..: Nové zastávky: zkracují vzdálenosti, ale budí i kontroverze :..

Zastávka Znojmo nemocnice je od 14.10.2015 v provozu, foto: Město Znojmo Opatovice nad Labem — Tradiční prosincová změna jízdního řádu cestujícím nepřináší pouze zavedení nových či rušení některých stávajících spojů, změnu řazení a drobné úpravy časových poloh. Každoročně bývá do provozu uvedeno také několik nových železničních zastávek. Nejinak tomu bylo také letos: 13. prosince se v jízdním řádu objevily hned čtyři nové zastávky. Ty s sebou obvykle přinášejí zkrácení docházkových vzdáleností, některé však vyvolávají také rozporuplné reakce.

Komplikace pro obyvatele Březhradu: dočkají se i oni své zastávky?

První část trati 031 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové letos získala druhou kolej: rekonstruováno bylo prvních sedm kilometrů a součástí stavby bylo kromě modernizace zastávek Stéblová a Čeperka také vybudování úplně nové zastávky Opatovice nad Labem. Původní stanice nesoucí tento název byla již v prosinci 2014 přejmenována na Opatovice nad Labem-Pohřebačka, rekonstrukcí však neprošla a vlaky zde letos přestaly definitivně zastavovat. Stanice má nadále sloužit pouze pro potřeby nákladní dopravy, ústí do ní totiž vlečka místní uhelné elektrárny.

Nová opatovická zastávka se nachází zhruba o kilometr blíže k Pardubicím, vlivem čehož se výrazně zkrátí docházková vzdálenost do stejnojmenné obce. Opatovičtí novou polohu, bezbariérové nástupiště i audiovizuální informační zařízení pravděpodobně uvítají, přesunutí zastávky ovšem zkomplikovalo život obyvatelům hradecké místní části Březhrad.

Ačkoliv zmiňovaná trať zhruba tisícovým Březhradem rovněž prochází, žádná zastávka se zde nenachází. Březhradští byli proto zvyklí využívat starou, kilometr vzdálenou opatovickou stanici. Od půlky prosince jsou odkázáni na královéhradeckou městskou dopravu a autobusovou linku z Hradce Králové do Pardubic, která nabízí 14 spojů v pracovní dny (ve směru z Pardubic 10 spojů). Cesta k nové opatovické zastávce je příliš dlouhá.

Možným řešením vzniklé situace by byla nová zastávka přímo v Březhradě, jejíž výstavba má být součástí navazující etapy rekonstrukce trati. Čekat několik let se ale místním nechce, lokální sdružení Zdravý a bezpečný Březhrad proto usiluje, aby alespoň část osobních vlaků, zejména ve špičkách, i nadále na stanici v Pohřebačce zastavovala. Je proto možné, že se stanice Opatovice nad Labem-Pohřebačka do jízdního řádu pro cestující opět vrátí.

Návrat novoveské zastávky: rozvrátí čtyřicet cestujících jízdní řád?

Původní nevyužívaná budova zastávky Nová Ves nad Nisou, foto: Adam Fogl

Stanice v Pohřebačce by tak následovala jinou znovu otevřenou zastávku Nová Ves nad Nisou, na trati 036 z Liberce do Tanvaldu. Poslední osobní vlak tu zastavil 4. srpna 2014, den na to započala velká rekonstrukce trati, během které se z novoveské zastávky stalo pouhé nákladiště, oficiálně byla zastávka z jízdního řádu odstraněna jeho zářijovou změnou a rok a půl tu vlaky jenom projížděly. Teď už tu vlaky zase zastavují.

Důvodem zrušení zastávky byla plánovaná změna dopravního konceptu spočívajícího v zavedení špičkového třicetiminutového taktu: vlak tak musí stihnout dojet z Jablonce do Smržovky za méně než 15 minut. Na osmikilometrové jednokolejné trati se přitom nacházejí celkem čtyři zastávky – dvě v centru Jablonce, jedna v místní části Paseky a jedna v Lučanech nad Nisou. Páté zastavení v Nové Vsi proto bylo zrušeno.

Uvažovaný dopravní koncept byl skutečně zaveden, právě letos v prosinci. Jenže ve stejný den se opět začalo zastavovat i v Nové Vsi nad Nisou. I přesto, že se zastávka nachází mimo území obce (asi 600 metrů od jejího okraje) a dlouhodobě vykazovala velmi nízký počet nastupujících a vystupujících (dle údajů z roku 2013 šlo o pouhých 44 cestujících denně, přičemž ostatní zastávky v dotčeném úseku využívalo v průměru bezmála 300 osob), zvedla se proti oznámenému rušení vlna odporu. Za zastávku se postavili komunální i krajští politici, takže také zde bylo dodatečně vybudováno nové nástupiště a zastávka se do jízdního řádu vrátila.

Kompromisem se stalo zastavování každého druhého, ve špičkách každého třetího spoje. Podle sešitových jízdních řádů vlaky úsek mezi dvěma dopravnami v Jablonci a ve Smržovce urazí za čtrnáct (ve směru do Jablonce), respektive za patnáct minut (ve směru opačném). Plánovaná jízdní doba je shodná jak pro zastavující, tak pro projíždějící vlaky.

Napjatá jízdní doba tak může být problémem při byť i drobných nepravidelnostech: např. pro křižování ve Smržovce je v grafikonu vyhrazena pouhá půlminuta.

Blíže to mají také v Krumlově či v Běchovicích

Kromě opatovické a novoveské zastávky se 13. prosince v jízdním řádu objevila také zastávka Domoradice, ležící v této severovýchodní části Českého Krumlova na jihočeské trati 194. Původní zastávka nesoucí stejné jméno byla již před časem přejmenována na „Přísečná“. CityElefanty jezdící na pražské příměstské lince S1 pak začaly vedle stanice Praha-Běchovice zastavovat také na zastávce Praha-Běchovice střed.

Už letos na podzim byly otevřeny zastávky Červená Voda-Pod rozhlednou na trati 024 a také Znojmo nemocnice na trati 241. V následujících letech by měly být zprovozněny nové zastávky například v Července, Havířově, Lesůňkách nebo v Táboře.

Zdroj: Hradecký deník, Analýza stavu dopravy na území Libereckého kraje, Jízdní řád 2015/2016


Adam Fogl Poslat mail autorovi | 30.12.2015 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pinkpony  mail  
05.01.2016 (12:06)  
Tak ta tisicovka lidi neni nejak spatny vysledek, ale neni to mimo rozmery bezneho busoveho spojeni (rozlozilo by se to mezi vic zastavek, takze se to neda primo srovnat). Pokud by ty zastavkove vlaky byly kapacitni problem nebo moc pomale, tak to proste neobhaji drahe rozsireni infrastruktury jen kvuli nim. Casove se to taky primo srovnat neda, busy jezdi o neco casteji a na trochu jina mista, takze se neda rict, ze to pro vetsinu lidi je 15 minut proti 45, ta cisla budou jinde.
04.01.2016 (15:53)  
Dle ROPIDu z března 2012 byly obraty cestujících za 24 hodin:
Kyje 981, Dolní Počernice 1398, Běchovice 1142, Klánovice 4814. Dnes budou čísla o trochu jiná spíše vyšší.
registrovaný uživatel CART 
04.01.2016 (15:11)  
KEPRT - aha, nedošlo mi, že katastr Kyjí sahá až za Rajskou zahradu. :) Každopádně si nemyslím, že by ty zastávky byly bezvýznamné a na zrušení... To už spíš vidím pointu ve čtyřkolejce...
registrovaný uživatel Keprt 
04.01.2016 (10:45)  
Je pravda, že všechny "pražské obce" podél 011 - Kyje, Hostavice, Dolní Počernice, Běchovice, Klánovice - mají díky 011 excelentní spojení se světem, mnohem rychlejší, než nabízí (samozřejmě rovněž potřebné a využívané) busy k metru. Všechno to jsou taky rostoucí obce, s množstvím nové výstavby a nestíhající silniční sítí, takže ty vlaky jsou tam plně na místě. Ale těch evidenčních 10000 obyvatel Kyjí bych jako argument nebral - Kyje jsou dost rozsáhlé a patří sem Hrádek s novým sídlištěm, který je obloužen metrem B a o nějakém nádrží svého jména tam nikdy neslyšeli. Ty by spíš zajímala hypotetická zastávka Rajská Zahrada :-)
registrovaný uživatel CART 
04.01.2016 (10:00)  
THINGIE - nejsem odtamtud, ale nevím, jestli jsou Kyje a spol. "malé dědiny", všechno jsou to řádově tisíce lidí, Kyje kolem 10.000, a obsluhovat to autobusy znamená dost znatelné prodloužení... Z Kyjí, co tak koukám na IDOS, půl hodiny s přestupem namísto 13 minut přímo, Běchovice dokonce tři čtvrtě hodiny namísto 18 minut... To mi přijde jako sakra rozdíl...
registrovaný uživatel thingie  mail  
03.01.2016 (19:25)  
Opravdu mají tři železniční zastávky na necelých čtyřech kilometrech ve velmi řídce osídleném území smyl?

Možná? Striktně vzato, snad s výjimkou Klánovic, jsou všechny zastávky mezi Úvaly a Libní k ničemu. Samy o sobě jsou to malé dědiny, kde nic moc není a přitom jako součásti Prahy mají relativně postačující obsluhu městskými busy. Na druhou stranu, z pohledu místních politiků je to snadný způsob jak těm lidem tam něco dát a taky by to mohlo být motivační pro další rozvoj (barák u trati na Prahu je atraktivnější než někde v ještě horším pekle), akorát si neumím představit, jak by se tam mohli zbláznit, kdyby jim tam někdo nakreslil nové velké bytovky. Navíc velká část okolí Běchovic bude znehodnocena pokračováním městského okruhu.
registrovaný uživatel kevin 
01.01.2016 (19:47)  
Vzhledem k tomu,že zastávkový vlak má Libeň-Úvaly /17 km/ jízdní dobu 18-19min a projíždějící 10-12,tak těch 80-90 ani náhodou.Nejvýš tak 70 a kolem Běchovic ještě mnohem méně,pokud se tedy nechce stát.
01.01.2016 (17:02)  
AD Běchovice Opravdu mají tři železniční zastávky na necelých čtyřech kilometrech ve velmi řídce osídleném území smyl? Opravdu je nutné aby ze všech stavěli všechny osobní vlaky a tak prodlužovali dobu jízdy všem ostatním cestujícím a omezovali kapacitu pro další vlaky?
registrovaný uživatel JK ml. 
01.01.2016 (10:28)  
Pokud se budou za sebou jedouci rychliky jedouci po 1 a 2 koleji drzet v useku liben - uvaly 80 -90kmh byt tam bude120-140 a hliniky jezdit co to da pak si myslim, ze to pojede vsechno vicemene stejne rychle.... Zalezi jak inteligentne jsou tam udelane useky , ne jestli se udelali bechovice stred ... O tech uz se premejslelo za Husaka. Spis si myslim, ze vadi v libni vjezd od maledic krosem pres tri koleje do nakladu.... Tam mel bejt nadjezd...jezdi tam jedny z nejdelsich nakladnich vlaku na siti szdc ... Kdyz uz bylo na nultou z bechovic , tohle povazuju za atentat na libenske vypravci , ne vznik bechovice stred....
registrovaný uživatel JK ml. 
01.01.2016 (10:10)  
myslim ze bechovice stred jsou hlavne pro bechovicaky zst bechovice jako prestupni uzlik....
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko