Varšava — Každoroční příchod nového jízdního řádu pro následující rok bývá již po několik posledních let ve znamení zkracování cestovních dob, a to díky výstavbě a modernizaci železničních tratí. Zatímco u nás se můžeme radovat ze sedmiminutové úspory na trase z Prahy do Brna, pro Polsko je nadcházející grafikon takřka přelomový. Zásadní roli zde sehrály vysoké stavební tempo a neuvěřitelně rychlá obnova vozového parku. Rekordních časů vlaky dosáhnou na takřka všech hlavních relacích. Například na trase z Vratislavi do Trojměstí (souhrnné označení pro Gdaňsk, Gdyni a Sopoty) vlak díky modernizované trati a soupravě, jež je v čele s lokomotivou řady EP09 schopna dosáhnout rychlosti až 160 km/h, ušetří téměř hodinu jízdy.
Největších časových úspor je však dosaženo prodloužením tras vybraných vlaků Expres InterCity Premium (EIP) vedených vysokorychlostní jednotkou řady ED250, známou též jako pendolino. Ty budou od půlky března v pozdně večerních hodinách zajíždět z Vratislavi až do 127 km vzdálené Jelení Hory (mimo sobotu), přičemž díky prodloužení vozebního ramene Varšava–Vratislav dojde ke zkrácení cestovní doby z hlavního města do podkrkonošské Jelení Hory o dvě a půl hodiny. Podrobnější informace o dosažených úsporách jsou uvedeny v přiložených tabulkách.
Vysvětlivky: 2016 – cestovní doba dosažená v období platnosti jízdního řádu 2015/2016, Úspora – úspora cestovní doby v JŘ 2015/2016 oproti JŘ 2014/2015.
Cíl | z Varšavy | z Vratislavi | z Gdaňsku | z Poznaně | z Katovic | z Krakova | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | 2016 | Úspora | |
Białystok | 2:19 | 41 min | ||||||||||
Bílsko-Bělá | 3:20 | 45 min | 0:50 | 14 min | ||||||||
Bydhošť | 2:59 | 25 min | ||||||||||
Gdaňsk | 2:39 | 19 min | 5:09 | 58 min | 2:40 | 30 min | 5:21 | 25 min | ||||
Gliwice | 2:47 | 25 min | 0:25 | 4 min | ||||||||
Jelení Hora | 5:53 | 151 min | ||||||||||
Katovice | 2:30 | 9 min | ||||||||||
Kielce | 2:38 | 34 min | ||||||||||
Krakov | 2:18 | 10 min | 4:56 | 45 min | 1:51 | 1 min | ||||||
Lodž | 1:07 | 16 min | 3:33 | 19 min | ||||||||
Olsztyn | 2:29 | 13 min | ||||||||||
Ostrów Wlkp. | 3:27 | 42 min | ||||||||||
Poznaň | 2:25 | 2 min | 1:59 | 26 min | 2:40 | 30 min | 4:56 | 45 min | ||||
Řešov | 4:21 | 68 min | 2:00 | 68 min | ||||||||
Štětín | 4:54 | 15 min | 4:42 | 25 min | ||||||||
Varšava | 3:28 | 13 min | 2:39 | 19 min | 2:25 | 2 min | 2:20 | 9 min | 2:18 | 10 min | ||
Vratislav | 3:28 | 11 min | 5:09 | 58 min | 1:59 | 26 min | 2:03 | 17 min | ||||
Zakopane | 3:11 | 22 min |
Na závěr se nabízí otázka: Jak je možné, že se Polsko, jež bylo ještě donedávna považováno za železniční skanzen Evropy, dokázalo změnit během deseti let k nepoznání, zatímco my ještě stále nevíme, kudy bude trasována trať z Prahy do Berouna či kde se bude nacházet moderní hlavní nádraží druhého největšího města v republice?
Zdroj: Kurier Kolejowy
https://www.youtube.com/watch?v=CYpPU8Qx0pw
Jenom pro vasi zajimavost, nekolik serii techto vozu pro SBB dokonce vyrobil Zlicinsky Siemens....
Spolufinancování z fondů je fakt a pokud by nebylo, nevím, kolik z 1000km modernizovaných koridorů by tady stálo. Jestli popíráte I tohle, tak to s váma fakt nemá cenu diskutovat.
Podobná trať Kolín - Frankfurt vedená ale ve složitějším terénu s větším množstvím tunelů stála cca. 800mil/km. Kilometr VRT stojí v terénu Vysočiny podobně jako dálnice 500-600mil.
Zatím jsem se ale pořád nedozvěděl ŽÁDNOU alternativu k tématu "nedostatečná kapacita spojení Čech a Moravy".
Co má tohle téma společného s vaší cestou do Austrálie. Brání vám snad někdo tam vyjet ať už za prací, nebo na dovolenou?
Ale jsme na odborném severu, tak bych se držel tématu. V příspěvku v 02.12.2015 (16:00) jsem popsal reálné problemy, kterými je potřeba se zabývat. Všichni víme, jak dlou trvá příprava infratrukturních projektů a co budeme, nebo nebudeme stavět po dokončení koridorů. Můžete mi tedy napsat, jak byste tuto situaci konkrétně řešil vy? Zatím jsem se od vás ani od ostatních nedozvěděl jedinou alternativní variantu.
Reknete mi, co si predstavujete pod pojmem evropske fondy a predevsim cim se plni. Ta eura do nich padaji z Marzu? Nebo se nekde za Bruselem sklizeji na poli kombajnem? TO JSOU ZASE A JENOM VYBRANE DANE FIREM A OBCANU Z CELE EU !!!! ktere moudry urednik z valne casti v dotacich posle na uplne chujoviny, pri kterych se jeste podstatna cast rozkrade presne v linii vaseho uvazovani, "zdroje jsou". Mozna, ze kdybychom v ramci te ekonomicko-socialne eurulaboratore prerozdelovani vytvorene poslednimi garniturami eurobolseviku takto nedojili predevsim Nemecko a Anglii, tak by ty penize zustaly kde jsou potreba a kde neco tvori, ekonomika cele EU by nesla do kopru a svete div se, zcela prirozenou cestou bychom jednou dosli k tomu, ze tu VRT potrebujeme a dokonce jsme schopni si na ni i diky uspesnemu a konkurenceschopnemu hospodarstvi vydelat. Skutecne me irituji ty cedule s napisy projek byl spolufinancovan evropskou unii = LEZ. Projekt byl zaplacen z dani vsech obyvatel EU = tot skutecny puvod tech penez, cimz se vracime opet k moji vysnene ceste do Australie a zadosti, neutracejte a nerozhodujte takto o penezich vsech.
Doktor: zvyšte nám platy. Pár miliard není nic.
Policajt, učitel, řidič autobusu: to samé.
Řada těch, kteří nutně potřebují miliardu nebo dvě na platy, opravy, investice, je nekonečná. A zdroje opravdu ne. Bohužel. No a v té řadě je VRT hodně vzadu. Luxus, který by potěšil, ale jde to i bez něho.
Ještě něco k těch mega, giga investicím, které tady popisujete. 200km trati by stálo zhruba 100-120mld. Při době stavby 10 let je to 10-12mld ročně, při 80% dotaci z fondů EU je to 2-2,5mld ročně po dobu 10ti let. Náklady na údržbu jsou STEJNÉ, jako u běžné koridorové trati. Opravdu je 2-2,5mld v 1200mld rozpočtu tak zásadní položka? Rozpočet fondu dopravy je zhruba 80mld na investice, takže tato částka dělá zhruba 3%!
https://www.youtube.com/watch?v=6kBX71POerg
At to pak administrator klidne zase smaze.
Napr. letos ceska ekonomika roste o 4.5 % a presto mame zasek ve statni rozpoctu cca 60 mld. Kc. Nerad bych svym detem predaval tuto zemi ve stavu "Recko".
Dale, postavit neco je jedna vec, druha vec to je udrzovat a uz nyni jsme ve stavu, ze i na koridorech se na nejbanalnejsi opravy ceka dlouhe mesice. Spousta dalsich trati predevsim pro nakladni dopravu je vestavu blizici se kolapsu. Takze ono to ani koridory nejspis neskonci.
Me na vasich predstavach skutecne zasadne irituje to, jak nonsalantne umite rozdelovat a rozhazovat penize jinych. Vy tu hovorite o VRT, jak kdyby to byl stredobod veskereho byti naseho statu, pritom to majoritu obcanu vubec nezajima a resi uplne jine problemy. Ja vnimam VRT jako jakousi luxusni, drahou nadstavbu nasi zeleznicni site. Ja dokonce i verim, ze bysme ji nakonec dokazali i ufinancovat, ale za jakych okolnosti. Ja bych napr. ocenil ze se dostaveji planovane koridory a dalnice a pak se snizi danova zatez. Dovolte mi prosim, abych si svoje vydelane penize mohl utratit tak jak ja uznam za vhodne. Rad bych si treba usetril a jel a cestoval po Australii, misto toho abych sypal penize do nejake bezedne diky typu VRT. Vase ekonimcka uvaha, ze snad budu jezdit po VRT za ceny dnesniho vlaku, me opravdu desi.
Dalsi priklad: Ve svetle aktualnich udalosti ve svete me desi, jak je napr. uplne totalne bezzuba nase (nejen nase) armada. Za sebe bych tu vysokou danovou zatez presmeroval misto do VRT na posileni obrany a bezpecnosti tohoto statu. Co je vam platne, ze budete mit VRT, kdyz budete muset napr. na kontrolu dokladu a zavazadel jak pred odletem letadal. Jednak tim zmizi veskera casova uspora a navic, skutecne nerad kdyz se mi nekdo bude pri kazde ceste hrabat v kufru.
To jsou prosim jenom nektere vybrane priklady toho, co stoji frontu na verejne penize spolecne s tou vasi VRT.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.