..: DC Streetcar konečně v provozu s cestujícími :..

Inekon Trio Washington, foto: Jan Kvídera Washington — Pod názvem DC Streetcar vystupuje tramvajový provoz v hlavním městě USA. V sobotu 27. února v 10 hodin místního času byl slavnostně zahájen provoz s cestujícími na první lince s označením H/Benning. To vychází z názvů ulic, po kterých je tato necelých 3,9 kilometrů dlouhá linka trasována. Provoz na tramvajové trati zajišťují tři tramvaje od ostravské společnosti Inekon typu 12-Trio a tři typu United Streetcar 100 vyrobené podle licence Škody Transportation (typ Škoda 10T) přímo v USA. Oba typy jsou si podobné. Tramvaje 12-Trio byly vyrobeny již v roce 2007, do roku 2009 byly na žádost objednavatele deponovány v Ostravě. Po převozu do USA stály nečinně další roky a zkušební provoz bez cestujících započal až v roce 2014 a nyní zhruba po roce a půl od začátku zkušebního provozu se mohou svézt i první cestující.

Možná ještě tragičtějším dojmem působí situace kolem výstavby jednotlivých tratí. Další rozšiřování sítě je stále v plánu, ale dlouhé přípravy a vysoké (mnohdy zbytečné) náklady, související mimo jiné s přerušením stavby současné linky v důsledku problémů s financováním, hrají do karet odpůrcům tramvají. Celý projekt linek zahrnuje výstavbu 60 kilometrů tratí vrámci 5 linek. Podobně váhavý postoj k výstavbě tramvajových traťí panuje v řadě dalších amerických měst, i když jinde jsou dosavadní zkušenosti s budováním provozu o poznání lepší. Americká města však nejsou v provozu tramvají úplnými nováčky. Po koňských drahách, často s hustou sítí linek, následoval provoz elektrických tramvají s napájením z trolejí, nebo baterií. Ani jeden ze způsobů napájení se ale nezdál příliš výhodný. S příchodem autobusů tak byl veškerý tramvajový provoz krátkozrace rušen. Například přímo ve Washingtonu zasáhly tramvaje do provozu naposledy 28. ledna 1962. Tramvajová síť v dobách největší slávy měřila více jak 320 kilometrů (200 mil) a na provozu se podílelo hned několik společností. Dnes zažívají tramvaje v USA renesanci, mimo Washingtonu také ve městech Portland, Seattle a Tampa.

Novou linku ve Washingtonu obsluhují v běžném provozu vždy 4 tramvaje od pondělí do čtvrtka od 6 hodin do půlnoci, v pátek až do dvou hodin ráno. V sobotu pak od 8 hodin rovněž do 2 hodin následujícího dne. Neděle je mimo tyto dvě ranní hodiny bez provozu, o svátcích byl měl být provoz zajištěn od 8 do 22 hodin. Tramvaje jezdí v patnáctimunutovém intervalu. Provozovatel zatím nemá žádný tarif, cestující jsou přepravováni zdarma. Podle dostupných informací bude tarif stanoven po skončení úvodního období provozu s cestujícími. Tramvaje by měly být vybaveny automaty na prodej jízdenek s možností platby v hotovosti a platební kartou. Na webu tramvajového provozu je k dispozici též mapa linky včetně sledování polohy vozidel. Trať vede ulicí H od nádraží, dále ulicí Benninga a končí na rohu Oklahoma Avenue. Na trati se nachází šest mezilehlých zastávek. Trať obsahuje výhybky, které jsou plánované k napojení dalších linek.

Zdroje: DC Streetcar, Československý dopravák, Wikipedia


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 1.3.2016 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Jízdní řád

Další z regionu USA


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
01.03.2016 (22:21)  
Americká města však nejsou v provozu tramvají úplnými nováčky. 
To tedy opravdu nejsou ;-) Tramvajím na elektrický pohon (a nejen jim) dali např. tlapový trakční motor nebo tyčový sběrač proudu s kladkou včetně trolejových vzdušných výhybek (patentoval Frank Julian Sprague r. 1881 pro Richmond) nebo celou koncepci tramvají, označovanou jako PCC (vyvinuta v roce 1928 Edisonovou společností - náš Jára Cimrman byl v tu dobu již nezvěstný :-) ), která položila základy všem našim tatrováckým vozům.

Historie tramvají je v mnohém velmi zajímavá a vydalo by to na samostatný článek.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
01.03.2016 (21:49)  
Cart - nezlobte se, ale nazývat blbost "evolucí" beru jako naivitu, trivialitu či nejapnost. Jedno, zda ji z úst vypouští třeba Doc. Ing. Zdeněk Žemlička, CSc. kdysi utrousiv cosi ve smyslu "bohatství obyvatelstva se měří počtem kilometráže zrušené kolejové dopravy"(!), či neznalý dětina nalétnuvší na nějakou reklamu. Snižovat se nemusíte, jen používejte pravý popis stavu, nic více.
registrovaný uživatel CART 
01.03.2016 (16:30)  
PETR BUDVAR - myslel jsem, že je to tu o diskusi, ne o urážkách... Já se na tuhle úroveň snižovat nebudu...
01.03.2016 (13:33)  
Vlani som strávil niekolko dni vo Washingtone. V televizii denne cca dvadsatkrat opakovali reklamny film, co to je tramvaj, kto má prednost na ulici kde chodi tramvaj ( neviem ci to vobec existuje v pravidlach silnicnej prevadzky v USA) a 90 % ludi v zivote este tramvaj nevidel a preto ani nevie co ma robit ak cosi take pride do cesty.
Reklamny film isiel az tak daleko, ze ukazovali ako sa treba drzat vo vozidle, kto je zodpovedny ak niekto padne atd. Nemaju to Americania jednoduche.
Pamätam sa v Las Vegas ked zaviedli, ze treba kupit listky na tamojsi Alweg. (Predtym to bolo zdarma)
Na kazdej stanici bolo 5-6 asistentov, len kvoli tomu, aby ukazali národu kam treba cpat mince a co potom treba urobit s listkami. Za pár mesiacov zbankrotovali.....
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
01.03.2016 (12:55)  
Evoluce = hloupé počínání? Nemyslím si. Mě udivil v D.C. původní rozsah sítě, který je tam nějakým způsobem znát snad na každém rohu. Ale obnovit zlomek původního rozsahu a dělat z toho takové haló, to mi nepřijde moc logické. U nás to je jednodušší - co se zrušilo "za komančů, bolševííka, rudejch", to se na ně také svede. Co zruší současní mocipáni, svede se na "neefektivitu", podloženo lživými údaji o XXx x dražším původním provozu. Evoluci by si zde na žp měl brát do nevymáchané huby málokdo:)
registrovaný uživatel CART 
01.03.2016 (11:50)  
PETR BUDVAR - to mají počkat, až bude hotových celých těch 60km? Tramvajové systémy holt leckde podlehly v dobách raketového rozvoje automobilismu, někde se postupně cpaly pod zem a měnily na metro, někde zmizely úplně, teď se zase objevují, protože mají jiné výhody, přijde mi to jako normální evoluce...
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
01.03.2016 (9:18)  
Hm, opravdová "renesance", když obnoví pár majlí. Ale zase to reklamně využijí, barnumsky do mrtě. My jsme též blbí, stejně jako byli oni (opičení čechům vždycky šlo na jedničku) - M.Lázně, Chomutov/Jirkov, České Budějovice (to se "proaktivně" hodlají zastavit, zastavují, či zastavovaly/obnovovaly provozy jiné stopáže, nežli tram.), překotná redukce tratí SŽDC. Něco zavřít/zrušit/zničit? V mantinelech rozumu průměrného mouly, protekčního mimina, či jiných výtečníků. Proto tak populární.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko