..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


  1 ... 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   
12.12.2015 (17:51)  
I když nechám stranou veškeré argumenty a vžiju se do role běžného cestujícího, nic netušícího, tak:

Vloni jsem si za 69,- Kč koupil jízdní řád s logem ČD, s grafikou ČD, se všemi spoji všech dopravců, s mezinárodními spoji, s výletními a nostalgickými vlaky všech dopravců.

Nikdo ČD neupírá, že z právního hlediska na to mají právo, ano, mají. Ale já už si tento knižní jízdní řád nikdy nekoupím, protože mi je prostě nekompletní k ničemu. A nebudu jediný.

Je to samozřejmě v první řadě problém MD a SŽDC, zodpovědnost za vydávání centrálního JŘ by měla být na nich. Ale ČD by mohly mít trošku více rozumu a uvažovat trošku komplexněji a s možnými důsledky.

Dnes jsem si za 99,- Kč koupil jízdní řád s logem ČD, s grafikou ČD, vlastně úplně stejný jako vloni, ale bez některých dopravců, bez mezinárodních tabulek, s výletními a nostalgickými vlaky pouze jednoho vybraného dopravce (KŽC Doprava).

Cítím se ošizen, protože mě na to nikdo neupozornil a já to nečekal a nemohl nijak tušit. Čekal jsem stejný jízdní řád jako v minulých letech.
12.12.2015 (17:47)  
Josef Petrák - loni to nevydávaly ČD takže to bylo v pořádku.Můžeš mi ukázat jízdní řád soukromníků ve kterém jsou i ČD?
12.12.2015 (17:43)  
Takže po Sůrově článku na iDNES (kde schytal velkou kritiku od čtenářů) se musí objevit i článek v podobném duchu na Zelpage :D Takže já jsem si nijak nevšiml, že by LEO a RegioJet uváděli ve svém JŘ vlaky ČD. Zajímavé, že soukromníci jako GWTR Regio, KŽC, Trilex tam jsou. A navíc když mě někdo žaluje a všude pomlouvá (Jančura) tak si ho do JŘ neuvedu :D Já jsem si na pokladně LE vzal jejich letáček se spoji a vložil jsem si ho do KJŘ a je to :) Stejně si dneska KJŘ skoro nikdo nekupuje :D Prostě zase jeden pseudoproblém :D
Registered user Lkprak 
12.12.2015 (17:43)  
Sorry, ale tenhle komemntář je zcela mimo. ČD vydávají vlastním nákladem jízdní řád vlaků ČD, tak proč by tam měly dávat vlaky konkurenčních dopravců, jejichž představitelé se o nich nevyjadřují zrovna mile (jak už tady někdo zmínil)? Aby se jim zavděčily? Kdo brání vydávat Leošovi nebo Jančurovi vydávat svůj vlastní jízdní řád?
A propos, přímo se nabízí palarela s leteckou dopravou. Tam už klasické tištěné letové řády nevycházejí (a leckdy ani ty netištěné) a jestli mně paměť neklame, tak i tam národní dopravci, ať už to bylo naše ČSA nebo německá Lufthansa neuvádějí resp. neuváděly lety konkurence, ale jenom těch dopravců, kteří s nimi spolupracovaly.
A nějak nechápu proč by lidé měly jízdní řády reklamovat na SŽDC nebo MD.
12.12.2015 (17:35)  
matus7532: To tam bylo i loni, takže jsem loni dostal zmetek, když nebyl promazaný?
12.12.2015 (17:16)  
Je na nom napísané, že je to Cestovný poriadok ČD, tak nik inteligentný nepredpokladá, že by tam boli aj súkromníci - konkurenti.
Registered user Nechic  mail  
12.12.2015 (17:11)  
Nevšiml jsem si, že Regiojet nebo Leo Express někde uvádí v jízdních řádech spoje ČD. Prostě SŽDC nevydává centrální jízdní řád a je to v režii dopravců. Je to další daň za konkurenční boj se vším všudy a vzhledem k tomu jak se Jančura a Novotný o Drahách vyjadřují a útočí dost pochopitelný. Nevím proč do toho mícháte zřizování autobusových linek nebo e-tikety, s jízdním řádem to nijak nesouvisí. A v Rakousku je to jiná situace, SCOTTY je tam jako státní vyhledávač, takže musí najít všechno. U nás je státní vyhledávač IDOS, ten všechno najde, tak problém nikde není.
12.12.2015 (17:09)  
Já prostě nechápu, proč se SŽDC zříká vydávání jízdního řádu - na Slovensku ho také vydává ŽSR a ne ZSSK jako dopravce.

Když už jsme u offline jízdního řádu ČD ke stažení - proč v něm nejsou spoje Bratislava - Dunajská Streda - Komárno dopravce RegioJet? Jak dráhám tyto spoje konkurují, že nejsou v JŘ?
  1 ... 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko