Komentář — Zastupitelstvo Pardubického kraje koncem června schválilo plán dopravní obslužnosti pro období 2016–2020. Čtenáři, kteří již dříve studovali plány např. Libereckého, Ústeckého nebo Olomouckého kraje, však budou pravděpodobně zklamáni, zveřejněný dokument má totiž převážně popisný charakter. Na celkem osmnácti stranách nalezneme obecný popis kraje (dvě strany), seznam železničních tratí (jedna strana), výčet objednávaných autobusových linek (sedm stran), popis IDS IREDO (jedna strana) a v neposlední řadě velmi skromné přílohy (tři strany, konkrétně jedna tabulka a tři mapy). Stojí vůbec za to Plán dopravní obslužnosti Pardubického kraje otevírat?
Dokument je viditelně šitý horkou jehlou, rozhodně nepůsobí profesionálním dojmem. Soubor ve formátu docx (!) obsahuje několik jazykových prohřešků a nekončící dávku typografických chyb. Kraj si tak sice splnil svoji zákonnou povinnost (§ 5 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících), ale výsledek je přinejmenším rozpačitý.
Protože jsme v Pardubickém kraji, nemůže chybět zmínka o lokálkách. Zde se kraj staví do role zachránce: „Pro zachování uceleného dopravního systému Pardubický kraj objednává železniční dopravu na hraničním území sousedních krajů, kde sousední kraj železniční dopravu odmítá.“ Tento „ucelený dopravní systém“ tvoří tratě Holice – Borohrádek, Moravská Třebová – Chornice – Dzbel a Mlýnický Dvůr – Štíty. Autoři však už zapomněli dodat, že pro mizivé využití cestující veřejností vybrané spoje na těchto tratích nepojedou o letních prázdninách, z Holic do Borohrádku se to dokonce týká všech spojů. Pardubický kraj by též rád zajistil každodenní provoz na trati Dolní Lipka – Hanušovice, avšak „z důvodu silného odporu sousedního kraje“ to prý není možné.
Asi jediným zajímavým údajem týkajícím se dopravy je výše dopravního výkonu, který kraj objednává v roce 2016, s uvedením poskytované kompenzace (viz tabulka 1). Předpokládaný dopravní výkon či kompenzaci pro období 2017–2020 v plánu bohužel nenalezneme, dokument se spokojí s tvrzením, že tyto hodnoty zatím nebyly pevně stanoveny.
Druh dopravy | Dopravní výkon [mil. km] | Kompenzace [mil. Kč] | Průměrná kompenzace [Kč/km] |
---|---|---|---|
Autobusová doprava v ZVS | 15,9 | 297,0 | 18,68 |
Železniční doprava v ZVS | 4,8 | 487,9 | 101,65 |
– z toho kompenzace Pardubického kraje | 345,5 | 71,98 | |
– z toho dotace Ministerstva dopravy | 142,4* | 29,67 |
*) V plánu dopravní obslužnosti je uvedena částka 142,359 tis. Kč, zřejmě se však jedná o mil. Kč.
Plán dopravní obslužnosti by měl být propracovaným dokumentem, který stanoví hlavní priority v rozvoji veřejné dopravy. Pardubický kraj však ukázal, že mu několik málo hodin práce ve Wordu stačí. Suma sumárum: Znovu a lépe, vážení úředníci!
Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.
Dokument má sice (včetně obálky a příloh) 18 stránek, ale poměrně hustě popsaných (řádkování 1) a bez odstránkování před kapitolama, tedy bez hluchých míst. Totéž by se jistě dalo upravit i tak, že by to zabíralo 30 stránek (Stačilo by dát řádkování 150% větší nadpisy a nadpisy hlavních kapitol na novou stránku). Ale asi nejde jen o kvantitu. Kdyby se to nejmenovalo "plán...pro období 2016-2020," ale třeba "stav...v roce 2016" bylo by to asi v pořádku. Nenašel jsem tam totiž nikde žádné vyhlídky, jenom konstatování současného stavu (což samozřejmě v plánu také být musí, řekněme že by to byl dobrý stručný úvod a pak by to pokračovalo budoucností, i kdyby mělo být konstatováno, že se nic nezmění o čemž pochybuju (nevěřím, že by pardubický kraj neplánoval žádné dopravní stavby, vždyť ve štředočeském i pražském se pořád něco předělává). Z budoucnosti tam je snad jen to, že jsou smlouvy s dopravci do roku 2019.
Pardubický kraj neznám natolik, abych mohl hodnotit fakta. Jenom mě zaujala věta, která říká že "Na trati 025 Dolní Lipka – Hanušovice (Ock) nemůže Pardubický kraj zajistit každodenní železniční provoz z důvodu silného odporu sousedního kraje." Zajímal by mě jednak důvod toho silného odporu (že by měl někdo z radnice chatu u trati a rušil ho hluk vlaků), jednak si nedovedu představit, jak by odpor jednoho kraje zamezil provozu na nějaké trati (tedy kromě verdiktu "jezděte si za své, když to chcete" a dohadů o tom, kdo to bude platit). Proč tedy spíš nenapíšou to co mi přijde po přečtení diskuzí, že se prostě nevyplatí pro pětapůl cestujícího vypravovat vlaky.
Zapadlými oblastmi v žádném případě nepohrdám. Ale nebude pro obyvatele Červené vody užitečnější autobus jedoucí třeba z Ústí do Zábřehu, než courák do Štítů? Není náhodou pro obyvatele Letohradu důležitější rychlá linka do Pardubic místo couráku do Hanušovic?
Paradoxně ultrašotouši a lidé typu Duška jsou největší likvidátoři železnice u nás.
Upozornění pro Petr budvar: Vaše komentáře nesouvisí s tématem zprávy. Budete-li v tomto duchu i nadále pokračovat, mohou být smazány bez dalšího upozornění.
Netřeba žonglovat s čísly, protože ikdyž nebudeme řešit náklady na údržbu dopravních cest a nebudeme řešit odpisy vozidel, (protože bych stejně slyšel, že 810 je už účetně odepsaná), tak spotřeba nafty a náklady na prostou údržbu jsou prostě u motorového vozu a autobusu dost výrazně odlišné.
A to že náhrada vlaku autobusem bez výjimky zhoršila obslužnost je blábol vrcholný.
František: 5 autobusů místo jednoho vlaku? No zkuste napsat, kde se tak stalo. Ne pro mě, ale pro p.Budvara, který tvrdí, že náhrada autobusem bylo vždy zhoršení obslužnosti..... Podle mě by to bylo zlepšení :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.