..: Britské okénko :..

Gatwick Express, London Victorie, foto: zirecek Brno/Velká Británie — Abych trochu rozšířil úhel záběru zdejšího neperiodika, dohodl jsem se s redakcí, že bych občas přispěl nějakým postřehem z železnic úzkého průjezdného průřezu. Při svých cestách do Londýna se vždy snažím koupit nějakou literaturu a nasát co nejvíce novinek. Došlo to tak daleko, že jsem se odhodlal a k Vánocům si jako dárek dal předplatné časopisu RAIL. A aby se ta investice nějak smysluplněji využila, zkusil bych přinášet takový výcuc toho, co mne zaujalo. Nevím, zda se mi podaří dodržet 14denní rytmus, v jakém periodikum vychází, ale budu se snažit vždy alespoň o krátkou upoutávku. Jen podotýkám, že z důvodů ochrany autorských práv nebude možné připojovat originální obrázky, tak se to pokusím nahradit odkazy na jiné zdroje.

40 let HST

Hned na úvod se naskýtá pěkné výročí – britské rychlovlaky HST letos slaví 40 let provozu. Ano, v době, kdy u nás již drahnou dobu nevíme, jestli železnici vůbec chceme, mají tyto vlaky dohromady „nalítáno“ asi 800 miliónů mil. Do služby vstoupily v srpnu 1976 a v říjnu téhož roku byly schváleny pro provoz rychlostí 200 km/h (t.j. 125 mil/hod, odtud jejich označení InterCity125).

Při této příležitosti se v depu společnosti GWR konala slavnost, na které byl představen první sériový kus (43002) v původním žluto-modrém zbarvení InterCity 125 a byl pokřtěn jménem Sir Kenneth Grange na počest designéra, který se podepsal na typickém vzhledu těchto vlaků.

V současnosti provozované vlaky se skládají z dvou motorových lokomotiv řady 43, řazených na obou koncích (a obou činných), mezi nimiž je vloženo typicky 8 vozů v pevné formaci, počty a typy se mírně liší dle dopravce. Dvanáctiválce Paxman Valenta o výkonu 1680 kW byly časem nahrazeny šestnáctiválci MTU o výkonu cca 2000 kW.

První prototyp HST stále existuje – hlavový vůz byl skupinou nadšenců z The 125 Group zachráněn a zrestaurován. Po doplnění tří osobních vozů Mk3, které sice nejsou původní, ale nejvíce jim odpovídají, používají tuto soupravu pro různé nostalgické a charterové jízdy.

Nástupcem HST je nyní testovaná řada 800/801 od Hitachi, což jsou elektrické či hybridní jednotky pro rychlost 200 či 225 km/h, s jejichž nasazením se prvně počítá u GWR a Virgin East Coast.

Nemám na to smlouvu!

Kdo jste v posledních pár letech letěli na Gatwick a pak jeli vlakem do Londýna, asi si pamatujete relativně obstarožní jednotky „Gatwick Expressu“ řady 442 – mimochodem, jde o upravené vozy Mk3 z roku 1986 s pohonem vyzískaným ze souprav ř. 432 z roku 1966… Tyto soupravy jezdí na lince Gatwick Expressu samostatně (5 vozů) či ve dvojicích (10 vozů). Jejich provozovatel, South West Trains (součást GTR), nyní konečně dostal slíbené nové jednotky řady 387 Electrostar od Bombardieru. Problém nastal v momentě, kdy měl slavnostně vyjet první vlak na trať. Tedy – on vyjel, ale bez lidí. Strojvedoucí prohlásil, že má pro tuto linku ve smlouvě jen desetivozovou soupravu a ta nová má (ve dvojčlenném řazení) vozů dvanáct. Aby nebyl popotahován za odmítnutí výkonu, tak vyjel, ale nikde neotevřel dveře. Bylo to sice v šest ráno, nicméně asi 30 lidí se na letiště nedostalo včas. Prý jde o bezpečnost cestujících, u tak dlouhých souprav strojvedoucí nevidí na konec 200 metrů dlouhé soupravy (předtím to bylo jen o 14 metrů méně), a tak dále.

Celý vtip je v tom, že dosud na Gatwick Expressu jezdili strojvedoucí plus průvodčí. A nyní by měli jezdit strojvedoucí sami, v tzv. režimu DOO – Driver Only Operation. A odbory (ASLEF) se brání. Co na tom, že stejné soupravy provozuje stejná společnost se stejnými strojvůdci na lince Thameslink už léta. Co na tom, že se vše projednalo předem. Nejedeme. Dopadlo to, jak muselo – firma dala strojvůdce k soudu, ten vyhrála a soud zakázal odborům navádět své členy k neposlušnosti. Ovšem výsledkem byla 24hodinová stávka průvodčích, která zasáhla dvě třetiny spojů společnosti. Následovala přestřelka na téma nezaplacení mzdy a naposledy se stávkovalo 18. května. Aktuálně SWT informuje o značném omezení provozu z důvodu nedostatku personálu… Poznámka na okraj: SWT patří ke skupině Stagecoach, označované jako „bus bandits“…

Jak „levně“ elektrifikovat trať

Co vše je možné, pokud je správce infrastruktury nucen platit kompenzace dopravcům v případě výluky a pokud se staví v oblasti, kde je levnější vykutat tunel, než vykoupit pozemky, ukazuje další článek z téhož čísla časopisu RAIL.

Aby se odlehčilo velice vytížené trati London Overground mezi Gospel Oak na severu (poblíž King's Cross) a Barkingem na východě – viz mapa a popis tratě – a současně aby tato trať mohla lépe sloužit pro odklony nákladních vlaků, bylo rozhodnuto o její elektrizaci. Jde celkem o 19 km převážně dvoukolejné tratě, vedené širším okolím Londýna a křižující další čtyři významné tratě, již elektrizované. Kdo jezdí vlakem z letiště Stansted, podjíždí tuto trať kousek za stanicí Tottenham Hale.

Práce obsahují: elektrizaci celého úseku, prodloužení nástupišť pro provoz 4vozových souprav, lokální snížení nivelety tratě kvůli podjezdům, modifikaci asi 10 mostů a velkého množství ostatních objektů v okolí tratě, kam zasáhnou sloupy trakčního vedení. Celková cena projektu? Maličkost – 133 miliónů liber, nějaké 4,5 miliardy korun…

Velké množství příprav bude provedeno o víkendech, nicméně hlavní práce si vyžádají celkovou výluku v délce trvání 8 měsíců. Kompenzace dopravcům jdou do miliónů liber a proto se Network Rail snaží vše naplánovat do posledního detailu, aby délku výluky co možná nejvíce zkrátil. Rozhodl se proto k nasazení 4D modelovacího nástroje firmy Freeform – jde o „klasické“ 3D modelování, kde se zakreslí jak infrastruktura, tak i pracovní vlaky, ovšem doplněné o časovou osu – takový MSTS ve velkém. Program bude hlídat, zda se v danou dobu např. vejde souprava pracovního vlaku pod ještě neupravený most, zda se nepotkají dvě firmy na jednom místě atd. Řeklo by se zbytečnost – ale cena okolních pozemků neumožňuje zřídit klasické staveniště a vše se musí navážet po trati, navíc za hustého provozu na všech souběžných kolejích a tratích křižujících.

A nyní pozor – 30 000 dotčených vlastníků nemovitostí v okruhu 150 metrů od tratě dostalo dopis s přesným popisem plánovaných prací, školy v okolí navštěvují zástupci železnic a se žáky debatují o tom, jak se chovat v okolí elektrizované tratě, kde se navíc zvýší rychlost. Protože pro elektrizovanou trať je potřeba větší vyčištěná plocha, za všechny pokácené stromy bude vysazena náhrada v parcích v okolí. Network Rail lidem vysvětlí, proč je nutné stromy v okolí tratě pokácet, a co pro ně udělá na oplátku – omezením provozu motorových souprav se vyčistí vzduch a sníží se hluková zátěž.

Výsledkem modernizace bude zdvojnásobení kapacity ihned a další zdvojnásobení v budoucnu, až se vylepší zabezpečovací zařízení a ještě jednou protáhnou peróny až na 8 vozů. Nepředpokládá se, že by se po dobu dalších 25 let, do kdy Londýn dosáhne 10 miliónů obyvatel, muselo něco dalšího obdobně náročně měnit.

A kdy se dočkají naši dopravci kompenzací za výluky? Až bude jízdenka z Prahy do Kolína stát tolik, co v Anglii :-)

Nashledanou příště.

Zdroj: RAIL č. 800


Zlámalík Poslat mail autorovi | 1.6.2016 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Spojené království


  1 2      Zpráv na stránku:   
17.06.2016 (12:35)  
Taky jsem vděčný za zajímavé zprávy, které by mě jinak nenapadlo vyhledávat.

Pro příště by si ale autor mohl odpustit bláboly typu v době, kdy u nás již drahnou dobu nevíme, jestli železnici vůbec chceme...
20.06.2016 (0:22)  


Máte snad pocit, že v otázce VRT, dosažení rozumného síťového efektu dráhy a třeba převádění silničních přeprav na železnici je situace odlišná? Budu rád za příklady, které moje tvrzení vyvrátí.
05.06.2016 (19:44)  
Zdravím,
za mě ohlas z publika, že mě typ Anglických pražců vyhovuje, tuplem, když autor doplňuje v článku odkazy na Wikipedii, protože pak si načtu informaci i odtud. A když dodal i mapové podklady, co víc si přát. Děkuji a těším se na pokračování.
S.V.
02.06.2016 (22:23)  
Frantisek: Nevím, co si představujete vy. Ppokud to bude o metr, stačí na to 80 metrů stoupání/klesání. To jsou 4 vagony, rovina délky jednoho vagonu, 4 vagony nahoru. Celkem 9 vagonů. Tím pádem bude část nákladního vlaku sjíždět dolů a jiná vyjíždět nahoru.
Nic energeticky náročného, co by způsobilo, že si strojvedoucí bude moci dovolit maximálně Vauxhal Corsa, když jeho současná pětiletá Omega půjde do světa.
registrovaný uživatel rpet  mail  
02.06.2016 (8:48)  
@zlámalík:

to je v pohodě, i já občas ujel na faktech, než "si to sedlo". takže tragédeie to není, jen ten SWT jsi prostě netrefil, to se stává :D

anyway.

nemám žádnou preferenci "jednoho zdroje" - tedy až na výjimku mého kamaráda z Rail Network, ten je super spolehlivý. takže mám v záložkách Rail News, Rail.co.uk, Rail Industry (a pak o něco delší řadu pro témata z letecké dopravy) a když už něco objevím, proženu to přes Google - ten mi většinou napoví, jestli vůbec stojí zato se nalezenému tématu věnovat. A sleduji dopravní sekce v Telegraph, BBC a RT-UK, CNN a CBC.

Rail není vysloveně špatný zdroj, to by bylo nepochopení. Ale prostě nelze ignorovat fakt, který se kolem našich klacků a pražců šeptá, a to, že britská redakce Bauer Media má nějaký vztah (???) k ASLEF. Když jsem na toto ptal Steva asi před rokem, jen se tak ironicky usmál a začal mi povídat o nové trati do Birminghamu (což jsem ihned zneužil pro aktualitu na DM :D) a ASLEFu se elegantně vyhnul. takže ani já sám netuším, kde co sedí a kde ne. nic méně, pro klid duše a pro jistotu, že mě nebudou moji čtenáři kamenovat za chyby a tak, jsem RM raději vyřadil. aneb "nedráždi hada bosou nohou" - nevyplácí se to.

možná bych ti asi doporučil nepsat sadu aktualit v jednom, ale spíš si vybrat téma a pořádně ho "udělat" - vím, jak nízká byla čtenost "anglických pražců" (což byl stejný formát, jako zkoušíš ty), a vím, jaká byla čtenost sólo článků s tématem zabraným do hloubky - čtenáři Želpage jsou technicky, fakticky a analyticky založení, povrchní aktualita na ně nezabere...
02.06.2016 (12:55)  


rpet: no, to je právě otázka, zda dělat jeden článek detailně s vědomím, že téma a) nemusí zaujmout, b) než se shromáždí informace a věc se nějak vyvine, tak už to není aktuální, c) je riziko chyby z důvodu nikoli nezávislých závislých zdrojů. Nebo publikovat kratší zprávy, aby se vědělo, co se děje, a každý si může najít další informace na netu. S tím, že když se něco ukáže víc zajímavé, to následně zpracovat do článku.

S ohledem na to, že čas ideálně potřebný a reálně možný jsou v zásadním rozporu, to vidím na tu "povrchní" variantu a počkám si na ohlasy z publika.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
01.06.2016 (23:06)  
...whisper words of wisdom, and let it be ... je to stejne hezky. od obou.
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
01.06.2016 (23:02)  
Frantisek: to, že mýto pro kamióny je furt stejné, zatímco cena za dopravní cestu na železnici se každoročně zvyšuje, řeší i v Anglii, neboj.

"Lítačka" - no však dokonce existuje spousta stránek, které srovnávají cenu domů versus cenu dojíždění a jak daleko se tedy vyplatí bydlet od Londýna. Například tady je tabulka, za jak dlouho se díky nárůstu cen nemovitostí taková "lítačka" zaplatí:
http://www.dailymail.co.uk/property/article-3390067/The-towns-house-prices-rise-fast-pay-annual-train-tickets-days.html

Jinak děkuji všem za podporu a doufám, že se mi podaří publikovat co nejčastěji a že chyb bude co nejméně.
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
01.06.2016 (22:55)  
rpet: děkuji za opravu a doplnění - je jasné, že si tu akci fíra sám nevymyslel, nicméně jsem to nedostatečně popsal.

Co se týká dopravců, tam jsem omylem uvedl Southwest Trains namísto Southern (přitom tady na to čumím, žejo...). Nicméně prosím o zohlednění faktu, že ve věci figuruje název linky, název franšízy, obchodní známka dopravce pod kterou tu franšízu jezdí a název vlastníka - investiční skupiny. A obvykle ještě vozy pronajímá nějaká leasingová firma.

A aby to bylo jednodušší, tak: 26. 7. bude franšíza South Central, pod kterou provozuje Govia od roku 2001 linky značek Southern a od roku 2008 i Gatwick Express, sloučena do franšízy Thameslink, Southern & Great Northern (TSGN) a kterou provozuje Govia od roku 2014 Tak. Govia (celým názvem Govia Thameslink Railway) je společná firma Go-Ahead a Keolisu. Keolis patří SNCF... Už mi to připadá jak píseň Zkratky od Ivana Mládka :-)

Zaměníme-li tedy SWT za Southern/Goviu, sedí nám i vozidla. Jak praví klasik -"vypočítaný to bylo přesně, falíruje tam jen to násobení". Ještě jednou děkuji a omlouvám se.

A pro jistotu odkazy na obrázky:
Staré soupravy Gatwick Expressu: https://goo.gl/qpfthT
Nové soupravy: https://goo.gl/mySrqF
Gatwick Express je obchodní známka Govia Thameslink Railway Ltd. viz http://www.gatwickexpress.com/

Úryvek z Railway Gazette:
Class 387/2 Electrostar electric multiple-unit cars ordered for Gatwick Express

The 27 four-car Class 387/2 EMUs are scheduled to enter service between London Victoria station and Gatwick airport in 2016, replacing 1980s-built Class 442 EMUs which have been used on the route since 2008.

The £145·2m order for the Class 387/2 EMUs was signed by franchisee Govia Thameslink Railway in November 2014, financed by Porterbrook Leasing.

They are based on the Class 387/1 EMUs ordered for interim use on Thameslink branded services,


Tím pokládám zmatek za vysvětlený a kdybyste se v tom náhodou nevyznali, nic si z toho nedělejte, ono to bude za chvíli zas jinak.

Tiskovina mi zas tak strašná nepřijde, vybral jsem si tento titul proto, že má široký záběr témat i směrem do provozu a rozvoje, než jen "pěkné čtení s obrázky". Ale máš asi pravdu v tom, že některé věci jsou tam méně zdůrazněny. Máš tip na lepší?
01.06.2016 (22:17)  
Lokální snížení nivelety = tuším vyšší provozní náklady, zejména s pomalejšími těžšími náklady, aneb kdo to má furt tahat zpátky do kopce. Takže na zlaté padáky nebude. Anebo se něco škrtne. To je jako u nás, pro změnu s lokálními sníženími rychlosti. :)
registrovaný uživatel rpet  mail  
01.06.2016 (20:51)  
ajaj... autor ten druhý příběh dosti pomotal. Dovolím si použít moji oblíbenou frázi:

"OK, let's go to sort it out"...

mám takové nejasné tušení, že Southwest trains nejsou a ani nikdy nebyli součástí Govia Thameslink Railway Ltd. To, že je v onom odstavci něco špatně konec konců uznává i autor, který na konci odstavce sám dodává, že SWT jsou součástí Stagecoach.

Tím je přehledně jasné, že u SWT EMU BR Class 442 nejezdí - a to už od roku 2007, protože byly v onom roce nahrazeny EMU řady BR Class 444/450 - dokonce tu o tom máte ode mne článek ;)

Čímž se dostáváme k EMU BR Class 387. SWT je nikdy nepoptávaly, nepoptávají, nepřevzaly a ani nepřevezmou, protože mají od ORR odsouhlasenou obměnu vozového parku na BR Class 700/707 - a to už jsem u sebe psal před rokem, takže to není žádná novinka. Je však pravdou, že je má v objednávce Govia Thameslink. Teď jen musíme s autorem rozklíčovat význam sousloví "nyní konečně dostal slíbené jednotky..."- uznávám, že slovo "nyní" může každý z nás chápat docela jinak, ale já s tou 387čkou jel už v roce 2014 - když tu byla máti a bratr na návštěvě. Moc se chtěli podívat do Brightonu a to už na výkonech 387čka byla nasazena - pokud se pamatuju dobře, nafotil jsem pár fotek téhle soupravy na kompaktu, a máti by ty fotky měla mít na nějakém CD... Je ale možné, že je GTR nenasazovala na Gatwick Express.

Škoda, že v onom odstavci nezanělo to nejdůležitější - což je veřejně (tedy alespoň v UK) známý fakt, že akce byla předem pečlivě zrežírována právě odborovou organizací ASLEF a úmyslně byla naplánována na první ranní spoj s nejnižší poptávkou, aby se náhodou nestalo, že 150 rozlícených cestujících rozbije strojvedoucímu ústa. A jak to mělo málo společného s odpovídajícím tréninkem na nové soupravy, o dost víc to mělo společného s plánovanou stávkou na zvýšení mezd. Dále musím zmínit, že SWT na žádné omezení provozu na Thameslink neupozorňuje, neboť ani nemůže - od SWT na Thameslinku nejezdí nic.

A opět: ať mne autor opraví, pokud se pletu, ale jsem ochotný se vsadit, že ve všech zmíněných bodech měl na mysli Southern, přičemž je to úplně jedno, protože Southern je pouze obchodní značka. Reálným dopravcem je právě Govia Thameslink Railway Ltd. ...

Závěrem Zlámalíkovi gratuluji (bez ironie) k nákupu časopisu - jen si nejsem jistý, zda koupil vhodný titul, já osobně RM z mých zdrojů vyřadil poté, co jsem se dopátral v několika případech k poznání, že informace v RM se až nápadně podobají stanoviskům ASLEF.

Hezký večer všem z Anglie ;)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
01.06.2016 (20:40)  
Zlamaliku!

U svatyho Stephensona - (teda otce i syna) - to je krasny ..:-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko