..: Za pár korun a bez servisu: RegioJet zavádí třídu Low Cost :..

Vůz RegioJet low cost, foto: Juraj Kováč Praha — Leckdo rád Radimu Jančurovi připomíná vyhlášení z před mnoha let, kdy ve svých plánech na žluté vlaky mluvil o šesti vozových třídách. Nakonec to trvalo pět a půl roku od spuštění železničních spojů a vypadá to asi úplně jinak, než si majitel Student Agency představoval, ale RegioJet v únoru pozvolna skutečně do svého rezervačního systému zavedl šestou cestovní třídu. Je na hony vzdálená konceptu z roku 2013, kdy dopravce zdůrazňoval především palubní servis. V nové třídě Low Cost totiž cestující skoro nic nedostanou a ani nic nekoupí – vystačit si musí se sedadlem, vodou, novinami a wi-fi, výměnou za extrémně nízkou cenu jízdného. Nový produkt má dopravci pomoct s navýšením kapacity vlaků bez vyšších nároků na palubní personál a určitě nebude pro každého – i proto, že nepůjde rezervovat pro cesty delší než čtyři hodiny. Kdo se ale spokojí se sedadlem regionálního rázu a minimálním servisem, může třeba jet z Prahy do Ostravy už za 122 korun. Tato cenová politika s trhem každopádně zamává.

Třída Low Cost mohla vzniknout díky nedávnému nákupu švýcarských vozů B 20-73 od SBB, které Regiojetu významně pomáhají překonat nedostatek vozidel na pravidelných linkách Praha – Ostrava – Slovensko a Praha – Brno – Bratislava. Do provozu vstoupily vesměs v původním stavu, v jakém byly nasazovány na regionální vlaky po Švýcarsku. Provedené úpravy se udály spíše v technické části a souvisejí hlavně s mezinárodním provozem a jednotným značením. Do budoucna by však firma chtěla interiér víc modernizovat a připodobnit ho moderním vozům Astra, které jezdí jako cestovní třída Standard v omezeném režimu palubních služeb.

Ze švýcarských regionů na hlavní tah

V roce 1980 obdržely SBB sérii 30 vozů řady Bpm 20-70, téměř shodných s německými vozy Bpmz, odlišujícími se pouze jiným typem podvozků. Až do roku 1999 byly provozovány na mezinárodních vlacích, mimo jiných například na EC Albert Einstein do Prahy, avšak dostatek novějších vozů dovedl švýcarské dráhy k úpravě posledních 27 vagonů pro nasazení v regionální dopravě – došlo k výměně sedadel za typ známý například ze souprav RE160 DB, a také k úpravě elektrické výzbroje vozu. V souvislosti se zmíněnou úpravou byly vozy zbaveny režimu RIC a přeznačeny na typ B 20-73. Vagony tak našly nové uplatnění výhradně na meziměstských vlacích RE a IR v rámci Švýcarska. Následná snaha o sjednocení vozového parku a nákup moderních jednotek způsobily, že v roce 2016 bylo 25 vozů prodáno českému dopravci RegioJet. Ten deset z nich postupně nasazuje do provozu po nezbytných úpravách, mezi které patří např. výměna CZE a úprava v elektroinstalaci vozu, aby mohl být opět provozován v režimu RIC. Jelikož sedadla regionálního rázu zůstala, bylo nakonec rozhodnuto o vytvoření nového nízkonákladového produktu, zatímco zbytek dodané série prodělá větší modernizaci.

Exteriér vozu, foto: Martin Žarnovický Interiér vozu, foto: Martin Žarnovický Interiér vozu, foto: Martin Žarnovický WC, foto: Martin Žarnovický

Jízdné za polovinu, hlavně na kratší trasy

Ještě výrazněji než v rozdílu cestovního komfortu se nová třída od dosavadní nabídky odliší cenově. Omezené počty míst budou dostupné za méně než sto korun mezi Prahou a Olomoucí, případě za 122 Kč až do Ostravy. RegioJet tak akčním jízdným podstřelí nejen nejlevnější superakční jízdenky Českých drah, ale přiblíží se i extrémně nízkým akčním cenám Leo Expressu mimo špičky. Samotný dopravce tento krok odůvodňuje tím, že velká část cestujících část služeb ráda obětuje výměnou za výhodnější jízdné, a společnost si nižší výnos z jednotlivé jízdenky vynahradí větší kapacitou. Tato strategie není nepodobná nízkonákladovým leteckým dopravcům, kteří často nabízejí výrazně víc přepravní kapacity než jejich tradičnější protějšky, a sází přitom na zákazníky, pro které bude nízká cena hlavní motivací k cestě.

„Novou nízkonákladovou třídu Low Cost jsme zavedli po vyhodnocení častých připomínek od cestujících, kteří preferují cestování za nejnižší ceny a nevyžadují palubní servis. Zejména při ranních a večerních spojích, když chtěla velká část cestujících ještě pospávat, pro ně byla neustálá nabídka občerstvení našimi stevardy rušivá. Jelikož má tento vůz vyšší přepravní kapacitu a nebude v něm probíhat palubní servis, jsme schopni při jeho provozu ušetřit podstatnou část nákladů, což se promítne do výrazného snížení cen jízdenek. Na mnoha trasách, jako je např. Praha - Olomouc, bude možné cestovat již od 99 Kč / € 3,50,” uvedl pro Želpage.cz Martin Žarnovický z PR oddělení Regiojetu.

Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč

Důležitým podnětem pro zavedení velkoprostorové „základní“ třídy jsou i úsekoví cestující, kterých je na nové lince Praha – Brno – Bratislava výrazně víc než na severní větvi. Například zákazníkům jedoucím pouze z Brna do Břeclavi je tato nabídka prakticky ušita na míru, protože v takto krátkých úsecích plnohodnotný servis často nelze realizovat a větší užitek pro dopravce má zvýšená sedačková kapacita.

Podívejme se na několik příkladů cen jízdného: z Břeclavi do Brna stojí cesta v Low cost pouze 35 Kč, z Pardubic do Prahy se dá cestovat od 71 Kč a z Ostravy do Olomouce od 43 Kč. Z Prahy do Brna začíná cena za jízdenku na částce 135 Kč a z Prahy do Bratislavy cesta vyjde na 275 Kč (9,80 €). Servis je omezen na minimum, cestující však mají stále nárok na láhev vody zdarma, připojení k wi-fi, zábavní portál a denní tisk formou jakési samoobslužné knihovny, kdy jsou noviny a časopisy uložené na jedné ze zavazadlové polic u představku. Chybí elektrické zásuvky a velké stolky, neprobíhá zde žádný servis občerstvení, a to ani základní z vozíku, jako ve vozech Astra.

S kolem po kolejích, ale jen do čtyř hodin

Lowcostové vozy u žlutého dopravce neznamenají pouze omezení – přináší i zásadní novinku v podobě možnosti vzít s sebou na cesty jízdní kolo nebo lyže, na oboje je vůz vybaven držáky na představku. Rezervace místa pro kolo i lyže je povinná, avšak bezplatná k jízdence, což zákazníky citlivé na cenu potěší ještě více. Online rezervace těchto míst by se v žlutém e-shopu měla objevit v blízké budoucnosti.

Denní tisk formou , foto: Martin Žarnovický Držáky na jízdní kola, foto: Martin Žarnovický Držáky na lyže, foto: Martin Žarnovický Označení třídy Low Cost u Regiojetu – na palubě je poskytován pouze minimální servis, foto: Juraj Kováč

E-shop také nově uplatňuje jedno důležité omezení: jízdenky do Low Cost třídy lze zakoupit pouze na cesty trvající do čtyř hodin. „Při delších cestách klientům automaticky nabídneme jízdenku alespoň do vozové třídy Standard s komfortnějšími vozy, ve které probíhá plný palubní servis s nápoji zdarma a možností nákupu občerstvení. Naším cílem jsou prvotřídní služby zákazníkům a nechceme, aby naši cestující zůstávali při delších cestách o hladu a přišli o pohodlné cestování s palubním servisem. V ostatních třídách je navíc cestování na delších trasách cenově zvýhodněné tzv. lomením jízdného. Třeba z Košic do Prahy se dají zakoupit jízdenky do třídy Standard již od 280 Kč / 10 €,“ dodává Martin Žarnovický z Regiojetu.

Politika nejnižších cen u Regiojetu byla doposud poměrně nekonzistentní. Zatímco v době zahájení provozu v roce 2011, kdy dopravce mj. poskytoval slevu držitelům In-karet Českých drah, byla všechna místa ve vlaku prodávaná za stejnou cenu bez ohledu na reálný komfort, následné rozdělení na tři sedačkové a dvě spací třídy produkt výrazněji diferencovalo. I pak ale existovaly rozdíly, důkazem čehož bylo i cenové zvýhodnění cesty v "modrých kupé" vozů Bmz, nejméně komfortních v dosavadní flotile žlutých vlaků. Přehlednosti nepřidává ani fakt, že dnes pod třídou Standard může cestující zažít celkem čtyři různá prostředí: šestimístná kupé klasické 2. třídy (Bmz/ABmz), šestimístná kupé původní 1. třídy ÖBB (ABmz), šestimístná kupé se stolem (Am SBB) a velkoprostorový vůz v konfiguraci 2+2 s individuálním zábavním systémem, avšak také omezeným servisem (Bmpz Astra). Nová "třetí třída" do této situace vnáší aspoň jasně definovaný pevný bod, podle kterého mohou cestující nastavit svá očekávání. Nápis na dveřích ostatně mluví jasně: low cost – no service.

Priority se mění

O komerční úspěch lowcostové třídy asi RegioJet nemusí mít strach. Obecně platí, že cena jízdenek má být ještě o 20 % nižší, než v dosud nejvýhodnější třídě Standard. Na první pohled se tento vývoj může jevit jako určitá ironie, kdy RegioJet postupně slevuje ze svých představ, jak by měl vypadat "standardní" palubní servis ve vlacích. Možná je to ale jen konfrontace ambiciózní představy roku 2011 s realitou českého železničního trhu. Dokud tento vývoj bude znamenat, že se dopravce naučí svou nabídku jasně diferencovat a lépe se starat o prestižnější třídy, pak se jedná o krok správným směrem.

Čtveřice sedadel ve voze Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč Interiér vozu Bpm RegioJet, třída Low Cost, foto: Juraj Kováč

Je rovněž dobré zasadit si novou třídu Low Cost do kontextu: zatímco v porovnání se zbytkem žlutých vlaků působí tato kategorie jako chudý příbuzný a ústup od ideí svého zakladatele, v objektivním měřítku stále nabízí velmi solidní cestovní standard, hravě srovnatelný třeba se zasloužilými vozy Bpee, nebo dokonce s mnohem novější řadou Bdpee. Co proti konkurenci ztrácí ve vybavení, vynahradí pomocí základních služeb jako wi-fi, bezplatnou vodou a novinami. Není to moc, ale třeba v expresech je toto často výsadou první třídy.

První vůz třídy Low cost nasadil RegioJet do provozu v sobotu 18. února. Aktuálně jsou nimi obsluhovány už všechny tři vlaky jezdící z Prahy přes Brno do Bratislavy nebo do Starého Města. V březnu chce dopravce nasadit nízkonákladové vozy i na linku do Ostravy a Košic. Nezbývá než čekat, co to udělá s už tak vyhrocenou cenovou konfrontací na této lince. Větší výběr pro cestující však zde dosud nikdy nebyl na škodu.

Zdroj: RegioJet


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.2.2017 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Služby Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
11.03.2017 (20:41)  
ať se dívám jak se dívám vidí stále 3 třídy. Standart, Relax a Bussines plus nová low cost což jsou stále 4 třídy.

Ještě dvě spací třídy - lehátka a lůžka.
Registered user Martin Michl  mail  
11.03.2017 (9:48)  
Autor zde udává "RegioJet v únoru pozvolna skutečně do svého rezervačního systému zavedl šestou cestovní třídu"

ať se dívám jak se dívám vidí stále 3 třídy. Standart, Relax a Bussines plus nová low cost což jsou stále 4 třídy.

zajímavý je i rozdíl ceny. před pár minutami jsem našel na spoji z Brna do Prahy tyto dvě ceny. Low Cost 135kč a Standart 140kč
11.03.2017 (7:49)  
M: Ale tak jestli myslel ve vic lidech, tak dejme tomu...
Martin Votava: skoro všichni jezdi autem, protoze je to rychlejsi. To samy plati pro autobusy. Vsak taky konkuruji vlakum (resp. vlaky autobusum) predevsim tam, kde jsou (vyrazne) rychlejsi. Napr. Praha -Liberec/Hradec/Budejovice.
Registered user M 
09.03.2017 (21:42)  
Vlakem nepojedu, pojedu raději autem. Abych ušetřil.
Jo, ten byl dobrej:-)
Registered user Jony 
08.03.2017 (20:13)  
Jiří Kocurek: existují i R, které zastavují v neobsazených zastávkách, např. Děčínské rychlíky v zastávce Praha-Podbaba.
06.03.2017 (21:18)  
bartik09: A to jsou kteri prosim? Dokazal byste tu skupinu nejak popsat?
Předpokládám, že skoro všichni. Dnešní ceny jízdenek jsou dost vysoké a plno lidí jede raději autobusem nebo autem (nebo s "konkurencí"), aby ušetřili. Dokonce i rodiče, kteří dokud měli režijku, jezdili vlakem často a skoro všude.
Registered user PN  mail  
05.03.2017 (16:30)  
Zdenek84: Z Prahy do Hodonína? Ježišmarjá! Já bych tím nejel ani z Brna do Břeclavi. Ty sedačky jsou prostě za trest. Zlatý Interpanter. Sice v něm nedostanu vodu a noviny, ale za to si v něm pohodlněji sednu a nabiju mobil ;-)
Registered user M 
03.03.2017 (23:51)  
Ještě dvě tři zlevnění a přikoupí nákladní. A poptávku by to našlo
03.03.2017 (21:37)  
Dnes jsem vyzkoušel z Prahy do Hodonína, vagon do Brna plný, subjektivně tam na obsazené čtyřce bylo víc prostoru než v Bdpee (asi se na tom projevila absence stolečků a možná i velikost spolucestujících).
Registered user Sim 
03.03.2017 (11:23)  
Michal Jaroš > tak ono tech smutnych "jednotlivosti" je v koncepci modrych spousta - nicmene to jsou tak nejak az nasledky politiky, kdy "umoznime, ale negarantujeme" - my se zavazeme k tomu, ze zlepsime tolik a tolik vagonu, ale nebudeme vam rikat, na jake vlaky je budem davat, protoze to vyjit nemusi a cestujici by nam to omlatil o hlavu, ze nesplnujeme standardy. Tak radsi ty standardy zadny mit nebudeme (a i ty, co donedavna platily, radsi zrusime) a vymyslime si kvalitativni kategorie s parametry, ktere splnit dokazeme (at uz proto, ze se splni samy o sobe, nebo proto ze jsou tak definovany, ze je nelze kontrolovat) ... co na tom, ze vlastne pro cestujiciho ten vysledny prinos nemusi byt zadny - dulezity je, ze se muzeme v propagacnich materialech bit v prsa a placat po ramenou, jak jsme se snazili a jak jsme to vsechno zlepsili. Proste vykonali jsme cinnost, bylo to nekde videt a jestli vysledek stal za to, to uz pro nas dulezity neni. Narozdil od bezneho cestujiciho, kteremu je vcelku jedno, jaka cesta k tomu vedla, ale zato ho zajima prave ten vysledek.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2017 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko