Autor minulého výběru nejlepších fotografii, mimořádně nejen za kalendářní týdny 51 a 52, Matouš Vinš, mně předal štafetu na následující dva týdny. Bude se tak jednat především o fotografie, které dokreslovaly jinak chybějící zimní atmosféru a odstartovaly nový rok 2016. Během těchto 14 dní převažovaly z mého pohledu pěkné snímky, které byly častěji průměrného charakteru. Tím je míněno promítnutí fotografického řemesla a originality místa v závislosti na světelných podmínkách. Samozřejmě je podstatné i finální zpracováním fotografie v editoru. S ohledem na tyto kritéria se pokusím provést výběr.
99 7243-1
Fotografie Tomáše Kubovce mě velmi zaujala. Možná je to dáno do jisté míry tím, že tíhnu k parní trakcím. Pokusím-li se o co nejobjektivnější pohled, tak si v prvé řadě pokládám otázku: „Kdy se podaří dostat sluneční paprsky do útrob tunelu a mít tak zřetelný a prokreslený pohled na lokomotivu přímo uvnitř?!“ Dynamiku celého záběru umocňuje rozrážející se kouř o tunelovou troubu a unikající pára z parního stroje. Lokomotiva nezapře, že je opravdu ve výkonu. Za několik let si vybavuji několik tunelových záběrů, ale nikdy v takovém podání, proto ho hodnotím jako jedinečný. Nízký úhel slunečního svitu v souvislosti s načasováním jízdy vlaku již vyžaduje určitou zkušenost fotografa. Kvalitní provedení umocňuje i použité „dlouhé sklo“ a zvolený ořez, který podtrhuje záměr autora.
831.110-2 + M 131.1513
Jeden z pohledů, kde je stále na co se dívat a zároveň celek tvoří určitou harmonii bez rušivých okolností. Do kompozice se Tomáši Slukovi podařilo umístit „vechtr“, most i telegrafní sloupy, které můžou působit jako určitý odkaz minulosti. Dále dřevěné pražce, které se kromě svého klasického využití staly i součástí přilehlého plotu. Dojem z prostoru budí i v popředí zakomponované duby. I když fotografii nevládnou v začínající zimě ještě bez sněhu příliš výrazné barvy, scénu dotváří měkké světlo bez tmavých stínů, které by jinak strhávaly nepříjemně pozornost. Vlak se díky výrazné červené barvě „neutopí“ ani v takto volné kompozici.
151.023-9
Zaujaly mě oba záběry, které vyšly ve stejný čas. I když je dělí jeden den od pořízení, jsou vytvořeny ve stejném traťovém úseku a vyskytuje se na nich stejná lokomotiva. Člověk na první pohled přemýšlí, jestli Chary neměl rozmístěné dva fotoaparáty v terénu a při průjezdu vlaku, za pomoci dálkové spoušti, neaktivoval sekvenci. Případně třeba nevydumal vlastní vychytávku na pohybové čidlo. I když je boční pohled více do krajiny a tvoří lokální místopis, vybral jsem si verzi na dlouhé sklo. Zlatavé paprsky nízkého slunce tvoří příjemný nádech a vzhledem k bočnímu osvitu jsou objekty plastičtější. Zvolené větší ohnisko zvýraznilo reliéf trati i železniční objekty na velké vzdálenosti. Nejedná se o fotografování s lokomotivou „do brány“, což je vžitý způsob předcházející kolizím a přetnutým sloupům trakčního vedení. Proto u mě tento záběr vybočuje a poukazuje na to, že se dá pod měděnou pavučinou fotografovat i jinak, zejména v prostředí s nízkým horizontem.
Když si vygooglím fotografie z tohoto místa, najdu jich spoustu, ale ani tady žádná není takto zrealizovaná. Je to i o té všímavosti, co každý fotograf registruje a dokáže si to v hlavě srovnat. Jasně, může se nabouchat sekvence a pak se vybere, ale zde mi to přijde jako záměr. No a k ideálním podmínkám, svítit také pokaždé nemusí. Chladno dodává v okolí lokomotivy na efektech.
Tady pár náhledů od jiných autorů, převážně místních:
http://www.harzbahn.de/diashow_51/images/hsb_517.jpg
http://www.markusworldwide.ch/Railways/Germany/Harzquerbahn/DSC_3855_800.jpg
http://www.bahn-in-haan.de/images/hsb/997235_7.jpg
http://www.fotos-hochladen.net/uploads/20140422002v3phb4oa7r.jpg
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/27042936
http://brocken-ferienwohnung.de/wp-content/uploads/2014/03/ferienwohnung_am_brocken_hsb-schnee-thumkuhlental-wernigerode__DSC0146.jpg
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.