..: Hraniční přechod z Aše do Selbu-Plöβbergu byl slavnostně otevřen :..

Aš - protokolární vlak u nástupiště, foto: Zdeněk Michl - V pondělí 7. prosince bylo na nádražích v Chebu, Aši i v bavorském Hofu nebývale živo. Důvodem nebylo nic jiného, než dlouho očekávané a slibované slavnostní otevření obnovené přeshraniční tratě mezi stanicemi a Selb-Plöβberg, spojené s jízdou protokolárního zvláštního vlaku z Chebu do Hofu a zpět. Na trať nově pravidelně vyjede devět párů osobních vlaků denně, naopak zanikne většina dosavadních přímých vlaků z Chebu do Aše města. Pravidelný provoz s cestujícími přes hranice bude zahájen v neděli 13. prosince s příchodem nového jízdního řádu.

Osobní doprava na tomto železničním přechodu nebyla po druhé světové válce nikdy obnovena, s výjimkou neplánované jízdy dnes již legendárního Vlaku svobody v roce 1951. Nákladní doprava naproti tomu skončila až v roce 1995 a při výstavbě obchvatu obce Erkersreuth byla snesena i část náspu trati. Obnova provozu tak přichází v době, kdy přeshraniční trať slaví 150. výročí, ze kterého ale téměř polovinu prožila bez osobní dopravy.

Samotné slavnostní otevření železnice proběhlo vskutku ve velkém stylu. Zúčastnili se ho mimo jiné český ministr dopravy Dan Ťok, hejtman Karlovarského kraje Martin Havel, předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek, představitelé spolkové země Bavorsko, dopravce Vogtlandbahn či starostové dotčených měst a obcí. Samotný protokolární vlak byl veden soupravou s lokomotivou Herkules 223.065 společnosti Vogtlandbahn, kterou známe například z expresních vlaků z Čech do Mnichova, a čtyřmi českými vozy klasické stavby – konkrétně konferenčním vozem SR, jídelním vozem řady WRmz815 se servisem společnosti JLV a vozy první a druhé třídy typu Ampz146 a Bdmpee233. V Chebu nejprve zazněly první proslovy českých funkcionářů, na které v Aši navazovalo slavnostní přestřižení pásky. Ceremonie pak vyvrcholily v královském salonku na nádraží v Hofu, kde byl rovněž představen vůz Stadler RegioShuttle RS1 číslo 650.703, patrně pronajatý od dopravce Agilis, v novém polepu, propagujícím přeshraniční spolupráci v dopravě mezi Bavorskem a Karlovarským krajem.

Cheb - Dan Ťok symbolicky vypravuje protokolární vlak do Hofu, foto: Zdeněk Michl Hof - Vývěska s odjezdy dodatečných spojů, foto: Zdeněk MichlHof - Odjezdová tabule protokolárního vlaku do Chebu, foto: Zdeněk Michl Hof - Dan Ťok - proslov v královském salonku ke slavnostnímu otevření trati, foto: Zdeněk Michl Aš - slavnostní přestřižení pásky, foto: Zdeněk Michl Cheb - Protokolární vlak před odjezdem do Hofu, foto: Zdeněk Michl Hof - Slavnostní dort, foto: Michal Jaroš Hof - představení nového motorového vozu, foto: Michal Jaroš Hof - představení nového motorového vozu, foto: Michal Jaroš Hof - představení nového motorového vozu, foto: Michal Jaroš

A co vlastně tedy cestující veřejnost od neděle čeká? Přes hraniční přechod Aš – Selb přejede celkem devět párů osobních vlaků denně, jak již bylo zmíněno v úvodu, a to přibližně ve dvouhodinovém taktu. Až na jeden budou všechny jezdit v relaci Marktredwitz – Cheb – Aš – Selb-Plöβberg – Hof Hbf, vedeny rovněž zmíněnými německými nízkopodlažními vozy Stadler RegioShuttle RS1 dopravce Vogtlandbahn (značka Oberpfalzbahn). Na bohulibém projektu lze však již nyní ilustrovat značně odlišný přístup objednatelů na obou stranách hranice ke zprovoznění nových nabídek, když se obnovením spojení z Chebu do Hofu ocitne jak centrum Aše, tak centrum Selbu na krátkých odbočných tratích.

Na bavorské straně organizátor objednávky regionálních vlaků, společnost BEG, trvala na zachování kvality obsluhy spojení měst Selb a Hof, kde původní vlaky z Hofu přímo do Selbu města zůstaly zachovány v nezměněné podobě a mezinárodní vlaky do Chebu bavorské ministerstvo dopravy objednává navíc jako vlaky zcela nové. Oproti tomu na české straně je nová nabídka Karlovarského kraje uvařena v podstatě ze stávajících vlakokilometrů, když s obnovením provozu do Bavorska budou až na špičkové posily v zásadě zrušeny přímé spoje z Chebu do Aše města, pročež bude nutné na ašském „hlavním nádraží“ ve většině případů přestoupit na přípojný motorový vůz 810 do Aše města a předměstí, respektive do Hranic v Čechách.

Podobný kontrast mezi Karlovarským krajem a Bavorskem je i v otázce přípojů ze směru Hof do Aše města, respektive ze směru Cheb do Selbu Stadt. Při konstrukci jízdních řádů byl ve stanici Selb-Plöβberg naplánován vedlejší taktový uzel umožňující u každého vlaku přestup z Chebu na Selb Stadt a opačně. V Aši je návaznost realizována pouze z a do Chebu, ve směru z a do Hofu přípoje do města zajištěny nejsou, ačkoliv zde motorový vůz bude stát a celkově tak za den najezdí jen jednotky kilometrů. Z kuloárních informací vyplynulo, že dohoda města a kraje na změně formy jeho obsluhy nebyla bohužel dosažena a byl tak pouze zavedením přípojných vlaků modifikován stávající stav a rozsah dopravy, jakkoliv je zjevně k dispozici řada chytřejších řešení.

Zatímco odbočná nádraží v Aši a Selbu-Plöβbergu prošla obnovou obě, je rozdíl vynaložených investic do obnovy zbylých částí tratě patrný. Jmenujme za všechny alespoň Hazlov, kde se mají vlaky Cheb - Hof pravidelně křižovat a přitom zde sice bylo zřízeno zabezpečovací zařízení, ale nikoliv ostrovní nástupiště. Stejně tak nadále zůstává dlouhý souběh tratí do Aše a Vojtanova z Františkových Lázní po Žírovice-Seníky od zrušení odbočky pouhým souběhem, byť se fakticky jedná o dvoukolejnou trať.

Dalším otazníkem je pak samotná jízdní doba vlaků z Chebu do Hofu. Nové přímé vlaky totiž trasu zvládnou za 65 – 72 minut, nicméně cestující rovněž mohou cestovat přes hraniční přechod Schirnding s přestupem ve stanici Marktredwitz jako doposud, a to o 12 až 19 minut rychleji. Alespoň je však doprava v taktu uspořádána tak, že obě varianty spojení se střídají po jedné hodině a vzájemně si tedy ve spojení Cheb – Hof příliš nekonkurují. Nedořešené ze strany Karlovarského kraje jsou návaznosti na autobusové spoje v Aši, kdy jejich neupravením podle změněné nabídky páteřní železniční trati dochází k nepřípojům, naopak je nově dosaženo návazností v Chebu na rychlíky do Ústí nad Labem i Plzně a Prahy.

Závěrem je třeba si položit otázku, komu vlastně mají nové spoje sloužit a zdali jejich využití obhájí investice do zavedení a subvence do provozu nové linky, a to vzhledem k tomu, že spojení Chebu a Hofu není ani dnes nejrychlejší a Aš ani Selb vlastně přímo neprochází. Kromě nich obsluhuje ještě Františkovy Lázně a městečko Rehau, jinak je osídlení trati procházející severní částí Smrčiny (Fichtelgebirge) řídké. Patrná je snad chybějící zastávka v příhraniční obci Erkersreuth, kterou přitom obnovená trať prakticky přímo prochází. Podle zpracovaných prognóz má počet cestujících v každém směru dosáhnout až 700 denně během několika let. Bude opravdu zejména turistický potenciál trati stačit k tomu, aby byl provoz vlaků účelný? To ukáže až čas.

V neděli 13. prosince se chystá slavnostní otevření pro veřejnost s doprovodným programem v Aši a Selbu. Bližší informace najdete na stránkách města Aš. Všechny pravidelné vlaky budou vedeny dvěma regiosprintery. Na trati budou dále zavedeny ještě 3 dodatečné posilové páry spojů z Chebu a Hofu (10.25, 12.25 a 14.25 z Chebu na 11.00, 13.00 a 15.00 v Aši a zpět, z karlovarské strany PESA, z bavorské desiro, v Aši u posilových spojů počítejte oproti vývěskám s přestupem). Informace jsou k dispozici na plakátu. Popis nabídek spojení a jízdného na nové lince pak najdete v tomto letáku. Celou neděli bude na této trati (mimo SC Pendolino) platit akční jízdné za 25 Kč / 1 €, zakoupitelné pouze u průvodčích.

Odkaz: jízdní řád pro trať č. 148, platný od 13. prosince 2015

Zdroje: Ministerstvo dopravy, jízdní řád 2016, České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 8.12.2015 (7:00)
Související zprávyopen/close

  1 2      Zpráv na stránku:   
08.12.2015 (14:18)  
Pánové, prosím, rozlišujte za co je zodpovědný investor infrastruktury a co zavinil objednatel a dopravce jízdním řádem. To druhé se přeci může časem ještě zlepšit, ale pokud špatně uděláte to první, nezmůžete krátkodobě zpravidla vůbec nic.
Cílem článku bylo ilustrovat absurdní výsledek tuzemské zažité dopravně plánovací praxe - vnímání rozsahu objednávky jen přes vlakokilometry. Přepočteno na ně je jízdní řád pro onu 810 jednoznačně optimální, neujede totiž skoro nic. Nelze se pak ale divit, kolik národní dopravce tomuto kraji za každý vlakokilometr účtuje.
A pokud týden před spuštěním s překvapením zjistím, že mi nefunguje návazná doprava, mám dojem, že tu někdo něco nezvládl.
registrovaný uživatel Keprt 
08.12.2015 (14:03)  
kobros: já vím, proto tam byla ta poznámka, abys to nebral osobně :-) Bohužel máš pravdu. Viz třeba dráty v údolí Desné - kolik E vlaků tam tak bude jezdit? Bude se to líbit v Bruselu?
registrovaný uživatel kobros 
08.12.2015 (13:47)  
Keprt:
s dovolenim, ja jsem jen konstatoval holy fakt a ilustroval zpusob uvazovani urednika ci politika.
Ze bych s tim souhlasil, o tom zadna.
Pravda, mohl jsem dat do sveho vyjadreni hacek, za ktery se ctenar mohl snaze chytit. Pardon.
registrovaný uživatel Keprt 
08.12.2015 (12:10)  
kobros: okolnosti financování* nezvrátí skutečnosti, že je to a) nehorázné plýtvání penězi b) vedoucí ke zhoršení kvality dopravní obslužnosti té oblasti.

*zásadně nesouhlasím s postojem (kobrosi, toto neber osobně) platí to EU, takže to je zadarmo, tak proč neudělat i když je to nesmysl.
registrovaný uživatel kobros 
08.12.2015 (11:57)  
Keprt:
když ony se snáze čerpají peníze z evropských fondů na přeshraniční projekty.
registrovaný uživatel PPP 
08.12.2015 (10:07)  
Dotaz k řazení Rx 767: Jakou kompenzaci vám ČD nabídly za nedodržení služeb na vlaku? I když je fakt, že v představení nové kategorie Rx (https://www.cd.cz/infoservis/aktuality/-21368/) se píše jen o tom, že moderní vozy se zásuvkami mají být ve vlaku řazeny. Nikde se neříká, že budou také cestujícímu přístupné. Holt kvalita podle představ ČD...
registrovaný uživatel Keprt 
08.12.2015 (9:46)  
Tak si to shrňme, soudruzi. Za 450 mega se několika stovkám lidí denně zhorší spojení a možná se najde i pár jednotlivců denně, kteří na tom vydělají. To za to stojí.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko