Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.
Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.
Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.
Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.
Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.
Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.
Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.
>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<
Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.
Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!
dostali jsme upozornění, že ještě jeden dopravce byl násilně odstraněn z KJŘ. Vydáváme proto opravené přelepky a zároveň i samostatnou přelepku pro ty, kteří již tiskli.
www.zelpage.cz/files/JR_2016_soukromnici_v2.pdf
www.zelpage.cz/files/298.pdf
Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.
Samozřejmě ale není dotčen můj obdiv k těm poctivým provozním i kancelářským zaměstnancům, kteří drží ČD pohromadě a jsou, podle mého názoru, vstřícní k zákazníkům.
Leták Tesco odjakživa vypadá jako leták Tesco, leták Kaufland, Albert, OBI, Vše-za-dvacet, Kýče a nevkusy, ... totéž.
Nikdy neexistoval souhrnný leták, kde by byly všechny supermarkety a lid si na něj zvyknul, a najednou ho vydalo jen Tesco a vymazalo z něj některé konkurenty (a to ještě tak, že musíte hledat, co tam vlastně schází).
Avšak na dráze existují JEDNAK jízdní řády (kartičky, letáky) RJ, Lea a dokonce i traťové jízdní řády ČD, každý si drží svůj styl (grafiku) a nikdo v nich nečeká konkurenci. No a pak tu JEŠTĚ existuje bichle, která v uplynulých "150 letech" vždycky obsahovala všechny vlaky, dokonce i v posledních letech "konkurenčního prostředí" (a ještě jednou pro ty pomaleji chápající: v bichli byli i všichni soukromníci, i když měla na obálce logo ČD). No a najednou je v té samé bichli, od které všichni očekávali všechny vlaky, něco vygumováno, aniž by se její vnější podoba nějak změnila. A v tom je jádro pudla.
Kdyby v té bichli byly uvedené všechny "traťové kartičky" ČD (s grafikou traťových kartiček), případně na titulní stránce název "Jízdní řád spojů Českých drah", tak by již dopředu bylo jasné, že je něco "jinak" než bylo doposud.
ČD se rozhodli využít situace a vydali KJŘ v podobě v jakého vydali nesou si za něj plnou zodpovědnost a své podnikatelské riziko. To že si do "svého" JŘ dali data která uznali vhodné a která mohou garantovat,protože za ně nesou zodpovědnost je naprosto logické podnikatelské chování. Celé to dětské dupaní nožičkou, vždycky to tak bylo a já to tak chci a když nebude po mém dostanu záchvat není prostě hodné dospělých lidí.
http://www.mdcr.cz/cs/Legislativa/Legislativa/Legislativa_CR_drazni/
(5) Jízdní řády jsou neprodleně po jejich postoupení do Celostátního informačního systému o
jízdních řádech zveřejňovány způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to v podobě, ve které byly do
Celostátního informačního systému o jízdních řádech postoupeny drážním správním úřadem.
Mimochodem, když jste zmínil "Hlídat, že se tu dodržují pravidla, a varovat, když je někdo překročí, je moje práce, na kterou jsem se poctivě roky připravoval.", můžete ná sdělit, co to znamená v praxi? Aby bylo zřejmé, jestli jste jen hlídač-psavec na ZP, nebo máte skutečně nějakou funkci související s fungování želzniční dopravy?
Ty vyhlášky se opravdu změnily? Někde jsem četl, že se pouze změnil výklad SŽDC, které usoudilo, že povinnost vydávat KJŘ v papírové formě z nich nevyplývá.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.