..: České dráhy nahrazují vlaky konkurence prázdnými sloupečky :..

Jízdní řád ČD 2016, foto: České dráhy Praha — Pokud chcete vědět, jak pojedou vlaky od 13. prosince, dejte si dobrý pozor, kde budete čerpat informace. Správa železniční dopravní cesty, která jízdní řád v knižní podobě, v takzvaném úředním vydání, každoročně vydávala, letos již svou tištěnou verzi vydávat nebude. Tištěnou verzi řečené železničářovy bible — jízdního řádu — letos připravil pouze sám největší dopravce, České dráhy. To zní na první pohled jako dobrý nápad, bohužel se však může podle některých kroků dopravce zdát, že se přitom chová jako slon v porcelánu.

Když České dráhy na svých stránkách před lety připravily zjednodušenou offline verzi jízdního řádu s vlaky pod názvem Jízdní řád ke stažení zdarma, vypadal fakt, že neobsahoval (a dodnes neobsahuje) vlaky jiných dálkových dopravců, jako drobnost. Aplikace pro počítače byla v té době vzhledem k rozvoji internetu i různých mobilních aplikací již mnoho let na ústupu. Od roku 2012 pak tento dopravce opakovaně přistupuje k tomu, že vlaky svých konkurentů maže i z pdf souborů s jízdním řádem na svých internetových stránkách. Na první pohled stejná tabulka traťového jízdního řádu stažená z webu dopravce ČD a ze stránek správce infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty, tak není úplně stejná, ač se tomu tak na první pohled může zdát. A nyní se tento stav poprvé dostal i do tištěného jízdního řádu. Ten však vizuálně vypadá velice podobně jako v předchozích letech a před jeho nákupem není zákazník na tuto změnu nijak upozorněn, proto tak může být snadno uveden v omyl, zejména když soukromí železniční dopravci v regionální dopravě obsaženi vždy byli a jsou. Pro úplnost dodejme, že letošní jízdní řád neobsahuje ani tabulky mezinárodních linek a z nostalgických vlaků jsou obsaženy pouze spoje Českých drah a společnosti KŽC Doprava.

Obdobný pokus rakouského dopravce ÖBB, který se snažil vytlačit z jízdních řádů 2012 svého nového konkurenta WestBahn, přitom tehdy skončil soudním rozhodnutím o zákazu prodeje všech výtisků jízdního řádu (nakonec se prodával jeden týden a výtěžek šel na charitu) a nepřímo vedl k tomu, že v Rakousku přestal tištěný jízdní řád vycházet. Již v té době se dopravce ČD poprvé pokusil své konkurenty vykázat ze svých tabulek, a na webu tak i opravdu učinil, jak již bylo zmíněno výše. Do knižního jízdního řádu se ale soukromí dopravci dostali, neboť podle SŽDC přišel požadavek na jejich výmaz pozdě. V následujících letech tyto pokusy zaznamenány nebyly, i když k nejrůznějším sporům o to, co mohou České dráhy do úředního vydání publikovat, docházelo.

Když se podíváme na západ, nabízí se třeba příklad Bavorska. Když byl v roce 2009 naposledy vydán knižní jízdní řád v Německu, šlo o sběratelskou, číslovanou, exkluzivně provedenou edici. Přesto řada spolkových zemí, například Bavorsko, od té doby své jízdní řády vydává, neboť i přes veškerou postupující elektronizaci po nich stále existuje poptávka. Je smutné, že nám v tomto Němci jdou příkladem, jak se důstojně rozloučit s tradicí století železničního cestovatelství, a následují spíše rakouského příkladu malých konkurenčních bojů.

Srovnání KJŘ 2016 SŽDC (nahoře) a ČD (dole, bez vlaků konkurence), foto: SŽDC/ČD Pikantní je takovéto chování státní akciové společnosti České dráhy v době, kdy tato společnost usiluje o registraci ochranné známky „národní dopravce“, který se přeci přirozeně liší od všech ostatních. Zatímco evropští dopravci se snaží využít svou pozici na trhu a stát se za pomoci akvizic a spoluprací přirozeným poskytovatelem všeho v oblasti přepravy, co jejich zákazníky trápí, naše dráhy přihlíží, jak např. zahraniční železniční společnosti investují do stále většího podílu v tuzemských autobusových dopravcích, a stále více se uzavírá do vlastní bubliny. Namísto poskytnutí otevřeného rozhraní a transaparentních podmínek žalují každého, kdo poskytne slevy na In-karty, zoufale bojují proti tzv. překupníkům, kteří by chtěli jejich jízdenky nabízet s dalšími službami novým zákazníkům, a v této schizofrenní hře neváhají strašit vlastní cestující nesmyslnými dodatečnými pravidly a nařízeními, jako jsou například dovětky na e-tiketu.

Uražené velké malé dítě České dráhy tak z principu „nikdo nám to přece nemůže zakázat“ pracně doplňuje těm, kdo si u nich koupí jízdní řád, namísto dálkových vlaků soukromých dopravců bílé sloupce. Ty to navíc dnes již zjevně příliš trápit nebude, neboť většina jejich zákazníků vyhledává spojení společně s aktuální cenou jízdného jinými způsoby. Ve skutečnosti si ale hraje přinejmenším neeticky, když zákazníkům do zdánlivě tradičních produktů filtruje obsah, riskuje tak jejich důvěru a poškozuje svůj pracně obhajovaný a od počátku diskutabilní obraz úplně jiného „národního dopravce“. Pomineme-li fakt, že zákazníky neodveze tam, kam nevedou koleje, stěží s takovýmto přístupem obhájí byť jen titul „národního železničního dopravce“.

Chcete-li si tedy zachovat svobodu v tom, jak si svou cestu vlakem naplánujete, dejte si od prosince pozor, kde čerpáte informace o jízdním řádu. A máte-li chuť, vezměte nůžky a lepidlo. Připravili jsme pro vás přelepky, s jejichž pomocí si můžete z letošního vydání opět udělat kompletní jízdní řád, chybět vám budou snad už jen tabulky nostalgických a výletních vlaků. Jsou k dispozici zcela zdarma. Žádáme vás pouze o to, abyste nám pomohli tuto situaci zvrátit. Pokuste se jízdní řád reklamovat, napište na Ministerstvo dopravy a SŽDC, že chcete svou knihu vlakových spojení i nadále kompletní.

>> Stáhnout doplnění JŘ 2016 <<

Doplněny vlaky SZD na trati 298. Najdete-li ještě nějaké následky řádění cenzorů, dejte nám, prosím, vědět.

Ať už pojedete s jakýmkoliv dopravcem, přejeme vám i po půlnoci šťastnou cestu vlakem!


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 12.12.2015 (17:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 21      Zpráv na stránku:   
Registered user JOHNZ 
15.12.2015 (0:14)  
Zdeněk Michl: Nerecesistické a nekonštruktívne sú práve tie komnentáre okolo.

Áno, určitú snahu o bohorovnosť na ČD nemožno nevidieť, nie je to dobre, a nepáči sa mi to, ale zároveň sa musí povedať, že spôsob, akým s tým niektorí súkormní dopravcovia bojujú, je (bohužiaľ) často ešte horší, a naopak pridáva argumenty do rúk ľudí, ktorí proti konkurencii broja, čím minimálne tej snahe o "efektivní a funkční systém veřejné dopravy" tiež moc nepomáhajú. O tom, že tým vysielajú signál, že v okamihu keď budú mať podobné zastúpenie ako české dráhy, nebudú lepší ako české dráhy, ani nehoboriac.

O tom svedčí aj sitácia okolo "Národního dopravce". ČD tu trocha šliapli vedľa, ale súkromní dopravcovia div sa nezačali predháňať, kto je dopravcom národnejším.
Registered user JOHNZ 
14.12.2015 (23:40)  
Zdeněk Michl:
Ale to čo tu je, nevyznieva ako recesia, ani konštruktívne, ale ako pokus o začatie vyložene štvavej kampane proti ČD.

A ako som už povedal, reakcie v podľa mňa najskôr reflektujú to, že hodne ľudí je už na vyjadrenia predstaviteľov niektorých zo "škrtnutých" dopravcov tak alergických, že jednoducho majú akúsi potrebu "dopriať" aj ČD. A to bez ohľadu na to, či jazdia s nimi alebo s ČD.
14.12.2015 (23:07)  
Zkusím ještě jednou vysvětlit o co mi šlo pro Pavla i ostatní.

Jsem prostě zděšen z toho, že tu někdo vzal jízdní řád sestavený SŽDC a bez skrupulí ho upraví a prodává dál, aniž by jasně spotřebiteli deklaroval, že kupuje něco jiného. Pokud je to navíc tentýž prodejce, který předtím roky zajišťoval distribuci jízdního řádu pro všechny (nejde ani tak o to, kdo tisk platí, ale kdo ho prodává), je to fakt na pováženou a jinde se zato efektivně soudí.

Opravdu nemám nic proti tomu, aby si ČD např. do svých kartičkových jízdních řádů psaly jen svoje vlaky, jako to dělají všichni ostatní. Opravdu neočekávám, že tam budou dávat konkurenci, a nechápu proč bych měl něco takového žádat po nich u jejich letáků, jak ostatně všichni píšete shodně. Pokud ale chtěly vydat celosíťový jízdní řád namísto SŽDC, neměli v něm dětinsky potají škrtat např. RegioJet, který je dnes již fakticky majoritním dopravcem na příslušné lince. Tím prostě překročily hranici slušnosti, paradoxně aniž by si jakkoliv pomohli. Koneckonců zahrávají si s důvěrou svých zákazníků. Já jsem si dovolil to vzít konstruktivně a nabídnout dle mého názoru (argumenty jsou v textu) prokazatelně podvedeným uživatelům možnost si opět doplnit síťový jízdní řád na snad úplný. Ani já nemám přelepky rád a bral jsem to trochu jako recesi. Pokud je nechcete, neberte, ale proč děláte ze mne nějakého vlezdoprdele komerčních dopravců mi opravdu hlava nebere.

Hlídat, že se tu dodržují pravidla, a varovat, když je někdo překročí, je moje práce, na kterou jsem se poctivě roky připravoval. Možná jsem citlivější, než většina domácího stáda, ale vadí mi, když se dominant snaží vrtěti psem. Celým svým srdcem a veškerou svou činnosti si přeji efektivní a funkční systém veřejné dopravy a usiluji o něj a tento krok ČD nám k němu opravdu nepomohl ani v nejmenším.

To je celé.
14.12.2015 (23:00)  
Celá tahle šaškárna má jedinou příčinu: SŽDC by měla vydávat jízdní řád osobní dopravy na kolejích, které spravuje. Nechápu proč to jako státní firma neudělala, od toho jsou sakra placený.

Nářky nad tím že ČD vyhodili RJ a LE nechápu.
Registered user Honza  mail  
14.12.2015 (20:36)  
Mimochodem dnes jsem v Ústí a Lovosicích několikrát slyšel, "máte jízdí řády"? Takže asi nejsem jediný, kdo nepoužívá Smartphone, mimochodem mi v Ústí řekli, že už jsou vyprodané, že museli objednat další.
Registered user Honza  mail  
14.12.2015 (20:34)  
infected.bass: jelikož nepatříme do "nepřizpůsobivé menšiny", tak takové spojení v klasickém JŘ asi vyhledat umíme. Oni totiž většinou neumí ani číst...
Registered user optus 
14.12.2015 (19:58)  
K Stary: No chceš mi říct, že si pokaždé čteš složení jogurtu, který Ti chutná a pravidelně jej kupuješ? A navíc na rozdíl od zmiňovaného jogurtu, který si v supermarketu můžeš vzít do ruky a prohlédnout si jej (přečíst to složení), tak v případě JŘ, který Ti prodávají za okýnkem to moc dobře nejde... Navíc bys zdržoval cestující, kteří si chtějí koupit jízdenku na vlak, který jede za pár minut :D

Mimochodem. Nechtěl by sis poupravit nick?
14.12.2015 (19:08)  
ad optus: mění se mnohé, když si něco kupuji, tak se podívám co kupuji; co se týká široké veřejnosti, tak několik tisícovek kupujících není zase až tak široká veřejnost a i z této množiny bude nejspíš nejméně 3/4 těch, kteří si absence dvou marginálních, národním dopravcem zástupných, dopravců ani nevšímnou :-)
Registered user optus 
14.12.2015 (18:24)  
LO WANG: myslím, že letos tato situace vznikla poprvé. Jelikož v předešlých letech byli ostatní dopravci v JŘ uvedeni a před tím měly dráhy na dopravu de-facto monopol. ;)
Registered user optus 
14.12.2015 (18:23)  
K Starý: Spíš se tu řeší, že dříve vydávaný JŘ byl vždy v prodeji jen v pokladnách ČD, byl vydáván SŽDC a obsahoval všechny vlaky. Nyní si mnoho lidí v domnění, že kupují to, na co byli zvyklí razantně změnilo a nikdo je na to neupozornil. To se tu řeší.
Pomůcky GVD nejsou veřejnou záležitostí. Čili jsou lidé, kteří k těmto vymoženostem přístup mají a mohou je využít. Nicméně bavíme se tu spíše o široké veřejnosti. Těžko si dokážu představit obyčejného cestujícího jak si hledá spojení v grafikonu :D
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 21      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko