Praha — Minulý týden, ve středu 22. července, došlo ke střetu pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce, při němž utrpěl těžká poranění i strojvedoucí Jan Černý. Jeho kolegové z pražského depa zřídili zvláštní účet č. 4026277399/0800 vedený u České spořitelny, kam je možno přispět, a alespoň trochu tak panu Černému pomoci v této těžké chvíli. Jeho kolegové na něj prozradili, že velmi rád sportoval. Po amputaci nohy bude všechno složitější a pojišťovna zdaleka vše (v blízké budoucnosti) nebude hradit. Bohužel. Jeho kolegové z depa by ho časem velmi rádi viděli opět na kole – ale takové protézy jsou velmi drahé. Strojvedoucí Jan Černý již v minulosti podobné nehodě zabránil, když po spatření automobilu uvízlého na železničním přejezdu ihned použil rychlobrzdu a řidiči vozu dal výstražné znamení lokomotivní houkačkou. Též stihl varovat protijedoucí nákladní vlak, jenž zastavil pouze několik desítek metrů před zaklíněným automobilem. Tak, jak mají piloti mezi sebou svá esa, pan Černý patří mezi legendy na české železnici. Držíme mu, stejně tak jako i dalším zraněným, palce a přejeme brzké uzdravení. A vám všem, kteří přispějete, patří nemalý dík.
Ke dni 4. 8. 2015 (9.00) je stav účtu 2 339 705 Kč.
Zdroje: ČT24, Železničář, ZO OSŽ DKV Praha
Pokud si na předchozí otázku odpovíte: "Po firmě," tak co byste jako majitel firmy udělali? Založili zavčas novou firmu (a nemusíte v ní fungovat jako statutární zástupci), převedli tam aktiva... Co si pak někdo vezme na "prázdné slupce"?
Kroutíte hlavou, že takhle ne? Vzpomeňte si na havárii patrového autobusu u Nažidel (8. 3. 2003) - tehdy na místě zemřelo 17 lidí, další 3 pak následně. Přepravu zajišťoval LSK autobusy s. r. o. ze Sokolova, firma následně zanikla a byla vymazána z Obchodního rejstříku. Zájezd organizovala CK Vlna s. r. o. Byla zrušena a její činnost převzala nová firma CK Vlna CZ, vlastněná synem původního majitele.
Nebo jiná vzpomínka - 8. 8. 2008, EC 108, 8 mrtvých... Dodnes není uzavřeno vyšetřování (nebo soud, chcete-li), dodnes není určen viník. (Řeší soud v Novém Jičíně, který bude řešit i tuto havárii pendolina.) Tak po kom mají pozůstalí a zranění chtít odškodnění? Hlavou mně vždy proletí vzpomínka na mladého kluka - v té době středoškoláka - který tehdy přišel o nohy. Jak mu teď asi je? Kdo mu pomohl? Jistě, kraj pomohl s výstavbou výtahu ve škole, kam student chodil. ( http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/doprava/29938-kvuli-nehode-vlaku-ve-studence-vyda-moravskoslezsky-kraj-kolem-ctyr-milionu-korun/ ) Ale co potom?
Ghuri: Myslim, ze sbirka je dobre. Hodne tomu firovi pomuze. Treba i psychicky. Vi, ze s nim lidi souciti. Ale nesouhlasim, ze by se o nej mel zamestnavatel starat "na vecne casy". Precijen zamestnavatel neni socialni ustav. A jiste riziko tu je i na strane zamestnance, v nasem pripade firy.
Chary: Presne tak. Co si na tom ridici vezmes? Na uhrazeni takovy skody proste nema... Doufam alespon, ze dostane trest na nejvyssi mozne sazbe a po letech nebude propusten za dobre chovani!
Honza Beranek: Kooperativa ma pojistne i limity 150/150. Kdyz jsem takto chtel pojistit svou starou felicii, tak mi ale sdelili, ze tyto limity neuzaviraji standardne a ze si musim zazadat a ze tohle a tamhleto. Proste neni normalni (z jejich pohledu), aby nekdo s 20 let starym vrakem mel narok na takovou pojistku. A tak jsem pojistenej "jenom" 100/100, s tim zadnej problem nebyl, a mam "klid". Pojistny vuci 35/35 nebo 70/70 neni nijak dramaticky vyssi a jsem si vedom, ze hlavne u skody na zdravi by i tech 100 mil nemuselo stacit.
Takže i s tím by se snad měly všechny zákonný věci pokrejt.
A vymáhat na dotyčným řidiči něco navíc, no já se obávám, jestli za ním půjde přes sto mega hmotný škody, tak je pro další následný občanskoprávní spory poněkud insolventní "na několik generací dopředu" :-(
Každopádně se o to v práci zajímám už od začátku. Spediční firma tvrdí, že "neví" (i týden po nehodě...) a mluvčí Generali mi nebere telefony a moc nekomunikuje. I on naposledy tvrdil, že "se to zjišťuje". Takže tak.
Škody na zdraví se podle mého uhradí bez problémů, právě kvůli těm nízkým tabulkovým sazbám, ale ČD budou mít s vymáháním zřejmě dost velký problém.
- špičková protéza, se kterou se dá dobře chodit nebo i jezdit na kole, stojí asi 600-700 tisíc korun. Po pár letech musí na generálku, která stojí další statisíce, k tomu díly...myslím, že ten milion a půl by tohle mohl na pár (desítek) let zabezpečit. Neřeší to ovšem desítky dalších drobných potřeb, které nutně bude mít - upravené auto, bydlení, atd.
- pojišťovny v Česku hradí jen ty nejzákladnější pomůcky. Kdokoli chce něco lepšího, platí si 100 % ceny sám. Děkovné dopisy posílejte ministru zdravotnictví (paradoxně za levicovou stranu), který zrušil tzv. nadstandardy. Do té doby si si lidé dopláceli jenom rozdíl v ceně.
- z povinného ručení polského kamionu dostane raněný člověk jen tabulkovou hodnotu újmy. U nadkolenní amputace je v Česku platná sazba 300 tisíc Kč.
- od zaměstnavatele dostane podle předpisů za pracovní úraz úhradu tzv. ztíženého společenského uplatnění, což je rozdíl mezi původní mzdou a následným příjmem (nižší mzda nebo invalidní důchod). Ale jen do doby, než dosáhne důchodového věku, pak nemá nárok na nic. Přitom kdyby byl zdravý, mohl by pracovat i dál.
- jakékoli další plnění by musel viník buď poskytnout dobrovolně nebo naopak po občansko-právním sporu.
Snad jsou tyhle poznámky dostatečné vysvětlení.
Ještě k Charymu - páteř má sice poraněnou, ale ne tak závažně, aby to vedlo k nějakému ochrnutí.
Tenhle jeden fíra bez nohy má to štěstí v neštěstí, že je tak trošku mediální hvězdou a rád bych věřil, že se o něj zaměstnavatel nadprůměrně postará, protože by to mohlo bejt i zajmavý píárko. Je to tak.
Navíc psali, že by mohl mít i něco s páteří, takže by taky nemuselo zůstat jen u protézy.
A nez upraveny automobil, verim, ze by p. Cerny ocenil spis upravene stanoviste. (nicmene hlavni prekazky vykonu povolani budou jinde, nez je stanoviste)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.