..: Vyjedou za týden přímé vlaky z Liberce do Szklarskiej Poręby? :..

Motorový vlak linky L1 v Kořenově, foto: Richardisko Harrachov – Znělo to jako ideální, líbivá a zcela logická myšlenka. Místo cesty jedním vlakem jednoho dopravce z Liberce nebo Tanvaldu do Kořenova či Harrachova a přestupu na další vlak jiného dopravce směrem do polské Szklarskiej Poręby měly již od příští neděle 13. prosince vyjet spoje přímé, které by cestující svezly moderními nízkopodlažními vlaky po celé trase Liberec – Tanvald – Szklarska Poręba Górna bez přestupu. Bude tomu však opravdu tak, jak bylo opakovaně všemi zúčastněnými stranami slibováno? Nyní se spíše zdá, že ne. Z více zdrojů se totiž množí zprávy, že motorové vozy řady 840 Českých drah nebudou moci do Polska včas vyjet. Ale vezměme to od začátku…

SA134-004 v Kořenově - 10.12.2012, foto: paolo3Je tomu již více než pět let, co byl po mnohých peripetiích konečně obnoven provoz v přeshraničním úseku tratě 036 z Harrachova přes Novosvětský průsmyk do Szklarskiej Poręby. Už od počátku obnoveného provozu jezdí osobní vlaky dopravců Przewozy Regionalne a GW Train Regio (dříve Viamont Regio) ve směru z Polska pouze do stanic Harrachov nebo Kořenov, kde musí cestující, kteří chtějí pokračovat dále do vnitrozemí, přestoupit na další vlak Českých drah. Právě tento přestup měl být původně od začátku platnosti nového jízdního řádu 13. prosince minulostí. I proto byla letos na podzim kompletně zrekonstruována dopravna Harrachov, kde byla vybudována druhá kolej se samovratnými přestavníky nutná pro křižování vlaků. Jenže na okamžik, kdy se budou v Harrachově pravidelně křižovat osobní vlaky, si asi ještě nějakou dobu počkáme. Nejspíš se totiž vyplňují obavy, které se již několik měsíců šířily železničními diskuzními fóry – motorové vozy řady 840 Českých drah stále nemohou z legislativních důvodů do Polska zajíždět. Důvodem je to, že pro provoz na tamější železniční síti nejsou schváleny a neumožňuje to lokálně ani v současné době platné Místní pohraniční ujednání (MPU) pro provoz na této trati.

Motorový vůz dopravce GW Train Regio na cestě z Kořenova do Polska, foto: TužkaKdo ale za celý problém nese zodpovědnost? Jednotliví zúčastnění dopravci na sebe vinu přehazují navzájem. České dráhy na svém webu uvedly, že příčinou jsou „provozní důvody zahraničního dopravce“. Společnost Koleje Dolnośląskie, která bude nově zajišťovat dopravu na polském úseku železnice, tvrdí pravý opak: „Obtíže se zavedením vlakových spojů jsou způsobené tím, že České dráhy nedisponují vozovým parkem, který by mohl legálně vjet do Polska. České dráhy jako majitel vozidel řady 840 jsou povinny požádat o schválení vozidla,“ uvádí polský dopravce ve své tiskové zprávě. Koleje Dolnośląskie dodávají, že se na jejich návrh přesto uskuteční 4. prosince ve Varšavě společné posouzení rizika vjezdu vozidel řady 840 do stanice Szklarska Poręba Górna, jehož se zúčastní příslušné složky společností PKP PLK jako správce infrastruktury, KD a Českých drah. Přechodnou a relativně rychlou možností, která by mohla vzejít z tohoto jednání, by totiž byla úprava Místního pohraničního ujednání, která by provoz vlaků typu Stadler RS 1 do Szklarskiej Poręby mohla umožnit. Pokud by bylo opravdu nutné čekat na řádné schválení vozidla polskými úřady, bylo by to záležitostí nikoliv týdnů, ale několika měsíců.

Otázkou také zůstává, co se stane, když se problém nepodaří včas vyřešit. Logicky by se nabízelo řešení ve formě prodloužení objednávky dopravy přes hranice u dopravce GW Train Regio, který by mohl pokračovat s nasazováním doposud zde používaných vozů řady 810. Svou variantu nabízí i polský dopravce, a to ve formě využití jeho vlastních jednotek SA 134, které se na trati objevovaly už v počátcích přeshraničního provozu, akorát pod hlavičkou společnosti Przewozy Regionalne. Asi největší jasno v celé věci však mají České dráhy, které bez dalšího podrobnějšího vysvětlení zveřejnily výlukový jízdní řád, který prostě a jednoduše počítá s odřeknutím všech vlaků v úseku Harrachov – Szklarska Poręba Górna bez náhrady. Jak vše bude reálně vypadat 14. prosince však ještě asi nikdo neví.

Zdroje: jízdní řád 2016, Koleje Dolnośląskie, České dráhy, KORID LK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 3.12.2015 (2:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký Polsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
04.12.2015 (2:01)  
Myslím si, že ČD stály před volbou menšího zla. Pokuta za neježdění s "nulovými" provozními náklady a neuhrazení výkonů od objednavatele, nebo pokuta za ježdění s nevysoutěženými vozidly + provozní náklady a neuhrazení výkonů od objednavatele, protože nebyla plněna smlouva
03.12.2015 (22:26)  
ešus: no podle zveřejněného odřeknutí to ČD neplánují a objednateli spojů to zřejmě nevadí, takže lepší nejezdit než jiná řada vozidla? ...
registrovaný uživatel Ešus 
03.12.2015 (21:42)  
Jenže objednatel si, tuším, nadiktoval i parametry vozidel (bezbariérovost, klimatizace...), takže tam 810 bez trestu nedáte. Jediné schůdné řešení pro ČD je dohodnout přestup na SA 134 v Harrachově.
03.12.2015 (13:33)  
tak minimálně ČD zaslouží těžkou kritiku rovnou za odřeknutí spojů a nepoužití jiné řady. Pořád se říká jak je 810 nadbytek, provozní kusy se rovnou ruší, a zde se rovnou zruší/odřekne - na slůvku myslím nezáleží - doprava. Nebo mezi 810 GVTR a 810ČD je taky rozdíl?
registrovaný uživatel JiP 
03.12.2015 (12:29)  
trupman: kdokoliv jel drevolinem nemuze jinak nez souhlasit
03.12.2015 (12:07)  
Tak hlavně že prehistorické polské mašiny a jednotky bez problému do ČR můžou. Někteří úředníci si nevidí na špičku nosu.
03.12.2015 (11:13)  
Článek mi vyznívá tak, že ostatní strany nabízejí řešení, jen ČD to jezdit nechtějí. Zajímalo by mě, jak to bude řešit objednatel. A také, jak to se schvalováním vozidel dosud probíhalo, zda tam také není nějaký zájem o provoz polských vozů a zda tyto smějí na tratě SŽDC. Kdyby se k tomu něco objevilo, budu rád za zprávy. :)
registrovaný uživatel JiP 
03.12.2015 (10:52)  
Zirecek: Netroufam si vubec hadat. Zajimava ta situace ale je v tom, ze je tak medialne viditelna. Byt to nejaky mensi spor medialne neviditelny, tak bych vsazel na Skodu. Tahle situace je ale unikatni v tom, ze jednak ukazuje totalni neschopnost CD uzavrit smlouvu na cokoliv a soucasne troufalost skodovky zadat miliardu a pritom byt v tak hroznem skluzu s dodavkou, ktera samotne CD stoji nemale penize ve ztratach. Skoro bych to videm tak, jak kdyby dva mafiani omylem ukazali svoje karty a celou svou spinu omylem verejnosti a ted vlastne ani jeden nevi jak z toho. Ja bych to videl tak, skodovka nakonec nedostane nic a zaplati i to penale ale zcela nahodou vyhraje vyberove rizeni na 50 interpanteru...., cimz se kruh uzavre a mafianske vztahy jeste upevni.
03.12.2015 (10:32)  
JiP: Myslíte, že soudní spor bude a že vyjde ve prospěch státní organizace na místo ve prospěch soukromého subjektu se silným politickým podhoubím?
registrovaný uživatel JiP 
03.12.2015 (10:16)  
Pavel Dvorak:

Dekuji za informace. Jsem zvedav na soudni spor se Skodovkou...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko