Praha/Linz — Českým dráhám se na třetí pokus podařilo úspěšně uzavřít výběrové řízení, ve kterém poptávaly desetiletý pronájem a servis deseti kusů lokomotiv v třísystémovém provedení, s maximální rychlostí 200 km/h. Výhercem tendru se stala rakouská leasingová společnost ELL Austria GmbH s typem Siemens Vectron. Zajištění lokomotiv s těmito parametry se pro dopravce stalo fakticky nutností na základě vzájemné smlouvy s německým státním dopravcem Deutsche Bahn. České dráhy se zavázaly, že nejpozději od prosince letošního roku, se změnou jízdního řádu, budu v rámci linky Praha – Dresden – Berlin – Hamburg vypravovat na vlacích kategorie EuroCity lokomotivy schopné jízdy maximální rychlostí 200 km/h. Přínosem má být především zkrácení jízdních dob odstraněním přepřahu lokomotiv v Drážďanech a zlepšení dynamiky jízdy náhradou lokomotiv 371. Pro německého dopravce pak bude přínosem uvolnění lokomotiv řady 101 DB pro jiné potřeby. Ty dosud zajišťují trakci v delší části trasy od Drážďan do Berlína, případně Hamburku a zpět.
České dráhy již aktuálně získaly jednu lokomotivu pro zacvičení strojvedoucích. Stroj 193.270 v korporátním bílo-černo-zeleném nátěru pronajímatele ELL byl dopraven z Lince, kde má ELL své provozní pracoviště. Přeprava proběhla 19. června na vlaku Ex 1544 Matthias Schönerer s následným odstavením vectrona v prostorách vršovického depa. Lokomotiva byla po vyrobení v minulém roce zapůjčena u LTE Graz a následně maďarsko-rakouskému dopravci GySEV. Aktuálně tedy na jistý čas poslouží pro zácviky strojvedoucích, pro něž by měla postačit její maximální rychlost 160 km/h, kterou se liší od objednaných kusů, jejichž výroba v současnosti probíhá v mnichovském výrobním závodě firmy Siemens. Zácviky by mělo projít celkem přibližně 200 strojvedoucích. Přednostně 50 z dep Praha a Ústí nad Labem a dále 150 z Drážďan, Berlína a Hamburku. Od soboty 24. června jsou naplánovány zácviky českých strojvedoucích na lokomotivě 193.270 s běžnými vlaky v osobní dálkové dopravě na lince Praha — Ústí nad Labem (Cheb). Konkrétně půjde o rychlíkový oběh se spoji R 610 Karlex, R 609 Bílina, R 606 Salubia zakončený R 613 Svatava.
Dopravce před uzavřením smlouvy předpokládal částku za pronájem a servis ve výši zhruba 1,3 miliardy korun. Výsledná hodnota kontraktu je nakonec 60 milionů eur bez DPH, tedy necelé 1,6 miliardy korun podle současného kurzu. Lehčí údržbové práce na lokomotivách budou v rámci desetiletého kontraktu nejpravděpodobněji prováděny v kolínských dílnách Metrans Dyko, stejně jako v případě dalších pronájmů českým dopravcům u ELL, náročnější pak v dílnách ELL Linz.
1 2 | Zpráv na stránku: |
https://www.youtube.com/watch?v=pa61cByA7QM
:-)
Nesouhlasím. V pohode se vozím v Berline v tramvaji Bombardier - tedy Kanadská firma v Nemecku jen vyrábející. A 109E se mi nelíbila jiz pri "Roll out" na Innotrans. Vedle Railjetu vypadala jako chudý príbuzný.
Asi mne prepadla lenost, nebo mi uletely vcely. Snad mne alespon v tom EC sveze Vectron místo dnes jiz obstarozní BR 101......(zemrel Král, at zije Král) :-)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.