..: Sbírka na opravu kotle parní lokomotivy 310.0134 :..

310.0134, Myslechovice - Cholina, foto: Mates z Letovle Turnov — Žádat zdejší čtenáře o příspěvek na opravu parního kotle nebývá zrovna obvyklé. Spíše jste zvyklí na aktuality ze současného dění, pozvánky na akce, případně na ohlédnutí za akcemi, kde byly parní lokomotivy v roli těch hlavních účastníků, vzpomínky na minulost či připomenutí, jak vlastně pracuje parní stroj. Jsme ale tým, pro které je lokomotiva 310.0134 naší „láskou“ a jsme schopni udělat pro ni téměř cokoliv. Protože na opravy kotlů parních lokomotiv není vypsána žádná dotace (na rozdíl od zřízení wellness hotelů, výstavby golfových hřišť…) a sami potřebnou částkou nedisponujeme, chceme poprosit vás, zda byste nám pomohli. Ale úvodem se sluší představit naši krasavici (má i svůj web).

S parní lokomotivou 310.0134 je spojena pohnutá stočtyřletá historie. Z výroby v podniku První Českomoravská v Praze roku 1913 putovala společně se strojem 310.0135 do služby na soukromé místní dráze Litovel – Senice na Hané. Tamější trať byla dokončena v roce 1914, slavnostního otevření se ale dočkala až po skončení první světové války. Na trati v rovině Hornomoravského úvalu, kde stoupání nepřesahovalo 10 promile, zajišťovaly parní stroje „třistadesítek“ s výkonem 315 koní veškerý provoz po dobu tří desetiletí. Až s odstupem let po vzniku Československa byla místní dráha zestátněna a lokomotiva 310.0134 přešla pod ČSD – výtopnu Olomouc. Na začátku roku 1947 byla provedena oprava parního kotle v Plzni. O čtyři léta později shledaly ČSD lokomotivu nepotřebnou a stroj byl prodán do cukrovaru v Bedihošti u Prostějova. Během bezmála třiadvacetiletého účinkování v cukrovaru bylo na lokomotivu dosazeno elektrické osvětlení a zejména nový skříňový a válcový kotel v roce 1956. Ten prodělal poslední roční prohlídku v listopadu 1973 a na další již nedošlo.

Ze záměru využití lokomotivy coby statického exponátu v uvažovaném železničním skanzenu v České Třebové sešlo, a tak byla mašinka v roce 1981 převedena pod výtopnu Kořenov. V srpnu 1993 byla dlouhodobě neprovozní lokomotiva převezena do Turnova na výstavu k devadesátiletému výročí trati Turnov – Jičín. Tehdy už byla v hledáčku Klubu přátel železnic Českého ráje (KPŽČR), který na podzim 1993 začal s pracemi na jejím zprovoznění. Úsilí gradovalo s opravou kotle v ZVÚ v Hradci Králové a jeho uložením na stroj v březnu 1999. S přelomem tisíciletí zároveň vrcholilo utlumování provozu turnovského pobočného depa Českých drah. Práce na zprovoznění parní „babičky“ se přesunuly do Lužné u Rakovníka. V červenci 2002 lokomotiva absolvovala technicko-bezpečnostní zkoušku a záhy účinkovala na oslavách 100 let zubačky, kde společně s 310.922 jezdila na zvláštních vlacích mezi Kořenovem a Harrachovem.

310.0134, Hrabačov - Jilemnice, foto: Raven 310.0134, foto: Petr Tylšar 310.0134, Dolánky, foto: Tužka 310.0134, Raspenava, foto: Šepli 310.0134, Nová Paka, foto: Šepli 310.0134, Turnov (turnovské depo), foto: hynďa 310.0134, Rynoltice - Zdislava, foto: Petr Holub

Od svého zprovoznění v roce 2003 je lokomotiva trvale majetkem DHV Lužná u Rakovníka, a o její provozuschopnost pečuje KPŽČR. Ročně najezdí okolo 3000 km. Účastní se akcí nejen v rámci ČR, za hranice se například opakovaně podívala na výstavy do saské Lobavy (Löbau). V roce 2014 zavítala se zvláštními vlaky na svoji původní, tehdy stoletou trať Litovel – Senice.

Po letech provozu lokomotivy je nyní nezbytné provést generální opravu kotle. Ten u parní „babičky“ vyvíjí tlak 1,1 MPa a je obvyklé konstrukce ze třech částí – skříňového kotle s topeništěm, válcového kotle se žárovými trubkami a dýmnice. Skříňový kotel je složen ze dvou plášťů zesílených rozpěrkami. Rozpěrky jsou silně namáhanou částí skříňového kotle a během opravy musí být všech přibližně 200 kusů vyměněno. V souproudém válcovém kotli se voda ohřívá vně trubek protékaných spalinami. Po letech provozu kotle dochází k uvolnění trubek z trubkovnice a také k jejich korozi. Předmětem opravy je výměna všech 99 trubek válcového kotle. Oprava kotle je časově, řemeslně i finančně náročná práce, při které musí být dodrženy přísné technologické postupy. Pro kotel „babičky“ 310.0134 ji zajišťuje Výtopna Zlíchov.

Vzhledem k ceně opravy 500.000 Kč se KPŽČR rozhodl požádat veřejnost o přispění na tuto akci, bez které by parní veterán nemohl být dále provozován. Přispět prostřednictvím portálu Hithit tak můžete i Vy. Na oplátku si můžete vybrat některou ze zajímavých odměn, nebo se jen těšit z dobrého pocitu podílení se na zachování jedné z nejstarších parní lokomotiv v Česku mezi provozuschopnými unikáty.

Mnozí z vás znají naši „babičku“ ze zdejší galerie. Někteří z vás se možná v minulosti i svezli některým z vlaků, v jejichž čele stála právě tato lokomotiva.

310.0134, Novina - Křižany, foto: Tomáš Sluka 310.0134, Víchová nad Jizerou - Hrabačov, foto: JardaK 310.0134, Novina - Křižany, foto: Bean 310.0134, Ktová - Borek pod Troskami, foto: Petr Lux 310.0134, Kořenov - Harrachov, foto: Petr Klaban 310.0134, Jablonec nad Jizerou - Jablonec nad Jizerou-Hradsko, foto: Petr Holub 310.0134 + 703.044-8, Stará Paka - Nová Paka město, foto: Chary
310.0134, Liberec, foto: Matěj Drešer 310.0134, Smržovka - Smržovka-Luční, foto: Pavel Šturm 310.0134, Dolánky - Malá Skála, foto: Jirka Petrák 310.0134, Rynoltice - Zdislava, foto: topič 310.0134, Poniklá - Horní Sytová, foto: David Hanousek 310.0134, Rokytnice nad Jizerou - Jablonec nad Jizerou, foto: Chary 310.0134, Rokytnice nad Jizerou, foto: LeHydrak

Fotografové si nenechali ujít ani fotovlaky s čistě nákladními vozy.

310.0134, Hajniště - Řasnice zastávka, foto: Mates z Letovle 310.0134, Libuň - Jinolice, foto: Tomáš Sluka 310.0134, Minkovice - Frýdlant v Čechách, foto: Petr Holub 310.0134, Hrubá Skála - Borek pod Troskami, foto: Filip Štajner 310.0134, Borek pod Troskami - Ktová, foto: Raven 310.0134, Jičín zastávka - Jičín, foto: topič 310.0134, Lomnice nad Popelkou - Ploužnice, foto: Petr Holub

Rádi bychom v těchto akcích pokračovali i v budoucnu. Budeme velmi potěšeni, když nám v naší snaze pomůžete. Pokud se dobrá věc podaří, rádi vás pozveme na další pravidelně nepravidelné parní jízdy. A snad během jízdy neuslyšíte toto hlášení. Pokud budete tuto naši žádost či prosbu šířit dál, budeme jen rádi. Děkujeme vám!

Za vedení Klubu přátel železnic Českého ráje Ing. Alexandr Stamenov, Ing. Martin Šritr a Josef Semecký.

Odkaz: Kampaň na serveru Hithit.com


Turnovak 2 Poslat mail autorovi | 8.5.2017 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel (gp) 
10.05.2017 (1:22)  
P. R.: Žárovky a kouřovky zmiňuje Vincenc Šimerka už roku 1886 v "Parní kotly a stroje...", Vendelín Steinhauser, Plzeň, 3. vyd. V předmluvě doslova píše, že chce z dílen vypudit hantýrku myslícího dělníka nedůstojnou. Koncovka -ovka je, jak vidno, dostatečně vhodná pro odborné výrazy, tak nevidím důvod, proč kouřovky a žárovky nepoužívat. Když na to před více než sto lety měl stačit myslící dělník, proč by na to dnes neměl stačit myslící dělník klávesnice?

M474: Přiznejme si, že zas taková památka tahle mašinka není a jestli si máme vybrat, tak to ať radši neprší na Kladno, než aby tenhle kafemlejnek jezdil vlastní silou. Dneska se skládáme, abychom v budoucnu vůbec mohli zaplatit za to, že pojedeme, ne na to, že pojedeme.
10.05.2017 (0:15)  
Nechci sem plést politiku, ale platím daně, a ne právě malé, sociální a zdravotní pojištění, a pokud něco chci, tak jenom poslouchám, jak na to nemám nárok. O kulturní a technické památky se má starat srát, zrovna tak o nemocné a postižené, to je ještě důležitější než nějaká lokomotiva, v tom se snad shodneme. Jenomže tenhle stát si neváží svojí historie, co už toho nechal schátrat nebo úmyslně zbourat. Snad by se nějaký fond na opravu pomátek našel, zejména když všichni do nich nedobrovolně přispíváme. Pak je tu ještě jedna možnost, kdyby ta částka šla odepsat z daní. Nevím zda je to případ lokomotivy 310 0134, ale v jednom nejmenovaném státě se taky dělala sbírka, a pak jsem se dozvěděl, že jízdné v parním vlaku je po přepočtu 900 korun za nějakých 10km. I pro ty, co přispěli. Tak se pak nelze divit, že za současného stavu se nikomu do sbírek moc platit nechce.
registrovaný uživatel (gp) 
09.05.2017 (22:47)  
M474: Přesvědčit někoho, aby dal ze svýho, je ten nejrovnější a nejcivilizovanější způsob, jak na mašinky a léčení dětí prachy získat (včetně toho, že rudohvězdářům prostě nedáš nic). Rozdíl od civilizovaných zemí je v tom, že příliš ochotně věříme těm, kteří slíbí, že zařídí, aby se dávalo z cizího.
09.05.2017 (21:18)  
pro (gp)
Nevím, odkud čerpáte své informace, ale Příručka pro strojvedoucí pánů Loudy a Mareše (Dopravní nakladatelství Praha) hovoří na str. 29 výhradně o žárových a kouřových trubkách.
09.05.2017 (12:49)  
Je to celé ostuda, země, ve které se musí pořádat sbírky na památky, na nemocné děti a na jiné věci nepatří do Evropy. Hlavně, že máme různé Bakaly, Kožené a podobné.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
09.05.2017 (11:19)  
pro (gp):

a to je i v Nemcine zavádející, neb obema rourami prostupují kourové plyny. Rozdíl je jen v mozství a teplote. :-)
registrovaný uživatel (gp) 
09.05.2017 (10:44)  
Pavel Randák: když už někoho plísníte, měl byste sám znát správnou českou terminologii. Kouřové a žárové trubky jsou bídný překlad z němčiny, v češtině jsou už asi tak sto let zavedeny kouřovky a žárnice.
08.05.2017 (20:31)  
Děkuji za opravu.
P.S. V kotli jsou sice spalinové cesty, ale spalinové trubky prostě ne.
registrovaný uživatel Marek Cerman  mail  
08.05.2017 (19:20)  
Zdravim, chyby jsem do textu zanesl ja, kdyz jsem jeho tuhle cast vcera spesne kompletoval. Verim, ze podepsani autori si toho nevsimli a ze ti, co se o masinu staraji, se ve funkci a konstrukci kotle narozdil ode me vyznaji ;-)
Prosim o opravu.

PS: trubky jsou v kotli zarove a kourove. Kourove jde nazvat spalinovymi a zarovymi taky snad odchazi ven z kotle spaliny?
08.05.2017 (18:42)  
Tedy, vážený autore, jako někdo, kdo se stará o parní kotel byste měl znát správnou terminologii. Trubky nejsou spalinové, ale kouřové, tlak není 11 MPa ale 11 atmosfér(nebo přibližně 1,1 MPa) a rozpěrky nejsou v kotli kvůli pnutí ale kvůli tomu, aby nedošlo ke zhroucení topeniště vlivem vnitřního přetlaku kotle.
:-(
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko