..: AKTUALIZOVÁNO: České dráhy spouští nová pravidla pro skupiny :..

Jízdenky ČD, foto: Michal Jaroš - ŽelPagePraha (aktualizováno 29. dubna 10:00) — Když České dráhy na podzim zveřejnily nová pravidla pro přepravu skupin, spustily tím malou bouři, zejména v řadách vedoucích různých dětských oddílů či menších skupin. O problému, o kterém informovala s naším komentářem například Česká televize, se začaly vést široké diskuze, které mírnil pouze fakt, že nové podmínky měly v dokumentech poznámku „platí ode dne vyhlášení“. Někteří se tak už domnívali, že se nakonec slibované úpravy tarifu nezavedou. Jenže opak je pravdou. Již od 1. května totiž avizované novinky začínají platit naplno. A o co tedy ve zmiňovaných změnách vlastně jde? Je omezena tradiční skupinová sleva, která se bude nově vztahovat jen na skupiny do 5 osob. Větším skupinám bude sleva přiznána jen tehdy, pokud přepravu nahlásí alespoň tři dny předem, což je ale pro řadu skupin problémem.

České dráhy nová pravidla odůvodňují tím, že potřebují znát předem předpokládané počty cestujících ve vlacích, aby mohly případně spoje adekvátně posílit. Ale opravdu se budou vlaky posilovat kvůli skupinkám šesti nebo devíti lidí, byť by jich bylo několik najednou? Neměla by hranice pro nahlášení být stanovena třeba alespoň na deset, patnáct či dvacet cestujících? A nebylo by lepší místo restrikcí spíše skupiny k nahlášení dopředu motivovat pozitivně, například právě bezplatným vyhrazením míst? To jsou otázky, na které zatím dopravce nenašel uspokojivou odpověď a nedokázal je cestujícím srozumitelně vysvětlit.

Cestující, foto: České dráhyNěkolik věcí je jistých. Předem plánovaným zájezdům, služebním cestám nebo výletům, kde je předem znám přesný počet cestujících, tato změna přinese jednoznačně větší pohodlí v podobně bezplatné rezervace v dálkové dopravě a vyhrazení míst i v osobních nebo spěšných vlacích. Dopravce bude o těchto pohybech skupin přesně vědět a bude na ně moci pružně reagovat, například u méně kapacitních nebo trvale vytížených vlaků, případně u náhradní autobusové dopravy. Neznámou ale zůstává, jestli tomu tak v praxi opravdu bude docházet a jestli změny nepovedou spíše k odlivu zákazníků od Českých drah k jiným druhům dopravy.

Aktualizace - změna pravidel pro návratky

Nakonec se České dráhy rozhodly vyjít skupinám alespoň trochu vstříc. Nově totiž zavedly možnost snížit počet cestujících v již zakoupené skupinové jízdence či zcela jízdenku vrátit beze srážky, a to i v případě důvodů na straně cestujícího. Lze si tak dopředu zakoupit vyšší odhadovaný počet jízdenek a následně část vrátit podle skutečného počtu cestujících. Vrácení proběhne ihned na pokladně v hotovosti či na účet vázaný k platební kartě (resp. na účet EP v případě platby elektronickou peněženkou ČD), výjimkou jsou případy, kdy by pokladník neměl dostatek hotovosti. V takovém případě se požadavek odešle na Odúčtovnu přepravních tržeb v Olomouci, která požadavek vyřídí.

Zdroje: Přepravní a tarifní věstník 07/2015, České dráhy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 21.4.2015 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
22.04.2015 (15:55)  
Kterým stanovištěm to jelo dopředu? U M262 jsou na dveře kontrolky, tak snad nikdo nemusel koukat, zda jsou zavřené, pokud tedy někdo s vlastním názorem na údržbu ten obvod neodebral.

Nelze se divit, že ČD vymýšlí podobné vymoženosti, když většina vlaků je v řazení 1x810.
registrovaný uživatel JK ml. 
22.04.2015 (12:09)  
Nemůžu nevzpomenout v historii mého bývalého skautského oddílu cestu vlakem na tábor, z počátku 90 let min.st., zapsanou do jeho kronik a análů zlatým písmem. Zeměkoule - Evropa- česká republika- Sušice. Je parné prázdninové dopoledne, přesněji první prázdninová sobota a do Sušice se od Horažďovic blíží rychlík Otava = čtyři vozy plus hytlák a ve předu brejlovec....na 1.SK stojí letitý motor ř. 830, který zanedlouho vyrazí solo jako osobní vlak směr Klatovy....Rychlík Otava s deseti minutami zpoždění brzdí a zastavuje na 3.SK.....Výpravčí velmi rychle zjištuje, že souprava rychlíku je ložena dětmi, koly, loďmi, batožinami prakticky až na střechu....A co hůř minimálně 60% cestujících chce pokračovat v jízdě právě motorákem směr Klatovy.....Jeden z vedoucích se dotazuje na přípojný vůz, který složitě objednával (a jen díky tomu, že dělal "na dráze" mu bylo přislíbeno, že vagon bude, v sppo se tenkrát nějaký přesný postup, kde a jak objednat vagon navíc najít prakticky nedal)....dále kronika zaznamenává přibližně následující průběh rozhovoru mezi výpravčím a strojvedoucím: "Fandóó´vy ste nebrali v Klatovech Balm navíc, co?... Nikdo mi nic neřekl....Vole jak to chceš odvízt?....Ná sledoval poslední šluk, odhození vajglu do pešuňku zkušený pohled na peron,s hafem lidu, pohled na motorák v nemž už nebylo k hnutí...."Kam jedou? No první vylejzaj v Hrádku, pak Mokrosuky a Kolinec...." "Se vejde...." Kluci pojďte.... vlezete si tady dozadu na stanoviště ....Ruce vám přelámu jestli na něco sahnete....A ten zbytek pojďte pojedete se mnou ve předu...." Já jako tehdy 15 letý přímý účastník tohoto jsem byl bohužel umístěn na zadní stanoviště....Takže jsem přišel o hlášky typu..."Kluci já na tu brzdu opravdu musím dosáhnout" nebo "Už nám dává odjezd? Jo...Tak kdo tam vidíte, jestli jsou zavřený dveře? Jo? Tak na něj zamávejte že můžem".....Musím k tomu poznamenat dvě věci....Jedna je, že i tato příhoda se podílela na tom, že v řadách nádražáků je dneska o jednoho výpravčího navíc (cestou na výpravy nám notoricky odmítal dodržovat zákaz nahýbání se z oken již v útlém věku) a druhá je....Proboha čím se v Sušici ta regionova v takových situacích posiluje dneska ? :-)
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
22.04.2015 (10:13)  
Ad skauti: no to je celkem jednoduchý, velká skupinovka se koupí 3 dny předem, takže kdo zaplatí aspoň 4 dny předem (platba je zřejmě nevratná), má to levnější, kdo zaplatí pozdějc, tak jede na o něco dražší jízdenku, která se koupí až před odjezdem na nádraží... Ano, na jednu stranu je to pro vedoucí víc práce. Na druhou stranu by to mohlo vést k tomu, že si rodiče trochu vychovají, a za chvíli se většina naučí platit včas, a o to líp se to bude plánovat, když 3 dny předem už bude zřejmé, kolik lidí jede. Chápu, že může být složité vyžadovat po rodičích platbu 3 dny předem, protože chceme předem vědět, kolik dětí jede, abychom líp naplánovali program a zásoby atd., zvlášť když jsme to doteď nepožadovali. Ale teď se u toho můžete odvolávat na potřebu koupit včas jízdenku, kterou vy ani rodiče nemůžou ovlivnit, a vyplývá z toho jasná finanční motivace pro ty co zaplatí včas -- a tomu lidi obvykle rozuměj, když jim řeknete "to my ne, to ČD, my s tím nic nenaděláme".
registrovaný uživatel E699 
22.04.2015 (8:36)  
U nás ve skautu musí byt děti připřihlášeny a mit zaplaceno nejdele 3 dny před výpravou. Je to opatření kvůli jídlu, materialu, ubytování. Takže to jde.

A je to jen dobře, už jsem pár měsíců nezazil, když me zjebali, asi učitelky, že máme jen 810, v ni už bylo asi 40 lidi, jich bylo asi 50, a ze mám sehnat vagon, děti musí sedět. Upozornuji, bylo to na, spíš ranním než dopoledním vlaku a nastupovali v Borovnici. Kdyby se skupinky hlásily, tak to nikdo nezavadi. Čest vyjimkam.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
22.04.2015 (8:08)  
On zásadní problém je v tom limitním čísle a nutnosti zaplatit celou částku hned při nahlášení. Kdyby byl limit 15, a při nahlášení nutná platba 50% jízdenky a zbytek později s tím, že jde ještě upravit počet, tak to je trochu jiný přístup.
22.04.2015 (5:34)  
Jestli ono by to nešlo i bez takových zbytečných byrokratických vopičáren. Po několik let jezdíme vlakem na školní výlet (víc tříd najednou), pokaždé to nahlásíme týden až dva předem a také pokaždé přijel vláček posílený alespoň o jeden vagónek. Leckdy i o dva. Akorát nejsme schopni nahlásit, jestli pojede celkem 150 nebo 180 dětí, což je ovšem skoro jedno.
No a teď? Teď stejně budeme hlásit, že pojedeme, ale otázkou je, jestli nově zavedený systém umožní přidávat vagóny bez předem zakoupené jízdenky, protože s tím se opravdu otravovat nikdo nebude, aby předem kupoval jízdenku pro celou třídu +- nejistota 3-5 žáků, kteří onemocní. A to všechno třeba jenom kvůli "blbým" 50 km tam a 50 km zpět.
Tak se mi zdá, že nám náš osobní dopravce nevěří, když mu hlásíme předem, že pojedeme...
registrovaný uživatel Sim 
21.04.2015 (22:29)  
Sepli > na platbu predem se vam u zajmovych cinnosti mladeze prakticky kazdy vyprdne, to to muzete zabalit rovnou.
Vit Burian > vazbu na skauty mam v porstate primou, takze je mi jasne, jak to chodi. Na stranu druhou je potreba vzdy vychazet z konkretni situace - u nas maji skauti klubovnu prakticky na okraji mesta, takze neni v podstate zadny problem spoustu akci resit i bez pomoci verejne dopravy... proste se jde pesky rovnou z klubovny. Ale chapu, ze pokud ma nekdo klubovnu v centru Prahy, byl by to celodenni pochod a porad by vyprava nebyla ani na dohled lesa :-/
registrovaný uživatel Šepli  mail  
21.04.2015 (21:57)  
Ad argument: Větším skupinám bude sleva přiznána jen tehdy, pokud přepravu nahlásí alespoň tři dny předem, což je ale pro řadu skupin problémem.
Jaký problém??? Dnes chtějí všichni všechno hned, ve stylu přijdu a jedu jako král sám první třídou. Snad vím, kam za tři dny pojedu, o rodičích dětí nemluvě, tábory a výlety pro více osob (skauti...) se přece neplánují ze dne na den, proto nahlášení nemůže být problém. Bohužel, jak píše p. Burian, plno lidí jen tak něco řekne a pak to nedodrží, typicky dnešní. Platit předem a je to.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
21.04.2015 (21:31)  
Vít Burian: U dětí 5-11 je celkem jedno kdy to budete kupovat, stejně mají slevu

Jack Jag: 30lidí na 80km je rozdíl asi 15kč na os
21.04.2015 (20:30)  
A v čem je problém? Tak do okénka u pokladny místo jedné jízdenky pro třicet osob nahlásím šest lístků po pěti osobách a jedu, ne? Tedy když bych opravdu netušil, jakým vlakem pojedu. Uhlídat třicet neposedných (neposazených) děcek pobíhajících po vagoně není žádná sranda;-).
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko