..: Stoupa je zpět aneb Vlakem EC Berlín – Praha a zpět za jeden den :..

Světlo shůry; Výh. Praha-Vyšehrad výhybna - Praha-Smíchov, foto: Chary Berlín/Praha — Jenom a pouze z osobních a rodinných důvodů jsem poprvé od roku 2012, v sobotu 16. dubna 2016, vyrazil vlakem EC z Berlína do Prahy. Mým cílem bylo navštívit mámu v pražské Thomayerově nemocnici a přitom všecho stihnout za jeden den, tam i zpět do Berlína. K tomu mám omezení zdravotní – jsem chodící, leč pomalý invalida. K tomu patří i to, že v relativním dosahu potřebuji mít prostorné WC, bezbariérový nástup a výstup do vozu a pokud možno výtah. Cesty jsem se nebál, znám tu trasu dobře, poprvé jsem zde jel v roce 1967 jako desetiletý a pak stále a pořád až dosud. Konstatuji – lze to stihnout za jeden den.

Zakoupení jízdenky a místenky v prodejním místě DB v Berlíně je hračka, čtyři a více dnů předem lze dostat i významnou slevu. Platil jsem za zpáteční jízdenku 78 eur. Obdobně jsem ve směnarně na Alexu vyměnil snadno a bez čekaní i peníze, za několik eurových bankovek jsem dostal českých korun jak se říká „peněz jako želez“ – abych mohl v Praze zaplatit MHD, taxi a dát si pořádné bramboráky, jaké v Berlíně neumějí.

V Berlíně problém nebyl. Bydlím kousek od U-Bahn, tou, v kombinaci s S-Bahn, jsem včas dojel na Hauptbahnhof (Tief), nastoupil a dle rezervace jsem usedl. Byl-li problém, pak jen a pouze z „vlastní vyplašenosti“, nic objektivního.

371.003-5, Prackovice nad Labem - Dolní Zálezly, foto: Andrew33 Vlak EC 171 jel na čas, z Berlína do Drážďan nás hbitě táhla BR 101. Na rekonstruované trati nehlučně a bez otřesů. Jen v důsledku rekonstrukce jsem to nepoznával kolem Elstewerda. V Drážďanech stroj BR 101 odstoupil a najela naše 371, zvaná „Knödelpresse“, u nás „Bastard“. I ten jel hbitě, tiše a na čas údolím Labe, přes Bad Schandau, Děčín, Ústí nad Labem do Prahy.

Jediný fujtajxl byl nákladní vlak z cisteren stojící v Bad Schandau a bránící mi ve výhledu; k mému zděšení je tamější výpravní budova značně sešlá, dokonce zmizela i střecha nad nástupištěm u budovy. Čas nejde zastavit, ale bývalo to jaksi jiné…

„Uvítací výbor“ v Praze na hlavním nádraží byl důstojný – přátelé a hlavně můj syn. Další záležitosti byly soukromé, a to až do odjezdu zpět. Snad jen tolik – ano, po letech mne museli „domorodci“ tak trochu nasměrovat.

Jako invalida jezdím po Berlíně druhým rokem zdarma. Využívám MHD bez zjevných poblemů, zejména U-Bahn a S-Bahn. Tramvaj přednostně nízkopodlažní, autobusu se vyhýbám. Nemusím, ale činim tak. V Praze je sleva od dopravního podniku administrativně natolik náročná, že jsem ji raději ani nepožadoval. Naše (ČR) velvyslanectví v Berlíně problémy DP Praha prostě neřeší. I přesto jsem přistál včas zase na hlavním nádraží s touhou usednout v klidu v EC 170. A ejhle – tu nastal opravdový problém!

971.037-7, Praha hlavní nádraží, foto: Bno Hlavní nádraží v Praze je totiž notoricky v rekonstrukci. Na odjezdové tabuli (je jich dost, těch tabulí) je vlak, resp. jeho odjezdová kolej, zobrazen nejdříve 10 minut před odjezdem, což je arci málo. Hlášení probíhá trvale a přehled prostě není. Cestující jsou jednoduše zahlceni. K tomu žalostně málo míst k sezení v hale pro cestující hledící na odjezdové tabule. Místa se prostě nedostává. Krátký čas je zase na hraně doběhnutí na místo ve vlaku. EC 170 odjížděl toho dne z nástupiště 6, a já, chodící invalida, jsem na své místo k sezení (rezervace) dorazil v minutě plánovaného odjezdu. Řeknete – právě včas. Já vznesu odpor – bez jakékoliv rezervy, vynervován. Výpravčí (či dispečer) ve směně prostě přesouvá riziko na cestující veřejnost. Dostatečně dlouho jsem coby papaláš pracoval, abych mohl tohle prohlásit – jde jen a pouze o organizaci práce. A to jak v otázce „mist k sezení v hale“, tak i časovém předstihu zobrazení odjezdové koleje. Přijímám námitku, že věčná rekonstrukce znemožňuje místo odjezdu zobrazit na mistence (jak je zvykem u DB), ale oněch 10 minut je prostě výsměch.

Praha hlavní nádraží, foto: Chary Cesta zpět v EC 170 proběhla normálně a témeř včas. Odměnou bylo, že jsme velmi hbitě projeli oblíbený Radebeul-Ost, s pohledem na „úzkou“ do Radeburgu přes Moritzburg. Jen ta drážní zařízení „úzké“ jsou zase jaksi chudší, je jich méně.

Za odměnu jsem si ještě večer nadělil v kávárničce „u Chorvata“ kafe s mlékem. Typická „ropná skvrna“ v poslední chvíli před zavíračkou – téměř za rohem od domova v Berlíně. Učinil jsem závěr: „I chodící invalida stihne za den dojet z Berlína do Prahy a zpět vlakem EuroCity.“

Dovětek týmu ŽelPage

Touto aktualitou dáváme na vědomí, že stoupa je zpět, opět na síti a můžete s ním na dálku komunikovat. Popřejme mu, ať se mu daří a ať se v přijatelném zdraví dočká nejen synovy maturity, ale i jeho graduace.

V loňském roce, když nás občasný návštěvník a stoupův kamarád Tommy upozornil, že je na tom stoupa finančně špatně, že on mu posílá poukázky do REWE, aby si mohl nakoupit jídlo, jsme vyhlásili sbírku pro stoupu. Sitauce se stabilizovala, stoupovi začal chodit německý důchod a na dobré cestě je i ten český. Vám všem, kteří jste přispěli, patří naše velké poděkování, že jste otevřeli svoji peněžnku. Máte dobré srdce! Tímto končíme „sbírku stoupa“. Ještě jednou – díky!


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 26.5.2016 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže ŽelPage

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
29.05.2016 (11:19)  
Pan Binko začal celkem dobře, ale jakmile se dostal k uplatňování o desítky zvýšených čísel pro anomálie, jako cestující jsem se ztratil, neboť jsem přišel o orientaci podle pořadí a musím spoléhat na dobré vyznačení tabulkami. Sporné mi přijde také uplatnění dvou čísel pro jednu hranu při rozdělení centrálním přechodem - i to by si žádalo viditelné označení v terénu, abych omylem neskončil na vzdálenějším nástupišti a nemusel po příjezdu vlaku rychle přebíhat zpět. Tady by mi přišlo přínosnější to - když ne světové strany :-) - vpravo a vlevo. Kdybych si strany popletl (nebo byl přístup i z druhé strany kolejiště), pořád poběžím po nástupišti a ne přes koleje.
29.05.2016 (11:35)  


:-) Nedivte se - neznate lisenjiky, nemate vlastni kompas = jste efektivne ztracen! :-)
29.05.2016 (11:00)  
:-) Sever a jih mohou být vyznačeny v podchodu, také lze užít A a B anebo sektory A až nevím kam (ty jsou nejlepší). Jde spíše o to, na kterou stranu mám vylézt a kde čekat, abych pak nemusel utíkat za svým vlakem na opačný konec nástupiště, jak se mnohdy bohužel lidem stává. A když pak mají na nástup třeba jen dvě minuty...
29.05.2016 (11:32)  


:-) jiz vidim, jak informatorka SDZC u vchodu rozdava kompas, nebo buzolu. S navodem, lepe poucenim, samozrejme spore oblecena... :-)

Zakecam se a vlak mi ujede urcite....
registrovaný uživatel stoupa  mail  
29.05.2016 (9:51)  
Trefne! Zasmal jsem se a to zplna hrdla! Dobry! :-)
Pozn. Pohybujeme se jaksi v kruhu; ja se stale peru s SW a vedu si stale svou - ze cestujici je obcan a SZDC se mu ma podridit :-) coz ona formulace o lisejnicich zcela potvzuje.. :-)
29.05.2016 (9:43)  
přijede k nástupišti/odjede od nástupiště 1...třeba 16 (sever/jih)
vždycky jsem si myslel, že mám alespoň malé orientační schopnosti, než se po mě začalo chtít, abych poznal při výstupu z metra nebo z podchodu, kde je sever, jih, východ západ.
Stejně tak jsem ještě nezjišťoval, jak najít nádraží Opava východ a Opava zachód.. Zkrátka k tomu hlavnímu jede trolejbus
Orientaci podle lišejníků a kůry stromů zvládám pořád
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
29.05.2016 (8:36)  
Frantisek: Na téma označování nástupišť pro cestující (a sektorů) už toho bylo vymyšleno celkem dost, leč uvedení do praxe zatím v nedohlednu. Např. http://binko.wz.cz/2011-1.pdf

Označení pro „nádražáky“ pak může klidně zůstat, jen se už nebude objevovat ve výstupech pro cestující („služebně kolej osmdesátá osmá bé“)
29.05.2016 (8:42)  


souhlas
29.05.2016 (7:32)  
M: Číslování kolejí bývá zpravidla způsobem ...6-4-2-1-3-5..., což je dáno sudou a lichou skupinou, zjednodušeně řečeno vpravo nebo vlevo při jízdě od počátku trati. Je to možná trochu matoucí pro cestující, ale přijde mi to lepší než dvojí číslování kolejí (i to je ovšem někde zavedeno). Pak je využívána možnost mít koleje 1 a 2 u každého nástupiště (systém metro). Mně osobně, aniž bych chtěl ze Západu kopírovat vše, přijde rozumné číslování hran, což je jednoznačné, neruší to čísla kolejí a příjemně to zkrátí hlášení. Stačí používat "přijede k nástupišti/odjede od nástupiště 1...třeba 16 (sever/jih)". Ovšem, jak už bylo řečeno, důležité je, aby to bylo včas. :-)
29.05.2016 (8:42)  


velky souhlas
registrovaný uživatel Rikin  mail  
28.05.2016 (23:38)  
A k čemu je to tu dobrý...?
29.05.2016 (2:22)  


??? Kdo? Co?
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
28.05.2016 (22:43)  
M: Řešení jsem naznačoval chodnik by byl veden do zadních míst. Tzn. ústi bylo nejspíše někde uprostřed zadní poloviny tzn. cca u 6. K prvnímu a troufám si tvrdit i k třetímu by nebyl asi příliš přínosem.
28.05.2016 (22:49)  


??? A kde pod Fantovou budovou? Kde ve stavajicich tunelech? Dalsi nekonecna prestavba? Nechme prosim sneni. Pro zlepseni situace cestujicich pomuze jen, zacne-li SZDC vice "user friendly" pracovat a prestane se vymlouvat.
registrovaný uživatel M 
28.05.2016 (21:25)  
A čtu tady o jezdících chodnících. Hm... Ano, na letišti, kde mají gejty A až H a každá skupina má prostor 100 metrů, to má smysl. Ale nějak si to nedovedu představit na vlakovém nádraží, kde je mezi těma nástupištma kolik? Deset metrů? Takže na tom hlavním by to bylo 10 metrů jízda, 10 metrů přesun, 10 metrů jízda, 10 metrů přesun. Nevím no...

A pomíjím docela mi přijde českou specialitku, že na čemkoliv jezdícím se zpravidla stojí. Jasně, vysoký a prudký schody, OK. Ale u nás se stojí i na jezdícím chodníku se sklonem čtyři stupně a rychlostí 1.5 kmh. Optimálně ve dvou vedle sebe samozřejmě.
28.05.2016 (21:31)  


:-) Nehledejme technicke reseni tam, kde staci zacit normalne pracovat.... :-)
registrovaný uživatel M 
28.05.2016 (21:19)  
Trošičku související. Dlouhodobě mne vyloženě fascinuje číslování kolejí na českých nádražích. Jsa z Brna (kde je to logicky a byl jsem tedy narozen v logickém prostředí:-) mne to fakt dojímá.
Když je to někde 6-4-1-2-5-3, tak je to sice blbost, ale ještě to nějak dovedu pochopit (něco jako číslování sedaček v kupé, kde na ten systém taky může být semestr na VŠ). Když ale někde mají koleje očíslované 6-33-2-17-31-5-8, tak to už je moc. Není to sice tak velká věc jako ty monitory, ale téma stejný...
28.05.2016 (21:33)  


sice trochu OT, ale shoda :-)
PS: Ja su Brnak z Praglu ... :-)
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko