..: Jaká je budoucnost železniční dopravy na Vysočině? :..

Motorový vůz řady 841 u Šlapanova, foto: BeanJihlava — Veřejnou dopravu v kraji Vysočina čekají v následujících letech změny. Odbor dopravy krajského úřadu nyní zveřejnil návrhy opatření, která připravil pro železniční tratě v regionu po roce 2019. A nejedná se jen o nějaké kosmetické změny — na některých úsecích se plánují zcela nové dopravní koncepty včetně utlumení méně vytížených úseků a naopak výraznějšího posílení těch perspektivních. Jako příklad uveďme zavedení spěšných vlaků z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu a Kostelec u Jihlavy do Telče či Slavonic nebo naopak omezení provozu na trati z Havlíčkova Brodu do Humpolce a mezi Pelhřimovem a Horní Cerekví.

Spěšné vlaky Havlíčkův Brod – Jihlava – Telč

První velkou změnou, která již byla avizována v úvodu, je plánované zavedení rychlých spěšných vlaků z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Kostelce u Jihlavy, s dalším pokračováním do Telče, Dačic nebo Slavonic. Celotýdenní dvouhodinový takt je plánován v úseku Havlíčkův Brod – Dačice město, se špičkovým posílením na hodinový interval. Navazující jihočeský úsek do Slavonic závisí na jednáních s Jihočeským krajem, zde je v návrhu dvouhodinový takt s omezeními. Plánuje se nasazení moderních motorových vozů řady 841, které mohou využívat tzv. horní rychlostníky na modernizovaných úsecích (jízda v obloucích s nedostatkem převýšení I = 130 mm). Správa železniční dopravní cesty má rovněž v plánu modernizaci (odstranění propadů rychlosti) přímo na trati 227 z Kostelce u Jihlavy do Slavonic.

Rozlomení vozebního ramena JHMD v Černovicích

Osobní vlak na trati JHMD, foto: ŽížaMinisterstvo dopravy plánuje změnu křižování u rychlíků v relaci Plzeň – Brno, a to v souvislosti se zrychlením mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí. Nově se rychlíky budou křižovat v Jindřichově Hradci, Kostelci u Jihlavy a Krahulově. Tím se nabízí možnost navázat těsně na rychlíky osobní vlaky JHMD z Jindřichova Hradce ve směru na Kamenici nad Lipou. Zároveň s tímto opatřením však nelze stihnout přípoje na druhé straně tratě v Obratani. Je proto hledáno místo na trati 228, kde by šlo vozební rameno rozdělit a zachovat tak přípoje na vlaky ČD na obou stranách. Jako ideální stanice byly vybrány Černovice u Tábora, kde je nejmenší počet tranzitujících cestujících. Pokud tedy tento návrh vejde v platnost, budou jezdit osobní vlaky z Jindřichova Hradce do Černovic a zpět s návazností na rychlíky v Jindřichově Hradci, a naopak osobní vlaky z Černovic do Obrataně s návazností na osobní vlaky v Obratani. Otázkou je, zda by tato změna nevyústila v potřebu další soupravy, kterých v tuto chvíli není u Jindřichohradeckých místních drah zrovna mnoho navíc.

Omezení provozu do Humpolce i na trati 224

Na trati 237 z Havlíčkova Brodu do Humpolce dnes jezdí vlaky přibližně ve dvouhodinovém intervalu, přičemž cesta mezi těmito dvěma městy jim zabere přibližně 42 minut. Autobusy jezdící po souběžné silnici I/34 však trasu zvládnou i za 28 minut. Zastávky na železnici přitom často jsou daleko od středů sídel. Kraj proto plánuje určité utlumení provozu na trati, a to na 5 párů vlaků ve všední dny a 4 páry o víkendech a svátcích. „Především jde o zachování možnosti budoucího opětovného rozvoje, vzniknou-li pro něj podmínky, a v současnosti umožnění rozvoje jiných úseků železniční sítě Vysočiny vzhledem k omezenému objemu finančních prostředků,“ píše se v návrhu.

Viadukt u Chýnova, foto: SimyVZrušení většiny vlaků se plánuje na trati 224 v okrajovém úseku mezi Pelhřimovem a Horní Cerekví. „Koncepčně velmi nevydařená stavba „racionalizace trati“ nepředstavovala skoro žádný přínos pro zrychlení jízdy vlaků nebo dokonce lepší umístění stanic a zastávek. Obsazenost vlaků v tomto úseku velmi srovnatelná s úsekem tratě JHMD na Vysočině, tedy bohužel značně slabá. Pro zajímavost se pohybuje na úrovni asi o třetinu nižší než u tratě 237 a jen o málo vyšší, než v případě jižní části tratě 252. Nově díky posunu linky R11 navíc trať 224 ztratí svou přidanou hodnotu v tranzitní funkci: z Horní Cerekve do Tábora to bude skoro stejně rychlé přestupem mezi rychlíky ve Veselí nad Lužnicí.“ I to jsou důvody, proč Vysočina navrhuje pouze udržovací rozsah provozu zejména ve špičkách pracovních dnů, popř. o víkendech s návazností na rychlíky v Horní Cerekvi.

Osobní vlaky budou zcela zrušeny také na sousední trati 225 mezi stanicemi Počátky-Žirovnice a Horní Cerekev, což je úsek s vůbec nejnižší obsazeností vlaků v kraji. V návazném úseku Horní Cerekev – Kostelec u Jihlavy budou osobní vlaky ponechány ve špičkách pracovních dnů a nahrazeny zastavováním rychlíků. „Vzhledem k tomu, že mezi křižováním rychlíků v Jindřichově Hradci a v Kostelci u Jihlavy existuje rezervní časový prostor, který však nelze využít pro další zrychlení jízdy vlaků vlivem jednokolejné tratě, bylo možné se dohodnout s objednatelem linky R11, Ministerstvem dopravy ČR, o jeho využití pro zastavení v Batelově a Dolní Cerekvi. Tím dojde ke zvýšení využití rychlíků ve frekvenčně slabším úseku a současně tak bude umožněna určitá úspora na straně regionální dopravy,“ vysvětluje kraj.

Přímé vlaky z Havlíčkova Brodu do Ledče nad Sázavou

Osobní vlak čekající na odjezd ve Světlé, foto: JakuzaNa hlavní trati 230 mezi Čáslaví a Havlíčkovým Brodem jsou velké obraty cestujících hlavně v rychlíkových stanicích. V dalších zastávkách jsou jen malé. Proto se navrhuje raději přímé spojení z Havlíčkova Brodu přes Světlou nad Sázavou na trať 212 do Ledče nad Sázavou, na úkor stanic a a zastávek jako je Josefodol, Sázavka, Leština nebo Vlkaneč. Ty budou nadále dostupné v podobném rozsahu provozu, avšak s přestupem ve Světlé ve směru na Havlíčkův Brod. Kraj dále zdůrazňuje nevyhovující situaci na trati 212, kde v 16 kilometrovém úseku mezi Světlou a Ledčí není možnost křižování a do budoucna bude nutné pro dosažení ideálního stavu vybudovat výhybnu například v oblasti dnešní zastávky Smrčná.

Další změny

Mezi další změny by šlo zahrnout například menší omezení provozu na trati číslo 251 v úseku Nové Město na Moravě – Nedvědice, kde již nebudou zaváděny posilové vlaky nad rámec standardního dvouhodinového taktu. Na trati 241 Okříšky – Znojmo se plánuje poměrně výrazné zrychlení osobních vlaků odstraněním dlouhých pobytů v Moravských Budějovicích a přesunutím křižování do Šumné. Kraj také uvažuje o zavedení alespoň jednoho rychlého spěšného vlaku z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Znojma. Nová koncepce se samozřejmě netýká pouze železnice, ale zahrnuje i návrhy jízdních řádů autobusových linek v kraji. Pro komplexní přehled doporučujeme odkaz na další materiály v závěru článku.

Je to krok správných směrem?

Motorový vůz řady 841 u stanice Okříšky, foto: LenkaJsou plánované změny v železniční dopravě, jak jsme je zde nastínili, krokem vpřed? Nutno podotknout, že se zatím jedná ve všech případech pouze o hodně předběžné návrhy, které se mohou měnit po projednání s dalšími dotčenými subjekty, jako jsou obce, sousední kraje či dopravci. Je však pravdou, že v současné podobě je veřejná doprava na Vysočině ve stagnaci a je třeba změnami k lepšímu cestující opět přilákat (nebo minimálně neztratit) a navíc ideálně zefektivnit vynakládání veřejných prostředků, například eliminací souběhů vlaků a autobusů. Finální zhodnocení nechme asi až na rok 2019, je však rozhodně dobře, že se někdo nad dopravou v tomto kraji začal koncepčně zamýšlet.

Odkaz: návrhy jízdních řádů Veřejné dopravy Vysočiny

Zdroj: Kraj Vysočina


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 24.3.2017 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Vysočina


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
24.03.2017 (12:49)  
To budou mít na JHMD radost. Ztímco nyní se objíždí 2x, tak se bude objíždět 4x.

Celá ta koncepce dopravy působí dojmem, že jí připravili taxikáři, majitelé benzínových pump, autobazarů a autoservisů. Třeba v té oblasti začnou časem jezdit maršrutky. A chudina si pořídí nákladní šlapací tříkolky, možná dostanou od úřadu práce dotaci, jelikož nejlevnější stojí 16000. A má poháněné jenom jedno kolo, takže se do bláta a vlhka moc nehodí.
registrovaný uživatel Jan Máca  mail  
24.03.2017 (10:39)  
Josef Nos: Nepletete si to s jiným městem? Jihlava žádné hybridní trolejbusy nemá. Za to má 11 autobusů na CNG nakoupených v letech 2011/12.
24.03.2017 (8:35)  
Ještě udělat něco s trasováním trolejbusů v Jihlavě kde se 25 let jen pindá a slibuje - speciálně s trasou B. Kdy se konečně natáhnou dráty od Domu zdraví do Horního Kosova?
A před lety ostudný nákup tří hybridních vozů které se za ta léta co jezdí nepodívaly ani metr za zadrátované trasy.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko