..: Nový jízdní řád v Pardubickém kraji :..

Jednotka RegioPanter u Pardubic, foto: Louis ArmstrongPardubice — „Železniční nový rok“ začal již v neděli a s jeho příchodem se na některé tratě v České republice vrátila osobní doprava, která zde byla již dříve zastavena. Konkrétně se jedná o dvě tratě v Pardubickém kraji, který tak pokračuje ve své politice obnovování a posilování provozu právě na lokálních tratích. Paradoxní však je, že stejný kraj dříve ve spolupráci s koordinátorem dopravy, společností OREDO, sám provoz na těchto tratích zastavil. Mezi další změny v pardubickém regionu patří například také rozšíření zastavování na trati 261 na Svitavsku a Poličsku či různé odlišnosti v oblasti jednotlivých nasazovaných vozidel. Ostatní změny pak jsou již spíše kosmetického charakteru a obnášejí minutové časové rozdíly či datová omezení u některých spojů.

Méně spěšných vlaků, více zastávkových

Trendem je zvyšování rozsahu zastavování regionálních vlakových spojů, tzn. odklon od systému páteřních spěšných vlaků. Pardubický kraj požaduje plošnou obsluhu všech vlakových zastávek na svém území,“ shrnuje velmi trefně některé ze změn tisková zpráva Českých drah. Z původního konceptu zrychlených spěšných vlaků z Pardubic do Letohradu či Lichkova tak postupně nezbylo již vůbec nic, z přímých vlaků z krajského města do polských destinací Kłodzko či Wrocław zůstal již jen jeden zastávkový osobní vlak. Na tratích 010 a 024 zbydou z regionálních vlaků téměř pouze osobní vlaky. Otázkou zůstává, zdali mají opravdu všechny obce nárok na stejnou dopravní obslužnost a je tak správné zastavovat všude, nebo zdali se vyplatí některá menší sídla některými vlaky projíždět a dopravu tak pro ostatní zatraktivnit zkrácením jízdní doby či zavedením přímého spojení bez přestupu.

Obnovení provozu na lokálkách

Motorový vůz u obce Chornice, foto: AktuellPrvním úsekem, kde byl počínaje nedělí obnoven provoz, je úsek mezi stanicemi Dzbel a Chornice na rozhraní Pardubického a Olomouckého kraje. V pracovní dny zde tak budou zavedeny čtyři nové páry vlaků z Moravské Třebové až do Dzbelu, o víkendech polovina. Bohužel lze opět pochybovat o budoucí obsazenosti těchto vlaků, a to z důvodu nenávazností ve stanici Dzbel na vlaky z Prostějova, a také z důvodu nutnosti přestupu v Moravské Třebové při pokračování ve směru na Českou Třebovou.

Další z tratí, kde je od 14. prosince obnoven provoz, je úsek tratě 016 mezi Holicemi a Borohrádkem, kde se tato dráha stýká s tratí 020. V tomto úseku nově jedou v pracovní dny čtyři páry vlaků, o víkendech pak dva, stejně jako v okolí Chornic. I přesto, že úsek prochází oběma sousedními kraji, tedy Pardubickým i Královéhradeckým, bude provoz financován výhradně prvním jmenovaným krajem. Hradecký region totiž o tyto vlaky nemá zájem, a tudíž se na nich nechce ani finančně podílet.

Více zastávek na Poličsku

Motorový vůz řady 841 v Pardubickém kraji, foto: mat.mt Na trati 261 ze Svitav do Žďárce u Skutče dochází k dalšímu rozšíření zastavování u osobních vlaků v relaci Svitavy - Pustá Kamenice (a zpět). Zatímco po nástupu společnosti OREDO před několika lety začaly vlaky většinu zastávek ze Svitav do Poličky projíždět, nyní se trend obrací. Umožněno to bylo díky nasazení moderních motorových vozů řady 841 RegioStuttle, které dokáží na rozdíl od dříve nasazovaných motoráků řad 810 či 814 zastavit ve více zastávkách při podobné celkové jízdní době. Některé vlaky, zejména v přepravních špičkách, však budou i nadále zastávky Vendolí a Květná zastávka projíždět. Důvodem je to, že i nadále budou na cca 20 % vlaků nasazována starší vozidla, navíc v přepravních špičkách lze očekávat vyšší frekvenci cestujících a tím i větší zdržení v zastávkách.

Zdroje: České dráhy, Jízdní řád 2015


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 20.12.2014 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2      Zpráv na stránku:   
31.12.2014 (7:32)  
Získat cestující lze jedině tak, že spoje pojedou ve vhodných časech a budou mít zaručené návaznosti. Prostor ke zrychlení je v řádné údržbě trati (nejsou pomalé jízdy, nebrzdí se u přejezdů), v dosažitelném zrychlení vozidel, zmenšení prostojů, a pak až ve stavebních úpravách tratí (silnice se upravují běžně i při nižších intenzitách). Vhodná je tarifní integrace s ostatní veřejnou dopravou tak, aby cena nebyla odrazujícím faktorem. Mimochodem, mnoho obcí má i autobusovou zastávku celkem daleko. U vlaku je třeba podchytit hlavně obce, jimiž trať prochází. S tím informováním na zastávkách (vlak i bus) souhlasím.
registrovaný uživatel naaaja 
28.12.2014 (18:28)  
František: mrtvá trať? Dle mého názoru trať s nízkou frekvencí cestujících, velkou vzdáleností sídel od nádraží, rychlost vlaku rovnající se rychlejšímu cyklistovi,... A jak chcete získat cestující zpátky? Lepší vlaky? Samy o sobě na krátké trasy nestačí (už dnes jedete v suchu, teple, sednete si). Úprava trati pro vyšší rychlost? Ale má to smysl když na nádraží musí člověk dojít několik kilometrů pěšky? Nízká cena? Ano, ale údržba trati, vlakokilometry budou stát stejně, akorát to zaplatí daňoví poplatníci...... Nízkopodlažní autobusy jistě dopravní systém nespasí, ale posunou ho dál. Tam kde nejezdí vlaky je vhodné umět přepravit lyžaře, batůžkáře, cyklisty, vozíčkáře, maminky s kočáry (systém 2+2 dálkových autobusů je naprosto nevyhovující pro trasy do jedné hodiny). Nemluvě o tom, že jste li v horní dolní a autobus má jet a nejede, tak jste v háji - informace o zpoždění, aktuálním místě vozu by měly být snadno dostupné .....
27.12.2014 (18:14)  
Bohužel nenávaznost spojů ve Dzbelu je důsledek dopravní politiky Pardubického kraje zejména pana Duška. Pardubický kraj pokud je mi známo nekomunikuje řádně s IDSOK, který připravuje JŘ pro Olomoucký kraj. Pan Dušek jen sliboval spoje do Dzbele již od prosince 2013. Bohužel si dělal ze zástupců Olomouckého kraje a ze starostů jen srandu. JŘ v Pardubickém kraji se nedá říci, že by měl nějakou koncepci.
25.12.2014 (13:29)  
doktor 21: A kam by tedy podle člověka, který jezdí téměř výlučně autem, měli páni radni veřejnou dopravu v kraji posunout? Co má být "mrtvá trať"? Ta, odkud se již podařilo vyhnat cestující, aniž by byla snaha je získat? Jsou nízkopodlažní autobusy - jakkoli jejich výhody chápu - to nejpodstatnější, co krajskému dopravnímu systému chybí?
registrovaný uživatel DJ 
25.12.2014 (11:41)  
ta informace je od Českých drah, protože ty to tak opravdu prezentují.
Tak to je tedy zajímavé, neboť jistý průvodčí Českých drah z té oblasti to v "konkurenčním" diskusním fóru prezentuje přesně naopak - tzn. že zkrácení jízdních dob NEBYLO příčinou nasazení RS1 namísto 814 na tuto trať.

To, že má prostě 841 větší akceleraci než 814 je snad bez pochyb
To je, ale zase když ten průvodčí ČD, a. s., tvrdí něco jiného (tzn. ve smyslu "zaměstnanec firmy = část firmy" i zde platí, že ČD tvrdí, že k tomu nasazení RS1 tam NEDOŠLO kvůli zkracování jízdních dob).
registrovaný uživatel DJ 
25.12.2014 (3:46)  
Zatímco po nástupu společnosti OREDO před několika lety začaly vlaky většinu zastávek ze Svitav do Poličky projíždět, nyní se trend obrací. Umožněno to bylo díky nasazení moderních motorových vozů řady 841 RegioStuttle, které dokáží na rozdíl od dříve nasazovaných motoráků řad 810 či 814 zastavit ve více zastávkách při podobné celkové jízdní době.

Z jakého zdroje má autor tuto informaci?
"České dráhy" nebo "Jízdní řád 2015"?
registrovaný uživatel naaaja 
22.12.2014 (15:47)  
Naše generace už je někde jinde. A do té doby, dokud nezestárneme natolik, abychom odstranili v demokratických volbách pana Duška a jemu podobné. Tak tady ty mrtvé tratě pořád budou v provozu. Autobusy nadále nebudou nízkopodlažní. A pohodlná dostupnost polských center bude leda na reklamních letácích ČD. Takže já jezdím autem a popřípadě RJ (ale to je zas jiná pohádka) a doporučuji to všem, kteří nechtějí trávit ve 21. stol hodiny ve vlacích, v čekárnách, popřípadě cestou na nádraží :)
22.12.2014 (7:16)  
S tou Vratislaví je to přesné. Místo aby zavedli skutečný rychlík Pardubice - Vratislav s několika málo zastávkami ve větších městech po cestě (kde by se na něj dalo přestoupit) a osobáky z Lichkova protáhli do Międzylesia, kde by navazovaly na ty polské, jezdí dnes jakýsi hybrid, který se zpočátku tváří jako rychlík, ale zájemce velmi rychle vyvede z omylu. Není divu, že je pak obsazován především místní frekvencí a celou trasu se odváží jet málokdo. Těžko říct, k čemu je ten vlak vlastně určen.
21.12.2014 (21:44)  
doktor 21 - A co byste chtěl od lidí z minulého století, kteří by nejraději vrátili to předminulé... :/

Ještě jedna perlička. Dle vlakového průvodce pro R 1260 - 1277 u vlaku 1277 je již v provozu zastávka Opatovice nad Labem a zastavuje 2x (Pohřebačka i Opatovice) :D
registrovaný uživatel naaaja 
21.12.2014 (20:14)  
Nedá mi to abych nereagoval. Samozřejmě ne všechno je s dopravou v Pardubickém kraji špatně. Ale... nejsem člověk, který by ráno jel z místa A (kam bych musel jít pěšky několik kilometrů) do místa B, kde bych si vyřídil co bych potřeboval a 3 hodiny čekal na spoj zpátky. Stejně tak nepojedu 3,5hod do Vratislavi, kde strávím 5h, abych mohl jet 3,5hod zpátky. Pánoví radní, posuňte dopravu Pardubického kraje do 21. století - prosím
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko