Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.
Aktuální zpravodajství
14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.
V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.
3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.
19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.
Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).
České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.
17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.
České dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.
13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.
Situaci nadále monitorujeme.
jen bych rád doplnil, supi a 20 000 V v drátech se nikdy nepotkali, supi byli až dávno po vypnutí EZOH,
a co třeba nástražné miny? které čas od času sami bouchly a pak všude lítal nastřihaný drát...
a rodinka z NDR taky nebyla to nejhorší, když jim supi u Bratislavský brigády zdrhli do Rakouska a pokousali děti, co si hráli na poli... to bylo horší
poměry v ČSSR 50. let byly opravdu zavrženíhodné. Měna, konfiskace majetku, lágry jako Jáchymov a podobně, na hranicích drát a v něm 20.000 Voltů.
-------
Na Horním Dvořišti, když napadlo moc sněhu, tak se do Rakouska nejezdilo. Když byla mimořádná událost, tak taky ne, narušení, ((supi)-psi roztrhali rodinu z NDR) PSsáci měli svých problémů dosti a železničáře za signalizační drát prostě nepustili.
Boj, kdy železničář vždy prohrál nad PSsákem a stačilo k tomu slovo NARUŠENÍ.
Chary: těžko říct, pokud je ta vrstva námrazy už hodně silná silná, je tam nebezpečí, že to lanička neudrží a celý to popadá. Ale rozhodně to, co popisuješ, byla jedna z metod, jak to udržet sjízdný.
Jenze tenkrat byla zeleznice mnohem dulezitejsi nez dnes, proto je snad logicky, ze se na ni tolik nesetrilo. A mimochodem, z vaseho odkazu: "4 m vysoké závěje sněhu v NDR uvěznily na 740 vlaků." V NDR byli zeleznicari hure pripraveni nez u nas?
V tehdejší době byla československé energetika na uhlí postavena a když zamrzlo uhlí ve figurách u elektráren a pak i ve vlacích, tak byl průser.
A dneska je zas dalkova zeleznicni doprava postavena na elektrice a kdyz elektrika zamrzne, tak je pruser.
Chary: v případě námrazy se poslala elektrická lokomotiva, přední sběrač nahoře a odpojen, na strhávání námrazy, zadní sběrač potom na trakci.
Tak ono asi taky bude zalezet na tom, jak je ta namraza silna, ze.
Sim: myslím, že podobná situace hned tak nenastane, protože jev mrznoucí déšť je docela vzácný (aspoň dosud a u nás). Ale v důsledku změny klimatu bych se ani nedivil, kdyby k tomu začalo docházet častěji.
nemaj čím si plnit hlavu, tak se vybíjí na "komunismu",
aby bylo jasno, nechci aby se ta doba vrátila, netvrdím, že tehdy bylo vše dobré, ale tvrdím, že tehdy některé věci fungovaly lépe než dnes a měli bychom se poučit....
Ta hromádka zmrzlého uhlí byla hodně velká. Např. elektrárna Chvaletice spotřebovala denně několik tisíc tun uhlí. V tehdejší době byla československé energetika na uhlí postavena a když zamrzlo uhlí ve figurách u elektráren a pak i ve vlacích, tak byl průser. Narychlo se stavěly provizorní rozmrazovací tunely, nastoupili brigádnící, armáda, aby vyložili (vykopali) zmrzlé uhlí z vlaků.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.