Osoblaha — Řekne-li se „Osoblaha“, někteří Moraváci vědí, ale lidé z krajů českých většinou pátrají v paměti a přemýšlejí, kam tento zeměpisný pojem zařadit. Milovníci vláčků jsou na tom poněkud lépe, protože se jim vybaví jediná úzkorozchodná trať, na které jezdí vlaky Českých drah. Historie zdejší dráhy spadá ještě do dob Rakouska-Uherska, kdy rozvoj železnic výrazně přispíval k přepravě surovin i výrobků, ale také k mobilitě lidí. Po výstavbě „páteřních“ moravských tratí z Vídně a Břeclavi na Brno a Českou Třebovou, Přerov a Ostravu či Přerov a Českou Třebovou přes Olomouc, se začala železnice dostávat i do dalších lokalit. Vídeňská Moravsko-slezská ústřední dráha (MSCB) postupně zprovoznila novou hlavní trať z Olomouce přes Bruntál a Krnov do Glubczyc a z Krnova pak další dvě odbočky – na východ do Opavy a na západ do Głuchołaz.
Dnes nám to ani nepřijde – všude pohodlně dojedeme. Ale v 70. letech 19. století? Vždyť první automobil Präsident byl v Kopřivnici vyroben až roku 1898! V té době byla železnice opravdu převratnou novinkou měnící život mnoha lidí. Doprava koňskými povozy mohla být nahrazena něčím rychlejším a výkonnějším. O připojení se snažili i majitelé cukrovaru v Osoblaze. Jednání nebyla jednoduchá, i v té době se vše točilo kolem peněz a finanční možnosti majitelů cukrovaru byly omezené. První jednání o trati se vedla od počátku 80. let, ale nakonec ke schválení stavby došlo až v lednu 1898. Během jediného roku vznikla úzkorozchodná trať – byla levnější než „normálněrozchodná“ a mohla se lépe přizpůsobit místnímu zvlněnému terénu. 14. prosince 1898 byl na trati zahájen pravidelný provoz.
Lokalita Osoblažska trpí i dnes nedostatkem pracovních míst. Protože v Česku se zatím nevžilo stěhování za prací, je nutno řešit dopravní obslužnost tak, aby se lidé rozumně dostali do práce a pak i z práce (třeba i z odpoledních a nočních směn). V letošním roce nás opět čekají krajské volby a tak se osoblažský region dostal do hledáčku krajských politiků. Připravují se na to, že zdejším nabídnou daleko větší komfort cestování, než na jaký byli dosud zvyklí. Ale vezměme to po pořádku.
Před časem se – po mnohaletých odkladech – zrekonstruovala trať mezi Ostravou-Svinovem a Opavou východ. Už vloni měla rekonstrukcí projít trať z Opavy do Krnova. Nestalo se, termín byl posunut na rok 2016. Ale pořád není na dohled zahájení. Důvod je banální – České dráhy nemají zatím zajištěno 18 autobusů, které potřebují pro náhradní dopravu. Že by nikde na Moravě, v Čechách nebo jen „přes vodu“ vzdáleném Polsku nebyla disponibilní dvacítka autobusů s řidiči?
Trať mezi Opavou a Krnovem by měla projít rozsáhlou modernizací, rozpočtové náklady přesahují 860 milionů korun, rychlost se zvýší na 120 km/h. S ročním odkladem se ale podařilo zajistit další prostředky z evropských fondů, takže dojde také k elektrizaci tratě až do Krnova. Jednotky CityElefant se tak v blízké budoucnosti podívají do nové destinace – z Českého Těšína se cestující dostanou bez přestupu až pod Cvilín. Následně bude zkrácena linka S10, která nebude začínat v Opavě, ale do Bruntále a Rýmařova bude vyjíždět až z Krnova.
Před nedávnem rozbouřily lehce rozvlněné vody železničních příznivců informace o tom, že by České dráhy měly zaplatit dodavateli lokomotiv řady 380 hodně vysoké penále i přesto, že lokomotivy dodnes nemohou na německé koleje za Drážďany a nemohou se podívat do Berlína či Hamburku. Firma, o které se říká, že má hlavní sídlo na Kypru a v západních Čechách jen levnou montovnu, si ale chce zachovat přívětivou tvář a aniž to mediálně šíří, pracují vývojaři na modifikaci „sloníků“. Nepodařilo se nám zjistit, zda se jedná o jejich originální nápad, anebo zda se inspirovali třeba ve Francii. Na rýsovacích prknech – vlastně ne na prknech, ale v počítačích projektantů – se rodí sloní hybrid. Vložený vůz a dva vozy motorové – jeden s elektromotorem a druhý s dieselovým motorem. Obě firmy zjevně spolupracují na tom, aby národní (náhradní?) dopravce byl připraven na dobu, až se někdy (ve vzdálené budoucnosti?) Ministerstvo dopravy a kraje odhodlají konečně vypsat výběrová řízení na železniční osobní dopravu. Motoráky se tak možná přesunou jen na tratě nezávislé trakce – zmizí třeba i z tratě Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc – a nahradí je hybridní slon.
Jenže ve městě piva jdou ještě dál. Vybaví se vám španělské vlaky, které umějí za jízdy měnit rozchod? Něco podobného by měly umět i vlaky z Plzně. Jedna z prvních veřejných jízd by měla proběhnout již letos 14 dnů před krajskými volbami. V současné době se finišuje s veškerými úředními povoleními, na přelomu srpna a září by SŽDC měla doplnit železniční infratrukturu o přechodový prvek u stanice Třemešná ve Slezsku, a tak (někteří) kandidáti na moravskoslezského hejtmana by se měli vypravit vlakem bez přestupu z Ostravy až do Osoblahy. Říká se „slibem nezarmoutíš,“ takže údajně přivezou obyvatelům Osoblažského výběžku slib, že vybrané spoje z Českého Těšína pojedou přes Ostravu a Opavu až do Osoblahy. Představa „slona“, jak se pomalu plouží zatáčkami po úzké trati je fascinující a první jízdy určitě přitáhnou nemálo fotografů. Zaslechli jsme také, že se jedná s polskou stranou o přímých vlacích mezi Głuchołazy a Cieszynem. Ale tomu by musela předcházet oprava trati mezi státní hranicí a Głuchołazy, což je asi ve hvězdách.
Samozřejmě, že tato nesmírně složitá technická vychytávka není prioritně určena pro osoblažku. Záměrem výrobce je nabídnout moderní vozidla dopravcům, kteří je potřebují a zatím nemají. Leo Express musí své pasažéry přepravovat z Košic na Ukrajinu autobusy, protože jejich soupravy neumějí přejet na trať se širokým rozchodem. Další prostor se nabízí třeba u spojů mezi Polskem a pobaltskými státy a následným železničním propojením s Finskem. Nabídky mohou směřovat třeba i na Balkán… Je pravděpodobné, že toto originální řešení podvozků může být v budoucnu osazeno i do jiných typů plzeňských souprav či vozů. Ale Osoblaha bude první, kam se tato novinka podívá.
Možná vás to přitáhne se na Osoblažsko přijet podívat, kochat se výhledy do přírody a sledovat jak jeden oblouk střídá druhý, na chvíli pobýt, relaxovat, odpočinout si. Bude zajímavé, až se v Osoblaze sjedou na nádraží klasické „úzké“ motorové lokomotivy Českých drah, nejmodernější patrová hybridní souprava a vlak tažený parní lokomotivou. Ale nemusíte čekat, můžete přijet na nostalgické jízdy. Provoz parních lokomotiv, které zajišťují Slezské zemské dráhy, letos začíná už 8. května a potrvá až do 17. září.
Lehké aprílové počtení. I když zdaleka ne vše je fikce.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Speciální smršťovací elektromotor: to asi taky neprojde, to by se zároveň musela zvednout skříň a máte hned dva problémy: na zvyšování nástupišť nebudou dotace a pro vyšší vlak budete muset zvětšit prořez stromů a to vám nedovolej Zelený.
Navrhuji: trať bude zásadně rekonstruována, a to na široký rozchod. Některé problémy jsou už vyřešené a exotika nestandartního rozchodu nejen že bude zachována, ale její turistická atraktivita bude zvýšena na základě skutečnosti, že to bude JEDINÁ širokorozchodná trať v ČR.
Hlásím se jako vedoucí skupiny pro stanovení rozchodu. V první fázi bude nutné absolvovat náročná výjezdní zasedání v končinách, kde jsou různé široké rozchody v provozu.
Od toho dál jsem čul nějakou čertovinu. Patrák a na "polovičním" rozchodu jo? Cestující nechť neustále vyvažují, jinak se to zvrhne do příkopu. :D
Kdyby byly disponibilní autobusy ve Slezsku, tak by se nemusely složitě hledat po všech Kotěhůlkách... Ale na trati už se dnes začalo pracovat. Pan Petr Chvátal zajistil zapůjčení 18 autobusů značky Setra.
A vůbec - co byste chtěl po autorovi? Vždyť to není ani Slezan. Je to rodilý Valach. :-)
A co Slezani.Vědí nebo nevědí,kde je Osoblaha?
"Žeby nikde na Moravě,v Čechách nebo jen "přes vodu" vzdáleném Polsku nebyla disponibilní dvacítka řidičů s autobusy?"
Jo zkus se zeptat ve Slezsku,třeba tam budou...
Sežral jsem to i s navijákem.
Takže dráty do Krnova opravdu nebudou?
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.