Česká Třebová — Zastavovat v České Třebové s vlaky vyšší kvality, nebo ji projíždět – to je již tradičním a věčným každoročním tématem politiků, dopravních odborníků i obyvatel tohoto města a jeho širého okolí. Zatímco v současném jízdním řádu 2015, podobně jako v tom předchozím, zastavují v České Třebové takřka všechny vlaky vyšší kvality Českých drah s výjimkou spojů SuperCity, tedy kategorie Ex, IC, EC a rj, od změny grafikonu tomu bude už takřka jistě jinak. Po týdnech a měsících dlouhá jednání mezi Ministerstvem dopravy, Pardubickým krajem, městem Česká Třebová, Českými drahami a dalšími subjekty dospěla k závěru, že tuto stanici nově projede většina vlaků EC v relaci Praha - Brno - Bratislava - Budapešť a analogicky i některé expresy, jedoucí z Prahy do Brna a Břeclavi či nazpátek. Naopak i nadále zde budou zastavovat vlaky kategorie railjet, jedoucí na trase Praha - Vídeň - Graz.
Když byl na počátku léta zveřejněn první návrh jízdního řádu, ve kterém Ministerstvo dopravy projíždění České Třebové navrhovalo, zvedlo to v některých kruzích značnou vlnu nevole. Nakonec tak po sérii výměn názorů mezi odpovědnými úřady a politiky proto budou kromě zmíněných railjetů zastavovat v České Třebové i okrajové vlaky EC 273 z Prahy do Budapešti a EC 272 zpět. Připomeňme, že kromě těchto spojů zastavují ve stanici v hodinovém taktu expresní vlaky linky Ex 1 / Ex 2 směrem na Olomouc i Prahu, stejně jako spoje soukromého dopravce RegioJet. Z rychlíků zde rovněž v hodinovém taktu jezdí spoje na Prahu, po dvou hodinách pak i na Olomouc a Brno, přičemž v poslední jmenované relaci je takt ve vybraných obdobích zahuštěn spěšnými vlaky, které objednávají jednotlivé kraje. Na rychlíky Praha - Brno by se navíc postupem času měly dostat moderní nové jednotky InterPanter, jež by měly kvalitu i rychlost spojení dále zvýšit.
Otázkou však zůstává, zdali by nebylo logičtější zastavování vlaků Praha - Budapešť a Praha - Vídeň v České Třebové (respektive Kolíně) prohodit, jelikož před railjetem jede z České Třebové do Brna rychlík a v Brně lze na railjet směr Vídeň přestoupit, zatímco před budapešťskými vlaky EC většinou žádný vlak z České Třebové, který by mohli cestující využít, nejede.
Zdroje: návrh GVD 2016, iDnes.cz
Cestovní doklady jsem si v Blavě pořizoval vloni při stejné akci (taky to byl pátek odpoledne) ... připomnělo mi to doby, kdy ještě veřejnou dopravou a zejména vlakem jezdila většina lidí, kteří se někam potřebovali dostat. Kromě těch šílených front je navíc nevýhoda, že místenka člověka váže na konkrétní spoj, takže jsme se (my jsme byli skupina 2 lidí) rozhodli to riskovat.
... vyjma vybrane dny v letni sezone by nezastavujici spoje mezi Prahou a Brnem a i dale Blavou a Vidni vozily toliko vzduch
A kde se stala chyba? aneb jiná vzpomínka z června - fronta na dálničním Ringu ve Vídni, ve které jsme zdaleka nebyli jediné auto s českou SPZetkou
Dobrá otázka - ale kde je hranice mezi co nejvyšším a přitom ještě pohodlným využitím a přeplněním, které už vede k nasr*ní, zejména těch dálkových cestujících.
by to mělo být v zájmu ČD, ani MD, které se ale v podání ANO snaží vyhnat lidi do aut jezdících na řepku
Jak se na trati Č.Třebová - Brno vyhánějí cestující z vlaků do aut? To se ptám zcela vážně, protože je to jednosměrně necelých 100 km, tj. kolem 40-50 tisíc km/rok, což znamená
vlakem ročně za 20 tisíc Kč (roční 100 % In-karta) versus
autem řádově 80 tisíc za PHM + 2x údržba + 1/2 pneu, takže už jen za tohle jsem u 100 tisíc a to bez odpisů/amortizace.
Ano Slovenská strela jela v roce 1937 4hod 15min, podle vás 4hod 18min, a se zastavením v Brně 4hod 20min = (260 min).
V pravidelném provozu pak stávala v Brně 35 min ??? (proč tak dlouho) ... .
Po stavenbních úpravách, které se díky válce neuskutečnily, měly vlaky jezdit se zastávkou v Brně v čas pod 4 hodiny.
Pane Liesku, tímto byla přece tehdy Slovenská strela zajímavá, protože ostatní rychlíky jezdily až o 100 minut stejnou trasu déle a možná jízda na speciální povolenku byla snad / možná až za protektorátu, nebo to byl nějaký příplatek dnešního typu SC.
Ale nevěřím tomu, že když někdo v době ekonomického českého Švýcarska přišel na hlavná Blava a řekl Praha Strelou, že mu řekli Nie. (teda pokud nepřišel těsně před odjezdem plného vlaku).
Navíc tam byl malý bufet.
Myslím, že takový InterPanter postavený jako 1. klassa mit bufett, jako 3 a možná i 5-ti vozová souprava s odjezdem v 7:00, 8:00 a 9:00 ráno z Blavy a jednou zastávkou v Brně a návrat z Prahy odjezdy v čas: 16:00, 18:00 a 20:00 každý pracovní den by se hoooooodně uživil.
Jistě, že si myslím, že jsou lidi co dají za jízdenku z Blavy tisícovku a z Brna pětistovku do Prahy.
JIP
a Jančura se Žlutým gumokolem jezdí přímou linkou z Brna do Vídně úplně plný a občas jede posilový autobus navíc.
Proč jezdí RailJet prázdný pane Jip?
protože ČD stojí 640,- Kč a Žlutý gumokol jede za 200,- Kč
a to se vyplatí a ČD zjevně ne.
Ty 4:18 byla nějaká "zkušební jízda", co se z toho dá vytřískat. Pravidelná jízdní doba byla o maličko delší.
Dále, Sl. strela nebyla vlakem "pro obyčejné lidi", ale jízda byla povolena pouze na zvláštní povolenku. A taky nejezdila denně a stavěla jen v Brně.
Takže s tím "byla zajímavá a proto jezdila plná" to není úplně přesné.
A porad se tu mluvi o tom dogmatu ze mistni frekvence krade mista dalkovym cestujicim. Tak jednak dalkovy cestujici narozdil od Vas ma v naproste vetsine pripadu mistenku a jiz se tu mnohokrat probralo, ze vyjma vybrane dny v letni sezone by nezastavujici spoje mezi Prahou a Brnem a i dale Blavou a Vidni vozily toliko vzduch. Schvalne-kolik ten den jelo s Vami celou trasu Praha-Blava ? Napr. CD resi, ze Railjety v useku Brno-Viden dost casto jezdi prakticky uplne prazdne a na cele osazenstvo by stacil jeden vagon. Obsazenost techto spoju zachranuje prave mistni frekvence!
Nevadilo mi ani několikeré zastavení v "uzlech", ale vadili mi cestující, jedoucí z velkoměst do uzlů - konkrétně z BA do Kútů a z Brna do ČT. Tihle cestující, jezdící pravidelně, už vědí, kde stojí "jejich" vagon (= obsazený tak, aby si sedli, nejlépe ve skupince). Cestující jedoucí jen občas na dálkové trase vleze někam do vlaku - je-li sám, tak má šanci se chytnout možná hned, možná po průchodu 2-3 vozů, skupinka více dálkových cestujících najde místa v Bratislavě/Brně společně jen stěží, zato v Kútech/Třebové není problém najít ani volnou čtyřku.
Takže můj názor - nejde o ztrátu na jízdní době (něco přes 4 hodiny, zpoždění bylo zanedbatelné a vlak si ho přivezl už do Blavy), ale problém je v tom, že tato "místní frekvence" dojíždějících odhání dálkové cestující.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.