..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   
17.12.2015 (13:01)  
Já na obálce nikde nevidím "Celosíťový jízdní řád", vidím jen "České dráhy 2016 jízdní řád"; jestli k tomu mají někde cedulku "celosíťový", pak teprve to je matení zákazníků.

Ano, zvyk je železná košile, ale není nutná hysterie. Ono nejde o to koupit si lístek současně s řádem, to ostatně asi dělá málokdo, natož aby předem kupoval všechny lístky na celé období platnosti :). Šlo jen o průnik cílových skupin. "Národní dopravce" je skutečně nešťastný nápad a je to taky o prdu. Nikdo asi od ČD nečeká samaritánství mezi štikami, ostatně to by v této situaci bylo možná na dotacích ještě dražší než monopol.

Osobně bych možná radši uvítal právě ty informace o straně nástupiště (tedy zřejmě kromě stanic s podchody), docházkovou vzdálenost a návazné autobusy (stačí odkaz) či spojení do ciziny. A ano, kdyby to byl skutečně síťový řád, pak i vlaky ostatních dopravců, ale to není. Také může být jen odkaz na přípoj jiného dopravce bez řádů.

Doplnění je fajn pro ty, kteří chtějí anebo nemají jinou možnost (třeba pohříchu kvůli absenci přípoje stejného dopravce, což by se stávat nemělo) než různé dopravce kombinovat, leč bez té nabobtnalé omáčky by to podle mě stačilo a udělalo možná více užitku.

Připomínám, že toto určitě není první ČD vydání bez soukromých vlaků. Nejméně jednou to již proběhlo, ostatně poté jsem přestal knihu kupovat u ČD a ještě párkrát sehnal verzi SŽDC (aniž bych přitom onoho soukromníka poté využil), takže "zvykové právo" není tak jisté.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
17.12.2015 (12:50)  
Osobně pana Michla neznám, ale určitě to bude velký recesista a já tento jeho článek považuju za velice vydařenou taškařici. Živě si představuju, jak si ty diskusní příspěvky čte a smíchy se za břicho popadá :-)
Mě ten článek skvěle pobavil a popravdě nemůžu uvěřit tomu, že je tohle pro někoho skutečně "téma". Vlastně ano: možná pro úzkou skupinku šotoušů, která se zabývá sbíráním jízdním řádů z důvodů studijních a řekněme archivačních.
Abych ale nebyl úplně OT, napíšu i svůj názor: přijde mi naprosto v pořádku, že si ČD dají do svého JŘ pouze vlaky, které si tam dát chtějí. Naopak kdo tady zcela selhal je opět stát, zastupovaný v tomto případě organizací SŽDC.
Jinou věcí je ovšem fakt, že firma, která žádnou dráhu nevlastní ani nespravuje se zcela nelogicky jmenuje České dráhy. Z toho pak možná vznikají očekávání, že by měla ve svých tiskovinách uvádět i jiné než svoje vlaky.
17.12.2015 (10:04)  
Neni skupina zakazniku ktery by to zas naopak vyhovovalo?
Jako že existují zákazníci, kterým VADÍ, že v KJŘ jsou uvedeny všechny vlaky?
Ať už tam vlaky RJ a LE budou nebo ne, vždycky tam budou vlaky, na které si (v okamžiku kupování JŘ) tu jízdenku koupit nemůžete. Třeba různé zvláštní vlaky, a nakonec vlastně každý vlak (i ČD) jedoucí za víc jak měsíc.
Čili vaše úvaha "mají tam být jen ty vlaky, na které si (teď) můžu u toho samého okýnka koupit lístek" je značně irelevantní.
16.12.2015 (18:53)  
Aleš Liesk.:Ale dřív ho mívali i v knihkupectví.
Ja se ted nebavim ve formalni rovine, ale v ciste prakticky. Zajima me jak vypada ta skupina zakazniku, za kterou tady pan Michl bojuje. Skutecne je to pro ne prekazka a vadi jim to? Neni skupina zakazniku ktery by to zas naopak vyhovovalo?
registrovaný uživatel Sim 
16.12.2015 (11:46)  
Myslím, že máme další evergreen.
Mno, nebylo by vhodnejsi to v tomhle pripade nazvat spis "onlyblue"? ;-)
16.12.2015 (9:34)  
bartik
ze v ty stejny pokladne, kde jsem si koupil ten JR, si budu moct koupit jizdenku na vsechny vlaky v nem uvedene.
JŘ jsem už nekupoval ani nepamatuju (a v posledních létech, kdy se nakupoval, se "nakupoval" stylem: na naše oddělení chceme 2 kusy :-). Ale dřív ho mívali i v knihkupectví. Takže mi měli být schopni prodat "jeden jízdní řád, knihu Kuchařka na cesty, detektivku Vražda v Balt-Orient expesu a dva lístky z Hrobu do Hrobců se slevou In25"? :-)

M.Špád
v důsledku toho se zkracují názvy stanic
Třeba z "Mosty u Jablůnkova zast." na "Mosty u Jablůnkova zast. / Mosty kolo Jablonkówa przyst."?

že tarify součástí JŘ nejsou, pak tam nemají co dělat ani tarifní zóny.
Tarif a Tarifní zóna je, přes stejný slovní základ, něco úplně jiného.

Není to subjektivní.
"Já si myslím, a je to objektivní názor, ..."

Zejména při plánování cesty. Info o tarifních zónách pak najdu na místě, např. vyvěšené na nádraží nebo přímo v pokladně.
No vidíte, jak si umíte krásně protiřečit :-)
Informace o přípoji potřebujete pro plánování cesty, ale informace o tom, jestli v tom plánovaném 10-minutovém přípoji platí či neplatí jízdenka, kterou už máte, budete hledat na nějaké vývěsce během toho přestupu. Takže než se zorientujete, kde v daném nádraží vůbec ty vývěsky mají, než zjistíte, že jste sice našel vývěsky, ale informace o IDS jsou na vývěskách na druhém konci nádraží, než tam tu informaci najdete, tak vám ten přípoj ujede, ale vás bude hřát vědomí, že už víte, že v tom dalším přípoji za 2 hodiny vám ten lístek platí.

RABD
nezastavování mělo hodně přes 300 příspěvků
Myslím, že máme další evergreen. Po nezastavování v ČT a letním času i gumování v (ne)síťovém JŘ.
15.12.2015 (21:18)  
Ještě v KJŘ bývalo, ale to před mnoha, mnoha lety, poznamenáno na které straně je zastávka. Myslím, že toto málo který ví.
15.12.2015 (19:52)  
RABDe 500: jsme lehce za polovinou...
Mohli bysme treba porovnat stari vozoveho parku CD a Regiojetu, kdyz uz to prastravak nakousnul. Zas by to narostlo...
15.12.2015 (18:46)  
Počkejte, nezastavování mělo hodně přes 300 příspěvků! takže jsme lehce za polovinou...
registrovaný uživatel Honza  mail  
15.12.2015 (17:14)  
Loni už stál 70.
  1 2 3 4 5 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko