..: Čtyři nové zastávky: Červený Újezd, Ostrava, Písek a Tochovice :..

Železniční zastávka Znojmo nemocnice otevřená v říjnu 2015, foto: Znojemský deník Rovnost/Dalibor Krutiš Praha/Komentář — Drážní úřad letos schválil názvy již čtyř připravovaných železničních zastávek, jak oznámil v úterní tiskové zprávě. Na nová místa zastavení vlaků se tak mohou těšit cestující ve Středočeském, Jihočeském a Moravskoslezském kraji, přičemž v prvním jmenovaném mají vzniknout dokonce dvě. Abecedně vzato první zastávkou je Červený Újezd u Votic zastávka (okres Benešov) na trati 220 Benešov u Prahy – České Budějovice. Ta se bude nacházet na severním (votickém) záhlaví železniční stanice Červený Újezd u Votic, přičemž vznikne při modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru, úseku Sudoměřice u Tábora – Votice.

Následuje Ostrava-Zábřeh na trati 321 Opava východ – Český Těšín, ta bude umístěna mezi odbočkou Odra a stanicí Ostrava-Vítkovice. Na trati 201 z Tábora do Ražic bude postavena zastávka Písek jih, která přibližně rozpůlí traťový úsek Písek – Písek město. Nová zastávka pak vznikne i v Tochovicích – Tochovice zastávka (okres Příbram) mezi žst. Tochovice a Milín na trati 200 Zdice – Protivín.

Zastávka, město, centrum

Každá železniční zastávka má svůj název, aby mohla být evidována, uváděna v jízdním řádu apod. Název ovšem slouží i k orientaci cestujících, pravidelných, náhodných, výletníků. Běžné je označovat zastávky prostým názvem obce, ve které se nacházejí nebo kterou obsluhují. To však nemusí postačovat zejména v případě, plní-li takový účel vícero zastávek. Pak se přistupuje k přidání doplňujícího označení, může to být název části obce nebo třeba výraz „zastávka“ (162×) či „město“ (53×).

Jak se s tím poprali autoři názvů nových zastávek?

  • Červený Újezd u Votic zastávka – zde vidím hned dvojí problém. Proč „u Votic“? Červený Újezd, obec v okrese Benešov, je jedinou obcí toho názvu s železničním tarifním bodem, po odstranění přívlastku „u Votic“ by název zastávky zůstal unikátní. Druhým nešvarem je ponechání názvu Červený Újezd u Votic stávající stanici a vnucení nicneříkajícího přívlastku „zastávka“ nové zastávce. Osobně bych volil změnu názvu železniční stanice tak, aby nová zastávka nemusela nést přívlastek, jako tomu bylo v Opatovicích nad Labem či v Luštěnicích. (Například: stanice „Červený Újezd výhybna“, zastávka „Červený Újezd“.)
  • Ostrava-Zábřeh – bude se nacházet v ostravské místní části Zábřeh, naprosto v pořádku.
  • Písek jih – přívlastek vytvořený ze světové strany nám sice poskytne o něco lepší představu než slovo „zastávka“, pokud je však k dispozici lepší možnost, volil bych jinak. Co třeba „Písek nemocnice“?
  • Tochovice zastávka – podobný případ jako Červený Újezd. Stávající stanice nechť se přejmenuje např. na „Tochovice–Horčápsko“, nová zastávka v obci by se pak mohla jmenovat jednoduše „Tochovice“.

Čtyři schválené názvy zastávek a tři různé způsoby jejich pojmenování. Jaký způsob pojmenování zastávek nejvíce vyhovuje vám? Byli byste pro celoplošné sjednocení jejich názvů?

Zdroj: Drážní úřad, SŽDC


RaPa Poslat mail autorovi | 21.6.2017 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihočeský ČR Moravskoslezský ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
23.06.2017 (20:02)  
Dobrý počin, každá zastávka blíže sídlu je vítaná. Doufám jen že se bude pokračovat - např. trať 200 v úseku Zdice-Březnice je "zralá" hned na několik nových zastávek:
- Jince město
- Čenkov
- Dominikální Paseky
- Trhové Dušníky
- Příbram jih
- Lešetice
registrovaný uživatel M 152.0  mail  
23.06.2017 (18:51)  
Pikehead: Zastávky ležící mimo sídlo toho jména, které se k dopravě do něj prakticky nedají použít existují. Ale zrovna Votice nebo Jílové u Prahy mi tak nepříjdou. Obě jsou ještě relativně blízko těchto měst. Jako typický příklad takovéto zastávky bych volil spíše např. Lhotu u Trutnova, kde ze zmíněné zastávky do zmíněné obce nevede ani cesta a obě místa leží ve dvou různých údolích.
23.06.2017 (16:37)  
Haha, v tom logiku nenajdete...

Mám na to oblíbený šlágrlist zprzněných názvů obcí:
- Hranice (ty druhé Hranice jsou naprostá díra s velmi blízkou perspektivou konce dopravy)
- Benešov "u Prahy"
- Rudná (druhá Rudná 20 let bez os. dopravy...)

Na přesdržku jsou ale zcela matoucí názvy typu "Jílové u Prahy" nebo "Votice" - stanice ležící zcela mimo sídlo toho jména, které se k dopravě do něj prakticky nedají použít.
registrovaný uživatel fatman  mail  
23.06.2017 (13:32)  
Ve městech to je vůbec komické. Třeba Jablonec n. N. (trať 036) má za sebou Jablonec nad Nisou dolní nádraží, Jablonec nad Nisou (pamatuji ještě s dodatkem hl. n.), Jablonec nad Nisou centrum (nově zřízená) a Jablonec nad Nisou zastávka (dříve Horní Jablonec / Ober Gablonz). Většina zastávek je na znamení a informační systém ve vlaku hlásí příští stanici, oznámení o zastavení a název stanice/zastávky, do které vlak vjíždí. Takže třeba po odjezdu vlaku z Nové Vsi má infosystém co dělat, aby stihl oznámit: "Příští stanice Jablonec nad Nisou zastávka, zastávka na znamení"; "Příští stanice Jablonec nad Nisou zastávka, zastávka na znamení, zastavíme" a "Jablonec nad Nisou zastávka, vystupujte vpravo ve směru jízdy" :-D
registrovaný uživatel Sim 
23.06.2017 (10:29)  
A k cemu je dobra stanice bez nastupist?
Lidi to bliz mit nebudou, pokud vse pojede vcas, zadny pozitiva z toho taky nebudou a tak jediny rozdil mi prijde, ze v pripade nutnosti predjet osobak to bude obtiznejsi. A v pripade mimoradnosti tam nebude mozne zastavit s vlakama dalkovky na prestup :-/

Kazdopadne, pokud to bude jedna a ta sama stanice, zcela mi unika smysl toho krkolomnyho nazvu, kdyz stejne zadny "Červený Újezd u Votic" bez niceho dalsiho jiny nebude.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
23.06.2017 (8:53)  
Michale, ten Červený Újezd nepřinese zvýšení počtu zastavení - vznikne stanice bez nástupišť a zastávka na jejím záhlaví. Takže dobrý. (Tedy můžeme polemizovat s tím, jestli tam vůbec zastávka má být.)
https://www.koridory.cz/wp-content/gallery//photo-gallery/Su-Vo/schemata-zastavky/030_Cerveny_Ujezd_zst_a_zast.jpg
23.06.2017 (8:32)  
Souhlasím s Antonym (úplně první komentář), že není únosné výrazně zvyšovat počty zastavení vlaků. Jinak se z vlaku stane HODNĚ předražený autobus, zastavující co půl kilometru...

Samozřejmě nemůžeme házet vše do jednoho pytle.
1) Písek je jasný - centrum 3. největšího města v JČ kraji (+ výhled elektrizace a posílení rychlých vlaků směr Budějice).
2) Ostrava-Zábřeh je také v pořádku, ale kraj by se místo poskakování kolem trati na "své" letiště mohl zamyslet nad výhledem zdvojkolejnění tratě do Opavy a posílení rychlé vrstvy. Další zastavení dost možná zkomplikuje už tak našlapaný grafikon.
3) Tochovice zastávka - pokud je plánováno zastavení "kus za kus", tedy projíždění žst. Tochovice, pak jde o jasný přínos.
4) Č. Újezd u Votic zast. - zde nějak nechápu přínos zastávky. Má se tedy ona stanice projíždět? Pokud ne, zaděláváme si na černou díru v obslužnosti (viz též nedaleké Tomice - http://www.zelpage.cz/stanice/tomice.html), neboť kromě R/Sp Praha - Tábor by se musely i ve výhledu objednávat ještě osobáky.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
22.06.2017 (14:17)  
Antony, Tomáš Kraus: Tvrzení, že staré zastávky nezanikají, nebo je téměř nemožné je zrušit, je přehnané. Třeba Šluknov-údolí už projíždí všechny vlaky, zastávka už fyzicky téměř neexistuje a konečná likvidace je otázkou času.
registrovaný uživatel IC540  mail  
22.06.2017 (12:02)  
Zajímavá situace nastává v Havířově kde se zastávka již staví a je před dokončením o níž se článek nezmiňuje.

Zastávka se bude jmenovat Havířov Střed. O to nic. Ale takový název již existuje u zastávky autobusů v centru města. Tu budou muset zřejmě přejmenovat z důvodů čtení karet a vydávání jízdenek v Odisu.
Už jsem se dotazoval, ale odpověď ještě nedorazila...
RaPa  Poslat autorovi email
22.06.2017 (14:10)  


Článek se zaobírá zastávkami, jež byly zmíněny v tiskové zprávě Drážního úřadu. Je tedy možné, že název havířovské zastávky byl schválen již dříve, a proto zde není zahrnuta.
registrovaný uživatel Slame 
22.06.2017 (11:28)  
To tempo kterým vznikají nové zastávky je taky něco.. Zajímalo by mě, kolik by přibylo cestujících, když by vzniklo těch možná několik set nových potřebných zastávek a podobný počet přešel do alespoň zastavování na znamení.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko