..: Arriva v roce 2017: nově do Nitry i Českého Krumlova :..

Jednotka 845/945.001, foto: Arriva vlakyPraha — Zatím relativně nenápadný soukromý dopravce Arriva vlaky plánuje pro období příštího jízdního řádu výrazné rozšíření provozu. Část spojů přibude hned v prosinci, zbytek pak na jaře a v létě příštího roku. Nyní provozuje firma v pracovní dny ve dvouhodinovém taktu spěšné vlaky z Prahy do Benešova u Prahy a o víkendech pak jezdí s jedním párem spojů z Prahy do slovenského Trenčína. Po novu bude provoz na obou těchto současných linkách podstatně rozšířen a přibude nový pár spojů z Prahy na jih Čech, konkrétně do Českých Budějovic, Českého Krumlova a Nové Pece. Nynější jednu jednotku řady 845, původem z Německa, doplní další čtyři jednotky, v sezóně navíc zřejmě vypomůže i souprava Desiro, podobně jako tomu bylo letos. Nejen tyto plány, o kterých na ŽelPage informujeme jako první, dnes odhalili zástupci dopravce na tiskové konferenci.

Praha - Benešov: dvě jednotky, ve špičkách častěji

Spěšné vlaky Arrivy jezdí z pražského hlavního nádraží do Benešova v pracovních dnech a plně na komerční riziko dopravce. Je však podstatné, že zatím nejsou zahrnuty do Pražské integrované dopravy (PID), což má na jejich konkurenceschopnost a zájem zákazníků zásadní vliv. I přesto však vedení společnosti Arriva vlaky frekvenci cestujících hodnotí kladně: stále je patrný drobný růst a některé ranní vlaky jezdí v poslední době i plně obsazeny. Pro období příštího jízdního řádu, platného od 11. prosince, bude proto do provozu nasazena další jednotka, což umožní ve špičkách přidat další spoje, aby byl vytvořen přibližně hodinový takt. Ani trať 221 však nemá neomezenou kapacitu, v hodinách jízdy spěšného vlaku ČD Jordán proto vlaky Arrivy nepojedou, jelikož by se na dopravní cestu spolu s osobními vlaky linky S9 PID a nově posílenou dálkovou dopravou již vešly pouze stěží. Novinkou bude také zastavování ve stanici Říčany, kterou doposud dopravce projížděl.

V letním období, kdy bude vyšší turnusová potřeba vozidel na dalších linkách, se dá předpokládat opětovné nasazení jednotky Desiro, zapůjčené od mateřské společnosti Deutsche Bahn. Jak však z úst managementu Arrivy zaznělo, cestující preferují možná trochu paradoxně spíše starší jednotky 845, a to díky Wi-Fi připojení, pohodlnějším sedačkám či většímu prostoru. Naopak novější Desiro v létě může nabídnout třeba klimatizaci, která staršímu motoráku chybí.

Praha - Nová Pec: z Prahy přímo do nitra Šumavy

Sedadlo Borcad v motoráku Arrivy, foto: Aleš PetrovskýObyvatelé jižních Čech mohou mít z nadcházejícího jízdního řádu asi největší radost. Nejen že Ministerstvo dopravy objednalo u Českých drah nové expresní spoje z Prahy do Českých Budějovic a dále do Lince či Českého Krumlova, ale do podobných míst se vydá právě i Arriva. Ta zavede o víkendech a svátcích (v létě celotýdenně) jeden pár vlaků z Prahy se zastavením v Táboře do Českých Budějovic a dále s více zastávkami přes Český Krumlov až do Nové Pece. Vlak se vydá po deváté hodině ranní z Prahy, za 2 hodiny a 8 minut bude v jihočeské metropoli a za dalších 51 minut pak dorazí do Českého Krumlova. Zpět do Prahy pak obratový spoj dorazí kolem deváté hodiny večerní.

Na trase z Prahy do Českého Krumlova si bude expres Arrivy přímo konkurovat se objednávaným spojem Českých drah, který pojede přibližně hodinu před ním. Zajímavostí také je, že v návrhu jízdního řádu po projednání je expres Českých drah z prodloužen ve formě přímých vozů dále z Českého Krumlova jako osobní vlak až do Černého Kříže, podobně jako již dříve zveřejněný vlak Arrivy. I toto prodloužení však bude vedeno pod objednávkou státu, tentokrát Jihočeského kraje.

Praha - Trenčín: rozšíření kapacity, nově až do Nitry

Zástupci Arrivy hrdě tvrdí, že nedělní spoj z Trenčína do Prahy bývá již dopředu obsazen na 100 %. Obsazenost sobotního spoje se pohybuje kolem 50 %, i tak však je podle dopravce na trase potenciál dalšího růstu. Lidé podle něj využívají výhod přímého spojení bez přestupu, jako přepravně zajímavé se ukázaly i zdánlivě méně významné stanice jako Bojkovice nebo Slavičín. Víkendové spojení z Prahy do Trenčína tak bude posíleno nejspíš již v průběhu listopadu, a to přidáním další jednotky, jejíž rekonstrukce nyní finišuje v šumperském závodě Pars nova. Vlaky AEx 1093/1094 tak budou vedeny pravděpodobně dvěma motorovými jednotkami. Od nového grafikonu pak bude jezdit spoj z Prahy do Trenčína za víkend dvakrát, konkrétně v pátek a v neděli. Zpět se pak bude vracet v sobotu a v neděli. První ze zmiňovaných párů vlaků bude navíc prodloužen z Trenčína přes Piešťany a Leopoldov až do Nitry. V hlavní letní sezóně bude následně provoz rozšířen i o další dny v týdnu.

A co dál?

Elektrická souprava Arrivy na trati do Koutů nad Desnou, foto: malardJak již bylo zmíněno, pro účely expanze získala Arriva z Německa další čtyři jednotky řady 845, celkově tedy bude disponovat pěti svými stroji. Ty postupně procházejí či projdou výraznou renovací v šumperských dílnách Pars nova, která vyjde přibližně na sedm až osm milionů korun za stroj. Zde získají jednotky nový interiér včetně třeba moderního informačního systému s LCD obrazovkami či dnes již relativně standardního vybavení jako Wi-Fi či elektrických zásuvek. Z vnějšku budou viditelné například nové dálkové reflektory, které jednotky z Německa vůbec neměly. Zdali bude následně dopravce chtít provoz ještě rozšířit, bude záviset především na úspěších nových spojů a nových destinací. Zástupci Arrivy však shodně tvrdí, že dosavadní čísla obsazenosti ze stávajících spojů předčila jejich očekávání a v příštím roce by rádi měli hospodaření v černých číslech.

V objednávané drážní dopravě naopak čeká skupinu Arriva v prosinci konec provozu dopravce Arriva Morava na Železnici Desná, tedy trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou s odbočkou do Sobotína. Zde ji vystřídají České dráhy a vlaky budou vedeny do Koutů z větší části přímo již z Olomouce. Dosavadní motorové vozy řady 810 a 814 zůstanou v majetku Svazku obcí údolí Desné. Zapůjčená lokomotiva řady 163 se vrátí zpět k dopravci RegioJet Radima Jančury a pro dva osobní vozy původně od Deutsche Bahn se bude hledat další využití v rámci skupiny DB, pod kterou Arriva patří.

Zdroje: Arriva vlaky


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.10.2016 (13:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kubajz 
26.10.2016 (19:23)  
Urcite je daleko ekologictejsi pouzivat stary diesel pod draty kdyz je jeste funkcni, nez stavet novou elektrickou jednotku.
26.10.2016 (19:09)  
Keprt:
Snad nevěříte tomu, že ten vlak má navážet pražský turisty na několikadenní pobyt na Lipensku. Do Krumlova šikmooký budiž, ale to je vše, z ČK nahoru je to jen hloupý pokus o supl bývalé Šumavy nic víc.
26.10.2016 (19:01)  
Keprt: ŽelPage není, ani nevlastní dopravce, takže motoráky dobrý. :)

Ale chápu, že je někdo ochotný zatrhnout jeden celkem nesmrdící diesel pod dráty vyměnou za vytěžení tun hnědého uhlí v Krušných horách či někde v Reichu a jeho přetavení do elektrické energie v uhelce, která napáchá násobně víc emisí. :o) Holt ten český "strom" není 100% "Ökostrom" jako mají DB či ÖBB. :)

Taky v té trase mohl jet místo motoráku autobus a železnice by utřela jako celek.
registrovaný uživatel Keprt 
26.10.2016 (16:38)  
do Nové Pece v jednu a za deset tři to jede zpět?

O jednodenní návštěvníky nikde nikdo nestojí - ani na Šumavě. Pokud má turistova/návštevníkova cesta na Šumavu mít pro region (a nakonec i pro něj samotného) nějaký význam, musí tam trávit více času a utratit více peněz - ubytování, jídlo atd. Jasně, pro lidi z ČB má smysl jet na Šumavu na den, ale realizovat sem jednodenní cesty z "Prahy" nemá smysl ani pro návštěvníky (čas na cestě - i autem, natož VHD - je neúměrný době trávené v místě), ani pro region (útrata).

Ad FRK: jestli pro ŽP představujou zrovna ty arriví motoráky zásadní hrozbu, tak jsme na tom docela dobře ;-)
26.10.2016 (16:26)  
Co v srdci Šumavy, když přijedu do Nové Pece v jednu a za deset tři to jede zpět? Smočit nohu v kempu, dát si oběd a jet zpět. To mohl vymyslet opravdu inteligent, když už chce někdo nahradit bývalý R Šumava tak se vším všudy, pěkně včas ráno z Prahy a v podvečer ze Šumavy.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
26.10.2016 (16:16)  
Dekuji za pekný clanek. O stará ojetina z dovozu je mnohdy lepsí, nez tuzemský výrobek, zejména starsiho data výroby.
26.10.2016 (16:15)  
Nenutí jet, to je pravda. Pravda je také to, že se Životní prostředí samo bránit neumí.
registrovaný uživatel Keprt 
26.10.2016 (16:02)  
jezdit něčím podobným z Prahy do Trenčína

Rozhodně je to příjemnější, než jet B nebo AB s ČD (R do Luhačovic).

A navíc ještě větší část trasy pod TV se smradlavým nafťákem.

To je cestujícím naprosto jedno. Naštěstí vás nikdo nenutí tím jet, že.
registrovaný uživatel Indi  mail  
26.10.2016 (15:44)  
Také mi to příjde krok o několik desetiletí zpět, jezdit něčím podobným z Prahy do Trenčína...
26.10.2016 (15:08)  
Tak mám dojem, že DB koupila firmu Arriva proto, aby nechala dojezdit staré jednotky mimo území Německa. Nově zavedené spoje, zvláště dálkové a bez klimatizace, to je krok zpět. A navíc ještě větší část trasy pod TV se smradlavým nafťákem.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko