Praha – Železniční dopravce Arriva vlaky spustí v pondělí 29. února provoz dvou nových linek. Zatímco každý pracovní den vyjede 7 párů zrychlených spojů z Prahy do Benešova, o víkendu motorová jednotka řady 845/945 zavítá na Slovácko a do Trenčínského kraje. V příměstské dopravě již Arriva provozovala linku z Prahy do Kralup nad Vltavou (na podzim 2013), trasa do Benešova je tedy druhou v pořadí. Jízdenky dle tarifu dopravce budou v prodeji přímo ve vlacích a na internetu, spoje nejsou integrovány v systémech PID a SID. Za cestu z Prahy do Benešova cestující zaplatí 50 Kč, ušetřit mohou například s týdenní či měsíční jízdenkou nebo nákupem online. Na trase na Slovensko pak Arriva propojí Prahu a Olomouc s Uherským Brodem, Bojkovicemi a Trenčínem. Vlak se na cestu na východ vydá v sobotu v 8.40 ráno, do cíle dorazí v 13.42. Nedělní zpáteční spoj odjíždí v 14.19, do Prahy přijede v 19.24. Základní jízdné z Prahy do Trenčína stojí 350 Kč, výhodnější cenu pak zaplatí držitelé průkazu ISIC či žákovského průkazu.
Zdroj: Arriva vlaky
Je totiz vcelku jasne, ze "system" vice samostatnych jizdenek na jednom papirku v realu oproti soucasnosti prinasi pramalo vyhod. A teprv system, kdy - pri zakoupeni daneho typu jizdenky - nebude nutne rozlisovat, s kym jedu, se z toho skutecne stava jednotny tarif.
Proste stejny model, jako kdyz si ve meste koupim listek na MHD a nemusim resit, jestli se z A do B svezu tramvaji, busem, tykadlakem nebo krtkem.
Pes neni vesmes zakopan ani v rozdilnych prepravnich podminkach jednotlivych dopravcu - pokud stat/kraj vyhlasi soutez, bude to vcetne aspon zakladnich podminek, ktere dopravce do souteze prihlaseny musi akceptovat. Treba prave podminka jednotneho tarifu.
Jadro pudla je ale v tom, jak zkombinovat protichudne pozadavky pro nastaveni cenove hladiny. Totiz, i kdyz si to neuvedomujeme, system "o neco drazsi, ale navaznosti garantujici jizdenky" tu mame v podobe mezinarodniho tarifu. Ktery, jak vime, je tak drahy, ze s nim nakonec prakticky nikdo nejezdi.
Takze ... ma ten jednotny tarif vychazet ze soucasnych cen obvyklych na zeleznici? OK, ale jak podchytit relace jako Domazlice - Prerov? Ma to byt spis bliz soucasnemu lokalkovemu vypalnemu (tedy kolem 600 korun)? Nebo spis realnym cenam dilcich useku (tedy kolem 400 korun)? Preci jen, priplacet si +50% jen za garanci (= v realu pojedu zcela totoznym vlakem na stejnem miste s totoznymi sluzbami a komfortem) neni zrovna malo.
Jak pro který stát. Pro stát tvořený ze značné části lidma, pro něž je slušný člověk to samé, co slaboch a sluníčkář nadávka horší než ku*va, je ten jeden národní dopravce dobrý.
dopravci přijmou centrálně spravované jízdenky/jízdné a ještě tomuto systému budou ve stejném vlaku konkurovat svojí levnější jízdenkou
Proč ne? Nechť si zákazník vybere, co je pro něj výhodnější.
dobrá, možná slovo vyhovuje není nejlepší. Ale rozhodně by přibylo problémů (byť za cenu levnějších služeb), kdyby bylo dopravců víc.
Osobně mi přijde poněkud zvláštní myšlenka, že dopravci přijmou centrálně spravované jízdenky/jízdné a ještě tomuto systému budou ve stejném vlaku konkurovat svojí levnější jízdenkou. I když... je to vlastně stejně schizofrenní situace jako, když člověk jede přes hranice. Hezky jízdenka až na čáru a v druhém státě zase z hranice dál. Hlavně nejet na jednu jízdenku přes hranice, protože se to fest prodraží. Ale přiláká takový přístup zákazníky k železnici?
To celé je třeba řešit na centrální úrovní. Ponechat řešení na krajích k ničemu nepovede, protože každý kraj bude preferovat vlastní řešení.
Co se týče zahrnutí jednotného tarifu do soutěží, tak se to blíží k problému, co bylo dřív? Vejce nebo slepice? Mimo to se do roku 2019 rozhodně nepodaří přesoutěžit celou síť. A ono to ani není třeba. Podmínky tarifu lze zahrnout do přímého zadání. Rozhodně bych netvrdil, že státu vyhovuje spolupráce s Náhradním doprdcem.
Ale ptám se zde. Tady se plácá něco o jednotném tarifu, přitom si zjevně diskutující neuvědomují, co to vlastně znamená. Tak by mě zajímal jejich názor na otázku, zda jednu jízdenku nebo jeden tarif.
Já jsem pro jeden tarif za cenu toho, že cesta s ním bude dražší, než když si nakoupím samostatné jízdenky u dopravců jako dnes. Ale budu mít výhodu, že můžu cestovat čím chci, a v případě přestupů a zpoždění budu mít nějaká práva.
V.
toto je ale právě úkol pro objednavatele (kraj, ale raději stát), aby nastavil podmínky a vlastnosti tarifu a pak vypíše v tomto duchu soutěž. Jednotliví dopravci pak tato pravidla přijmou a budou vlastně fungovat jenom jako subdodavatelé služby. Jenomže chápu, že do toho se nikomu na centrální úrovni nechce, a proto je pro stát naprosto vyhovující stav, kdy je jenom jeden objednávaný dopravce. Pevně věřím, že i v roce 2019 se přijde na to, že je pozdě na regulérní soutěž a je nutné zvolit nouzové řešení, aby dopravcem byl i nadále (a proč by ne rovnou na dalších 10 let) ten Národní.
Dotaz. Jaké řešení preferujete? Jedna jízdenka, kdy u jednoho okénka zakoupím jeden papírek na celou cestu, ale ve skutečnosti to bude několik samostatných jízdenek na jednom papírku (jeden dopravce přeprodá jízdenku jiného dopravce).
Nebo je lepší mít jeden tarif, kdy se mi bude počítat jedna cena z bodu A do bodu B přes více dopravců?
Má být ta jedna jízdenka, ať bude jednoho nebo druhého druhu, otevřená (jedno, kterým vlakem jedu) nebo má být prodávána na konkrétní spojení přesně stanovenými vlaky?
Pozor. Varianta jednoho tarifu je složitější, než si myslíte. Každý dopravce má jiné SPPO a je třeba vyřešit problém uzavření přepravní smlouvy podle zákona.
V.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.