..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 16 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
12.12.2015 (19:56)  
Já zjistil na FB ještě než jsem ho koupil, že není kompletní, a proto že ho vydali ČD a vlastně nemuseli vydat vůbec nic (povinnost vydávat KJŘ má SŽDC), tak je to OK. Jenže pro ostatní nezasvěcené, se to fakt tváří jsko každý JŘ, který od roku 2009 vydává SŽDC a tudíž tam bývalo všechno.
registrovaný uživatel chio 
12.12.2015 (19:39)  
Dúfajme, že slogan "národní dopravce" nedopadne ako nepríliš šťastne zvolený "auta stojí, vlaky jedou", ktorý im dodnes všetci s chuťou otrepú o hlavu pri každej mimoriadnosti.
12.12.2015 (19:15)  
Udělal jsem si takový kvalifikovaný odhad, k jakým účelům jsem si za posledních deset let kupoval celostátní knižní jízdní řády ČD, a vyšlo mi zhruba toto:
* 80% kvůli tomu, že jsem si je za posledních 40 let kupoval vždycky; tak abych neporušil řadu
* 18% kvůli sebevzdělávání kvalitním čtivem během pobytu doma na záchodě,
* 1% kvůli vlakům na trati ČL - Rynoltice (-Liberec), když jedu jednou ročně na návštěvu a jednou ročně do Mimoně na houby
* 1% kvůli ostatním důvodům
Zkuste si sami na sebe udělat podobný kvalifikovaný odhad, třeba z toho někteří budete překvapeni a uvědomíte si, proč kolem toho vlastně dělat takový rozruch.
registrovaný uživatel Kuba 
12.12.2015 (19:02)  
... A jestli by tu někdo měl bránit tradice, měly by to být ČD. ...

Hezky řečeno. Takže žádám ČD, aby podali žalobu na nezákonné provozování vlaků soukromých dopravců v ČR, protože tradiční dopravce v ČR jsou ČD a soukromníci udělali lidem akorát zmatek, protože vždycky když šli na vlak, tak jeli s ČD. Teď jezdí bůhví s kým a dělají v tom akorát bordel. Tradice by se měly dodoržovat, proto DŮRAZNĚ APELUJI, pište na Ministerstvo dopravy a SŽDC a zakažte jezdit soukromým dopravcům v ČR!!!
12.12.2015 (18:49)  
Nechic: Jak jsem ti ve čtvrtek říkal můj obor má k zeměpisu hodně blízko takže já se bez něho neobejdu a orientace v JŘ mi nečiní problém :D ale vím, že zeměpisné znalosti v běžné populaci bývají mnohdy dost žalostné :)
12.12.2015 (18:45)  
Nechic: To je příčina, ale následek je, že nový vydavatel produkt poškodil bez zřetelného upozornění. To je ještě horší.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
12.12.2015 (18:41)  
Já to vnímám tak, že SŽDC na vydávání jízdního řádu rezignovalo, tím způsobilo ty zmatky. Vždyť tím SŽDC dalo jasný signál, řešte si to sami! Tak si to dopravci sami řeší. A pokud se vžiju do role běžného cestujícího, tak použiju IDOS (řada lidí vyťuková idos.cz i v mobilu a aplikaci nechtějí). Kdo si kupuje celostátní jízdní řád? I před 10 lety jsem u lidí viděl jen regionální, celostátní jsem měl jen já. Babičky ty někdy měly na lednici i papírek co jim napsala ručně pokladní ve stanici.

EDIT: Honza7887: Už před 12 lety jsme na střední měli jednu hodinu zeměpisu věnovanou jízdnímu řádu a měli na vytištěném řádu najít spojení. I tak tam bylo spousta lidí co tápalo.
12.12.2015 (18:39)  
Tomáš Krajcar: Běžný cestující ale většinou ani neví, že existuje nějaký knižní jízdní řád. Většina lidí hledá spojení přes IDOS a jiné vyhledávače kde jsou vlaky všech barviček. KJŘ zajímá vesměs šotouše a pár lidí kteří žijí ještě bez internetu. Je to smutné, ale je to tak. Vždyť většina lidí by v tom ani neuměla hledat (když jsem to zkoušel na mých vrstevnících) !!! Je snad takový problém si vzít na pokladně Lea nebo RJ letáček se spoji jak jsem to udělal já i moje babička, která si KJŘ stále kupuje (protože internet nemá) ? Proč si nemůžu koupit JŘ se všemi dopravci u RegioJetu ?
12.12.2015 (18:33)  
Honza7887: To je právě ten rozdíl, na který poukazujeme - aplikace ČD hledá to, co umí i prodat, nebo aspoň to jde koupit na pokladně. A na první pohled ne jasné, co od ní čekat. Navíc, tvůrci se zachovali rozumně a nefiltrují staniční tabule. Naproti tomu tradiční produkt knižní Jízdní řád, který vždy obsahoval vše, byl pokřiven a na první pohled je s dřívějším produktem nerozeznatelný. Chápeme, že to někdo nechce vidět, ale argument s "JŘ ČD kulhá. A jestli by tu někdo měl bránit tradice, měly by to být ČD.
12.12.2015 (18:33)  
chce se dostat do práce a z práce včas, nejlépe zadarmo a co v největším konfortu.

tak na to mu bude snad KJŘ ČD stačit :-D
  1 ... 16 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko