..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 21      Zpráv na stránku:   
14.12.2015 (18:22)  
optus: Bohužel na to Vám neodpovím. Já měl naposledy jízdní řád tak před 15-20 lety. Jen si vzpomínám, že se o tom vedly debaty, že existují 2 verze jízdního řádu, jeden od SŽDC, jeden od ČD. Ale podložit tyto informace důkazem bohužel nemohu.
registrovaný uživatel optus 
14.12.2015 (18:15)  
BArtik: Nevztahuj to na šotouše. Ti vykoupí mizivé procento. 35 000 výtisků je náklad, prodej může být o něco nižší, ale myslím, že se JŘ prodává dobře a určitě ho moc 2014*2015 nezbylo.
LO WANG: Nevím kdy vydávaly ČD JŘ bez konkurence? Pokud vím, tak už v JŘ 08/09 (myslím) byl veden v relaci Praha - Ostrava RT Expres, který nakonec nevyjel. Pak až v roce 11 vyjel Regiojet a ten v KJŘ byl... Nevím tedy který rok vydaly ČD svůj JŘ bez konkurence, když do zmíněného roku 08 se nikdo na koleje neodvážil...
14.12.2015 (18:09)  
... nemohu si pomoci, ale připadá mi to tu, jako diskuse v parlamentu, čili nic jiného, než mlácení prázdné slámy.

Nevidím jediný důvod, proč by měly být v KJŘ ČD uvedeny všechny vlaky (vlaky všech dopravců) nebo proč by měl někdo KJŘ s uvedením vlaků všech dopravců se ztrátou vydávat. Občas ještě KJŘ využívám k plánování cest (nikoli pouze k nostalgické duševní masturbaci). Pokud pojedu z Hrobců do Úvalna, jsou mi nějací parciální dopravci zcela ukradení, byť bych kombinací cesty v úsecích Hrobce - Praha a Olomouc - Úvalno s ČD, v úseku Praha - Pardubice s SA a v úseku Pardubice - Olomouc s LE ušetřil 11 korun... Koupím si prostě 1 jízdenku, byť třeba o těch 11 korun dražší a pojedu tedy s ČD i kdyby mi stewardi u soukromých dopravců nabízeli zadarmo 5 kafí a celý balík (stejně jako za socialismu nudných, plných blábolů obdobných úvodnímu článku této diskuse) tiskovin. Pokud pojedu z Prahy do Olomouce, pak samozřejmě při několikaminutovém intervalu si mohu dopravce vybrat na místě, to ale určitě nebudu řešit prostřednictvím KJŘ a nebo se rozhodnu dle preferencí dopravce (a to si pak pořídím i jeho JŘ, neboť jej jistě budu využívat častěji a pokud budu cestovat jen na této trati, pak je mi KJŘ stejně na nic).

Upřímně - nejsem ani nadšený uváděním "nostalgických" či jiných zcela ojediněle jedoucích vlaků mimo obvyklou tarifní nabídku v tabulkových JŘ, zbytečně je znepřehledňují.

Z hlediska "šotouše" je pak pro mne ideální si stáhnout z pomůcek GVD nákresný JŘ, kde mám všechny vlaky vč. nákladních, lokomotivních, vlečkových ..., ale i počet kolejí či dopravní klid v dopravnách i jiné, zajímavé informace a cestu si pak mohu užívat jako "šotouš" skutečně se vším všudy - to za mého mládí dost dobře nešlo. Nakonec, při svých stařeckých "šotoušských" cestách na celodenní jízdenku (nebo třeba letos jaksi ČD již nenabízenou Lídlenku - škoda), kdy si vezu KJŘ s sebou a mnohdy improvizuji stejně vlaky SA a LE nepoužiji.

Takže pane Michle, měl byste (a nejen zde, ale i v ostatních médiích, kde se snažíte "své" názory prezentovat), že pracujete jako PR pro určitého (nikoli národního) dopravce a tyto "Vaše" názory takto uvádět.
14.12.2015 (18:04)  
optus: no pokud si ŽP na něco takového troufne? Proč ne?
No otazka je, kolik z tech 35 tisic je pro sotouse, kteri si JR kupujou jen proto, ze jim Idos neni dost dobrej (pripadne treba do sbirky) a kolik je pro ty duchodce, kteri chtej jezdit vlakem, ale nemaj ty internety, tak si kupujou papirovej JR. Sotousi by si to asi koupili, ale ti druzi?
14.12.2015 (17:53)  
optus: Nevím, jestli je to pravda, ale mám pocit, že již dříve vydávaly ČD knižní jízdní řád, kde nebyla konkurence. Jen ten od SŽDC byl více rozšířen. Že ČD nebudou ve svém jízdním řádu (je to jejich jízdní řád, protože ho vydali - pokud ho SŽDC byl nějak ukraden, je na policii, aby to prošetřila) uvádět konkurenci si myslím bylo jasné od začítku. Problém je v tom, že lidé si myslí dráha = ČD. Nerozlišují mezi jednotlivými subjekty a proto se také poté mohou divit, že tam nejsou soukromníci.
registrovaný uživatel optus 
14.12.2015 (17:45)  
ARJ: Hledání v knižním JŘ je dostatečně intuitivní a myslím, že ho zvládne téměř každý bez většího vysvětlování. Patřím do střední generace a bezproblému v KJŘ umím chodit. Vzhledem k tomu, že mám od malička vlaky rád, tak nejsem reprezentativní vzorek.
Co se mladé generace týče, domnívám se, že mladí cestují spíše v určitých uzavřených relacích. Na denní bázi např. domov - škola nebo týdně domov - koleje (internát). Neznám (nebo lépe nemohu si nyní vzpomenout) ve svém okolí napříč generacemi někoho, kdo by jezdil vlakem často a po celé ČR.

BABILON: no pokud si ŽP na něco takového troufne? Proč ne? Někde jsem slyšel (četl) že náklad na KJŘ se neustále snižuje a letos je náklad někd kolem 35000 výtisků. Při ceně 99 Kč (prodejní) je to 3,5 Mil. tržby.
14.12.2015 (17:41)  
arj: Marně hledám, kdo mě X-krát opravoval, že ZVS už se nepoužívá a místo toho je Smlouva a veřejné službě na zajištění dopravní obslužnosti.
14.12.2015 (17:18)  
dokážu si představit, že celostátní JŘ se všemi spoji vydá někdo třetí
Třeba Želpage. :-)
Taky si to dovedu představit, ale zřejmě až v případě, kdy ČD nebudou KJŘ vydávat vůbec.
registrovaný uživatel arj 
14.12.2015 (17:03)  
Josef Petrák: Závazek veřejné služby tak dobrých 5 let už neexistuje

Mohu se zeptat:
- unijní nařízení 1370/2007 už neplatí?
- a čím bylo nahrazeno v případě, že veřejná správa hradí kompenzaci za dopravní služby?
registrovaný uživatel arj 
14.12.2015 (17:00)  
Kuzma 14.12.2015 (11:38)VĚŘÍM, ZE TO POLOVINA PŘEDEVŠÍM STŘEDNÍ A STARŠÍ GENERACE NĚJAK ZVLÁDNE
Starší generace by to sice zvládla, ale
1. hned po roce 1990 si většinou koupila auto, pokud ho už neměla v dobách -ismu
2. na JŘ by si naopak musela koupit lepší (=silnější) brýle

Za střední generaci (kolem 40) si netroufám mluvit, ale tipuji, že i z ní knižní JŘ většina viděla naposledy strašně dávno.

Takže všem: zkuste se prosím zeptat svých nešotoušských příbuzných a známých, kdy naposledy jeli vlakem a kde spoj hledali. V případě těch, kteří vlakem denně dojíždějí do práce/školy, kdy naposledy potřebovali hledat vlak v jízdním řádu (ať knižním, internetovém, mobilovém či jiném)?
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko