provozuschopný ubytovací vůz, byť starší (s výjimkou salónu v depu Libeň), je samozřejmě smutný.
Registered user (gp) 
02.01.2018 (14:03)  
Nickon: když plánuješ, tak drobné problémy, jako že odpadne mašina nebo nebude brzdit/topit vagón, tak trochu očekáváš (a připravíš se na ně i v rozpočtu). Z vlastní zkušenosti mohu říct, že mí účastníci "objednaných akcí" byli většinou spokojení.
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
01.01.2018 (19:38)  
Zajímavá akce, zároveň ale slušné logistické harakiri. Jestli se takhle plánují všechny objednané akce, není divu, že ČD prodělávají tím víc, čím víc jezdí. Podobně "skvělý" byl odvoz Kometa expresu po Brně, který zablokoval hned čtyři lokomotivy. Moc by mě také zajímalo, zda byli organizátoři skutečně tak spokojení, když na fotkách vidím, co za šroty jim dráhy přistavily.
01.01.2018 (23:01)  


Harakiri to nepochybně bylo, no :-) Ale těžko něco vymýšlet lépe, když se pak sejde několik výluk najednou a všechny plány je možné hodit do koše...

Co se týče spokojenosti, myslím si, že většina účastníků spokojena určitě byla, alespoň co se týče jejich reakcí přímo na místě. Přeci jen se jednalo většinou o lidi, kteří vlakem třeba běžně ani moc nejezdí, a i tyto (z části možná tak trochu nostalgické) vozy pro ně byly zážitkem.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko