..: Vyjedou za týden přímé vlaky z Liberce do Szklarskiej Poręby? :..

Motorový vlak linky L1 v Kořenově, foto: Richardisko Harrachov – Znělo to jako ideální, líbivá a zcela logická myšlenka. Místo cesty jedním vlakem jednoho dopravce z Liberce nebo Tanvaldu do Kořenova či Harrachova a přestupu na další vlak jiného dopravce směrem do polské Szklarskiej Poręby měly již od příští neděle 13. prosince vyjet spoje přímé, které by cestující svezly moderními nízkopodlažními vlaky po celé trase Liberec – Tanvald – Szklarska Poręba Górna bez přestupu. Bude tomu však opravdu tak, jak bylo opakovaně všemi zúčastněnými stranami slibováno? Nyní se spíše zdá, že ne. Z více zdrojů se totiž množí zprávy, že motorové vozy řady 840 Českých drah nebudou moci do Polska včas vyjet. Ale vezměme to od začátku…

SA134-004 v Kořenově - 10.12.2012, foto: paolo3Je tomu již více než pět let, co byl po mnohých peripetiích konečně obnoven provoz v přeshraničním úseku tratě 036 z Harrachova přes Novosvětský průsmyk do Szklarskiej Poręby. Už od počátku obnoveného provozu jezdí osobní vlaky dopravců Przewozy Regionalne a GW Train Regio (dříve Viamont Regio) ve směru z Polska pouze do stanic Harrachov nebo Kořenov, kde musí cestující, kteří chtějí pokračovat dále do vnitrozemí, přestoupit na další vlak Českých drah. Právě tento přestup měl být původně od začátku platnosti nového jízdního řádu 13. prosince minulostí. I proto byla letos na podzim kompletně zrekonstruována dopravna Harrachov, kde byla vybudována druhá kolej se samovratnými přestavníky nutná pro křižování vlaků. Jenže na okamžik, kdy se budou v Harrachově pravidelně křižovat osobní vlaky, si asi ještě nějakou dobu počkáme. Nejspíš se totiž vyplňují obavy, které se již několik měsíců šířily železničními diskuzními fóry – motorové vozy řady 840 Českých drah stále nemohou z legislativních důvodů do Polska zajíždět. Důvodem je to, že pro provoz na tamější železniční síti nejsou schváleny a neumožňuje to lokálně ani v současné době platné Místní pohraniční ujednání (MPU) pro provoz na této trati.

Motorový vůz dopravce GW Train Regio na cestě z Kořenova do Polska, foto: TužkaKdo ale za celý problém nese zodpovědnost? Jednotliví zúčastnění dopravci na sebe vinu přehazují navzájem. České dráhy na svém webu uvedly, že příčinou jsou „provozní důvody zahraničního dopravce“. Společnost Koleje Dolnośląskie, která bude nově zajišťovat dopravu na polském úseku železnice, tvrdí pravý opak: „Obtíže se zavedením vlakových spojů jsou způsobené tím, že České dráhy nedisponují vozovým parkem, který by mohl legálně vjet do Polska. České dráhy jako majitel vozidel řady 840 jsou povinny požádat o schválení vozidla,“ uvádí polský dopravce ve své tiskové zprávě. Koleje Dolnośląskie dodávají, že se na jejich návrh přesto uskuteční 4. prosince ve Varšavě společné posouzení rizika vjezdu vozidel řady 840 do stanice Szklarska Poręba Górna, jehož se zúčastní příslušné složky společností PKP PLK jako správce infrastruktury, KD a Českých drah. Přechodnou a relativně rychlou možností, která by mohla vzejít z tohoto jednání, by totiž byla úprava Místního pohraničního ujednání, která by provoz vlaků typu Stadler RS 1 do Szklarskiej Poręby mohla umožnit. Pokud by bylo opravdu nutné čekat na řádné schválení vozidla polskými úřady, bylo by to záležitostí nikoliv týdnů, ale několika měsíců.

Otázkou také zůstává, co se stane, když se problém nepodaří včas vyřešit. Logicky by se nabízelo řešení ve formě prodloužení objednávky dopravy přes hranice u dopravce GW Train Regio, který by mohl pokračovat s nasazováním doposud zde používaných vozů řady 810. Svou variantu nabízí i polský dopravce, a to ve formě využití jeho vlastních jednotek SA 134, které se na trati objevovaly už v počátcích přeshraničního provozu, akorát pod hlavičkou společnosti Przewozy Regionalne. Asi největší jasno v celé věci však mají České dráhy, které bez dalšího podrobnějšího vysvětlení zveřejnily výlukový jízdní řád, který prostě a jednoduše počítá s odřeknutím všech vlaků v úseku Harrachov – Szklarska Poręba Górna bez náhrady. Jak vše bude reálně vypadat 14. prosince však ještě asi nikdo neví.

Zdroje: jízdní řád 2016, Koleje Dolnośląskie, České dráhy, KORID LK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 3.12.2015 (2:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký Polsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel RoDo 
10.12.2015 (21:20)  
Tak konec spekulací, dnes nám přišla informace, že od 13.12. 2015 budou přímé vlaky jezdit z Liberce až do Szkl. Poreby.
registrovaný uživatel Antony 
10.12.2015 (9:43)  
at tam soupnou regionovy z posazavskeho pacifiku a tyhle vlaky soupnou naopak k nam! co bychom my za ten luxus na pacifiku dali!
07.12.2015 (9:09)  
Hank: o případných technických důvodech by se ČD dozvěděly, kdyby tu žádost (včas) podaly.
Nicméně tento (technický) problém nemá nic společného s trupmanovým názorem, že sem na oplátku nebudeme pouštět polská vozidla jen proto, že jsou stará.

Jinak asi bude rozdíl v účincích na trať mezi rámovými parními lokomotivami a lehkým motorákem s rozvorem podvozku pouhých 1800 mm.
06.12.2015 (17:08)  
Když jsem se podíval jak se tam bude jezdit a na turnusový oběh,tak tohle vlakové spojení je pro mě i cestující celkem nezajímavé.
04.12.2015 (11:16)  
hank: fakt by mohly motoráku vadit přídržnice? Když tam korzovalo tohle? :)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Triebwagen_ET89.jpg
registrovaný uživatel hank 
04.12.2015 (11:10)  
Aleš Liesk. Ona to až taková buzerace z polské strany není, hlavním důvodem jsou údajně přídržnice v obloucích malých poloměrů na polské straně (a možná oblouky bez přechodnic nebo s nevyhovujícími přechodnicemi, k TTP na polské straně nemám přístup). Stadlery se s přídržnicemi nekamarádily ani na tratích SŽDC - viz vykolejení ve Smržovce v červnu 2012 - na což SŽDC naprosto bohorovně reagovala tím, že asi na deseti místech přídržnice prostě odstranila. Zřejmě nějakým zásahem vyšší moci najednou nebyly potřeba... Poláci tohle nejspíš berou vážněji.
Ale uvidíme, dnes se v Polsku jedná, tak snad bude brzy zveřejněn nějaký výsledek.
04.12.2015 (8:47)  
trupman
Tak hlavně že prehistorické polské mašiny a jednotky bez problému do ČR můžou. Někteří úředníci si nevidí na špičku nosu.

A vy znáte nějaký legální důvod, proč by sem nemohly?
Úředník, který by si dle vás "viděl na špičku nosu", by to nevydání souhlasu pěkně odskákal (teda, po mnoha letech spoudních sporů by se asi kauza odložila "pro nedostatek důkazů").
840 klidně mohly na PLK, stačilo, aby o to ČD včas požádaly.

J. Hovorka
ČD stály před volbou menšího zla.
Asi tak. Navíc se obávám, že ta linka bude těžce prodělečná, takže hlavně ekonomům objednatele to ani tak moc nevadí :-)
04.12.2015 (8:25)  
Nakonec rizika cele akce byla zminena i zde, a to v clanku z 31. 3. t. r. (Z Liberce a Tanvaldu do Szklarskiej Poręby bez přestupu?). Nechcete na nej doplnit odkaz v textu nynejsiho clanku?
registrovaný uživatel hank 
04.12.2015 (7:51)  
Na K-reportu se téma protřepává už od října, do diskuse tam vstupují úředníci z Libereckého kraje i místní zainteresovaní aktivisti, takže je to tam "ozdrojováno" dost podrobně, včetně citátů oficiálních vyjádření polské strany. Přes všechny emoce, které tam občas vřou, se dá při pozorném čtení dost přesně zjistit, kdo je tentokrát v pozici žáby na prameni.

http://www.k-report.net/discus/messages/28/16627.html?1449184521
http://www.k-report.net/discus/messages/28/270286.html?1446321585
http://www.k-report.net/discus/messages/28/270436.html?1447011239
registrovaný uživatel Šepli  mail  
04.12.2015 (6:32)  
Neznám detaily, nechci tedy příliš soudit, nicméně z článku chápu, že ČD nesplnily co měly, resp. nějaký úředník neudělal svoji práci!? A řešení je odřeknout vlaky? To je mi tedy podpora veřejné dopravy, navíc od instituce, která to má v náplni práce. Takhle si ČD pověst nikdy nezlepší, SA to má velmi jednoduché.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko