..: Návrat osobních vlaků do Lupkovského průsmyku a nejen tam :..

Jeďte se Švejkem na Slovensko!, foto: Przewozy Regionalne (PolRegio) Medzilaborce/Zohor — Po dlouhých sedmi letech od zastavení osobní dopravy se na mezistátní trať Medzilaborce – Łupków vrací osobní vlaky. Jeden pár vlaků vyjede v období od 1. července do 3. září 2017 v sobotu a neděli mezi Řešovem, sídlem Podkarpatského vojvodství, a stanicí Medzilaborce s příjezdem v 10.24, respektive odjezdem zpět do Polska v 17.48. Jízdní řád na polské straně nebyl dosud zveřejněn, odjezd z Řešova by však měl být v 5.54 a příjezd ve 22.54. Celková doba jízdy bude přibližně 4,5 hodiny. Oba vlaky budou mít návaznosti směrem z/do Humenného a Košic. V sobotu doplní nabídku jeden pár vlaků Medzilaborce – Sanok, který však v Polsku ani na Slovensku nebude mít dobré přípoje. Město Sanok je u nás známo díky Osudům dobrého vojáka Švejka, který má ve městě svoji sochu.

Vlaky ponesou název „Wojak Szwejk”. Dopravci vlaků budou Železničná spoločnosť Slovensko a Przewozy Regionalne (s obchodní značkou PolRegio). Mezistátní jízdenka bude stát 1 euro, pro další cestu lze zakoupit vnitrostátní jízdné daných dopravců. Vozbu zajistí motorové vozy řad SA134 a SA135 Podkarpatského vojvodství, které již mají od ŽSR povolení pro vjezd do Medzilaborců.

Vývoj osobní dopravy v posledních letech

Po pádu komunistických režimů ve východním bloku nastalo postupné sbližování sousedních zemí, což mělo vliv i na vývoj mezistátní osobní dopravy. V roce 1993 byl otevřen přechod Skalité – Zwardoń. Po obnovení nákladní dopravy přes Lupkovský průsmyk v roce 1996 byla v roce 1999 obnovena doprava osobní. Byly zavedeny dva páry vlaků denně, jejichž vozbu zajišťovaly klasické soupravy s lokomotivami, které si soupravy měnily v pohraniční stanici Łupków. Toto neekonomické řešení bylo v roce 2003 nahrazeno nasazením motorových vozů řady 810 a přestupem do polské klasické soupravy v Łupkowě. V této podobě doprava vydržela až do roku 2010, kdy byla pro chabý zájem ze strany cestujících z důvodu špatného jízdního řádu a tarifu zastavena. Následující léto 2011 ještě jezdily osobní vlaky z polského vnitrozemí do Łupkowa, v roce 2012 již nevyjely.

Szynobus Sa134-022 na konečné v Łupkowě., foto: Petr Jetelina Zvláštní vlak ve stanici Łupków (8.10.2016), foto: Petr Jetelina

V roce 2016 se začala osobní doprava pomalu vracet, a to jak v podobě letních osobních vlaků Rzeszów - Łupków, tak v podobě jízd zvláštních osobních vlaků přes hranici ze slovenské (5 jízd) i polské strany (2 jízdy), včetně jedné neveřejné schvalovací jízdy motorového vozu SA134-022.

Návrat vlaků na trať Zohor – Plavecký Mikuláš

Zvláštní vlak ve stanici Plavecké Podhradie (17.9.2016), foto: Petr JetelinaVelkou novinkou je návrat osobních vlaků na trať č. 112 Zohor – Plavecký Mikuláš. Dva páry vlaků vyjedou v sobotu, neděli a o svátcích v období od 29. dubna do 1. října 2017. Dopravcem je společnost ZSSK, ve vlacích platí běžné jízdné včetně bezplatné přepravy a tarifu IDS Bratislavského kraje (Bratislavský kraj je objednatelem těchto vlaků). Vozbu bude zajišťovat motorová jednotka 813 (popř. motorový vůz 812) s vozem pro přepravu bicyklů. Vlaky však vyjedou pouze v úseku Zohor – Plavecké Podhradie, kde se nachází známá zřícenina hradu. Koncový úsek do Plaveckého Mikuláše je dlouhodobě nesjízdný (viz stav z roku 2016).

Osobní doprava na trati byla zastavena v rámci tzv. lokálkového třesku v lednu 2003. Následně byla krátce obnovena pouze v úseku Zohor – Rohožník v režii soukromého dopravce BRKS, který zajišťoval záchranu sousední lokální tratě Zohor – Záhorská Ves. V lednu 2005 však byla osobní doprava opět zastavena.

Závěrem

Sezonní železniční osobní doprava nabírá na Slovensku správný směr, který již z českých tratí dobře známe. Kromě výše dvou zmíněných tratí je zvažován návrat letních osobních vlaků na trať Spišské Vlachy – Spišské Podhradie v režii druhého zmíněného města. Mnoho let ožívá z důvodu církevních svátků první víkend v červenci sousední lokálka Spišská Nová Ves – Levoča. Již třetí sezónu také vyjedou vlaky na oblíbené Trenčianské elektrické železnici mezi stanicemi Trenčianská Teplá a Trenčianské Teplice. Zde vlaky objednává Trenčianský kraj, dopravcem je spolek TREŽ. Nezbývá, než těmto turisticky atraktivním tratím popřát mnoho spokojených cestujících.

Zdroje: ŽSR, Rynek Kolejowy [1], [2], Veterány.eu


Petr Jet (intelpetr) | 8.3.2017 (6:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Polsko Slovensko (celé)


  1 2      Zpráv na stránku:   
11.03.2017 (15:57)  
Sim: Hrubá aproximace trasy, 190 km: https://mapy.cz/s/1sXX8
Ano, je to jak kača v čepici. Jako výletní trať to může být super, ale chtělo by to speciální výletní vagony, když už. Například první třída jako panoramatický vagon se střešním oknem - to prodáte. :)
-
Ještě aby to mělo návaznost na dálkovou dopravu v Humenném a do Medzilaborců to odsýpalo. Na polské straně opět normální trať Rzeszov - Krosno - Sanok jako řádná dopravní obsluha
No nic, konec snů o Švýcarsku.
Registered user miskovl1  mail  
09.03.2017 (11:18)  
Lepšie by bolo zaviesť priame historické motorové vlaky na trase Bratislava hl.st. - Zohor ako v ČR prevádzkujú KŽC x motoráček na vybraných tratiach počas letnej sezónny.
Registered user miskovl1  mail  
08.03.2017 (21:51)  
Medzilaborce - Łupków → Výborná myšlienka, len škoda že sa neplánuje turistický cestovný lístok podobný ako majú ČD: celodenný lístok + Poľsko. Lebo je to veľmi zaujímavý kraj, napr. úzkorozchodná železnica pri slovenskej hranici. Inak 201 km za 4,5 hodiny na trať na konci poľska je na miestne pomery veľmi dobrá rýchlosť.

Zohor - Plavecký Mikuláš → Pekná miestna železnica na západnom Slovensku, len škoda, že väčšina zastávok na trati sú pár km od centra dedín v poli, takže osobná doprava sa tam nikdy asi neobnoví. Tie vlaky sú zaujímavý nápad, len asi budú chodiť len rok, lebo keď tam bude platiť „bezplatná preprava“ tak úroveň bude veľmi nízka.
08.03.2017 (19:54)  
Sim: Já bych řekl, že vzdálenot Rzeszow-Medzilaborce bude po dráze spíš ke 200 km. Cestovní rychlost počád nic moc, ale na to že jedná o neprovozované trati na konci světa...
Registered user Sim 
08.03.2017 (19:02)  
Panove, ja nechci byt za hnidopicha, ale ponekud me prekvapila planovana doba jizdy 4,5 hodiny ... to jako vazne?

Ne, fakt to v tehle oblasti neznam (nejbliz jsem snad projizdel Sninu na motorce), ale kdyz si to zkusim predstavit, nejakych 85 km vzdusnou carou je srovnatelnych se vzdalenosti Plzen - Praha. Je jasny, ze vlakem i po silnici je to vzdalenost presahujici 100 km, ale i tak mi proste ctyri a pul hodiny prijdou ... no proste uplne mimo realitu. V podstate si nedovedu predstavit, kdo by tim mel jezdit, krome zeleznicnich nadsencu - vzdyt i na mopedu to covek musi dat rychleji, nez timhle vlakem :-(

At se to dobre pocita, kdyby to bylo kolem 135 km, tak tech 4,5 hodiny jizdy odpovida 30 km/h cestovni rychlosti ... vazne je tohle neco, cim by se zeleznice mela chlubit? Vzdyt trenovanej cyklista tam dojede driv :-(
08.03.2017 (21:06)  


Vlaky slouží na 99% pro turisty, a loni byly celkem oblíbené, proto se v nich letos opět pokračuje. Ne všichni turisti musí jet nutně z Rzeszowa, osobní vlak je i přípojem nočního rychlíku z Gdynie a Warszawy do Zagórze a obráceně. A navíc po cestě jsou tři velká města, která nějaké výletníky taky vyrobí (Jasło, Krosno, Sanok). Tak si myslím, že rychlost nehraje v tomto případě takový prim jako u běžné osobní dopravy.

Dlouhá cestovní doba není až tak chybou shnilé infrastruktury, ale špatného trasování trati.
Registered user Nechic  mail  
08.03.2017 (12:53)  
Koukám tak na mapy kudy to vede a tahle spojka je mi nějaká podezřelá: https://mapy.cz/turisticka?x=21.5915795&y=49.7554267&z=13

na google mapách ani openstreet nic není. To je chyba nebo tam kdysi něco bylo či něco nově postavili?
08.03.2017 (16:33)  


To je nějaký nesmysl, žádná trať tam nestojí.
Registered user CART 
08.03.2017 (12:34)  
Neví někdo, prosím, zda budou ty víkendové vlaky na Lupków nějak koordinovány s tou úzkorozchodkou skrz Bieszczady? Nějaký autobus z Lupkówa, nebo tak něco?
08.03.2017 (11:05)  
Ja sa isto chystám na výlet do Plaveckého Podhradia, ale myslím, že pre rozvoj cykloturistiky by to chcelo aj poriadne moderné nízkopodlažné jednotky. Ale toho sa asi tak skoro nedočkáme... :(
08.03.2017 (10:49)  
17.03.2017 su v plane 4 pary sluzobnych vlakov medzi Lupkowom a Medzilaborcami pre poznanie trate polskymi rusnovodicmi a dalsie formality pred letnou prevadzkou....motorovy vozen SA 135
Registered user CART 
08.03.2017 (10:20)  
Jj, Lupków být musí, ten hraniční úsek je poslední slovenská trať, kterou ještě nemám projetou. :)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko