..: Za pár korun a bez servisu: RegioJet zavádí třídu Low Cost :..

Vůz RegioJet low cost, foto: Juraj Kováč Praha — Leckdo rád Radimu Jančurovi připomíná vyhlášení z před mnoha let, kdy ve svých plánech na žluté vlaky mluvil o šesti vozových třídách. Nakonec to trvalo pět a půl roku od spuštění železničních spojů a vypadá to asi úplně jinak, než si majitel Student Agency představoval, ale RegioJet v únoru pozvolna skutečně do svého rezervačního systému zavedl šestou cestovní třídu. Je na hony vzdálená konceptu z roku 2013, kdy dopravce zdůrazňoval především palubní servis. V nové třídě Low Cost totiž cestující skoro nic nedostanou a ani nic nekoupí – vystačit si musí se sedadlem, vodou, novinami a wi-fi, výměnou za extrémně nízkou cenu jízdného. Nový produkt má dopravci pomoct s navýšením kapacity vlaků bez vyšších nároků na palubní personál a určitě nebude pro každého – i proto, že nepůjde rezervovat pro cesty delší než čtyři hodiny. Kdo se ale spokojí se sedadlem regionálního rázu a minimálním servisem, může třeba jet z Prahy do Ostravy už za 122 korun. Tato cenová politika s trhem každopádně zamává.

Třída Low Cost mohla vzniknout díky nedávnému nákupu švýcarských vozů B 20-73 od SBB, které Regiojetu významně pomáhají překonat nedostatek vozidel na pravidelných linkách Praha – Ostrava – Slovensko a Praha – Brno – Bratislava. Do provozu vstoupily vesměs v původním stavu, v jakém byly nasazovány na regionální vlaky po Švýcarsku. Provedené úpravy se udály spíše v technické části a souvisejí hlavně s mezinárodním provozem a jednotným značením. Do budoucna by však firma chtěla interiér víc modernizovat a připodobnit ho moderním vozům Astra, které jezdí jako cestovní třída Standard v omezeném režimu palubních služeb.

Ze švýcarských regionů na hlavní tah

V roce 1980 obdržely SBB sérii 30 vozů řady Bpm 20-70, téměř shodných s německými vozy Bpmz, odlišujícími se pouze jiným typem podvozků. Až do roku 1999 byly provozovány na mezinárodních vlacích, mimo jiných například na EC Albert Einstein do Prahy, avšak dostatek novějších vozů dovedl švýcarské dráhy k úpravě posledních 27 vagonů pro nasazení v regionální dopravě – došlo k výměně sedadel za typ známý například ze souprav RE160 DB, a také k úpravě elektrické výzbroje vozu. V souvislosti se zmíněnou úpravou byly vozy zbaveny režimu RIC a přeznačeny na typ B 20-73. Vagony tak našly nové uplatnění výhradně na meziměstských vlacích RE a IR v rámci Švýcarska. Následná snaha o sjednocení vozového parku a nákup moderních jednotek způsobily, že v roce 2016 bylo 25 vozů prodáno českému dopravci RegioJet. Ten deset z nich postupně nasazuje do provozu po nezbytných úpravách, mezi které patří např. výměna CZE a úprava v elektroinstalaci vozu, aby mohl být opět provozován v režimu RIC. Jelikož sedadla regionálního rázu zůstala, bylo nakonec rozhodnuto o vytvoření nového nízkonákladového produktu, zatímco zbytek dodané série prodělá větší modernizaci.

Exteriér vozu, foto: Martin Žarnovický Interiér vozu, foto: Martin Žarnovický Interiér vozu, foto: Martin Žarnovický WC, foto: Martin Žarnovický

Jízdné za polovinu, hlavně na kratší trasy

Ještě výrazněji než v rozdílu cestovního komfortu se nová třída od dosavadní nabídky odliší cenově. Omezené počty míst budou dostupné za méně než sto korun mezi Prahou a Olomoucí, případě za 122 Kč až do Ostravy. RegioJet tak akčním jízdným podstřelí nejen nejlevnější superakční jízdenky Českých drah, ale přiblíží se i extrémně nízkým akčním cenám Leo Expressu mimo špičky. Samotný dopravce tento krok odůvodňuje tím, že velká část cestujících část služeb ráda obětuje výměnou za výhodnější jízdné, a společnost si nižší výnos z jednotlivé jízdenky vynahradí větší kapacitou. Tato strategie není nepodobná nízkonákladovým leteckým dopravcům, kteří často nabízejí výrazně víc přepravní kapacity než jejich tradičnější protějšky, a sází přitom na zákazníky, pro které bude nízká cena hlavní motivací k cestě.

„Novou nízkonákladovou třídu Low Cost jsme zavedli po vyhodnocení častých připomínek od cestujících, kteří preferují cestování za nejnižší ceny a nevyžadují palubní servis. Zejména při ranních a večerních spojích, když chtěla velká část cestujících ještě pospávat, pro ně byla neustálá nabídka občerstvení našimi stevardy rušivá. Jelikož má tento vůz vyšší přepravní kapacitu a nebude v něm probíhat palubní servis, jsme schopni při jeho provozu ušetřit podstatnou část nákladů, což se promítne do výrazného snížení cen jízdenek. Na mnoha trasách, jako je např. Praha - Olomouc, bude možné cestovat již od 99 Kč / € 3,50,” uvedl pro Želpage.cz Martin Žarnovický z PR oddělení Regiojetu.

Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč

Důležitým podnětem pro zavedení velkoprostorové „základní“ třídy jsou i úsekoví cestující, kterých je na nové lince Praha – Brno – Bratislava výrazně víc než na severní větvi. Například zákazníkům jedoucím pouze z Brna do Břeclavi je tato nabídka prakticky ušita na míru, protože v takto krátkých úsecích plnohodnotný servis často nelze realizovat a větší užitek pro dopravce má zvýšená sedačková kapacita.

Podívejme se na několik příkladů cen jízdného: z Břeclavi do Brna stojí cesta v Low cost pouze 35 Kč, z Pardubic do Prahy se dá cestovat od 71 Kč a z Ostravy do Olomouce od 43 Kč. Z Prahy do Brna začíná cena za jízdenku na částce 135 Kč a z Prahy do Bratislavy cesta vyjde na 275 Kč (9,80 €). Servis je omezen na minimum, cestující však mají stále nárok na láhev vody zdarma, připojení k wi-fi, zábavní portál a denní tisk formou jakési samoobslužné knihovny, kdy jsou noviny a časopisy uložené na jedné ze zavazadlové polic u představku. Chybí elektrické zásuvky a velké stolky, neprobíhá zde žádný servis občerstvení, a to ani základní z vozíku, jako ve vozech Astra.

S kolem po kolejích, ale jen do čtyř hodin

Lowcostové vozy u žlutého dopravce neznamenají pouze omezení – přináší i zásadní novinku v podobě možnosti vzít s sebou na cesty jízdní kolo nebo lyže, na oboje je vůz vybaven držáky na představku. Rezervace místa pro kolo i lyže je povinná, avšak bezplatná k jízdence, což zákazníky citlivé na cenu potěší ještě více. Online rezervace těchto míst by se v žlutém e-shopu měla objevit v blízké budoucnosti.

Denní tisk formou , foto: Martin Žarnovický Držáky na jízdní kola, foto: Martin Žarnovický Držáky na lyže, foto: Martin Žarnovický Označení třídy Low Cost u Regiojetu – na palubě je poskytován pouze minimální servis, foto: Juraj Kováč

E-shop také nově uplatňuje jedno důležité omezení: jízdenky do Low Cost třídy lze zakoupit pouze na cesty trvající do čtyř hodin. „Při delších cestách klientům automaticky nabídneme jízdenku alespoň do vozové třídy Standard s komfortnějšími vozy, ve které probíhá plný palubní servis s nápoji zdarma a možností nákupu občerstvení. Naším cílem jsou prvotřídní služby zákazníkům a nechceme, aby naši cestující zůstávali při delších cestách o hladu a přišli o pohodlné cestování s palubním servisem. V ostatních třídách je navíc cestování na delších trasách cenově zvýhodněné tzv. lomením jízdného. Třeba z Košic do Prahy se dají zakoupit jízdenky do třídy Standard již od 280 Kč / 10 €,“ dodává Martin Žarnovický z Regiojetu.

Politika nejnižších cen u Regiojetu byla doposud poměrně nekonzistentní. Zatímco v době zahájení provozu v roce 2011, kdy dopravce mj. poskytoval slevu držitelům In-karet Českých drah, byla všechna místa ve vlaku prodávaná za stejnou cenu bez ohledu na reálný komfort, následné rozdělení na tři sedačkové a dvě spací třídy produkt výrazněji diferencovalo. I pak ale existovaly rozdíly, důkazem čehož bylo i cenové zvýhodnění cesty v "modrých kupé" vozů Bmz, nejméně komfortních v dosavadní flotile žlutých vlaků. Přehlednosti nepřidává ani fakt, že dnes pod třídou Standard může cestující zažít celkem čtyři různá prostředí: šestimístná kupé klasické 2. třídy (Bmz/ABmz), šestimístná kupé původní 1. třídy ÖBB (ABmz), šestimístná kupé se stolem (Am SBB) a velkoprostorový vůz v konfiguraci 2+2 s individuálním zábavním systémem, avšak také omezeným servisem (Bmpz Astra). Nová "třetí třída" do této situace vnáší aspoň jasně definovaný pevný bod, podle kterého mohou cestující nastavit svá očekávání. Nápis na dveřích ostatně mluví jasně: low cost – no service.

Priority se mění

O komerční úspěch lowcostové třídy asi RegioJet nemusí mít strach. Obecně platí, že cena jízdenek má být ještě o 20 % nižší, než v dosud nejvýhodnější třídě Standard. Na první pohled se tento vývoj může jevit jako určitá ironie, kdy RegioJet postupně slevuje ze svých představ, jak by měl vypadat "standardní" palubní servis ve vlacích. Možná je to ale jen konfrontace ambiciózní představy roku 2011 s realitou českého železničního trhu. Dokud tento vývoj bude znamenat, že se dopravce naučí svou nabídku jasně diferencovat a lépe se starat o prestižnější třídy, pak se jedná o krok správným směrem.

Čtveřice sedadel ve voze Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč

Je rovněž dobré zasadit si novou třídu Low Cost do kontextu: zatímco v porovnání se zbytkem žlutých vlaků působí tato kategorie jako chudý příbuzný a ústup od ideí svého zakladatele, v objektivním měřítku stále nabízí velmi solidní cestovní standard, hravě srovnatelný třeba se zasloužilými vozy Bpee, nebo dokonce s mnohem novější řadou Bdpee. Co proti konkurenci ztrácí ve vybavení, vynahradí pomocí základních služeb jako wi-fi, bezplatnou vodou a novinami. Není to moc, ale třeba v expresech je toto často výsadou první třídy.

První vůz třídy Low cost nasadil RegioJet do provozu v sobotu 18. února. Aktuálně jsou nimi obsluhovány už všechny tři vlaky jezdící z Prahy přes Brno do Bratislavy nebo do Starého Města. V březnu chce dopravce nasadit nízkonákladové vozy i na linku do Ostravy a Košic. Nezbývá než čekat, co to udělá s už tak vyhrocenou cenovou konfrontací na této lince. Větší výběr pro cestující však zde dosud nikdy nebyl na škodu.

Zdroj: RegioJet


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.2.2017 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
02.03.2017 (23:10)  
Sim: Smutné u těch "nadrychlíků" je hlavně fakt, že jejich kvalitu dráhy nedokáží garantovat - nemají záložní "nadrychlíkové" vozy. Takže stačí, aby vypadl jeden Panter, a pak je "rychlík vyšší kvality" v podobě pár béček a áčka, ba dokonce i EC Praha - Košice jsem opakovaně viděl ve složení ARmpee + 3x / 4x B (cca měsíc zpět). To je pak těžké. Když už nazvu rychlík nadrychlíkem, tak by to měl být spoleh (a nebo minimálně omluva/kompenzace, pokud tomu tak nebude, což ovšem nelze automaticky u ČD čekat, tam si člověk musí zažádat/stěžovat).
registrovaný uživatel Sim 
02.03.2017 (16:51)  
bartik09 > "ORION: ČD se můžou stydět
Vazne je sedmdesatikilometrova cesta v ABmz za 5 € to, za co by se CD mely stydet?"


Zajiste si uvedomujete, ze sance u modrych, ze z nahodneho vyberu nekolika set dalkovych vlaku denne na me vyjde zrovna ABmz (nebo jiny vuz odpovidajici dalkovemu nasazeni) je pomerne miziva (at uz v souvislosti s mnozstvim techto vozu u modrych, nebo treba s "drobnosti", ze pokud covek neni sotous, mistenku prave do tohoto vozu si ucelove nekoupi ani kdyz je zrovna v souprave zarazen). Takze ano, zrovna za provozovani (A)Bmz se modri vubec stydet nemusi! Akorat by se tedy meli stydet za to ostatni :-/

Princip, ze modri prisli s konceptem nadkrychliku jakozto s "jistotou", ze cestujici pojede jako clovek - pricemz sem nasazuji vozy, ktere povazuji za (a v modrem vozovem parku skutecne jsou) nadprumerne, sam o sobe neni spatny. Ze vsak prave tyto vozy, na ktere modri sazi jakozto na magnet na zakazniky, jsou urovni svezeni srovnatelne s tim nejhorsim, co je u konkurence, je prave to, za co by mi na miste modrych bylo ponekud stydno.
02.03.2017 (9:45)  
Vazne je sedmdesatikilometrova cesta v ABmz za 5 € to, za co by se CD mely stydet?

Sedmdesátikilometrová cesta za 5E, tedy 130 korun mi přijde jako cena nehorázná. Možná za předpokladu garantovaného prázdného kupé bych to byl výjimečně ochoten dát.
Asi žijete v zemi s jinými platy, než já.
02.03.2017 (7:58)  
Za mě nezbývá než souhlasit s některými názory zde již vyřčenými:

- ano, na trasy Praha - Brno či Praha - Ostrava (nebo ještě dál) je to opravdu konstrukčně nepříliš pohodlný vagon
- ale - opravdu je to takový rozdíl oproti ABpee ČD, Bdpee ČD, nebo nedejbože Bdtee ČD (což jsou vozy, které rovněž jezdí v dálkové dopravě)?
- nižší komfort mě osobně bohatě vykompenzuje denní tisk, voda a možnost připojení k Wi-Fi a palubnímu portálu.

Zkrátka a dobře - na delší cesty bych si určitě připlatil za vyšší třídu, ale na kratší cesty typu Praha - Pardubice se mi to jeví jako sympatické :-)
02.03.2017 (7:45)  
Priority se mění. Možná je to ale jen konfrontace ambiciózní představy roku 2011 s realitou českého železničního trhu... ústup od ideí svého zakladatele...
Juraj Kováč: Nejste nahodou pribuzny se sirem Humphreym Applebym? Jeden by rek, ze ty ambiciozni predstavy byly zjevne jen bohapusty nepodlozeny blaboly, pricemz vlastne od zacatku jezdi vyhradne s tim, co jiny zeleznice vyrazujou.

ORION: ČD se můžou stydět
Vazne je sedmdesatikilometrova cesta v ABmz za 5 € to, za co by se CD mely stydet?

Martin Votava: Zlevnění by mohlo přitáhnout cestující, kterým se vlak zdá drahý
A to jsou kteri prosim? Dokazal byste tu skupinu nejak popsat?
01.03.2017 (17:43)  
Super!

Opěradla jsou tedy asi nejhorší, co kdy jezdilo na dálkových vlacích SBB, možná proto se jich SBB zbavily. I odkazovaný vůz Bdpee (http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdpee231.php) má aspoň nějaké boční opěrky hlavy, takže se v něm dá trochu spát.

Nicméně na kratší cesty podle mě tuto nabídku ocení nejen cestující citliví na cenu, ale i ti, kteří si něco čtou (ať už pracovně či oddechově), a od stevarda se cítí spíše vyrušováni (chápu, je to jejich práce, a mnohým cestujícím je tato pozornost naopak přijemná).

Sám sebe řadím do obou (cílových?) skupin. Ač již dávno nestuduji, nemám potřebu měnit některé návyky ze studentských let pouze z důvodu, "co by tomu řekli lidi" :-).
01.03.2017 (16:40)  
danovy poradce:
Ještě je tu jedna možnost a to, že nastoupí bez lístku. Pak dostane od ČD buď pokutu nebo přirážku.
Ponechme stranou zastávky, kde se lístky neprodávají. Tam SC/IC/EC/Ex/Rx/R nezastavují.

PS: Jak se na to tak dívám, tak ČD mají 6 vlakových tříd v dálkové dopravě.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
01.03.2017 (14:40)  
pro Ales Liesk.:

Kontingenty bych znal a dálnopis jsem umel (pozdeji) i obsluhovat. Ale asi se jiz nedozvíme detaily z let 1960 az 1967. Ex Hungaria zacínal v Budapesti, urcite stavel v Blave, Brne a na Praha hl. n. a pak upaloval do Berlin Ostbahnhof.
01.03.2017 (13:23)  
jednu hodinu pred odjezdem, poté, co Ex opustil Blavu a to jen do vycerpání zásoby.
Trochu jinak. Na místenkové vlaky byly určené tzv. kontingenty místenek, každá žst., kde takový vlak zastavoval, měla určitý počet místenek do určitých pásem cílů. Ta "hodina před" pak byly místenky buď v dané žst. opravdu končící a dále místenky nevyčerpané předchozími stanicemi. Chodilo to dálnopisem a ve frontě v Žilině jsme vždycky, když šla okolo slečna s tímto papírem v ruce, zkoušeli odhadnout, kolik těch místenek asi bude...
01.03.2017 (9:41)  
Něco podobného už tu jednou bylo - aprílový článek o tom, že ČD zavede 3. třídu. :) Mě to tehdy tak vtipné nepřišlo, hned jsem si říkal, že by to byl dobrý marketingový tah od ČD. Staré koženkové vozy (případně některé regionální jednotky) přeznačit na 3. třídu a zlevnit, v 2. třídě nechat nové a modernizované vozy pro dálkovou dopravu a převést tam starší vozy 1. třídy a 1. třída by byly jen vozy skutečně odpovídající kvality. Zlevnění by mohlo přitáhnout cestující, kterým se vlak zdá drahý, a sjednocení tříd ty, kteří požadují dostatečnou kvalitu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko