..: Střet pendolina s kamionem ve Studénce :..

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Studénka – (aktualizováno 23. 7. v 13:15) Dne 22. července 2015 v 7.43 se ve Studénce střetl vlak SuperCity 512 jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní vedený jednotkou ČD 680 Pendolino (inventární číslo 003) s nákladním automobilem, který zřejmě vjel na přejezd s aktivovaným výstražným zařízením a následně na něm uvízl a jehož padesátiletý polský řidič podle prvotních zpráv seděl v okamžiku nárazu v kabině a s neuvěřitelným štěstím nehodu přežil jen s drobnými zraněnými - policie jej už obvinila. Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami, která v okamžiku střetu fungovala, jak dokládá mj. zatím nezveřejněný kamerový záznam. Dle člena hasičského záchranného sboru ji bohužel nepřežili dva lidé, další zemřel v nemocnici. 17 dalších je zraněno, z toho 2 v přímém ohrožení života a 2 těžce zranění. Podle informací ČTK je v těžkém stavu strojvedoucí, zřejmě přišel o obě nohy. Provoz na trati 270 byl v omezeném rozsahu obnoven téhož dne kolem půl desáté, následujícího dne ráno už se jezdí sníženou rychlostí po obou kolejích. Došlo k rozsáhlému poškození drážní infrastruktury, zejména nástupiště.

Podle prvních odhadů jelo pendolino v okamžiku střetu rychlostí vysoko přes 100 km/h, kamion, do něhož se zaklínilo, a který během nárazu vzplanul, vleklo ještě několik set metrů, přičemž došlo nejen k rozsáhlé destrukci samotného vlaku, ale i železniční infrastruktury. Spojem cestovalo 146 lidí, v nejvíce postiženém prvním voze jich zřejmě bylo 31. Během záchranných prací došlo i na vyprošťování zaklíněných osob z vlaku. Na místě zasahovalo osm jednotek zdravotnické záchranné služby včetně vrtulníku, hasiči zřídili zvláštní informační telefonní linku 950 739 941 pro příbuzné cestujících. Zatímco předběžný odhad škody činil 88 milionů korun, z toho 80 na vlaku, zpřesněné odhady jsou téměř dvojnásobné: 160 milionů, z toho 150 na vlaku. Policie čin šoféra kamionu kvalifikovala jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou 3-10 let. S největší pravděpodobností jej čeká vazba. Polské velvyslanectví v Česku oficiálně vyjádřilo soustrast rodinám obětí. Z kamerového záznamu (jedná se o jeden z mála přejezdů v ČR vybavený kamerami) je údajně jednoznačně patrné jednání řidiče. Ten ale zatím vyšetřující složky neuvolnily ke zveřejnení.

Nejistý je další osud jednotky 680.003, vzhledem k rozsahu poškození není v tuto chvíli vůbec jisté, zda ji České dráhy budou vůbec opravovat. Dopravci způsobila událost velké problémy, z turnusu, stavěného na šest pendolin, mu totiž vypadlo už druhé - jiná jednotka je na dlouhodobější opravě. Na spoji SC 240/241 Praha - Košice a zpět tak bude minimálně do konce prázdnin řazena náhradní souprava.

Pro dálkové vlaky (SC, EC, IC, EN, Ex, R) zavedly České dráhy náhradní autobusovou přepravu mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě. Je nutno mít ale na paměti, že vlaky z obou stanic odjíždějí bez čekání na spoje NAD. Cestujícím na Slovensko (ve směru od Olomouce či Přerova je doporučeno použít vlaků trasovaných přes Valašské Meziříčí a Púchov (EC 221, EC 123, EC 124, EC 223, EC 222, EC 122, EC 220 a EC 125).

V úseku Suchdol nad Odrou – Jistebník a zpět je Českými drahami zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava pro vlaky osobní a spěšné.

Pro cestující vlaků RegioJet je zajištěna náhradní autobusová doprava prostřednictvím tzv. autobusového mostu (2 autobusy nyní nahradí RJ 1001 z Hranic do Svinova, 4 autobusy cca v 9.30 z Ostravy Svinova do Hranic. Zde bude přestup na sedmivozovou soupravu od RJ 1001). Spoje budou vedeny náhradními soupravami a z tohoto důvodu nebudou zcela odpovídat rezervace míst. Během dne bude doprava organizována přes tento omezený úsek kyvadlově náhradní autobusovou dopravou o kapacitě cca 100-150 míst v jednom směru. Mezinárodní spoje RegioJet do/z Košic (RJ 1003 a RJ 1010) nepojedou přes stanice Ostrava-Svinov, Ostrava hl.n., Ostrava-Stodolní, Havířov, Český Těšín, Třinec centrum a Čadca; vlaky pojedou odklonem přes Púchov a Horní Lideč.

Vlaky Leo Express pojedou v úseku Praha – Hranice na Moravě. V úsecích Hranice na Moravě a Bystřice/Staré Město u Uh. H. bude pro všechny spoje zavedena náhradní autobusová doprava. Toto opatření platí až do obnovení provozu vlaků.

Studénka se zapsala do černých kronik podruhé během krátké doby. Osmého srpna 2008 najel nedaleko od místa dnešního neštěstí mezinárodní spoj EC 108 Comenius devadesátikilometrovou rychlostí do čerstvě zříceného silničního mostu na špatně zajištěné stavbě. Nehoda, která si vyžádala osm mrtvých a značné materiální škody, dodnes nemá oficiálního viníka, protože soudní procesy nadále probíhají.

Poškození nástupiště, foto: Hitrádio ORION Poškození nástupiště žst. Studénka, foto: Hitrádio ORION Následky nehodové události, foto: Hitrádio ORION Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR Pendolino 680.003 Studénka 22.7.2015 nehoda s kamionem, foto: Drážní inspekce ČR 

Zdroje: Drážní inspekce, České dráhy, RegioJet, Leo Express

Redakce ŽelPage vyjadřuje upřímnou soustrast pozůstalým a zraněným přeje brzké uzdravení.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 22.7.2015 (8:39)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Nehody a mimořádnosti

Ďalšie z regiónu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 37      Zpráv na stránku:   
25.10.2015 (12:39)  
Pendolíno jelo z Bohumína. Odtahová 754 však táhne do Olomouce Pendolíno za nepoškozený konec...

Pokud by táhla 754 za nepoškozený konec, odtahovala by 680 do Ostravy nikoli do Olomouce.

to mi hlava nebere
25.08.2015 (9:01)  
V. Skrbek: vy jste s odpuštěním chytrej jak digitální hodinky, co uměj hrát sedum melodií, každej den jinou.
Mohl byste nám naznačit, čo si predstavujete pod takým pojmom "systém zastavení vlaku"?

A těch 6000 korun stojí co? Modul pro domácí použití z Číny na internetovým portálu Leeevně.cz? Kolik bude stát vypapírování změny?
(jen pro upřesnění - samozřejmě to vypapírování nebude stát 150 mega, nicméně na jednotky mega bych to už viděl, maje jakési zkušenosti s trochu podobným projektem. Ovšem zásadním problémem je provozní nerealizovatelnost, pokud nechceme mít závory zavřené dvakrát tak dlouho a tedy dvojnásobný počet dementů snažících se ještě projet)
06.08.2015 (18:27)  
Všude píšou, že to nejde lépe zabezpečit než mimoúrovnovým křížením, ale kdyby tam na
závory daly jednoduché senzory prostoru (fotobuňku), tak se to nemuselo stát. Je to
řešení za 6000 kč a napojené na systém zastavení vlaku jako u zlomených závor, co víc
chtít?
31.07.2015 (11:06)  
Co to vzít obráceně. SŽDC v rámci zvyšování bezpečnosti zruší přejezd bez náhrady. Vždyť je to správce. Obce si můžou připomínkovat, jak chtějí... Bezpečnost je na prvním místě. Pokud se to obcím nebude líbit, ať si na své náklady zřídí mimoúrovňové křížení. Vždyť se jedná o životy lidí.
31.07.2015 (8:29)  
Dopadne to nejhorším možným způsobem, s přejezdy se nic dělat nebude, SŽDC stanoví rychlost nějakých 70-80 km/h přes přejezdy, zdůvodní se to zvýšením bezpečnosti, řidiče nikdo trestat nebude, budou dál projíždět na červenou, a právníci ještě vymyslí nějakou kličku jak při nehodě část viny přenést na železnici.

A cestující v ucelených jednotkách nebudou obsazovat první vůz.
registrovaný užívateľ Kakov 
30.07.2015 (19:11)  
každých sto metrů

proč každých 100 metrů? však přejezdy taky nejsou každých 100 m, a tam kde výjimečně jsou, se nahradí jedním nad/podjezdem, mimoto bych to opatření zaváděl u koridorů a významných tratí....
registrovaný užívateľ SYN 
30.07.2015 (18:08)  
Já v tom článku právníků sice pravda nějaké zrnko logiky vidím, ale podle mně to nemůže rozumně fungovat... řidič pojede na červenou a nic nezpůsobí, a řidič pojede na červenou a zaviní smrt... a to budeme trestat stejně (pokutou)? (případně pojede nedovolenou rychlostí, nedá přednost...) Jaký jediný logický závěr si z toho řidič udělá? Když pojedu nedovoleně, hrozí mi (kromě vlastního poškození) nanejvýš pokuta... tak to je v pohodě!
Ještě tak by snad mohlo fungovat kdybychom nějakým prudkým technickým zlepšením dokázali trestat (pokutovat, bodovat...) všechny (nebo aspoň převážnou většinu) přestupků, a ne jen zanedbatelně malé procento (namátkově). To by aspoň ti kteří se dopouštějí přestupků často (až pravidelně) byli poměrně rychle odstraněni z provozu (vybodovaní), tedy aspoň za předpokladu zachování rovnosti (žádní známí, korupce...). Což je tedy podle mě obojí velmi obtížné, nikoliv však přímo nemožné...
registrovaný užívateľ JB 
30.07.2015 (10:32)  
Pepa25: "protiprávní jednání ignoruje" a "volá po drakonickém trestu" vždy tatáž osoba? Myslím, že ignoruje policie, voláme my tady v diskusi. Zdejší soudy myslím drakonické tresty neukládají, soudci znají to, co ten člověk píše.
registrovaný užívateľ pepa25 
30.07.2015 (9:48)  
Úplně jiný pohled na nehodu:
http://jinepravo.blogspot.cz/2015/07/nedbalostni-trestne-ciny-nehoda-ve.html
Souhlasím, že není správné protiprávní jednání ignorovat a pak najednou volat po drakonickém trestu ...
  1 2 3 4 5 ... 37      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko