Období předjarní až jarní bylo ve znamení mimořádností, což se chvílemi, prozatím v nahnědlé krajině, promítlo i do zveřejněných záběrů. Z Liberce byla přepravena souprava klasických vozů, které zde vypomohly, společně s lokomotivami 754.048 a 754.059, přežít tuhou zimu. Dále začaly výluky z Náměště nad Oslavou do Zastávky u Brna, což se projevilo na jiném řazení a nasazení barevných lokomotiv řady 754. I ty sem, podél řeky Jihlavy, přivábí další fotografy po delší abstinenci zachytit něco „na kartu“. Z Krnova do Ostravy byl stylově přepraven i protidrogový vlak. Druhá polovina března byla zvláštní i přepravou vojenského transportu do vojenského prostoru Boletice, kde probíhal výcvik. Tuto zvláštnost bylo možné zachytit za světla i při zpáteční cestě do Hluboček-Mariánského údolí.
I s ohledem na výše zmíněné jsou záběry komponovány spíš dokumentačním charakterem, což ale neznamená, že to pro autory vždy přináší odlehčení v provedení. Ve svém výběru bych ale rád vypíchl fotografie, které trochu vybočují.
U 37.002, autor: Ferina
Ač fotografování modelů není úplně moje krevní skupina, autor tohoto snímku vystihl situaci věrohodně. Už samotný nápad, že se bude jednat o večerní záběr, nikoli běžněji strojený za světla, měl své úskalí. Možná zde zohledňuji i postřehy při úpravách fotografie, kterým autor věnoval nemálo času, a doufám, že výsledek stojí za to.
AMTK 837 + 81, autor: Tomáš Kubovec
Ve svém výběru nesmím opomenout záběr z USA. Ačkoli to je další destinace, která je mi zapovězená, oceňuji zde odhodlání vydat se do neznáma. Je jiné vytvořit si foto-plán v oblasti „našeho rybníku“ nebo se vydat do rozlehlé krajiny, počíhat si na správný vlak ve správný čas, který kolikrát není známý a dohledatelný, to je především míněno u nákladní dopravy. Záběr je sám o sobě jednoduchý, tvoří ho prostá diagonála a vyprahlá krajina, ale tuto destinaci to vystihuje správným směrem.
477.043, autor: topič
Protože jsem příznivcem parních lokomotiv, bylo celkem zapeklité v tomto mimosezónním období vybrat příznačnou fotografii. Přesto se nabízí Topičův „papoušek“, který se odhodlaně vydal do boje se stoupáním mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Fotografii zdobí dlouhé sklo, což pro železniční fajnšmekry přináší požitek v podobě zvlněných kolejnic. Ačkoli vlak působí téměř na dosah, je od fotografa více než 300 metrů daleko. Našlehané parní „bago“ obohacené tmavými tóny z čerstvě založeného uhlí vypovídá, že jízda do tohoto stoupání je šichta i pro opravdového topiče na lokomotivě. No a jak jsem již zmínil, převod do černobílé podoby je proveden citlivě, sice se na záběru nachází podobné tóny, podařilo se je určitým způsobem rozčlenit. Škoda jen, že zde není k dispozici ještě mechanická předvěst, ale to už autor neovlivní…
Nasazení brejlovců na 240 je nyní opravdu atraktivní, zvýšený pohyb fotografů je tudíž patrný :-)
Vojenské transporty projely přes Vysočinu bohužel povětšinou za tmy, i když pár vojenských přeprav se uskutečnilo i na trati 240 - přeprava pohonných hmot na vojenské letiště u Náměště také není k zahození...: http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=3727996
Cisterny by to chtělo vychytat i při zpáteční cestě...
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.