..: Stipendijní program ČéDés: tentokrát i pro vlakvedoucí :..

Vlakvedoucí u vozu Bbdgmee, foto: Josef SobotkaPraha — České dráhy spustily v pořadí již osmý ročník stipendijního programu ČéDés, který si klade za cíl získat mladé a perspektivní zájemce o práci na železnici, zejména pak strojvedoucí. Žákům devátých ročníků základních a studentům středních škol stačí podat nejpozději do konce února řádně vyplněnou přihlášku spolu s motivačním dopisem, na jehož základě budou pozváni k dalšímu kolu výběrového řízení, jímž je ústní pohovor. V případě úspěchu následuje zdravotní a psychologické vyšetření. Dopravce nově hledá také vlakvedoucí – stipendisté pro tuto pozici budou připravováni ke složení odborných zkoušek již v průběhu studia a zúčastní se mimo jiné odborných seminářů a konzultací.

Výhody ČéDésu

Stanoviště strojvedoucího během jízdy, foto: Matouš DanielkaStudent, který úspěšně absolvuje výběrové řízení a podepíše s Českými drahami stipendijní smlouvu, získá v rámci programu řadu benefitů. Mezi ně patří příspěvek na studium ve výši až 1500 Kč měsíčně, na ubytování v domově mládeže (do výše 1200 Kč), jednorázový roční příspěvek na učební pomůcky či jízdné vlakem zdarma díky aplikaci Železniční průkazka na In Kartě. Žák během studia absolvuje odbornou praxi v provozu a bude se průběžně připravovat ke složení odborných zkoušek. Výhodou je jistota zaměstnání. Smlouva je podepisována s pětiletým závazkem setrvání v pracovním poměru; v případě předčasného vypovězení je nutné poměrnou část peněz vrátit.

Partnerské školy

Přihlášku je možno podat na 9 partnerských škol, a to zejména v oborech elektrotechnika a provoz a ekonomika dopravy.

  • Střední průmyslová škola Edvarda Beneše a Obchodní akademie, Břeclav
  • Vyšší odborná škola a Střední škola technická, Česká Třebová
  • Střední škola, České Velenice
  • Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola strojní, stavební a dopravní, Děčín
  • Střední odborná škola, Nové Město na Moravě
  • Střední škola technická a obchodní, Olomouc
  • Střední škola technická a dopravní, Ostrava – Vítkovice
  • Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola dopravní, Praha 1
  • Střední škola elektrotechniky a strojírenství, Praha 10

Zdroj: České dráhy


Dominik Jaroš | 3.2.2016 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Podniky

Další z regionu Česká republika (celá)


27.02.2016 (12:38)  
Mně se to líbí.
registrovaný uživatel Keprt 
08.02.2016 (11:21)  
Ty sociální-ekonomické důvody v rodině vidím jako jediné možné zdůvodnění vstupu do tohoto programu. Pokud si rodiče mohou dovolit studium dítěte podporovat, taky by mu měli tento závazek vymluvit. Já si taky v 18 myslel, že být výpravčím by bylo super, naštěstí mi to rodina rozmluvila, dnes nemám s dopravou profesně nic společného a jsem za to rád.

Úroveň společnosti upadá
Aneb dráha a železničáři jako ostrůvek pozitivní deviace v moři dekandentního úpadku? Tak ti nevím, vždycky když jedu vlakem, nebo jsem na nádraží a vidím ty železničáře a jejich chování, nemám dojem, že by se nějak kladně lišili od zbytku české společnosti.

strojvedoucí opravdu patří k té inteligentnější a sofistikovanější části populace

Tendenci dělit lidi na ty lepší (kam samozřejmě patří i dělitel) a na ty horší máme asi všichni, ale jelikož každý jsme individualita, máme i tu dělící čáru každý nastavenou jinak. Takže pokoušet se to nějak univerzálně aplikovat na celou společnost je nesmysl.
07.02.2016 (13:09)  
Moc se tady už nevyjadřuji, ale cítím, že k tomuto tématu mám co říct, takže mi dovolte pár poznatků:
Stipendium mám od r.2012, letos maturuji, po maturitě se chci osamostatnit a dělat strojvedoucího.
1) Na hranici kriminality a dobrých mravů mi to nepřijde. Mnoho lidí v 15 letech má otázky životních cílů, otázku pyramidy hodnot atd. daleko lépe srovnané než mnozí ve 20. U podpisu je s vámi stejně váš zákonný zástupce, tak jakápak způsobilost? A důležitá věc; kdo vám brání stipendium vrátit, když změníte názor. Pravidla nejsou zase tak striktní. Skutečně se k ČD připoutáte až pětiletou smlouvou tuším u zákonitých(neboť firma ve vás vložila nemalé finanční prostředky). Ale to nechci kecat.
2) Musíme vzít v potaz, že se mnoho inteligentních kluků rodí do ne zrovna dobře zajištěných rodin. Stipendium může být pro rodiče dobrá injekce, jak potomka zajistit při studiu. Příspěvek na pomůcky se určitě hodí(koupil jsem si vždycky zásobu sešitů, mám super kalkulačku), režijní výhody při denním dojíždění sakra! poznáte, příspěvek na intr je taky dobrá věc. Představte si situaci matka samoživitelka, kluk se zájmem o profesi strojvedoucího, škola daleko, peněz málo... Určitě nebudete na stipendium nadávat.
3) Ta režijka je super. Můžete si vyjet, kam chcete, každý podle svých preferencí - jedni jsou postiženi šocením, druzí nakupováním v Práglu, třetí jezdí za holkama :) Neznám nikoho z mladých lidí, kdo by necestoval rád. Mnoho sem díky režijce zažil a poznal, určitě jednou budu vzpomínat.
4) Poznal jsem díky stipendiu lidi, kterých si vážím a byl bych za ně rád, ikdyby dráha zničehonic nebyla.
5) Úroveň společnosti upadá, ale k dráze bude vždy patřit řád a úcta k hodnotám. Jinak to ani nejde, to mi nikdo nemůže zapřít. Stále věřím, že strojvedoucí opravdu patří k té inteligentnější a sofistikovanější části populace. Je to pěkná práce, která má smysl.
6) Ikdyž je to již osmý běh, myslím, že by to mohlo být v určitých ohledech dotaženější. Například proč bych měl praktickou výuku ve třeťáku a čtvrťáku prožít v depu, kde se stejně děje prdlajs. Máloco si můžete opravdu vlastníma rukama ochytat. Pasivní zácviky ("čumendu") vám dají jen tak mimochodem na pár dní. Proč?! Je to hodně o komunikaci škola-ČD, teoretická výuka-praktická výuka (tedy je to o konkrétních lidech a na každé škole je to jinak), ale šlo by to ošetřit mnohem lépe, to mi věřte. Měl jsem tu možnost dostat se během zahraniční stáže na praxi v maďarské MÁV Start a měl jsem radost, že s námi někdo počítá a chystá si pro nás program. Chodili jsme po střeše jednotek Flirt, na kladce s jištěním, zkusili jsme si lokomotivní simulátor,... Proč to nemůže být v ČR zajímavější než "jeeežiš, ty už jsi zase tady? tak kam tě pošlem(?), chlapi tam dělaj Mku na 843, tak se nějak přidej"? ;)

Všechno má svoje, ale tak jako tak, dvou věcí nebudu v životě litovat: studia na odborné škole a stipendia.
07.02.2016 (1:18)  
Sim: Zaměstnavatel(ČD) nemůže tu smlouvu vypovědět, pokud budou dodrženy všechny podmínky ze strany studenta. Pokud se ti zhorší zdravotní stav, tak vrátíš jen 50% nákladů, které do tebe ČD vynaložily. A pokud to jde, tak ti najdou jinoi pozici a nemusíš vracet nic. Sám ČéDés mám a nemůžu si bez něj představit můj život studenta :)
05.02.2016 (10:37)  
doktorpetr hold Dopravka asi není tak dobŕy škola jako říká pan ředitel....
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
04.02.2016 (17:35)  
DJ: No ono už to že jde člověk studovat na dopravku je dost zásadní životní rozhodnutí, sice ne tak závazné, ale zato s potenciálními důsledky na dalších +-50 let, nikoli jen 10 ;-))
Jistota zaměstnání po škole je podle mě jednoznačné plus, a ČD jako zaměstnavatel podle mě není špatná volba (teda pokud člověk nemá v úmyslu třeba řídit letadlo, tam jsou ty platy pořád přeci jen trochu jinde; ale to se pak asi zase bez problému z toho závazku vyplatí).
registrovaný uživatel Sim 
04.02.2016 (9:52)  
DJ > je to moznost dobrovolna, nikoliv povinna, takze v tom zadny moralni problem nevidim. Zvlast v situaci, kdy to muze byt alternativou treba k pujcce na studium, ktera sice dava coveku vetsi volnost, ale zaroven taky nedava zadnou zaruku zamestnani po studiu.

Spis by me zajimalo, jak konkretne je reseno vraceni penez pri predcasnem vypovezeni - rekneme v situaci, kdy vypoved nedava studujici/zamestnanec, ale zamestnavatel. Nebo kdyz se, nedej boze, nekomu zhorsi zdravotni stav uz behem studia natolik, ze vlastne ani do "predplaceneho" zamestnani nastoupit nemuze.
registrovaný uživatel DJ 
04.02.2016 (1:15)  
Systém, který funguje na principu uvázání se v 15 letech věku (tzn. v době, kdy dotyčný ani ze zákona není způsobilý ke mnoha právním úkonům) k něčemu, co má být v plné míře naplněno v období o 4 - 9 let později, je na hranici, ba možná i za hranicí, dobrých mravů.
03.02.2016 (12:14)  
Aktuálně studuji na Střední průmyslové škole dopravní v Plzni a mrzí mě, že zrovna letos (v mém prvním ročníku) byl ČéDés pro naši školu zrušen. Jinak bych se samozřejmě přihlásil.
registrovaný uživatel PepaN 
03.02.2016 (11:59)  
ČéDés jsem měl jako první generace... Při zpětném ohlédnutí to beru jako pozitivní věc. Dostudoval jsem bakálářské studium na dopravce, dálkově pokračuji dál. Místo strojvedoucího mě tedy osud zavál nejprve na vlakvedoucího a nakonec na komandujícího, jelikož práce strojvedoucího mě po studiu VŠ již neoslovovala. Při studiu VŠ jsem mohl jezdit jako vlakvedoucí brigádně, čehož jsem s chutí využíval a dávalo mi to finanční nezávislost na rodičích, což drtivá většina studentů nezná a hlavně už obdržíte určitou praxi z provozu, která se vždycky hodí. Takže za mě - kdo má možnost, určitě do toho jděte :-)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2016 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko