..: Čtyřicáté výročí nehody uhelného vlaku u České Kamenice :..

556.042 na ‚wapkách‘ z Velvety, Kytlice 1979, foto: Jiří Vachovec Mlýny — Rádi bychom upozornili zájemce o železniční historii na novou publikaci, která vyšla v nakladatelství POLART ke čtyřicátému výročí jedné téměř zapomenuté a svým způsobem kuriózní železniční nehody. Událost se stala v neděli 24. srpna 1975 na trati 8a (dnes 081) mezi Mlýny a Benešovem na Ploučnicí. Dvojice místních železničních nadšenců ve spolupráci s historiky, pamětníky i dosud žijícími přímými aktéry nehody celý příběh rekonstruovala, zasadila do dobových reálií a převedla do knižní publikace, aby nehoda nezůstala jen v pamětech místních obyvatel, v zaprášených archivních spisech, a neskončila tak v propadlišti dějin.

Co se tehdy vlastně stalo?

Zpočátku se zdálo, že půjde o obyčejnou letní neděli a o rutinní službu na tehdejší Severozápadní dráze. Pravidelný průběžný nákladní vlak s uhelným prachem pro kotelnu textilního podniku Velveta ve Varnsdorfu měl ale na své cestě technické potíže; liberecký „štokr“ 556.042, který tehdy stanul v čele vlaku, měl problémy s napájením kotle vodou. Cesta vlaku nakonec mimořádně skončila ve Mlýnech, kde ale anabáze s nedostatkem vody neskončila. Stroj musel jet zbrojit do České Kamenice, respektive až do Děčína. Během jeho putování za vodou se odehrálo několik událostí, které vyústily v trestuhodné selhání lidského faktoru při rutinní operaci ve Mlýnech. Jejich výsledkem byl nekontrolovaný odjezd vozů uhelné soupravy ze stanice…

Splašené vozy

Následující minuty svým dramatickým průběhem evokují například slavnou scénu z filmu „Železný dědek“ v podání Jaroslava Marvana, kterak se svou lokomotivou chytá „splašené“ vagóny. V hlavní roli našeho příběhu se tehdy ocitla děčínská lokomotivní četa, která jela vlaku na pomoc. Místo toho se snažila svým „brejlovcem“ řítící se vozy ubrzdit. Vítězily ale fyzikální zákony, a tak se za značného rámusu a balancování na hranici života a smrti rychle přeneseme z Mlýnů až na dohled Benešova nad Ploučnicí, kde celý příběh dospěje ke šťastnému konci.

Co nehodě předcházelo, co se přesně stalo, jaký průběh a následky tato událost měla, to už se dozvíte přímo na 64 stranách avizované knižní publikace. Nehoda se nezapsala do černých kronik příliš tučným písmem, protože při ní – doslova jako zázrakem – nedošlo k žádné újmě na lidských životech. Citelně ale zasáhla do životů rodin zúčastněných železničářů a dodnes vyvolává silné emoce. Rovněž materiální škody byly ohromné, především na zdemolované trati a zničeném vozovém parku. Rekordní bylo ale i tempo, v jakém byla trať znovu uvedena do provozu.

Několik slov závěrem

Strohou mluvu faktů doprovázejí dodnes živé vzpomínky pana strojvedoucího-zachránce z „brejlovce“. Text je doplněn řadou autentických fotografií přímo z „místa činu“. Dobovou kulisu a atmosféru sklonku parního provozu na trati 8a pak dotvářejí nejen speciálně zhotovené kresby od pana Zdeňka Šindlauera, ale i řada provozních snímků, které mají s naším příběhem nějakou spojitost. Většina fotografií dosud nebyla publikována. Přiloženy jsou i kopie dobových písemností, mapy, jízdní řády, listy oběhů vozidel, grafy a tabulkové přehledy. Na své si tak přijde oko železničního fandy a badatele, ale zajisté i běžného čtenáře.

Kde a jak knihu seženu?

Publikaci Srpnová neděle aneb Skoro zapomenutá nehoda u České Kamenice 24. srpna 1975 lze zakoupit v infocentrech v Děčíně, České Kamenici a v Kytlicích, dále v knihkupectví pana Šepse v Novém Boru, v prodejně železniční literatury ve vestibulu žst. Praha-Masarykovo nádraží, v prodejně TT-modeláře v Brně-Bystrci, v DHV v Lužné u Rakovníka a na Čiernohronské železničce.

Publikaci můžete zároveň snadno a pohodlně objednat přímo u autorů prostřednictvím e-mailu:

Zdevastovaná trať před Markvarticemi, 24. 8. 1975, foto: sbírka Alena Říhová Jeden ze zničených vozů, 24. 8. 1975, foto: Sbor národní bezpečnosti Další vykolejený a poškozený vůz Fads/Wap, 24. 8. 1975, foto: sbírka Alena Říhová Křest knihy a autogramiáda v Benešově nad Ploučnicí 18. 6. 2015, foto: Václav Kozuk Zprava nakladatel Jaroslav Polák, autoři knižní publikace ‚Srpnová neděle‘ a pamětník nehody, strojvedoucí z ‚brejlovce‘ Milan Šulc při křtu a autogramiádě v Benešově n. Pl., foto: Václav Kozuk

Autoři publikaci v libovolném počtu výtisků rozesílají balíkovou službou České pošty; lze domluvit i osobní předání. Prodejní cena je 199 Kč bez DPH. Při objednání většího počtu kusů poskytujeme slevu. Kniha není k dostání přes oficiální knižní distribuci.


Michal Kozuk Poslat mail autorovi | 25.8.2015 (13:00)
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from ČR Ústecký


Registered user JirkaR 
30.08.2015 (18:58)  
Také už mám přečteno, opravdu tohle se čte se zatajeným dechem, nelituji těch pár korun. Tím spíše že mě věc zajímá nejen coby železniční kuriozita, ale i jako střípek v historii kraje, který je mi díky rodinné chalupě odmalička druhým domovem. Díky autorům za pěknou publikaci.
28.08.2015 (11:57)  
Publikace je perfektně napsaná, přečetl jsem ji jedním dechem, opravdu hodně čtivé psaní.
Registered user José 
27.08.2015 (21:22)  
nebyl by e-book? přece jen, posílání knihy poštou..
Registered user Týnec 
25.08.2015 (14:54)  
Článeček o historické události je poutavou výzvou k zakoupení knihy.
Jenom drobnost, v popisku fotografie "Zdevastovaná trať před Markvarticemi" je špatný letopočet.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko