..: Stoupa je zpět aneb Vlakem EC Berlín – Praha a zpět za jeden den :..

Světlo shůry; Výh. Praha-Vyšehrad výhybna - Praha-Smíchov, foto: Chary Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.

Zakoupení jízdenky a místenky v prodejním místě DB v Berlíně je hračka, čtyři a více dnů předem lze dostat i významnou slevu. Platil jsem za zpáteční jízdenku 78 eur. Obdobně jsem ve směnarně na Alexu vyměnil snadno a bez čekaní i peníze, za několik eurových bankovek jsem dostal českých korun jak se říká „peněz jako želez“ – abych mohl v Praze zaplatit MHD, taxi a dát si pořádné bramboráky, jaké v Berlíně neumějí.

V Berlíně problém nebyl. Bydlím kousek od U-Bahn, tou, v kombinaci s S-Bahn, jsem včas dojel na Hauptbahnhof (Tief), nastoupil a dle rezervace jsem usedl. Byl-li problém, pak jen a pouze z „vlastní vyplašenosti“, nic objektivního.

371.003-5, Prackovice nad Labem - Dolní Zálezly, foto: Andrew33 Vlak EC 171 jel na čas, z Berlína do Drážďan nás hbitě táhla BR 101. Na rekonstruované trati nehlučně a bez otřesů. Jen v důsledku rekonstrukce jsem to nepoznával kolem Elstewerda. V Drážďanech stroj BR 101 odstoupil a najela naše 371, zvaná „Knödelpresse“, u nás „Bastard“. I ten jel hbitě, tiše a na čas údolím Labe, přes Bad Schandau, Děčín, Ústí nad Labem do Prahy.

Jediný fujtajxl byl nákladní vlak z cisteren stojící v Bad Schandau a bránící mi ve výhledu; k mému zděšení je tamější výpravní budova značně sešlá, dokonce zmizela i střecha nad nástupištěm u budovy. Čas nejde zastavit, ale bývalo to jaksi jiné…

„Uvítací výbor“ v Praze na hlavním nádraží byl důstojný – přátelé a hlavně můj syn. Další záležitosti byly soukromé, a to až do odjezdu zpět. Snad jen tolik – ano, po letech mne museli „domorodci“ tak trochu nasměrovat.

Jako invalida jezdím po Berlíně druhým rokem zdarma. Využívám MHD bez zjevných poblemů, zejména U-Bahn a S-Bahn. Tramvaj přednostně nízkopodlažní, autobusu se vyhýbám. Nemusím, ale činim tak. V Praze je sleva od dopravního podniku administrativně natolik náročná, že jsem ji raději ani nepožadoval. Naše (ČR) velvyslanectví v Berlíně problémy DP Praha prostě neřeší. I přesto jsem přistál včas zase na hlavním nádraží s touhou usednout v klidu v EC 170. A ejhle – tu nastal opravdový problém!

971.037-7, Praha hlavní nádraží, foto: Bno Hlavní nádraží v Praze je totiž notoricky v rekonstrukci. Na odjezdové tabuli (je jich dost, těch tabulí) je vlak, resp. jeho odjezdová kolej, zobrazen nejdříve 10 minut před odjezdem, což je arci málo. Hlášení probíhá trvale a přehled prostě není. Cestující jsou jednoduše zahlceni. K tomu žalostně málo míst k sezení v hale pro cestující hledící na odjezdové tabule. Místa se prostě nedostává. Krátký čas je zase na hraně doběhnutí na místo ve vlaku. EC 170 odjížděl toho dne z nástupiště 6, a já, chodící invalida, jsem na své místo k sezení (rezervace) dorazil v minutě plánovaného odjezdu. Řeknete – právě včas. Já vznesu odpor – bez jakékoliv rezervy, vynervován. Výpravčí (či dispečer) ve směně prostě přesouvá riziko na cestující veřejnost. Dostatečně dlouho jsem coby papaláš pracoval, abych mohl tohle prohlásit – jde jen a pouze o organizaci práce. A to jak v otázce „mist k sezení v hale“, tak i časovém předstihu zobrazení odjezdové koleje. Přijímám námitku, že věčná rekonstrukce znemožňuje místo odjezdu zobrazit na mistence (jak je zvykem u DB), ale oněch 10 minut je prostě výsměch.

Praha hlavní nádraží, foto: Chary Cesta zpět v EC 170 proběhla normálně a témeř včas. Odměnou bylo, že jsme velmi hbitě projeli oblíbený Radebeul-Ost, s pohledem na „úzkou“ do Radeburgu přes Moritzburg. Jen ta drážní zařízení „úzké“ jsou zase jaksi chudší, je jich méně.

Za odměnu jsem si ještě večer nadělil v kávárničce „u Chorvata“ kafe s mlékem. Typická „ropná skvrna“ v poslední chvíli před zavíračkou – téměř za rohem od domova v Berlíně. Učinil jsem závěr: „I chodící invalida stihne za den dojet z Berlína do Prahy a zpět vlakem EuroCity.“

Dovětek týmu ŽelPage

Touto aktualitou dáváme na vědomí, že stoupa je zpět, opět na síti a můžete s ním na dálku komunikovat. Popřejme mu, ať se mu daří a ať se v přijatelném zdraví dočká nejen synovy maturity, ale i jeho graduace.

V loňském roce, když nás občasný návštěvník a stoupův kamarád Tommy upozornil, že je na tom stoupa finančně špatně, že on mu posílá poukázky do REWE, aby si mohl nakoupit jídlo, jsme vyhlásili sbírku pro stoupu. Sitauce se stabilizovala, stoupovi začal chodit německý důchod a na dobré cestě je i ten český. Vám všem, kteří jste přispěli, patří naše velké poděkování, že jste otevřeli svoji peněžnku. Máte dobré srdce! Tímto končíme „sbírku stoupa“. Ještě jednou – díky!


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 26.5.2016 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže ŽelPage

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
27.05.2016 (18:47)  
Stokl.
Těch aplikací, které dokážou zobrazit nástupiště, je víc - namátkou CG Transit, NaVlak, m.tabule.idos.cz

Rozhodně souhlasím s tím, že by na hlaváku v podchodu u každého výlezu měl být monitor s odjezdovou tabulí. Když může být v Bille…
27.05.2016 (19:02)  


Radku,

jenze ty aplikace je treba "nakrmit" informacemi, a tech se drzet, ty taky pouzit.
registrovaný uživatel Stokl. 
27.05.2016 (18:24)  
Jsem z okolí Ostravy a chtěl bych podotknout několik věcí.
1. Ve stanici Ostrava-Svinov je většinou napsáno, jak už zde bylo napsáno, číslo nástupiště dopředu(často i na obou odjezdových tabulích, vyjímku v poslední době tvoří zpožděné rychlíky, nejčastěji z Opavy). Kdyby se toto "aplikovalo" na Hlavním nádraží v Praze, možná by to pomohlo.
2. Na druhou stranu věci znám spoustu přátel, kteří nepoznají soupravu Leo expressu a Pendolino a jsou schopni, dejme zomu, že jedou vlakem ze Svinova do Prahy, nastoupit do osobkáku na letiště (většinou odjíždí ze stejného nástupiiště)a s kombinací toho, že neumí z tabule přečíst, kam ten vlak jede, by byl bod 1 by v tomto případě byl spíše na škodu (moje poznáka: naštěstí ti přátelé nejezdí vlakem tak často a jezdí většinou se mnou, a tak se jim to co tady popisuji ješ nestalo, ale jsem přesvědčen, že by toho byli schopni)
3. Celkem dobrá appka na odjezdy, a to nechci dělat reklamu, je IDOS.
4. Dobrý nápad, když už jsme u Olomouc, by byl po hlaváku rozmístit nějaké monitory, které by měli načtenou v prohlížeči stránku sždc s odjezdovou tabulí, a to i do podchodů. Jednu takovou má REGIOJET ve své čekárně (avšak vlastní)
registrovaný uživatel j-din 
27.05.2016 (16:14)  
Onehdá jsem přestupoval v Olomouci. Je tam v novém podchodu obrazovka s odjezdy - bezva věc, docházková vzdálenost nástupišť 3 minuty. Je třeba, aby tento vynález dorazil do Prahy!
27.05.2016 (16:24)  


:-) Nejde o vynalez, ale o jeho pouziti! A Olomouc znam.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
27.05.2016 (14:53)  
Jako naschval, "Seznam" prave dodal zpravu, ze:

Na hlavním nádraží v Praze vykolejil vlak

Zpravu si, prosim, prectete sami. Je mi lito ex kolegu, co na Tom budou Makat. Ale tak jako vypravci, je zde SZDC pro cestujici a ne naopak.

http://www.novinky.cz/krimi/404747-na-hlavnim-nadrazi-v-praze-vykolejil-vlak.html
27.05.2016 (14:05)  
Ty "informace" o kterých tu pořád mluvíme, může mít ale každý ve svém telefonu.
Aktuální polohu (zpoždění) vlaků zobrazuje několik mobilních aplikací.
Jít do haly nemá smysl, přece jsou v podchodu u výlezu ke každému nástupišti cedule s vlaky odjíždějícími odtud
Nebo poslouchat, krátce před odjezdem se vlak většinou hlásí, takže v průběhu slézání do podchodu se člověk dozví
Nakonec, když je člověk aspoň trochu šotouš nebo jezdí častěji, tuší, jak asi bude vypadat souprava vlaku na nějž přestupuje, na peroně se rozhlídne vpravo vlevo a hned vidí kam má jít.


Děkuji za cenné rady. Znamená to, že
- každý má mít takový telefon, aby ty "informace" tam mohl mít
- když není aspoň trochu šotouš a neví, jak asi bude vypadat souprava vlaku na nějž přestupuje, musí nést riziko
- když nejezdí častěji a neví, jak asi bude vypadat souprava vlaku na nějž přestupuje musí si to zkusit nejdříve nanečisto
- pokud špatně slyší, musí nést riziko. Ostatně neměl v mládí chodit na dýzu a poslouchat hlučnou hudbu
- pokud špatně vidí a nedohlédne, musí nést riziko. Ostatně neměl v mládí nahlížet do cizích karet

Včera zrovna početná rodinka s několika dětmi a kočárem nastoupila do žlutého vlaku a nastěhovala se do kupé. Ještě že stewardovi se moc sociální skupina nezdála a zeptal se na to kam jedou a oni že pendolínem do Ostravy. Ještě stihli vystoupit, ale pendolíno bylo na opačném konci nádraží :)

Když začalo pendolíno jezdit z hlavního n., bylo zvykem, že odjíždělo z 1. nástupiště. Škoda, že se tento dobrý nápad opustil
27.05.2016 (14:14)  


To neres! :-)

Mnoho let se preprahalo z pary na elektriku, vlaky se "strkaly" skrz tunel na Vitkove, bylo mene Vinohradskych tunelu i mene nastupist. Nebyl ONJ. Nebyly pocitace, ani mobily. A slo to!
registrovaný uživatel kvajda 
27.05.2016 (13:19)  
Libcha
u mě je ještě ten problém,že se mi zhoršil sluch a v tom mumraji na hlaváku horko těžko rozumím co se hlásí. To samé v komunikaci s lidmi,potřebuji,aby bylo při hovoru pokud možno ticho.Zkus někomu říci,že špatně slyšíš,aby ti to zopakoval, co vlastně říkal.Bude ne tebe koukat jako a exota z Tramtárie,který omylem zabloudil do ČR.Zkusil jsem se ptát vlakové čety a vždy říkali,že údaje jsou bez záruky.Co se týče toho,že člověk by měl poznat soupravu, která jezdí tím směrem.Na to bych se nespoléhal,může být přistavena jiná souprava z důvodu poruchy některého vagonu a co pak?Nezapomeň,že člověk je ve stresu,za chvíli mu jede přípoj a když mu ujede,minimálně hodinu bude trčet na nádraží.Tomu jsem se snažil vždy vyhnout.
27.05.2016 (13:41)  


kvajdo, nezlob se na Libchu, asi je jeste mladej...
Ja taky napred musel zestarnout a stat se invalidnim, abych pochopil.. :-)

Ja jenom chci, aby stress nesl poskytovatel dopravy (SZDC), a ne cestujici - i tak toho ma dost - a ne kazdy je "ex ajznbon" a zeleznicni modelar :-)
registrovaný uživatel Komín  mail  
27.05.2016 (13:11)  
Problém s přestupem v Praze na hl.n. jsem tu už jednou zmiňoval. Já to tolik nepocítím, protože se buďto podívám na nástupiště, ze kterého odjíždí můj přípoj, nebo i jakš takš vím, ze kterého to obvykle jezdí. Ale běžný castující? Většina lidí to podle mě řeší tak, že bohužel jde do haly, podívá se tam na tabuli a pak jde teprve e svému vlaku.

Jsou tu samozřejmě ještě 2 možnosti - aplikace můj vlak a pár informačních panelů, které jsou umístěny na jednotlivých nástupištích. To je ale podle mě zoufale málo. Ne každý má v mobilu data / přijíždí vlakem s wifi - navíc mi přijde odkazovat cestujícího na jeho mobil poměrně nevstřícné. A problém informačních tabulí je, že je jich právě jen pár.

Ideální by podle mě bylo inspirovat se v Rakousku a Švýcarsku (nevím, jak se to řeší v Německu). Například na curyšském Hbf jsou v podchodu informační monitory s odjezdy vlaků, takových by mohlo být umístěno několik do všech 3 pražských podchodů na hl.n. A dále, to by mohlo být aplikováno celorepublikově a v podstatě bez nákladů - v Rakousku před příjezdem do každé větší stanice průvodčí hlásí, jaké jedou v uzlové stanici přípoje, v kolik a z jakých nástupišť. To by bylo ideální.
27.05.2016 (13:36)  


Souhlas.

Kdysi jsem napsal clanek o nedostatecnosti kvality nastupist v Berline na Friedrichstrasse. Jsou tam 4 hrany pro dalkovou a regionalni dopravu (IC,ICE/Regio) a 2 hrany pro S-Bahn. Docela frmol. Rekonstrukce probiha dosud. Smluvne totiz dodavatel postupuje tak, aby nenarusil provoz. Kdyz se chce, vsechno jde. Kde priklad? V Berline! . :-)

A mobilni Telefon? Pro starsi rocniky a invalidy jednoznacne pritez, blbina navic.
27.05.2016 (12:26)  
Honnzok: Stačí jednoduchý matematický úkol
50 / 16 = 3 vlaky na jedny koleji za hodinu. Budiz - je mimo 3. nastupiste (ale to je jen docasne) a jsou tam kuse koleje kam jezdi "jen" slony a tramvaje. Tedy 50 / 12 = 4. To je 15 minut na vlak. Souhlasim, ze to je dostačují na základní obrázek.

Myslim, ze pevne dany nastupiste by tomu chaosu naopak mohly pomoct.
27.05.2016 (12:48)  


Tak jest. A lze to - jen chtit.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
27.05.2016 (12:08)  
bartik09: Tak ono by bylo nejlepsi, kdyby to fungovalo jako v civilizovanejch zemich a nastupiste bylo napevno v jizdnim radu...

To by se však musel hlavák zvětšit, aby nástupiště šli garantovat. Stačí jednoduchý matematický úkol, vemte si počet kolejí u hran hl.n. spočtěte kolik za bežnou hodinu projede hlavní nádraží vlaků (nezapomeňte na končící a začínající spoje) rozdělte je počtem kolejí a zjístíte kolik vlakových souprav musíte za tu hodinu protočit na koleji aby Vám to vyšlo, není to přesný ale dostačují na základní obrázek.

Mimochodem předpokládané nástupiště můžete zjistit zde na želpage v řazení. Tak by ty vlaky měly být, když se jede +- včas, jenže..... To se při dnešním počtu mimořádností nestává.

Nezapomeňte, že v Praze momentálně není 3 nástupiště a z jednoho tuším funguje polovina. Dvě kusé jsou tak akorát na problém, jelikož se tam nevleze a nemůže tam jet vše... Takže se využívají jen na Leošovy tramvaje a solo elefanty na Beroun + občas Švejky
27.05.2016 (12:46)  


Jen dokladate, ze se situace zhorsila. To by se ani Svejkovi a npor. Lukasovi nestalo:-)
registrovaný uživatel MiW 
27.05.2016 (11:55)  
Ty "informace" o kterých tu pořád mluvíme, může mít ale každý ve svém telefonu.

kvajda: Jedu vlakem který má zpoždění a ještě před přestupem se podívám, kam a kdy přijedu a kdy odjíždí navazující spoj. Podle toho přizpůsobím rychlost chůze/běhu...
Aktuální polohu (zpoždění) vlaků nebo vybraných autobusů (v Praze) zobrazuje několik mobilních aplikací.
27.05.2016 (12:41)  


Je mi lito, ona indofmace neni v Praze na Hlavnim uvolnena vcas ani pro telefon - a kdo si s nim ma porad hrat?
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko