..: Trať na Osoblažsku čeká převratná změna :..

705.913-2 + 705.914-0 + 705.917-3, Osoblaha, foto: Strnda Osoblaha — Řekne-li se „Osoblaha“, někteří Moraváci vědí, ale lidé z krajů českých většinou pátrají v paměti a přemýšlejí, kam tento zeměpisný pojem zařadit. Milovníci vláčků jsou na tom poněkud lépe, protože se jim vybaví jediná úzkorozchodná trať, na které jezdí vlaky Českých drah. Historie zdejší dráhy spadá ještě do dob Rakouska-Uherska, kdy rozvoj železnic výrazně přispíval k přepravě surovin i výrobků, ale také k mobilitě lidí. Po výstavbě „páteřních“ moravských tratí z Vídně a Břeclavi na Brno a Českou Třebovou, Přerov a Ostravu či Přerov a Českou Třebovou přes Olomouc, se začala železnice dostávat i do dalších lokalit. Vídeňská Moravsko-slezská ústřední dráha (MSCB) postupně zprovoznila novou hlavní trať z Olomouce přes Bruntál a Krnov do Glubczyc a z Krnova pak další dvě odbočky – na východ do Opavy a na západ do Głuchołaz.

Dnes nám to ani nepřijde – všude pohodlně dojedeme. Ale v 70. letech 19. století? Vždyť první automobil Präsident byl v Kopřivnici vyroben až roku 1898! V té době byla železnice opravdu převratnou novinkou měnící život mnoha lidí. Doprava koňskými povozy mohla být nahrazena něčím rychlejším a výkonnějším. O připojení se snažili i majitelé cukrovaru v Osoblaze. Jednání nebyla jednoduchá, i v té době se vše točilo kolem peněz a finanční možnosti majitelů cukrovaru byly omezené. První jednání o trati se vedla od počátku 80. let, ale nakonec ke schválení stavby došlo až v lednu 1898. Během jediného roku vznikla úzkorozchodná trať – byla levnější než „normálněrozchodná“ a mohla se lépe přizpůsobit místnímu zvlněnému terénu. 14. prosince 1898 byl na trati zahájen pravidelný provoz.

Lokalita Osoblažska trpí i dnes nedostatkem pracovních míst. Protože v Česku se zatím nevžilo stěhování za prací, je nutno řešit dopravní obslužnost tak, aby se lidé rozumně dostali do práce a pak i z práce (třeba i z odpoledních a nočních směn). V letošním roce nás opět čekají krajské volby a tak se osoblažský region dostal do hledáčku krajských politiků. Připravují se na to, že zdejším nabídnou daleko větší komfort cestování, než na jaký byli dosud zvyklí. Ale vezměme to po pořádku.

T 47.016, Bohušov, 18.5.1979, foto: Ivan Šnábl T 47.016, Bohušov, 24. 6. 2006, foto: Rodny 705.913-2 + 705.917-3, Osoblaha, 24. 4. 1997, foto: G-BOAC 705.916-5, Třemešná ve Slezsku, 15. 3. 2008, foto: Johník 705.914-0, Osoblaha, 12. 7. 2009, foto: Payus 705.916-5 + 705.913-2 + 705.914-0 + 705.917-3, Osoblaha, 25. 6. 2011, foto: Strnda 705.913-2, Osoblaha, 8. 5. 2015, foto: Johník

471.057-0, Jilešovice - Děhylov, foto: Duhy Před časem se – po mnohaletých odkladech – zrekonstruovala trať mezi Ostravou-Svinovem a Opavou východ. Už vloni měla rekonstrukcí projít trať z Opavy do Krnova. Nestalo se, termín byl posunut na rok 2016. Ale pořád není na dohled zahájení. Důvod je banální – České dráhy nemají zatím zajištěno 18 autobusů, které potřebují pro náhradní dopravu. Že by nikde na Moravě, v Čechách nebo jen „přes vodu“ vzdáleném Polsku nebyla disponibilní dvacítka autobusů s řidiči?

Krnov, foto: Payus Trať mezi Opavou a Krnovem by měla projít rozsáhlou modernizací, rozpočtové náklady přesahují 860 milionů korun, rychlost se zvýší na 120 km/h. S ročním odkladem se ale podařilo zajistit další prostředky z evropských fondů, takže dojde také k elektrizaci tratě až do Krnova. Jednotky CityElefant se tak v blízké budoucnosti podívají do nové destinace – z Českého Těšína se cestující dostanou bez přestupu až pod Cvilín. Následně bude zkrácena linka S10, která nebude začínat v Opavě, ale do Bruntále a Rýmařova bude vyjíždět až z Krnova.

Spokojení cestující v motoráku mezi Opavou a Krnovem, foto: Payus Před nedávnem rozbouřily lehce rozvlněné vody železničních příznivců informace o tom, že by České dráhy měly zaplatit dodavateli lokomotiv řady 380 hodně vysoké penále i přesto, že lokomotivy dodnes nemohou na německé koleje za Drážďany a nemohou se podívat do Berlína či Hamburku. Firma, o které se říká, že má hlavní sídlo na Kypru a v západních Čechách jen levnou montovnu, si ale chce zachovat přívětivou tvář a aniž to mediálně šíří, pracují vývojaři na modifikaci „sloníků“. Nepodařilo se nám zjistit, zda se jedná o jejich originální nápad, anebo zda se inspirovali třeba ve Francii. Na rýsovacích prknech – vlastně ne na prknech, ale v počítačích projektantů – se rodí sloní hybrid. Vložený vůz a dva vozy motorové – jeden s elektromotorem a druhý s dieselovým motorem. Obě firmy zjevně spolupracují na tom, aby národní (náhradní?) dopravce byl připraven na dobu, až se někdy (ve vzdálené budoucnosti?) Ministerstvo dopravy a kraje odhodlají konečně vypsat výběrová řízení na železniční osobní dopravu. Motoráky se tak možná přesunou jen na tratě nezávislé trakce – zmizí třeba i z tratě Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc – a nahradí je hybridní slon.

Hybridní City Elefant v Osoblaze - vizualizace, foto: Radek Papež Jenže ve městě piva jdou ještě dál. Vybaví se vám španělské vlaky, které umějí za jízdy měnit rozchod? Něco podobného by měly umět i vlaky z Plzně. Jedna z prvních veřejných jízd by měla proběhnout již letos 14 dnů před krajskými volbami. V současné době se finišuje s veškerými úředními povoleními, na přelomu srpna a září by SŽDC měla doplnit železniční infratrukturu o přechodový prvek u stanice Třemešná ve Slezsku, a tak (někteří) kandidáti na moravskoslezského hejtmana by se měli vypravit vlakem bez přestupu z Ostravy až do Osoblahy. Říká se „slibem nezarmoutíš,“ takže údajně přivezou obyvatelům Osoblažského výběžku slib, že vybrané spoje z Českého Těšína pojedou přes Ostravu a Opavu až do Osoblahy. Představa „slona“, jak se pomalu plouží zatáčkami po úzké trati je fascinující a první jízdy určitě přitáhnou nemálo fotografů. Zaslechli jsme také, že se jedná s polskou stranou o přímých vlacích mezi Głuchołazy a Cieszynem. Ale tomu by musela předcházet oprava trati mezi státní hranicí a Głuchołazy, což je asi ve hvězdách.

Samozřejmě, že tato nesmírně složitá technická vychytávka není prioritně určena pro osoblažku. Záměrem výrobce je nabídnout moderní vozidla dopravcům, kteří je potřebují a zatím nemají. Leo Express musí své pasažéry přepravovat z Košic na Ukrajinu autobusy, protože jejich soupravy neumějí přejet na trať se širokým rozchodem. Další prostor se nabízí třeba u spojů mezi Polskem a pobaltskými státy a následným železničním propojením s Finskem. Nabídky mohou směřovat třeba i na Balkán… Je pravděpodobné, že toto originální řešení podvozků může být v budoucnu osazeno i do jiných typů plzeňských souprav či vozů. Ale Osoblaha bude první, kam se tato novinka podívá.

Přijeďte se podívat do Osoblahy!, foto: Tomáš Kubovec Možná vás to přitáhne se na Osoblažsko přijet podívat, kochat se výhledy do přírody a sledovat jak jeden oblouk střídá druhý, na chvíli pobýt, relaxovat, odpočinout si. Bude zajímavé, až se v Osoblaze sjedou na nádraží klasické „úzké“ motorové lokomotivy Českých drah, nejmodernější patrová hybridní souprava a vlak tažený parní lokomotivou. Ale nemusíte čekat, můžete přijet na nostalgické jízdy. Provoz parních lokomotiv, které zajišťují Slezské zemské dráhy, letos začíná už 8. května a potrvá až do 17. září.

U 46.002, Třemešná ve Slezsku, foto: Martin Grill U 57.001 + U 46.002, Liptaň - Třemešná ve Slezsku, foto: Pavel Schreier Lokomotiva U 57.001 v čele vlaku do Osoblahy, foto: Petr Borženský  U 57.001, Osoblaha, foto: Martin Mačanga U57.001, foto: Dennis Hübsch TU 38.001, Slezské Rudoltice, foto: Rodny 

Lehké aprílové počtení. I když zdaleka ne vše je fikce.


Vlad Poslat mail autorovi | 1.4.2016 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Lapil 
03.04.2019 (10:19)  
Elefant na podvalníku: obávám se, že by se to muselo porozpojovat, tam v těch kličkách pochybuju, že jsou mezi vozy dostatečné klouby.
Speciální smršťovací elektromotor: to asi taky neprojde, to by se zároveň musela zvednout skříň a máte hned dva problémy: na zvyšování nástupišť nebudou dotace a pro vyšší vlak budete muset zvětšit prořez stromů a to vám nedovolej Zelený.
Navrhuji: trať bude zásadně rekonstruována, a to na široký rozchod. Některé problémy jsou už vyřešené a exotika nestandartního rozchodu nejen že bude zachována, ale její turistická atraktivita bude zvýšena na základě skutečnosti, že to bude JEDINÁ širokorozchodná trať v ČR.

Hlásím se jako vedoucí skupiny pro stanovení rozchodu. V první fázi bude nutné absolvovat náročná výjezdní zasedání v končinách, kde jsou různé široké rozchody v provozu.
08.04.2016 (18:27)  
A co takhle třeba najet s Elefantem v Třemešné na podvalníky, dopředu zapřáhnout jednu 705.9 a druhou 705.9 dát na postrk? :-)
01.04.2016 (23:45)  
Jiří Kocurek, oblouky je potřeba projíždět předepsanou rychlostí. Pro tyto soupravy červená neplatí, jinak by mohlo dojít k popsané katastrofě.
01.04.2016 (19:27)  
Mě přišla absurdní neschopnost ČD najít autobusy pro ND. Pak mě to trklo. Ale bavil jsem při četbě přípravy sloních hybridů a ještě s možností změny rozchodu...
01.04.2016 (17:15)  
ale do Bruntále a Rýmařova bude vyjíždět až z Krnova.
Od toho dál jsem čul nějakou čertovinu. Patrák a na "polovičním" rozchodu jo? Cestující nechť neustále vyvažují, jinak se to zvrhne do příkopu. :D
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
01.04.2016 (13:44)  
Trakia: To víte, že inteligentní Slezané vědí.
Kdyby byly disponibilní autobusy ve Slezsku, tak by se nemusely složitě hledat po všech Kotěhůlkách... Ale na trati už se dnes začalo pracovat. Pan Petr Chvátal zajistil zapůjčení 18 autobusů značky Setra.
A vůbec - co byste chtěl po autorovi? Vždyť to není ani Slezan. Je to rodilý Valach. :-)
registrovaný uživatel Trakia 
01.04.2016 (13:10)  
"...někteří Moraváci vědí,ale lidé z krajů českých..."

A co Slezani.Vědí nebo nevědí,kde je Osoblaha?

"Žeby nikde na Moravě,v Čechách nebo jen "přes vodu" vzdáleném Polsku nebyla disponibilní dvacítka řidičů s autobusy?"

Jo zkus se zeptat ve Slezsku,třeba tam budou...
01.04.2016 (13:05)  
Mám nějaké konstrukční podrobnosti k hnacímu podvozku CityElefanta v provedení s proměnným rozchodem. Elektromotor bude ze speciální magneticky vodivé gumy, a na úzkém rozchdu se zkrátí a zvětší se jeho průměr.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
01.04.2016 (11:13)  
mr. bean: Předloni tam dotáhli plyn, příští rok prý bude vodovod - nespěchej na ně a budou i dráty.
01.04.2016 (11:01)  
Bravo!
Sežral jsem to i s navijákem.
Takže dráty do Krnova opravdu nebudou?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko