..: Návrat osobních vlaků do Lupkovského průsmyku a nejen tam :..

Jeďte se Švejkem na Slovensko!, foto: Przewozy Regionalne (PolRegio) Medzilaborce/Zohor — Po dlouhých sedmi letech od zastavení osobní dopravy se na mezistátní trať Medzilaborce – Łupków vrací osobní vlaky. Jeden pár vlaků vyjede v období od 1. července do 3. září 2017 v sobotu a neděli mezi Řešovem, sídlem Podkarpatského vojvodství, a stanicí Medzilaborce s příjezdem v 10.24, respektive odjezdem zpět do Polska v 17.48. Jízdní řád na polské straně nebyl dosud zveřejněn, odjezd z Řešova by však měl být v 5.54 a příjezd ve 22.54. Celková doba jízdy bude přibližně 4,5 hodiny. Oba vlaky budou mít návaznosti směrem z/do Humenného a Košic. V sobotu doplní nabídku jeden pár vlaků Medzilaborce – Sanok, který však v Polsku ani na Slovensku nebude mít dobré přípoje. Město Sanok je u nás známo díky Osudům dobrého vojáka Švejka, který má ve městě svoji sochu.

Vlaky ponesou název „Wojak Szwejk”. Dopravci vlaků budou Železničná spoločnosť Slovensko a Przewozy Regionalne (s obchodní značkou PolRegio). Mezistátní jízdenka bude stát 1 euro, pro další cestu lze zakoupit vnitrostátní jízdné daných dopravců. Vozbu zajistí motorové vozy řad SA134 a SA135 Podkarpatského vojvodství, které již mají od ŽSR povolení pro vjezd do Medzilaborců.

Vývoj osobní dopravy v posledních letech

Po pádu komunistických režimů ve východním bloku nastalo postupné sbližování sousedních zemí, což mělo vliv i na vývoj mezistátní osobní dopravy. V roce 1993 byl otevřen přechod Skalité – Zwardoń. Po obnovení nákladní dopravy přes Lupkovský průsmyk v roce 1996 byla v roce 1999 obnovena doprava osobní. Byly zavedeny dva páry vlaků denně, jejichž vozbu zajišťovaly klasické soupravy s lokomotivami, které si soupravy měnily v pohraniční stanici Łupków. Toto neekonomické řešení bylo v roce 2003 nahrazeno nasazením motorových vozů řady 810 a přestupem do polské klasické soupravy v Łupkowě. V této podobě doprava vydržela až do roku 2010, kdy byla pro chabý zájem ze strany cestujících z důvodu špatného jízdního řádu a tarifu zastavena. Následující léto 2011 ještě jezdily osobní vlaky z polského vnitrozemí do Łupkowa, v roce 2012 již nevyjely.

Szynobus Sa134-022 na konečné v Łupkowě., foto: Petr Jetelina Zvláštní vlak ve stanici Łupków (8.10.2016), foto: Petr Jetelina

V roce 2016 se začala osobní doprava pomalu vracet, a to jak v podobě letních osobních vlaků Rzeszów - Łupków, tak v podobě jízd zvláštních osobních vlaků přes hranici ze slovenské (5 jízd) i polské strany (2 jízdy), včetně jedné neveřejné schvalovací jízdy motorového vozu SA134-022.

Návrat vlaků na trať Zohor – Plavecký Mikuláš

Zvláštní vlak ve stanici Plavecké Podhradie (17.9.2016), foto: Petr JetelinaVelkou novinkou je návrat osobních vlaků na trať č. 112 Zohor – Plavecký Mikuláš. Dva páry vlaků vyjedou v sobotu, neděli a o svátcích v období od 29. dubna do 1. října 2017. Dopravcem je společnost ZSSK, ve vlacích platí běžné jízdné včetně bezplatné přepravy a tarifu IDS Bratislavského kraje (Bratislavský kraj je objednatelem těchto vlaků). Vozbu bude zajišťovat motorová jednotka 813 (popř. motorový vůz 812) s vozem pro přepravu bicyklů. Vlaky však vyjedou pouze v úseku Zohor – Plavecké Podhradie, kde se nachází známá zřícenina hradu. Koncový úsek do Plaveckého Mikuláše je dlouhodobě nesjízdný (viz stav z roku 2016).

Osobní doprava na trati byla zastavena v rámci tzv. lokálkového třesku v lednu 2003. Následně byla krátce obnovena pouze v úseku Zohor – Rohožník v režii soukromého dopravce BRKS, který zajišťoval záchranu sousední lokální tratě Zohor – Záhorská Ves. V lednu 2005 však byla osobní doprava opět zastavena.

Závěrem

Sezonní železniční osobní doprava nabírá na Slovensku správný směr, který již z českých tratí dobře známe. Kromě výše dvou zmíněných tratí je zvažován návrat letních osobních vlaků na trať Spišské Vlachy – Spišské Podhradie v režii druhého zmíněného města. Mnoho let ožívá z důvodu církevních svátků první víkend v červenci sousední lokálka Spišská Nová Ves – Levoča. Již třetí sezónu také vyjedou vlaky na oblíbené Trenčianské elektrické železnici mezi stanicemi Trenčianská Teplá a Trenčianské Teplice. Zde vlaky objednává Trenčianský kraj, dopravcem je spolek TREŽ. Nezbývá, než těmto turisticky atraktivním tratím popřát mnoho spokojených cestujících.

Zdroje: ŽSR, Rynek Kolejowy [1], [2], Veterány.eu


Petr Jet (intelpetr) | 8.3.2017 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Jízdní řád

Ďalšie z regiónu Polsko Slovensko (celé)


  1 2      Zpráv na stránku:   
08.03.2017 (9:27)  
Petře, díky za článek! Jsem zvědav, jaký bude mít tento turistický provoz ohlasy, sám se na obě místa v létě určitě chystám :-)

Tady je akorát opravdu nutné, aby vlaky měly návaznosti na běžné spojení do vnitrozemí a existoval nějaký rozumný tarif v případě přeshraničních spojení.
08.03.2017 (20:59)  


Myslím, že v tomto případě se přeshraniční tarif povedlo dobře dohodnout, 1 EUR je si myslím obstojná cena :-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko