..: Arriva v roce 2017: nově do Nitry i Českého Krumlova :..

Jednotka 845/945.001, foto: Arriva vlakyPraha — Zatím relativně nenápadný soukromý dopravce Arriva vlaky plánuje pro období příštího jízdního řádu výrazné rozšíření provozu. Část spojů přibude hned v prosinci, zbytek pak na jaře a v létě příštího roku. Nyní provozuje firma v pracovní dny ve dvouhodinovém taktu spěšné vlaky z Prahy do Benešova u Prahy a o víkendech pak jezdí s jedním párem spojů z Prahy do slovenského Trenčína. Po novu bude provoz na obou těchto současných linkách podstatně rozšířen a přibude nový pár spojů z Prahy na jih Čech, konkrétně do Českých Budějovic, Českého Krumlova a Nové Pece. Nynější jednu jednotku řady 845, původem z Německa, doplní další čtyři jednotky, v sezóně navíc zřejmě vypomůže i souprava Desiro, podobně jako tomu bylo letos. Nejen tyto plány, o kterých na ŽelPage informujeme jako první, dnes odhalili zástupci dopravce na tiskové konferenci.

Praha - Benešov: dvě jednotky, ve špičkách častěji

Spěšné vlaky Arrivy jezdí z pražského hlavního nádraží do Benešova v pracovních dnech a plně na komerční riziko dopravce. Je však podstatné, že zatím nejsou zahrnuty do Pražské integrované dopravy (PID), což má na jejich konkurenceschopnost a zájem zákazníků zásadní vliv. I přesto však vedení společnosti Arriva vlaky frekvenci cestujících hodnotí kladně: stále je patrný drobný růst a některé ranní vlaky jezdí v poslední době i plně obsazeny. Pro období příštího jízdního řádu, platného od 11. prosince, bude proto do provozu nasazena další jednotka, což umožní ve špičkách přidat další spoje, aby byl vytvořen přibližně hodinový takt. Ani trať 221 však nemá neomezenou kapacitu, v hodinách jízdy spěšného vlaku ČD Jordán proto vlaky Arrivy nepojedou, jelikož by se na dopravní cestu spolu s osobními vlaky linky S9 PID a nově posílenou dálkovou dopravou již vešly pouze stěží. Novinkou bude také zastavování ve stanici Říčany, kterou doposud dopravce projížděl.

V letním období, kdy bude vyšší turnusová potřeba vozidel na dalších linkách, se dá předpokládat opětovné nasazení jednotky Desiro, zapůjčené od mateřské společnosti Deutsche Bahn. Jak však z úst managementu Arrivy zaznělo, cestující preferují možná trochu paradoxně spíše starší jednotky 845, a to díky Wi-Fi připojení, pohodlnějším sedačkám či většímu prostoru. Naopak novější Desiro v létě může nabídnout třeba klimatizaci, která staršímu motoráku chybí.

Praha - Nová Pec: z Prahy přímo do nitra Šumavy

Sedadlo Borcad v motoráku Arrivy, foto: Aleš PetrovskýObyvatelé jižních Čech mohou mít z nadcházejícího jízdního řádu asi největší radost. Nejen že Ministerstvo dopravy objednalo u Českých drah nové expresní spoje z Prahy do Českých Budějovic a dále do Lince či Českého Krumlova, ale do podobných míst se vydá právě i Arriva. Ta zavede o víkendech a svátcích (v létě celotýdenně) jeden pár vlaků z Prahy se zastavením v Táboře do Českých Budějovic a dále s více zastávkami přes Český Krumlov až do Nové Pece. Vlak se vydá po deváté hodině ranní z Prahy, za 2 hodiny a 8 minut bude v jihočeské metropoli a za dalších 51 minut pak dorazí do Českého Krumlova. Zpět do Prahy pak obratový spoj dorazí kolem deváté hodiny večerní.

Na trase z Prahy do Českého Krumlova si bude expres Arrivy přímo konkurovat se objednávaným spojem Českých drah, který pojede přibližně hodinu před ním. Zajímavostí také je, že v návrhu jízdního řádu po projednání je expres Českých drah z prodloužen ve formě přímých vozů dále z Českého Krumlova jako osobní vlak až do Černého Kříže, podobně jako již dříve zveřejněný vlak Arrivy. I toto prodloužení však bude vedeno pod objednávkou státu, tentokrát Jihočeského kraje.

Praha - Trenčín: rozšíření kapacity, nově až do Nitry

Zástupci Arrivy hrdě tvrdí, že nedělní spoj z Trenčína do Prahy bývá již dopředu obsazen na 100 %. Obsazenost sobotního spoje se pohybuje kolem 50 %, i tak však je podle dopravce na trase potenciál dalšího růstu. Lidé podle něj využívají výhod přímého spojení bez přestupu, jako přepravně zajímavé se ukázaly i zdánlivě méně významné stanice jako Bojkovice nebo Slavičín. Víkendové spojení z Prahy do Trenčína tak bude posíleno nejspíš již v průběhu listopadu, a to přidáním další jednotky, jejíž rekonstrukce nyní finišuje v šumperském závodě Pars nova. Vlaky AEx 1093/1094 tak budou vedeny pravděpodobně dvěma motorovými jednotkami. Od nového grafikonu pak bude jezdit spoj z Prahy do Trenčína za víkend dvakrát, konkrétně v pátek a v neděli. Zpět se pak bude vracet v sobotu a v neděli. První ze zmiňovaných párů vlaků bude navíc prodloužen z Trenčína přes Piešťany a Leopoldov až do Nitry. V hlavní letní sezóně bude následně provoz rozšířen i o další dny v týdnu.

A co dál?

Elektrická souprava Arrivy na trati do Koutů nad Desnou, foto: malardJak již bylo zmíněno, pro účely expanze získala Arriva z Německa další čtyři jednotky řady 845, celkově tedy bude disponovat pěti svými stroji. Ty postupně procházejí či projdou výraznou renovací v šumperských dílnách Pars nova, která vyjde přibližně na sedm až osm milionů korun za stroj. Zde získají jednotky nový interiér včetně třeba moderního informačního systému s LCD obrazovkami či dnes již relativně standardního vybavení jako Wi-Fi či elektrických zásuvek. Z vnějšku budou viditelné například nové dálkové reflektory, které jednotky z Německa vůbec neměly. Zdali bude následně dopravce chtít provoz ještě rozšířit, bude záviset především na úspěších nových spojů a nových destinací. Zástupci Arrivy však shodně tvrdí, že dosavadní čísla obsazenosti ze stávajících spojů předčila jejich očekávání a v příštím roce by rádi měli hospodaření v černých číslech.

V objednávané drážní dopravě naopak čeká skupinu Arriva v prosinci konec provozu dopravce Arriva Morava na Železnici Desná, tedy trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou s odbočkou do Sobotína. Zde ji vystřídají České dráhy a vlaky budou vedeny do Koutů z větší části přímo již z Olomouce. Dosavadní motorové vozy řady 810 a 814 zůstanou v majetku Svazku obcí údolí Desné. Zapůjčená lokomotiva řady 163 se vrátí zpět k dopravci RegioJet Radima Jančury a pro dva osobní vozy původně od Deutsche Bahn se bude hledat další využití v rámci skupiny DB, pod kterou Arriva patří.

Zdroje: Arriva vlaky


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.10.2016 (13:06)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Korrespondent oder ŽP Mitglied stoupa  mail  
01.11.2016 (18:30)  
pro Frantisek:

Ceské elektrárny uz dávno nekourí! Po uvolnení prilsusné technologie vsechny dostaly úcinnejsí látkové filtry a byly odsíreny. Ty tam jsou doby, kdy z daleka viditelná, az do oblak sahající, kourová vlecka byly pýchou osádky elektrárny!
Registrierter Benutzer CART 
30.10.2016 (11:14)  
Také jsem bral akci "Trenčín" jako spíše promo, které skončí po pár týdnech, ale jsem velmi rád, že jsem se mýlil. Takže je klidně možné, že bude úspěch i Krumlov, potažmo Nová Pec.

A jen tak dál, klidně ať zkouší takto třeba další destinace - napadá mne například Znojmo-Jihlava-Praha, Praha-Krušné hory via Lužná, koneckonců i třeba přímý "rychlý" Praha-Domažlice/Cheb-Norimberk, i když tam by asi 845 nestíhala rychlostně mezi místním "naklápěcím" taktem...
28.10.2016 (11:39)  
Já naopak vítám, že i mezi fandy železnice se najdou lidé s ekologickým cítěním. Chce to ale střízlivý pohled a aspoň trochu faktů. Není pravda, že čoudící elektrárna je v poměru k jednomu dieselu mnohem horší. Elektrárna nenapájí zdaleka jen jeden vlak. Nicméně co jsem byl poučen, není ani o mnoho lepší, vzhledem ke ztrátám při přenosu. Ekologie u vlaku holt tkví někde jinde. A i za mě je pořád lepší čoudící motorák na kolejích, než jeden až dva čoudící autobusy na silnici. Vnímám ale jiný problém, spočívající ve vybírání kapacity kolejí. Směrem na jih to asi nebude tak znát, s výjimkou úseku z Prahy do Benešova. Na východ je to se skupinami krátkých vlaků jedoucích týmž směrem horší, i když za neprojetí nákladů mimo výluky zatím může nejspíš z velké části i jejich vlastní zpoždění. Nicméně je to problém, a je otázka, zda další koleje přidávat jen kvůli rozdělení zátěže do více kratších vlaků různých barev. Něčím odlehčí VRT, něčím snad druhá kolej Choceň - Hradec - Libice, případně více kolejí kolem Prahy, ale to je tak vše, a na silnicích je spousta nákladu pro koleje, který by neměl být vyháněn lehkou osobní dopravou.
28.10.2016 (9:30)  
Lo Wang: Ano, je příjemné ji tam mít. Pamatuju ale třeba i vozy Bmpz ÖBB, které měly nedělenou lavici pro 2 osoby. A s prostorem výrobci sedaček bojují v současnosti pořád.
Registrierter Benutzer kave 
28.10.2016 (0:35)  
ORION:

Bude jezdit tak, jak je psáno v článku. Tedy od prosince do léta vždy od pátku do neděle ty dva páry vlaků atd.
27.10.2016 (22:43)  
Josef Petrák: Tak krajní považuji za samozřejmost. To mají i modernizované šukafony (Regionovy). Spíše mi šlo právě o opěradla mezi sedadly. Sice se moc na opírání použít nedají, ale alespoň rozumně oddělejí prostor pro cestující. Podle mě je velká chyba, že například vozy Bdpee to také nemají. U rychlíků (či mezistátních vlaků) bych to považoval za samozřejmost. Jistě, nejde o klíčovou věc, ale i tak to nepotěší.
27.10.2016 (20:58)  
Lo Wang: Aha, my se bavíme o STŘEDOVÉ opěrce. Já jen, že tam jsou ty krajní...
27.10.2016 (20:48)  
Josef Petrák: Díky, v tom případě to beru zpět. Vycházel jsem z fotky u článku (http://www.zelpage.cz/news_n/sed_arriva.jpg), kde opěradlo chybí, místa mi tam přijde jako v Bdmtee a stoleček tak na jednu plechovku.
Registrierter Benutzer ORION  mail  
27.10.2016 (17:23)  
Arriva na trati Praha - Trenčín je můj oblíbený dopravce. Dva motorové vozy jsou na dálkové trase sice trochu komické, nicméně tímto vlakem jezdím rád. Mnohem raději si zaplatím 2. třídu v Arrivě, kde mám sedadla za sebou a tudíž relativně soukromí, než 1. třídu u ČD ve starém voze AB (nebo v jakémkoliv jiném oddílovém voze 1. třídy), kde nás bude v kupé 6 a soukromí tudíž žádné. Mohu taky potvrdit, že ve stanicích jako je Bylnice, Slavičín, Bojkovice město, Uherský Brod, skutečně je o Arrivu zájem - není se čemu divit, z těchto končin je to jediné kvalitní spojení za celý týden.
Akorát se trochu rozchází informace uvedené v tomto článku a v návrhu GVD. Podle konečného návrhu by měla Arriva do Trenčína jezdit 2x denně (2x tam, 2x zpět), zatímco zde se píše zatím jen o posílení vlaků o víkendech. Tak jsem zvědavý, jak to nakonec bude.
27.10.2016 (16:07)  
Lo Wang: Sedačky jsou identické s tím, co je v jedničce ABpee ČD, když na to přijde. Opěradla to má. Rozteč nabízí místo i pro člověka s výškou přes 2 metry - zkoušeno na Alešovi Petrovském. Stolky (u sedaček za sebou) snesou klidně 15'' notebook. Co chcete víc?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2017 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko