..: Vyjedou za týden přímé vlaky z Liberce do Szklarskiej Poręby? :..

Motorový vlak linky L1 v Kořenově, foto: Richardisko Harrachov – Znělo to jako ideální, líbivá a zcela logická myšlenka. Místo cesty jedním vlakem jednoho dopravce z Liberce nebo Tanvaldu do Kořenova či Harrachova a přestupu na další vlak jiného dopravce směrem do polské Szklarskiej Poręby měly již od příští neděle 13. prosince vyjet spoje přímé, které by cestující svezly moderními nízkopodlažními vlaky po celé trase Liberec – Tanvald – Szklarska Poręba Górna bez přestupu. Bude tomu však opravdu tak, jak bylo opakovaně všemi zúčastněnými stranami slibováno? Nyní se spíše zdá, že ne. Z více zdrojů se totiž množí zprávy, že motorové vozy řady 840 Českých drah nebudou moci do Polska včas vyjet. Ale vezměme to od začátku…

SA134-004 v Kořenově - 10.12.2012, foto: paolo3Je tomu již více než pět let, co byl po mnohých peripetiích konečně obnoven provoz v přeshraničním úseku tratě 036 z Harrachova přes Novosvětský průsmyk do Szklarskiej Poręby. Už od počátku obnoveného provozu jezdí osobní vlaky dopravců Przewozy Regionalne a GW Train Regio (dříve Viamont Regio) ve směru z Polska pouze do stanic Harrachov nebo Kořenov, kde musí cestující, kteří chtějí pokračovat dále do vnitrozemí, přestoupit na další vlak Českých drah. Právě tento přestup měl být původně od začátku platnosti nového jízdního řádu 13. prosince minulostí. I proto byla letos na podzim kompletně zrekonstruována dopravna Harrachov, kde byla vybudována druhá kolej se samovratnými přestavníky nutná pro křižování vlaků. Jenže na okamžik, kdy se budou v Harrachově pravidelně křižovat osobní vlaky, si asi ještě nějakou dobu počkáme. Nejspíš se totiž vyplňují obavy, které se již několik měsíců šířily železničními diskuzními fóry – motorové vozy řady 840 Českých drah stále nemohou z legislativních důvodů do Polska zajíždět. Důvodem je to, že pro provoz na tamější železniční síti nejsou schváleny a neumožňuje to lokálně ani v současné době platné Místní pohraniční ujednání (MPU) pro provoz na této trati.

Motorový vůz dopravce GW Train Regio na cestě z Kořenova do Polska, foto: TužkaKdo ale za celý problém nese zodpovědnost? Jednotliví zúčastnění dopravci na sebe vinu přehazují navzájem. České dráhy na svém webu uvedly, že příčinou jsou „provozní důvody zahraničního dopravce“. Společnost Koleje Dolnośląskie, která bude nově zajišťovat dopravu na polském úseku železnice, tvrdí pravý opak: „Obtíže se zavedením vlakových spojů jsou způsobené tím, že České dráhy nedisponují vozovým parkem, který by mohl legálně vjet do Polska. České dráhy jako majitel vozidel řady 840 jsou povinny požádat o schválení vozidla,“ uvádí polský dopravce ve své tiskové zprávě. Koleje Dolnośląskie dodávají, že se na jejich návrh přesto uskuteční 4. prosince ve Varšavě společné posouzení rizika vjezdu vozidel řady 840 do stanice Szklarska Poręba Górna, jehož se zúčastní příslušné složky společností PKP PLK jako správce infrastruktury, KD a Českých drah. Přechodnou a relativně rychlou možností, která by mohla vzejít z tohoto jednání, by totiž byla úprava Místního pohraničního ujednání, která by provoz vlaků typu Stadler RS 1 do Szklarskiej Poręby mohla umožnit. Pokud by bylo opravdu nutné čekat na řádné schválení vozidla polskými úřady, bylo by to záležitostí nikoliv týdnů, ale několika měsíců.

Otázkou také zůstává, co se stane, když se problém nepodaří včas vyřešit. Logicky by se nabízelo řešení ve formě prodloužení objednávky dopravy přes hranice u dopravce GW Train Regio, který by mohl pokračovat s nasazováním doposud zde používaných vozů řady 810. Svou variantu nabízí i polský dopravce, a to ve formě využití jeho vlastních jednotek SA 134, které se na trati objevovaly už v počátcích přeshraničního provozu, akorát pod hlavičkou společnosti Przewozy Regionalne. Asi největší jasno v celé věci však mají České dráhy, které bez dalšího podrobnějšího vysvětlení zveřejnily výlukový jízdní řád, který prostě a jednoduše počítá s odřeknutím všech vlaků v úseku Harrachov – Szklarska Poręba Górna bez náhrady. Jak vše bude reálně vypadat 14. prosince však ještě asi nikdo neví.

Zdroje: jízdní řád 2016, Koleje Dolnośląskie, České dráhy, KORID LK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 3.12.2015 (2:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký Polsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
03.12.2015 (10:14)  
380 do Němec se zatím nechystají, oběhy jsou opět pro bastardy:
http://www.sledovani2016.55p.cz/praha_304_2016?disp=vykony

Uvidíme další vývoj v této kauze...
03.12.2015 (10:05)  
Odpovědnost neponese nikdo, jako obvykle ve státním sektoru. Otázkou spíše je, kdo měl za úkol zajistit schválení provozu řady 840 v Polsku. Předpokládám, že polská strana asi tohle za úkol neměla. A na straně ČD si byli od začátku vědomi, že je nutné mít nějaký papír na zajíždění řady 840 na cizí území. Takže to bude asi všechno zamotanější, jako obvykle při styku s polskou stranou na všech přeshraničních tratích.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
03.12.2015 (8:33)  
A vyjádření objednvatele chybí, ani na iidol.cz nic není. A jak si ČD mohou dovolit vlaky odřeknout bez náhrady a ještě jim to projít?
03.12.2015 (7:29)  
JiP: Zcela relativní věc. Pro někoho je důležitější spoj do Hamburku, který ale hádám vyjede i bez 380, pro jiného zas možnost dojet si kousek za hranice. Váš pohled náleží ČD, pro něž je Liberecko méně důležité. Mají ale zase dostatek lidí na řešení obou problémů. Takže nějaký Hamburk by nemusel lidi jedoucí od nás na Jelení Horu vůbec trápit.
registrovaný uživatel JiP 
03.12.2015 (2:05)  
Tohle je sice zajimavy, ale v podstate marginalni problem. Ja myslim ze CD ted maji na stole, s potem na cele, jinou otazku. Vyjedou lokomotivy 380 za tyden do Berlina a Hamburku?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko