Praha — Od dnešního dne, tedy pondělí 4. dubna, se dále rozšiřuje síť dálkových autobusů Německých drah v Evropě. IC Busem, tedy červenobílým autobusem v barvách dálkových vlaků Deutsche Bahn (DB), se nově budou moci svézt cestující z Prahy nejen do Norimberka, Mnichova nebo Štrasburku, ale také do francouzské metropole Paříže. Přímé autobusy, ve kterých však platí železniční tarif a obvyklé slevy, na které jsou cestující ve vlacích zvyklí, mají nahradit chybějící odpovídající přímé spojení po kolejích. To s přestupy je v současné době bohužel především cenově absolutně nekonkurenceschopné. Jízdenka z Prahy do Paříže či zpět IC Busem vyjde při včasném nákupu na 950 korun a lze ji zakoupit v eshopech DB a Student Agency, ode dne vyhlášení by to pak mělo být možné i na webu Českých drah.
Zdroj: Student Agency
Šepli - ten přímý vůz dvakrát týdně připojí za TGV nebo proč byly zmíněny VRT?
Musí se řešit: napěťové soustavy, technické požadavky na provoz po jednotlivých národních železnicích, zabezpečovací systémy, zvládnout všechny ty schvalovací procesy.....
A právě tato různorodost a zvládnutí všech těchto technických a byrokratických požadavků železniční provoz prodražuje.
Když tady uděláte řidičák na auto (autobus) tak klidně můžete jet na dovolenou do Chorvatska, Francie, Norska... před cestou se seznámíte s tím, jak se tam platí dálniční poplatky, co je povinná výbava, jaké rychlosti se kde dodržují.... a jedete. Když si uděláte průkaz na lokomotivu, tak i v rámci naší republiky musíte nejprve "absolvovat zkoušky" i pro jednotlivé tratě, než na ně vyjedete.
Vždycky si vzpomenu na svého tátu, který na konci šedesátých let procestoval se skupinou divadelního souboru (!!) Evropu - Paříž, Kodaň, Hamburg. Vlakem, protože to bylo nejvýhodnější!! Dnes...
Četl jsem, že ve vlaku je možnost výhledu do krajiny... A autobusy jezdí pouze v tunelech?
Četl jsem, že vlak je pohodnější. Jo, takový nějaký kupé asi jo, ale jsou v TGV kupé nebo je to spíše systém letadlo? A není náhodou systém letadlo v podstatě naprosto totéž jako systém autobus (akorát, že zní trochu "luxusněji")?
Jinak proč státní železnice provozuje autobusy nechápu, ale není to zásadní věc mého života:-)
Druhý kardinální problém je lokomotiva: Existuje nějaká, která může jet celou cestu vkuse (legálně)?
Třetí problém je personál. Za volantem busu nebo za kniplem letadla může sedět posádka celou cestu a střídat se dle potřeby. Za kniplem lokomotivy musíte za "české" jízdné zaplatit "německou" výplatu strojvedoucímu.
A nebo se tedy nebudeme ohlížet na ekonomickou stránku věci vůbec. To už tady bylo. A nejen tady a vždy to skončilo krachem.
Takže pokud mi řekněme bude odjíždět jeden vlak denně (použitelný) směr Paříž ráno, a jeden bus večer, a já tam budu řekněme potřebovat být druhý den v poledne tak co nadělám... vlakem budu buď pozdě nebo o 20 hodin předem, busem sice nepohodlně ale termínově skoro akorát... takže co, pokud nebudu moc rozhazovat peníze (za letadlo, pač levně letí jenom občas a jenom někam)? Asi to skousnu a prosedím noc a dopoledne v autobusu, že? O ceně už pak raději moc nemluvím, kdo nemá železniční optimalizaci v malíčku toho jistě první nástřel za řekněme 3000,- jednoznačně odradí a autobusových 960,- mu příjde jako oproti tomu pohodových... a fakt že je to bez přestupu a tedy mi v principu nikde nic nemůže ujet je jen malý bonbó nek navrch...
Prostě bus je poměrně malá levná jednotka, jede po silnici kde se rozhodně nic nemusí předem rezervovat (nemyslím teď cenu za DC, myslím že nikoho o nic nemusím rok předem žádat a doufat že mi to schválí) tak se dá mnohem operativněji (i pro menší počet cestujících) poslat víceméně kamkoliv...
letadlo osciluje od 900 do cca 9000 (to jsou nejdražší termíny v economy)
Vlakem je to zhruba za 7000. Pokud je vám pod 26 let, nebo kombinujete různé slevy a akce, dá se samozřejmě jít i výrazně dolů, ale pod 3000 prakticky nemožné
Přitom autobus je oproti vlaku enormně nepohodlný (ne že by třeba desetihodinová cesta vlakem bylo nějaké terno, ale přecejenom ve vlaku má člověk volný pohyb, výhled na krajinu, záchod (u starších modelů i s výhledem na koleje) a tak dále).
Samozřejmě vím, že koleje nevedou všude, ano v takovém případě provoz autobusů chápu jako zlepšení služeb zákazníkům (třeba autobus na ruzyňské letiště, i když vlakem nebo metrem na veleslavín a odtud normálním autobusem mi to přijde lepší). Ale autobusové spojení, provozované železničním dopravcem, mezi místy, mezi kterými vedou koleje a nejsou ve výluce, mi přijde dost hloupé.
První krok ke konkurenceschopnosti bude opravdu se zamyslet nad cenami. V momentě, kdy vlak stojí dvakrát tolik co autobus soukromého dopravce a srovnatelně s letenkou asi nebude rychlost tím hlavním problémem (respektive pouze v tom smyslu, že člověk uvažuje že je lepší letět hodinu letadlem, než půl dne vlakem (o busu nemluvě) a překousne i šacování na letišti).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.