Česká republika (aktualizováno 3.12. 14:00) — Kalamitní stav na české železnici pokračuje i ve středu dopoledne a situace zůstává i nadále kritická. Již se neopakují děsivé scénáře, při kterých museli být cestující obrněni trpělivostí, aby vydrželi i sedmnáctihodinové čekání v soupravách na širé trati. Dokonce i některé posádky vlaků osobní dopravy strávili na svých soupravách nedobrovolně přes 24 hodin čistého času navíc. Předpověď počasí není však příznivá ani pro zbytek dne, mírné zlepšení situace by mohlo přinést až dnešní oteplení. Odřeknuty jsou stovky vlaků dálkové i regionální dopravy, nicméně např. městská doprava v Praze či Brně se pomalu vrací do normálu. Provoz na železničních elektrifikovaných tratích je značně omezen, ale např. dnes budou již vedeny všechny rychlíky na trati Plzeň - Praha, takže i zde se situace postupně, po malých krůčcích, zlepšuje.
Aktuální zpravodajství
14:00 - V okolí Prahy se začíná pomalu opět rozjíždět příměstská železnice, na tratě se vydaly po kalamitě první jednotky řad 471 a 451. Provoz by se tak měl začít postupně vracet do normálu, což však ještě několik hodin potrvá. Problémy podle vyjádření SŽDC přetrvávají zejména v oblasti střední Moravy, kde je i nadále teplota pod nulou a mírný déšť či mrholení.
V Praze byl po dlouhých hodinách již také obnoven takřka veškerý tramvajový provoz a k dalším problémům zde v tuto chvíli nedochází. I tak ale kalamita připravila obyvatelům Prahy a okolí mnoho kuriozit a překvapení, jako například nasazení soupravy složené ze dvou motorových vozů řady 831 a dvou vozů vložených na linku S2 mezi Prahou a Lysou nad Labem. Soupravu Českým drahám zapůjčil dopravce KŽC Doprava.
3.12. 9:15 - České dráhy opět aktualizovaly seznam spojů, které dnes vyjedou. Například provoz na tratích Praha - Plzeň či Praha - České Budějovice je již zajištěn takřka v plné míře, byť se zpožděními. LEO Express pro dnešek zrušil všechny své spoje, což se snaží kompenzovat několika pendlujícími autobusy mezi Prahou, Olomoucí, Přerovem a Ostravskem. U RegioJetu zůstává provoz podobný jako při včerejší aktualizaci v 19.15, nicméně vlaky, které měly být vedené jednotkou Desiro, jsou odřeknuty.
19:15 - Zítřejší provoz vlaků RegioJet přinese opět zajímavá vozidla. Na vlaky IC 1005 a IC 1012 bude nasazena motorová jednotka dopravce Arriva bez palubního servisu. Na vlaky EC 1006 a IC 1009 bude nasazena motorová jednotka Desiro taktéž bez palubního servisu. Spoje IC 1001, 1002, 1008, 1013 a 1016 budou zrušeny. U zbylých vlaků bude vypomáhat lokomotiva nezávislé trakce.
Dopravce LEO Express odříká prozatím spoje LE 1350, LE 1351, LE 1352, LE 1353, LE 1354, LE 1355, LE 1356, LE 1357 a LE 1360. Podobně jako dnes však bude mezi Prahou a Ostravou pendlovat objednaný autobus. Jízdenky se prodávají na palubě (ty z vlaku neplatí) a odjezdy jsou zatím stanoveny na 7:30 (z Prahy a z Ostravy) a na 9:30 (z Ostravy).
České dráhy zveřejnily podrobný rozpis rozsahu provozu na svém webu, nicméně počítají, že zítra bude vypraven obdobný počet vlaků, jako dnes - tj. jen ve velmi omezené množství.
17:00 - Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí ČHMÚ na další hodiny se České dráhy rozhodly odřeknout všechny noční vlaky mezi Českou republikou a Slovenskem. Nepojedou tak vlaky 440/441 Excelsior, 442/443 Šírava a 444/445 Slovakia.
České dráhy také představily rozšířené možnosti odškodnění pro cestující, kteří kvůli kalamitě nedojeli do svých cílových stanic nebo na dlouhou dobu uvízli v soupravách. Nad rámec běžných odškodnění dostanou cestující poukázku na 100 Kč, pokud jeli vlakem, který měl zpoždění více jak 120 minut. Odškodnění se týká tratí vyznačených na mapce vlevo. Držitelé aplikace IN 100 dostanou místo poukázky 50 bodů no nového věrnostního programu ČD Body.
13:00 - Vlak IC 1010 RegioJet bude veden vlakovou soupravou do Olomouce, odkud budou cestující přepraveni autobusem do Prahy. I další soukromý dopravce, LEO Express, zajistil pro cestující několik autobusů, které budou zajišťovat dopravu cestujících mezi Ostravou, Olomoucí, Přerovem a Prahou. Jízdenky se však prodávají pouze přímo na palubě autobusu, cestující s předem zakoupenými jízdenkami na některé z dnešních původně plánovaných spojů si tak budou muset lístek koupit znovu. Vlaky SC Pendolino na západě Čech nahrazují standardní rychlíkové soupravy, které normálně již v úseku Plzeň - Cheb (- Františkovy Lázně) na některých vlacích nejezdí. Řazeny jsou vozy řad B, Bee, Bpee, Aee či Bbdgmee. Začíná se zde také využívat více elektrických lokomotiv. Polooficiální facebookový profil ČD - omezení provozu také informuje o skutečnosti, že vlaky EC 171 a 174 pojedou v celé své trase. Tato informace však zatím není oficiálně potvrzena.
Situaci nadále monitorujeme.
Třeba takhle: http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsid_8426000/8426423.stm
Pro ne-angličtináře stručný obsah: Je nám líto, že jsme vám zkazili vánoce, ale za zamrzlé dráty může mráz a vítr. :)
Já jsem něco podobného zažil před 10 lety v Belgii - od noci padal sníh, asi 10 busů popadalo do škarpy, takže asi v 8 hod. vyhlásila ředitelka DeLijnu (vlámský dopravní podnik) "absolutní stop", federální ministr vnitra vyzval občany, aby nevyjížděli autem, vlaky chytaly zpoždění v řádu jednotlivých hodin. Sníh přestal padat v 10 a v poledne už bylo po kalamitě (ovšem v práci půlka lidí, školy zavřené).
Byl jsem v létě v prvním vlaku, který zůstal stát před sesuvem u Mladé Boleslavi a reakce ČD byla blesková, náhradní autobus přijel za necelou hodinku, informovanost taky velmi dobrá. Přičemž počet vlaků tímto sesuvem dotčených byl jistě podstatně vyšší, než počet vlaků LE dotčených námrazou.
Na druhou stranu každá krize podobných rozměrů je vždy příležitostí se poučit a hledat systémové změny, které by dopady podobných nepředvídatelných situací ještě zmírnily. Pro mě je jen otázka do jaké hloubky má vůbec smysl se tím zabývat, protože to, co se stalo minulý týden, s vysokou pravděpodobností zase dlouho nenastane. Jestli prostě není rozumnější přijmout skutečnost, že holt jednou za čas nějaká část infrastruktury přestane fungovat a připustit si, že prostě není možné předvídat vše a raději to řešit operativně s tím, že budou existovat jen obecné krizové postupy.
Jistěže se teď kdekdo bude prsit tím, jak rozhodně a rázně hledá opatření, ale podle mě je to stejně smysluplné, jako kupovat v Evropě miliony balení Tamiflu v okamžiku, kdy v Hong Kongu chcípla dvě kuřata na chřipku.
možná by pomohlo, kdyby existoval nějaký krizový plán.
možná by bylo dobré v případě celostátní katastrofy, kterou někteří zdejší přispěvatelé od piva vidí jako drobnou poruchu a jakoukoli kreativitu zabíjí termíny jako odborníci ...
změnit grafikon na krizový, kde se obsluhují vlaky strategické - meziměstské povahy a operační (dírové) jim vypomáhají.
Zatímco 854 se štosovaly před Střelicemi, mohly pendlovat mezi Ostravou, Brnem a Prahou se zastávkami v každé větší přestupní stanici (Hranice, Přerov, Olomouc, Kojetín, Česká Třebová, Parubice ...) ve dvouhodinovém taktu mezi důležitými městy. 854 je jich 50 ks
Na mezidńárodní expresy by mohli čekat rekonstruovaní Brejlovci a pomalinku 90tkou je dotáhnout na další hraniční point.
Na přestupních pointech 842 nebo Regioznova.
Bylo by to lepší, než ta hrůza co byla.
2.Kdyz budu muset na ulici za den vyzebrat desetikorunu, tak se mi to asi povede. Kdyz budu muset vyzebrat deset tisic, tak asi ne. Urcite ne, pokud maximum, ktere ten den lide chteji dat zebrakum je deset korun...
06.12.2014 (6:28)
Jojo, dinasaurus CD to posral. A moderni a svezi LE pro jistotu nejezdila dva dny vubec.
Asi jste nečetl můj příspěvek ze dne 4.12. 1:50, kdy v Přerově (a i okolí) stály 2 soupravy Leo Express plus několik souprav ČD. Hádejte, kdo se postaral o cestující, zajistil motorové loko a odvoz zpět do Ostravy, potažmo bus do Prahy, kdy po kolejích to nešlo (ucpaná trať, namrzlé troleje a s motorovou loko do Prahy to bylo nerealizovatelné). Dokonce Leo do Ostravy s motor loko bral cestující i personál ČD ! A že pak nejezdil. Jezdil. Zajistil náhradní přepravu busy, když to po kolejích elektricky nešlo (ze souprav z 1.12 bylo třeba odstranit led a provést kontrolu a údržbu po nestadartní situaci). Za dobu stání v Přerově nejenže bylo teplo, občerstvení, WC a i informovanost palubním rozhlasem. A vy si tu hlásáte něco o dinosaurech. Viděl jsem na vlastní oči ty prosebné a vděčné pohledy lidí, které jsme pak svezli za molocha, který šrotuje loko a pak je nemá a nepostará se o své cestující ! Včetně odstavenoých souprav v Drahotuších, Lipníku, Hranicích, Suchdole aj. Ty stály, a žádná motorová loko ani Váš dinosaurus jim nepomohl. Tak si tu hlásejte svá "mo(u)dra" dál a příště se účastěte jízdy s ČD. Nechají Vás stát do rána a Vy se budete z okna koukat jak Leo jede, sice pomalu s motorovými loko do 70-80 km/h, ale jede...
Zatímco moloch loko motorové odmítal, a hledal výmluvy či důvody, jak to nejde, Leo se snažil udělat v dané situaci pro cestující (a nejen své) maximum, a i když loko nemá, tak je sehnal !
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.