..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   
15.12.2015 (16:41)  
Toto téma je asi jedno z nejzajímavějších, diskuse je už větší, než zda zastavovat v ČT nebo ne :) A proto, že je tu ve vlaku nuda, dovolím si napsat pár poznámek

Vtipné je v tom, že vícenáklad není tam ukázat všechny vlaky, ale naopak některé promazat.
Už je mi jasné proč se zvýšila cena z 60 na 99 Kč, tj o 65 % (to zase poroste inflace)! Představuji si, jak po večerech zaměstnanci a brigádníci přelepovali cizí vlaky ve všech 35 tis. JŘ a za každý dostali 39 Kč.
Jaký bude další krok? Budou se přelepovat i jízdní řády ve stanicích? Třeba proto, že je převezne ČD?
A jako třetí krok převezme ČD hlášení a u cizích vlaků se ozve: „Upozorňujeme cestující, aby dbali zvýšené bezpečnosti, jelikož na druhém nástupišti zastaví vlak.“? Když projíždí nákladní vlak okolo nástupiště, tak se také nehlásí, kdo ho provozuje!

Pokud knižní podobu vydává ČD, na vlastní náklady, mají plné právo uvádět jen svoje vlaky…."
To je naprosto přesně řečeno! Je to jako když pekař peče na vlastní náklady koblihy, také má plné právo rozhodnout, zda do nich dá marmeládu nebo ne! (Třeba i proto, že mu marmeládář nepřispěje).

"národní dopravce" v době růstu nacionalistických proudů v naší zemi považuji za velmi nešťastné a populistické
Cestou k vlaku Národního dopravce jsem šel okolo Národního muzea. A napadlo, zda to označení nemá vystihovat, že věk inventáře Národního dopravce se blíží věku inventáře Národního muzea? Pak ostatní dopravci asi opravdu nemají šanci.

Aleš Liesk. 15.12.2015 (10:40)
A v tom je jádro pudla.
Vážený pane, napsal jste to nejvýstižněji, jak to jen šlo! Ano, v tom je jádro pudla.
15.12.2015 (16:02)  
Martin Špád: Jestliže se jednou řeklo, že tarify součástí JŘ nejsou Kdy se to řeklo?

Vyhláška Ministerstva dopravy č. 173/1995 Sb. v platném znění, §55 Obsah jízdního řádu odst. (1) Jízdní řád dráhy obsahuje tyto náležitosti bod h) místo, kde jsou smluvní přepravní podmínky a tarif dopravců zveřejněny.

Případně k) údaje jízdního řádu pro jednotlivé tratě dráhy a navazující tratě jiné dráhy, obsahující 5) podmínky pro použití vlaku cestujícím,
15.12.2015 (15:46)  
JOHNZ: Zejména při plánování cesty. Info o tarifních zónách pak najdu na místě, např. vyvěšené na nádraží nebo přímo v pokladně. Leckdy je vůbec nepotřebuju, třeba u síťového IDS JMK nebo s in-100.
Registered user JOHNZ 
15.12.2015 (15:41)  
Martin Špád: Aký význam má, že z KJŘ viem, aký má vlak kde v IDS prípoj, keď neviem aký si na ten vlak/prípoj kúpiť lístok (bo tam nie sú tarifné zóny)?
15.12.2015 (15:38)  
babilon: Jestliže se jednou řeklo, že tarify součástí JŘ nejsou, pak tam nemají co dělat ani tarifní zóny. Není to subjektivní. Prostě tyto informace patří do regionálních či kartičkových jízdních řádů, nikoli do celosíťové verze. U integrovaných systémů by sem naopak patřily základní informace o přípojích.

Nadmořská výška se uváděla jen nad 600 m - souhlasím, že u běžných stanic je zcela zbytečná.
15.12.2015 (14:31)  
Martin Špád: Co je pro koho důležité, bude vysoce subjektivní. Pro mne jsou třeba informace o tarifních zónách daleko podstatnější než nadmořská výška či vzdálenost od obce.
15.12.2015 (14:22)  
JB: Náš KJŘ byl dříve docela precizní. Jeho součástí byly údaje jako nadmořská výška stanice, docházková vzdálenost do obce či zda se prodávají jízdenky. To budete i dnes online špatně dohledávat. Naopak dnešní JŘ je zaplevelený všelijakými informacemi o tarifních zónách, v důsledku toho se zkracují názvy stanic a dochází k celkovému znepřehlednění. To je také významná ztráta obsahu, o které hovořím.
Registered user JB 
15.12.2015 (14:13)  
Bohužel je relativní, co je to "pořádně" - kadence změn je taková, že si KJŘ nekupuju už opravdu dlouhou řadu let. Pořádné informace jsou jen online. A offline mám postahované pdf dokumenty v telefonu jako pojistku.
15.12.2015 (14:05)  
JB: Jako ironie dobré a nevylučuju, že se tak stane. Je to bohužel celoevropský trend a ČR zůstává jednou z posledních "bašt" KJŘ díky tomu, že se informace o vlakových spojeních tady tradičně poskytovaly pořádně. Přesto je to špatné řešení, jako každé, které zcela opomíjí zhoršení obsahu (v tomto případě pro uživatele).

Mimochodem, ČD v minulých letech KJŘ vydávaly (moravský). A s uváděním soukromníků neměly problém.
Registered user JB 
15.12.2015 (14:00)  
Martin Špád: Váš problém se snadno vyřeší tím, že ČD knižní jízdní řád nevydají. Tak, jak to dělaly v minulých letech.
  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko