Praha/Komentář — Drážní úřad letos schválil názvy již čtyř připravovaných železničních zastávek, jak oznámil v úterní tiskové zprávě. Na nová místa zastavení vlaků se tak mohou těšit cestující ve Středočeském, Jihočeském a Moravskoslezském kraji, přičemž v prvním jmenovaném mají vzniknout dokonce dvě. Abecedně vzato první zastávkou je Červený Újezd u Votic zastávka (okres Benešov) na trati 220 Benešov u Prahy – České Budějovice. Ta se bude nacházet na severním (votickém) záhlaví železniční stanice Červený Újezd u Votic, přičemž vznikne při modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru, úseku Sudoměřice u Tábora – Votice.
Následuje Ostrava-Zábřeh na trati 321 Opava východ – Český Těšín, ta bude umístěna mezi odbočkou Odra a stanicí Ostrava-Vítkovice. Na trati 201 z Tábora do Ražic bude postavena zastávka Písek jih, která přibližně rozpůlí traťový úsek Písek – Písek město. Nová zastávka pak vznikne i v Tochovicích – Tochovice zastávka (okres Příbram) mezi žst. Tochovice a Milín na trati 200 Zdice – Protivín.
Zastávka, město, centrum
Každá železniční zastávka má svůj název, aby mohla být evidována, uváděna v jízdním řádu apod. Název ovšem slouží i k orientaci cestujících, pravidelných, náhodných, výletníků. Běžné je označovat zastávky prostým názvem obce, ve které se nacházejí nebo kterou obsluhují. To však nemusí postačovat zejména v případě, plní-li takový účel vícero zastávek. Pak se přistupuje k přidání doplňujícího označení, může to být název části obce nebo třeba výraz „zastávka“ (162×) či „město“ (53×).
Jak se s tím poprali autoři názvů nových zastávek?
- Červený Újezd u Votic zastávka – zde vidím hned dvojí problém. Proč „u Votic“? Červený Újezd, obec v okrese Benešov, je jedinou obcí toho názvu s železničním tarifním bodem, po odstranění přívlastku „u Votic“ by název zastávky zůstal unikátní. Druhým nešvarem je ponechání názvu Červený Újezd u Votic stávající stanici a vnucení nicneříkajícího přívlastku „zastávka“ nové zastávce. Osobně bych volil změnu názvu železniční stanice tak, aby nová zastávka nemusela nést přívlastek, jako tomu bylo v Opatovicích nad Labem či v Luštěnicích. (Například: stanice „Červený Újezd výhybna“, zastávka „Červený Újezd“.)
- Ostrava-Zábřeh – bude se nacházet v ostravské místní části Zábřeh, naprosto v pořádku.
- Písek jih – přívlastek vytvořený ze světové strany nám sice poskytne o něco lepší představu než slovo „zastávka“, pokud je však k dispozici lepší možnost, volil bych jinak. Co třeba „Písek nemocnice“?
- Tochovice zastávka – podobný případ jako Červený Újezd. Stávající stanice nechť se přejmenuje např. na „Tochovice–Horčápsko“, nová zastávka v obci by se pak mohla jmenovat jednoduše „Tochovice“.
Čtyři schválené názvy zastávek a tři různé způsoby jejich pojmenování. Jaký způsob pojmenování zastávek nejvíce vyhovuje vám? Byli byste pro celoplošné sjednocení jejich názvů?
Zdroj: Drážní úřad, SŽDC
Teplice jsou ještě nad Bečvou, ale ani kvůli nim netřeba upřesňovat ty severočeské, leda by bylo zájmem utrácet více za tabule a barvy...
Bohužel, jak to tak pozoruji, některé obce trvají současně na zachování obsluhy i na odlehlosti tratě, to je pak těžké. Osobně jsem rád, když se v rámci rovnání podaří co nejvíce obsluhy zachovat a namísto vzdálení naopak vlaky přinejmenším větším obcím přiblížit. Těžko říct, proč tady nešlo alespoň sloučit stanici se zastávkou, když už ne postavit trať blíže obci. Zastávky v polích ztěžují použití železnice.
Jiří Hovorka: Ok, jsem zvědavý jestli se ji pak povede pohřbít :-) Pokud to bylo v plánu takto, mám pocit že nějak vázla komunikace.
Protože obec se oficiálně jmenuje Dolany nad Vltavou :)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.