Praha (aktualizováno 29. dubna 10:00) — Když České dráhy na podzim zveřejnily nová pravidla pro přepravu skupin, spustily tím malou bouři, zejména v řadách vedoucích různých dětských oddílů či menších skupin. O problému, o kterém informovala s naším komentářem například Česká televize, se začaly vést široké diskuze, které mírnil pouze fakt, že nové podmínky měly v dokumentech poznámku „platí ode dne vyhlášení“. Někteří se tak už domnívali, že se nakonec slibované úpravy tarifu nezavedou. Jenže opak je pravdou. Již od 1. května totiž avizované novinky začínají platit naplno. A o co tedy ve zmiňovaných změnách vlastně jde? Je omezena tradiční skupinová sleva, která se bude nově vztahovat jen na skupiny do 5 osob. Větším skupinám bude sleva přiznána jen tehdy, pokud přepravu nahlásí alespoň tři dny předem, což je ale pro řadu skupin problémem.
České dráhy nová pravidla odůvodňují tím, že potřebují znát předem předpokládané počty cestujících ve vlacích, aby mohly případně spoje adekvátně posílit. Ale opravdu se budou vlaky posilovat kvůli skupinkám šesti nebo devíti lidí, byť by jich bylo několik najednou? Neměla by hranice pro nahlášení být stanovena třeba alespoň na deset, patnáct či dvacet cestujících? A nebylo by lepší místo restrikcí spíše skupiny k nahlášení dopředu motivovat pozitivně, například právě bezplatným vyhrazením míst? To jsou otázky, na které zatím dopravce nenašel uspokojivou odpověď a nedokázal je cestujícím srozumitelně vysvětlit.
Několik věcí je jistých. Předem plánovaným zájezdům, služebním cestám nebo výletům, kde je předem znám přesný počet cestujících, tato změna přinese jednoznačně větší pohodlí v podobně bezplatné rezervace v dálkové dopravě a vyhrazení míst i v osobních nebo spěšných vlacích. Dopravce bude o těchto pohybech skupin přesně vědět a bude na ně moci pružně reagovat, například u méně kapacitních nebo trvale vytížených vlaků, případně u náhradní autobusové dopravy. Neznámou ale zůstává, jestli tomu tak v praxi opravdu bude docházet a jestli změny nepovedou spíše k odlivu zákazníků od Českých drah k jiným druhům dopravy.
Aktualizace - změna pravidel pro návratky
Nakonec se České dráhy rozhodly vyjít skupinám alespoň trochu vstříc. Nově totiž zavedly možnost snížit počet cestujících v již zakoupené skupinové jízdence či zcela jízdenku vrátit beze srážky, a to i v případě důvodů na straně cestujícího. Lze si tak dopředu zakoupit vyšší odhadovaný počet jízdenek a následně část vrátit podle skutečného počtu cestujících. Vrácení proběhne ihned na pokladně v hotovosti či na účet vázaný k platební kartě (resp. na účet EP v případě platby elektronickou peněženkou ČD), výjimkou jsou případy, kdy by pokladník neměl dostatek hotovosti. V takovém případě se požadavek odešle na Odúčtovnu přepravních tržeb v Olomouci, která požadavek vyřídí.
Zdroje: Přepravní a tarifní věstník 07/2015, České dráhy
Nelze se divit, že ČD vymýšlí podobné vymoženosti, když většina vlaků je v řazení 1x810.
A je to jen dobře, už jsem pár měsíců nezazil, když me zjebali, asi učitelky, že máme jen 810, v ni už bylo asi 40 lidi, jich bylo asi 50, a ze mám sehnat vagon, děti musí sedět. Upozornuji, bylo to na, spíš ranním než dopoledním vlaku a nastupovali v Borovnici. Kdyby se skupinky hlásily, tak to nikdo nezavadi. Čest vyjimkam.
No a teď? Teď stejně budeme hlásit, že pojedeme, ale otázkou je, jestli nově zavedený systém umožní přidávat vagóny bez předem zakoupené jízdenky, protože s tím se opravdu otravovat nikdo nebude, aby předem kupoval jízdenku pro celou třídu +- nejistota 3-5 žáků, kteří onemocní. A to všechno třeba jenom kvůli "blbým" 50 km tam a 50 km zpět.
Tak se mi zdá, že nám náš osobní dopravce nevěří, když mu hlásíme předem, že pojedeme...
Vit Burian > vazbu na skauty mam v porstate primou, takze je mi jasne, jak to chodi. Na stranu druhou je potreba vzdy vychazet z konkretni situace - u nas maji skauti klubovnu prakticky na okraji mesta, takze neni v podstate zadny problem spoustu akci resit i bez pomoci verejne dopravy... proste se jde pesky rovnou z klubovny. Ale chapu, ze pokud ma nekdo klubovnu v centru Prahy, byl by to celodenni pochod a porad by vyprava nebyla ani na dohled lesa :-/
Jaký problém??? Dnes chtějí všichni všechno hned, ve stylu přijdu a jedu jako král sám první třídou. Snad vím, kam za tři dny pojedu, o rodičích dětí nemluvě, tábory a výlety pro více osob (skauti...) se přece neplánují ze dne na den, proto nahlášení nemůže být problém. Bohužel, jak píše p. Burian, plno lidí jen tak něco řekne a pak to nedodrží, typicky dnešní. Platit předem a je to.
Jack Jag: 30lidí na 80km je rozdíl asi 15kč na os
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.