Praha/Linz — Českým dráhám se na třetí pokus podařilo úspěšně uzavřít výběrové řízení, ve kterém poptávaly desetiletý pronájem a servis deseti kusů lokomotiv v třísystémovém provedení, s maximální rychlostí 200 km/h. Výhercem tendru se stala rakouská leasingová společnost ELL Austria GmbH s typem Siemens Vectron. Zajištění lokomotiv s těmito parametry se pro dopravce stalo fakticky nutností na základě vzájemné smlouvy s německým státním dopravcem Deutsche Bahn. České dráhy se zavázaly, že nejpozději od prosince letošního roku, se změnou jízdního řádu, budu v rámci linky Praha – Dresden – Berlin – Hamburg vypravovat na vlacích kategorie EuroCity lokomotivy schopné jízdy maximální rychlostí 200 km/h. Přínosem má být především zkrácení jízdních dob odstraněním přepřahu lokomotiv v Drážďanech a zlepšení dynamiky jízdy náhradou lokomotiv 371. Pro německého dopravce pak bude přínosem uvolnění lokomotiv řady 101 DB pro jiné potřeby. Ty dosud zajišťují trakci v delší části trasy od Drážďan do Berlína, případně Hamburku a zpět.
České dráhy již aktuálně získaly jednu lokomotivu pro zacvičení strojvedoucích. Stroj 193.270 v korporátním bílo-černo-zeleném nátěru pronajímatele ELL byl dopraven z Lince, kde má ELL své provozní pracoviště. Přeprava proběhla 19. června na vlaku Ex 1544 Matthias Schönerer s následným odstavením vectrona v prostorách vršovického depa. Lokomotiva byla po vyrobení v minulém roce zapůjčena u LTE Graz a následně maďarsko-rakouskému dopravci GySEV. Aktuálně tedy na jistý čas poslouží pro zácviky strojvedoucích, pro něž by měla postačit její maximální rychlost 160 km/h, kterou se liší od objednaných kusů, jejichž výroba v současnosti probíhá v mnichovském výrobním závodě firmy Siemens. Zácviky by mělo projít celkem přibližně 200 strojvedoucích. Přednostně 50 z dep Praha a Ústí nad Labem a dále 150 z Drážďan, Berlína a Hamburku. Od soboty 24. června jsou naplánovány zácviky českých strojvedoucích na lokomotivě 193.270 s běžnými vlaky v osobní dálkové dopravě na lince Praha — Ústí nad Labem (Cheb). Konkrétně půjde o rychlíkový oběh se spoji R 610 Karlex, R 609 Bílina, R 606 Salubia zakončený R 613 Svatava.
Dopravce před uzavřením smlouvy předpokládal částku za pronájem a servis ve výši zhruba 1,3 miliardy korun. Výsledná hodnota kontraktu je nakonec 60 milionů eur bez DPH, tedy necelé 1,6 miliardy korun podle současného kurzu. Lehčí údržbové práce na lokomotivách budou v rámci desetiletého kontraktu nejpravděpodobněji prováděny v kolínských dílnách Metrans Dyko, stejně jako v případě dalších pronájmů českým dopravcům u ELL, náročnější pak v dílnách ELL Linz.
1 2 | Zpráv na stránku: |
I podle místního tisku to byli práve odborári/odporári z CR, kdo to tehdy Zlicínským technikum a ing. zasmolil. Tak jim vlastne nezbylo jiné, nez zabrat odstupné a pockat se Siemensem, az uplyne "karencní" doba... :-)
Vážil nevážil, košile je vždycky bližší než kabát a naštvat německé odboráře je horší, než naštvat české. Nechat se propustit v Praze s víc než ročním odstupným je zlatej padák na sametovej polštářek, zvlášť když to vidíš třeba z Varnsdorfu nebo z Bruntálu.
Vsechna pravidla jsou od toho, aby bylo co porusovat.... :-)
A Siemens si vázil nasich techniku a inzenýru jiz ve Zlicíne :-), :-)
Šepli: naše pendolíno v DE taky neprošlo, a kdyby o to ČD tak strašně moc nestály, neprošlo by ani u nás. Se 109E shodný scénář: velké plány na velké výdělky v zahraničí, zpožděná dodávka a ve finále vnitrostátní provoz omezenou rychlostí.
Na dvacet vyvazovacích a dvacet hlavních oprav bylo VŘSR (výběrové řízení středního rozsahu :) za 440 mil. To se do Hamburku vyčerpá za tři roky, takže za deset let třikrát. Pokud budeme odepisovat co nejrychleji (deset let), cena jedné mašiny je tedy 135+66=201>160.
Pokud budeme odepisovat dvacet let, pak 135+154=189<320.
Jenže deset let starej vektron bude možno najmout levněji. A kde bude za deset let kurz eura, bude mít někdo zájem o služby ČD a bude dnešní 109E za deset let konkurenceschopná? A bude Škoda schopná ji za deset let modernizovat, když už dneska jí Siemens přetahuje inženýry?
Myslím si že tu je súhra viacerých faktorov:
Ad 1 (ne)kvalita mašiny 380 ČD
Ad 2 český a potom nemecký byrokratický šimeľ (kde nevylučujem apriornú averziu úrad(nik)ov voči čéška mašyna)
Ad 3 postoj škodovky voči ostatným (viď Railjety apod)
O štátnej a firemnej zlodejine ani nehovoriac
To, že Škoda byla neschopná vytvořit konkurence schopnou mašinu, neznamená, že němci mají spadeno na plzeňskou Škodu.
BR 101 nebo BR 103 = stokrát do more si livni, vsechno je to realtivní. Je mi 60 let a necítím se stár.
Důležité je totiž to, že ty spoje i nadále pojedou a budou pohodlné a rychlé, samozřejmě bezporuchové.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.