..: AKTUALIZOVÁNO: České dráhy spouští nová pravidla pro skupiny :..

Jízdenky ČD, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha (aktualizováno 29. dubna 10:00) — Když České dráhy na podzim zveřejnily nová pravidla pro přepravu skupin, spustily tím malou bouři, zejména v řadách vedoucích různých dětských oddílů či menších skupin. O problému, o kterém informovala s naším komentářem například Česká televize, se začaly vést široké diskuze, které mírnil pouze fakt, že nové podmínky měly v dokumentech poznámku „platí ode dne vyhlášení“. Někteří se tak už domnívali, že se nakonec slibované úpravy tarifu nezavedou. Jenže opak je pravdou. Již od 1. května totiž avizované novinky začínají platit naplno. A o co tedy ve zmiňovaných změnách vlastně jde? Je omezena tradiční skupinová sleva, která se bude nově vztahovat jen na skupiny do 5 osob. Větším skupinám bude sleva přiznána jen tehdy, pokud přepravu nahlásí alespoň tři dny předem, což je ale pro řadu skupin problémem.

České dráhy nová pravidla odůvodňují tím, že potřebují znát předem předpokládané počty cestujících ve vlacích, aby mohly případně spoje adekvátně posílit. Ale opravdu se budou vlaky posilovat kvůli skupinkám šesti nebo devíti lidí, byť by jich bylo několik najednou? Neměla by hranice pro nahlášení být stanovena třeba alespoň na deset, patnáct či dvacet cestujících? A nebylo by lepší místo restrikcí spíše skupiny k nahlášení dopředu motivovat pozitivně, například právě bezplatným vyhrazením míst? To jsou otázky, na které zatím dopravce nenašel uspokojivou odpověď a nedokázal je cestujícím srozumitelně vysvětlit.

Cestující, foto: České dráhyNěkolik věcí je jistých. Předem plánovaným zájezdům, služebním cestám nebo výletům, kde je předem znám přesný počet cestujících, tato změna přinese jednoznačně větší pohodlí v podobně bezplatné rezervace v dálkové dopravě a vyhrazení míst i v osobních nebo spěšných vlacích. Dopravce bude o těchto pohybech skupin přesně vědět a bude na ně moci pružně reagovat, například u méně kapacitních nebo trvale vytížených vlaků, případně u náhradní autobusové dopravy. Neznámou ale zůstává, jestli tomu tak v praxi opravdu bude docházet a jestli změny nepovedou spíše k odlivu zákazníků od Českých drah k jiným druhům dopravy.

Aktualizace - změna pravidel pro návratky

Nakonec se České dráhy rozhodly vyjít skupinám alespoň trochu vstříc. Nově totiž zavedly možnost snížit počet cestujících v již zakoupené skupinové jízdence či zcela jízdenku vrátit beze srážky, a to i v případě důvodů na straně cestujícího. Lze si tak dopředu zakoupit vyšší odhadovaný počet jízdenek a následně část vrátit podle skutečného počtu cestujících. Vrácení proběhne ihned na pokladně v hotovosti či na účet vázaný k platební kartě (resp. na účet EP v případě platby elektronickou peněženkou ČD), výjimkou jsou případy, kdy by pokladník neměl dostatek hotovosti. V takovém případě se požadavek odešle na Odúčtovnu přepravních tržeb v Olomouci, která požadavek vyřídí.

Zdroje: Přepravní a tarifní věstník 07/2015, České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 21.4.2015 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
21.04.2015 (19:06)  
Jakožto skautský vedoucí říkám:
ad článek: odliv cestujících aspoň u nás (skautů, turisťáků, pionýrů) nenastane, protože busem to s báglama prostě moc nejde. Takže vlakem jet my prostě musíme.
ad Sim: "možnost nikam vůbec nejet" taky nepřichází v úvahu. Ono se z města do nějaké slušné a nové přírody či jiného, nového města moc jinak nedostanete a kdybychom nikam nejeli, tak se rovnou můžeme přejmenovat na klub programátorů.
Obecně: Na schůzce před výletem, dejme tomu do Olomouce, vám řekne 80 % dětí, že pojede, rodiče vám to po schůzce taky rádi nakukají. Jenže pak zjistíte, že 20 % z nich nakonec jede s rodiči na chatu nebo k babičce, dalších 10 % má oslavu a dalších x % nás jen tak "oblblo", a pak nejedou, a rodičům je to fuk. Takže ve výsledku z 25 dětí (věk 5 - 11 let) vám přijde na sraz: někdy 8 jindy 15...
Nechci nijak brojit proti tomuhle novému pravidlu, jen se snažím poukázat na fakta, která to s sebou z mého postavení a pohledu nese pro mne jakožto vedoucího.
Oni lidi, bohužel i rodiče, jsou holt někdy strašně nevděční a proti vám, i když jim vykazujete tu možnost, že se jim staráte celý víkend o dítě, navíc s radostí a zadarmo.
Pro vedoucího je navíc poslední věc starat se před výletem o jízdenky, když musí - vymyslet program, obstarat ubytování, obstarat potraviny,... mohl bych dlouho pokračovat, ono těch věcí, které jsou pro mně v tomto postoji důležitější než nákup jízdenky je fakt dost.
registrovaný uživatel Sim 
21.04.2015 (16:14)  
Ono je to pomerne jednoduche; jednou, dvakrat nebo trikrat to organizatori akce zkusi ... a pokud uvidi adekvatni reakci na strane dopravce, bude to uspesne. V pripade, ze se na reakci (vyhrazeni prostoru, posileni spoje) dopravce vyprdne, vicekrat to zkouset nebudou, pokud bude jina alternativa (a nezapomenme, ze alternativou neni jen "jet jinak" ale take "nikam vubec nejet").
registrovaný uživatel Fera 
21.04.2015 (14:58)  
Řešení je velmi jednoduché - každé dítě si koupí samostatně jízdenku. Však je to cestující, jako každý jiný. Rozhodně nic dopředu řešit nebudeme. A nakonec, u dětí do 15 let to vyjde levněji, než kdyby jeli společně na skupinu - u tohoto způsobu mají nárok na slevu 50 % všichni, ne až od třetího cestujícího.
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
21.04.2015 (13:58)  
Jiří Hasil: Řekl bych, že to právě bude jediná možnost. Samozřejmě pokladní se s Vámi asi domluví a udělá to za vás, když přijdete včas.
21.04.2015 (13:48)  
Já nakupuju jízdenky pro školní výlety v e-shopu týden dopředu běžně, bude to možné i nadále, nebo tato funkce (nákkup více než pro 5 lidi) z e-shopu zmizí?
registrovaný uživatel Nechic  mail  
21.04.2015 (13:08)  
Oddíly/školní výlety nahlásí a zakoupí minimální počet, který na 98% pojede a kdo bude nad, koupí skupinovou pro 2-5. Ona to zas taková tragédie jak vypadá není, protože:
-Na delší vzdálenosti budou včasné nabídky ve většině případů výhodnější
- Majitelé inkaret nejsou ve skupinové slevě bráni v úvahu, tudiž se nám skupina může ztenčit
- Je spousta krajských síťových nabídek, které skupinové slevy bohatě nahradí, ostudné je, že ČD nemá žádnou svoji síťovku pro 5 osob bez ohledu na věk, protože všechny úspěšně a v tichosti zrušily.

Problém tedy zůstává u výletu neinkartářů na vzdálenost kratší než je včasná nebo akční nabídka a kde se finančně nevyplatí síťová nabídka. To pak zůstává otázkou kolik bude stát to připlacení nad rámec skupiny.

Každopádně souhlasím, že je to zbytečná komplikace, minimálně to limitní číslo mělo být vyšší. Je to také pravý opak toho co dělají ostatní země, kde se skupinové slevy přiznávají u skupin 6 a více.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko