Praha/Komentář — Drážní úřad letos schválil názvy již čtyř připravovaných železničních zastávek, jak oznámil v úterní tiskové zprávě. Na nová místa zastavení vlaků se tak mohou těšit cestující ve Středočeském, Jihočeském a Moravskoslezském kraji, přičemž v prvním jmenovaném mají vzniknout dokonce dvě. Abecedně vzato první zastávkou je Červený Újezd u Votic zastávka (okres Benešov) na trati 220 Benešov u Prahy – České Budějovice. Ta se bude nacházet na severním (votickém) záhlaví železniční stanice Červený Újezd u Votic, přičemž vznikne při modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru, úseku Sudoměřice u Tábora – Votice.
Následuje Ostrava-Zábřeh na trati 321 Opava východ – Český Těšín, ta bude umístěna mezi odbočkou Odra a stanicí Ostrava-Vítkovice. Na trati 201 z Tábora do Ražic bude postavena zastávka Písek jih, která přibližně rozpůlí traťový úsek Písek – Písek město. Nová zastávka pak vznikne i v Tochovicích – Tochovice zastávka (okres Příbram) mezi žst. Tochovice a Milín na trati 200 Zdice – Protivín.
Zastávka, město, centrum
Každá železniční zastávka má svůj název, aby mohla být evidována, uváděna v jízdním řádu apod. Název ovšem slouží i k orientaci cestujících, pravidelných, náhodných, výletníků. Běžné je označovat zastávky prostým názvem obce, ve které se nacházejí nebo kterou obsluhují. To však nemusí postačovat zejména v případě, plní-li takový účel vícero zastávek. Pak se přistupuje k přidání doplňujícího označení, může to být název části obce nebo třeba výraz „zastávka“ (162×) či „město“ (53×).
Jak se s tím poprali autoři názvů nových zastávek?
- Červený Újezd u Votic zastávka – zde vidím hned dvojí problém. Proč „u Votic“? Červený Újezd, obec v okrese Benešov, je jedinou obcí toho názvu s železničním tarifním bodem, po odstranění přívlastku „u Votic“ by název zastávky zůstal unikátní. Druhým nešvarem je ponechání názvu Červený Újezd u Votic stávající stanici a vnucení nicneříkajícího přívlastku „zastávka“ nové zastávce. Osobně bych volil změnu názvu železniční stanice tak, aby nová zastávka nemusela nést přívlastek, jako tomu bylo v Opatovicích nad Labem či v Luštěnicích. (Například: stanice „Červený Újezd výhybna“, zastávka „Červený Újezd“.)
- Ostrava-Zábřeh – bude se nacházet v ostravské místní části Zábřeh, naprosto v pořádku.
- Písek jih – přívlastek vytvořený ze světové strany nám sice poskytne o něco lepší představu než slovo „zastávka“, pokud je však k dispozici lepší možnost, volil bych jinak. Co třeba „Písek nemocnice“?
- Tochovice zastávka – podobný případ jako Červený Újezd. Stávající stanice nechť se přejmenuje např. na „Tochovice–Horčápsko“, nová zastávka v obci by se pak mohla jmenovat jednoduše „Tochovice“.
Čtyři schválené názvy zastávek a tři různé způsoby jejich pojmenování. Jaký způsob pojmenování zastávek nejvíce vyhovuje vám? Byli byste pro celoplošné sjednocení jejich názvů?
Zdroj: Drážní úřad, SŽDC
- Jince město
- Čenkov
- Dominikální Paseky
- Trhové Dušníky
- Příbram jih
- Lešetice
Mám na to oblíbený šlágrlist zprzněných názvů obcí:
- Hranice (ty druhé Hranice jsou naprostá díra s velmi blízkou perspektivou konce dopravy)
- Benešov "u Prahy"
- Rudná (druhá Rudná 20 let bez os. dopravy...)
Na přesdržku jsou ale zcela matoucí názvy typu "Jílové u Prahy" nebo "Votice" - stanice ležící zcela mimo sídlo toho jména, které se k dopravě do něj prakticky nedají použít.
Lidi to bliz mit nebudou, pokud vse pojede vcas, zadny pozitiva z toho taky nebudou a tak jediny rozdil mi prijde, ze v pripade nutnosti predjet osobak to bude obtiznejsi. A v pripade mimoradnosti tam nebude mozne zastavit s vlakama dalkovky na prestup :-/
Kazdopadne, pokud to bude jedna a ta sama stanice, zcela mi unika smysl toho krkolomnyho nazvu, kdyz stejne zadny "Červený Újezd u Votic" bez niceho dalsiho jiny nebude.
https://www.koridory.cz/wp-content/gallery//photo-gallery/Su-Vo/schemata-zastavky/030_Cerveny_Ujezd_zst_a_zast.jpg
Samozřejmě nemůžeme házet vše do jednoho pytle.
1) Písek je jasný - centrum 3. největšího města v JČ kraji (+ výhled elektrizace a posílení rychlých vlaků směr Budějice).
2) Ostrava-Zábřeh je také v pořádku, ale kraj by se místo poskakování kolem trati na "své" letiště mohl zamyslet nad výhledem zdvojkolejnění tratě do Opavy a posílení rychlé vrstvy. Další zastavení dost možná zkomplikuje už tak našlapaný grafikon.
3) Tochovice zastávka - pokud je plánováno zastavení "kus za kus", tedy projíždění žst. Tochovice, pak jde o jasný přínos.
4) Č. Újezd u Votic zast. - zde nějak nechápu přínos zastávky. Má se tedy ona stanice projíždět? Pokud ne, zaděláváme si na černou díru v obslužnosti (viz též nedaleké Tomice - http://www.zelpage.cz/stanice/tomice.html), neboť kromě R/Sp Praha - Tábor by se musely i ve výhledu objednávat ještě osobáky.
Zastávka se bude jmenovat Havířov Střed. O to nic. Ale takový název již existuje u zastávky autobusů v centru města. Tu budou muset zřejmě přejmenovat z důvodů čtení karet a vydávání jízdenek v Odisu.
Už jsem se dotazoval, ale odpověď ještě nedorazila...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.