Praha — České dráhy v úterý 4. dubna oznámily podrobnosti ohledně očekávané a dopravcem již avizované renovace interiéru jednotek řady 680, tedy všeobecně známých pendolin. Zakázku na redesign všech sedmi sedmivozových vlaků získá formou přímého zadání firma DPOV, která je dceřinou společností ČD. Omlazovací kúra celé flotily by měla být hotova přibližně do jednoho roku, přičemž první jednotku v novém kabátě by měla veřejnost mít možnost spatřit již v září na oslavách Národního dne železnice v Bohumíně.
A na co všechno se mohou cestující těšit? Úplně nový bude například informační systém pro cestující, kdy stávající menší diodové displeje nahradí větší množství LCD obrazovek s širším spektrem informací o jízdě vlaku a doufejme i o přípojích, tak jak to známe ze zahraničí. Vyměněna budou rovněž sedadla, která budou v 1. třídě v souladu s designovým manuálem drah v koženém provedení s červenými podhlavníky. Naopak modré provedení sedaček ve 2. třídě je trochu odlišné než u dosavadních rekonstrukcí osobních vozů dopravce, stejně jako obložení stěn, kde se snad konečně ustoupilo od všudypřítomné bílé či krémové a začaly se používat i jiné barvy a materiály, například imitace dřeva. Obnovou projdou v neposlední řadě také zavazadlové police, osvětlení, zásuvky (včetně doplnění USB konektorů) či toalety.
Výraznou proměnou projde také bistro, kde budou instalovány některé nové a modernější spotřebiče, které vyhovují současným standardům. Nezapomíná se ani na dětské kino, jak jej známe například z vlaků railjet. České dráhy přitom původně zvažovaly jen menší zásahy do jednotlivých částí interiéru, pro jejich kompletní výměnu se rozhodly až následně po konzultaci s designéry Jiřím Španihelem a Patrikem Kotasem. „Pendolina jsou naší vlajkovou lodí, a abychom udrželi jejich jedinečnost a výjimečnost, je potřeba udělat radikálnější zásah. Navíc výměna vybraných prvků přinese významnou úsporu. Například dojde ke snížení energetické náročnosti jednotek, čímž ušetříme až 12 milionů ročně a díky snížení hmotnosti zaplatíme i nižší poplatek za použití železniční dopravní cesty v řádu statisíců za rok,“ říká člen představenstva ČD Michal Štěpán.
Připomeňme, že vlaky pendolino v České republice jezdí od roku 2004, a mají tak za sebou přibližně 13 let provozu s cestujícími. V současné době jezdí na trati z Prahy do Ostravy a Bohumína, přičemž jeden spoj pokračuje z Ostravy dále do Košic a naopak dva spoje pokračují z Prahy na západ až do Chebu, respektive Františkových Lázní. Za dobu svého působení se však s těmito vlaky mohli cestující setkat třeba i na trase z Prahy do Vídně či z Prahy do Děčína, kde pendolina jezdila v počátcích svého zkušebního provozu.
Zdroj: České dráhy
Ja samosebou chapu, ze ma klopidlo u modrych urcity punc vyjimecnosti a jedinecnosti. Nicmene auru nadvlaku kolem nej modri obalili umele a maji kliku, ze jim to verejnost stale jeste basti. Realita zrovna na strece Praha - Ostrava je totiz o tom, ze mezi slepymi je jednooky kralem. Fakt, ze spousta lidi u 380 vnima jako dulezitejsi to, ze nejde menit razeni, nez to, ze klopi a usetri cas (a tedy na jinych relacich by to byla podstatne vetsi uspora, nez jednotky minut na trech hodinach jizdy), je toho vcelku jasnym dukazem.
I když bych si v budoucnu dovedl představit využití Pendolin na jiných relacích (viz můj předchozí příspěvek) tak mě aktuálně Pendolina na trase Praha - Ostrava nevadí. Co ale snižuje jejich účelnost je neprovázanost rychlým přestupem na regionální dopravu směr Třinec a Návsí.
Typicky SC přijede na Ostrava-Svinov v XX:30, ale Os směr Mosty u Jablunkova odjíždí již v XX:23.
Tak tohle klišé o levnějších soukromnících zvláště ve špičkách už teď opravdu neplatí. A proč ho lidé v relaci Praha-Ostrava (nebo třeba i Praha-Olomouc) využívají? No možná kvůli rychlosti, zastávkové politice, teplé kuchyni, palubnímu portálu, opravdu funkčnímu netu atd. těch důvodů se najde hodně. Místa na nohy tam sice moc není, ale to není jediné kritérium. Pokud bych si měl vybrat čím jet mezi Prahou a Ostravou tak rozhodně hlavně díky rychlosti a službám na palubě bych jel Pendolinem.
(Divil by jste se, ale na takovém SC 241 bývá slušně zaplněná i první třída. To je divné, proč ti cestující nejeli tím lepším RegioJetem ;) )
Pro Ostravu bych nakoupil další Railjety s tím, že bych rád viděl ukončení některých až v Třinci.
Může mi ale někdo vysvětlit, jaký smysl má do renderů uměle přidávat šum?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.