Na rozdíl od řady mých předchůdců mne Vladova nabídka na vytvoření výběru fotografií za posledních čtrnáct dnů optimismem a nadšením nenaplnila. Sice také rád fotografuji vlak v krajině, ale nejvíc mne potěší fotograficky inovativně pojatý snímek. Bohužel tvůrčích fotografií v galerii ŽelPage ubývá. Fotografie zasílané do „cenzury“ jsou ve velké většině nepříliš zajímavé, stále se opakující motivy. Tvůrčí duch se vytrácí. Autoři fotografují nasvícené vlaky kdesi v oblouku, ze stromu, z „optimálního“ úhlu. Vozidla a okolní krajina se střídají, ale fotograficky se jedná o stále stejné snímky. Jako by se fotografové spokojili se svým jistým a chyběla jim odvaha k novým věcem, k ochotě snést kritiku.
Z tohoto pohledu se v posledních čtrnácti dnech v galerii objevily zajímavé snímky jen od dvou autorů. Topiče, který se experimentu nebojí a tvůrčí fotografie mu není cizí. Druhým mým oblíbeným autorem mnoha zajímavých fotek je zirecek, který, ač už většinu své tvorby publikuje jinde, shodou okolností poctil v minulých dnech jedním ze svých děl i ŽelPage.
Dvojexpozice, autor: topič
Topičova „dvojexpozice“ nás posouvá od obvyklé konkrétní železniční fotografie do světa abstrakce. Surreálně působící dílo je efektní koláží vzniklou za dvojnásobného použití stejného snímku. Určitě nejzajímavější počin v místní galerii za řadu posledních měsíců.
475.111, autor: topič
I autorem druhého snímku v mém výběru je topič. Ten v poslední době hodně využívá digitálního post-processingu, kterým dokáže z jinak fádního záběru vykřesat inspirativně působící dílo. Opět se jedná o fotografii na hranici abstrakce.
EP09, autor: zirecek
Vlak za hradbou stromů – snímek na vyhození, řekne si většina. Ne tak v podání kreativního zirecka. Snímek od vody s vlakem letmo prosvítajícím mezi stromy působí uklidňujícím dojmem a může v divákovi vyvolávat vzpomínky na příjemné posezení kdesi u vody.
1 2 | Zpráv na stránku: |
K tomu prvnímu. Rozdělil bych to na tři úrovně. Lidi, co se snaží za každou cenu fotit nekoncepčně, i když to taky pořád nejde. Pak ty, co přefocují v podstatě již profocená místa, stačí si rozkliknout dané úseky v galerii, chybí tomu inovace, nebo je opravdu minimální, ale počasí, roční období nebo vozidlo do toho nezahrnuji, i když to může jinak vynikat. Pak jsou tu další, kteří se snaží vypracovat jiné fleky, byť je to podobný styl jako u již profocených. Mění se pouze pozadí. Ono se toho moc nemění, vlak jede buď zprava doleva nebo opačně. Můžeš pracovat s vnitřním obloukem, vnejším a nebo nějaké to esíčko. tyto záběry můžou být trochu nedoceněné právě vůči těm druhým. Málokdo nezaujatě tuší, co obnášelo vypracovat určité fleky. Hodnocení můžou mít i nižší, ale to je o lidech, o tom jak se tu sejde a vnímaví vědí, že taky záleží od koho je záběr vložen, to může mít pozitivní, ale i negativní odezvu v hodnocení.
No a ta otázka do třetice. Jak tomu mám rozumět, něco se teď změnilo, nebo o jak dlouhou dobu se jedná? Co jsem tak zaregistroval, cca před 10 lety se schvalovaly převážně šotky s velkou mašinou, bylo to dáno i těsnější epochou, tak jako ještě dříve se fotili především středové fotografie. Pokud jde o nějaké umění, bylo tady několik průkopníků. Sám ze své zkušenosti asi víš, že nejde takové fotky sázet jednu za druhou a taky proto mají svoje kouzlo okamžiku, jsou výjimečné. Musí se sejít scéna, podmínky. Za tu dobu co jsem na žp jako správce byly fotky do kategorie UTG posuzovány benevolentněji, hledělo se na nápad více jak na zpracování, pokud nebyl problém to snadno změnit. Naopak pokud někdo přefotil klasický flek, hledí se na to, aby byl i edit precizní.
Stejně, je to pořád o lidech, o těch co sledují galerii a bohatě jim stačí provozní zajímavost či krásně nasvícený záběr. No a pak o těch, co fotografují a o něco se pokouší. Vem si, kolik prošlo Tvých záběrů s lemovaným listím tady a kolik lidí to třeba inspirovalo a pokošelo se o něco podobného, protože jim to přišlo fajn. Každý prostě ve výsledku dělá to co ho baví a co je mu blízké. Jasně, formují tě různé proudy, žp může patřit mezi ně, ale to už je na každém...
Tu první topicovu fotku bych v davnoveku fotografie nezvecoval, ba ani nevyvolával. V mém pojetí jde jen o umení (art) a dvojexpozici jsem radil mezi nepovedné fotky - ale i mne se to (nechte) nejednou povedlo :-)
1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.